Αυτά τα κίνητρα αναζητά και αποτυπώνει η έρευνα Wave 7 «Cracking the Social Code» της UM, μέλους της IPG Mediabrands, προσφέροντας έτσι τη σπάνια εκείνη γνώση που ενεργοποιεί τελικά το «value exchange» μεταξύ καταναλωτών και brands. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες σε έκταση  και διαχρονικότητα έρευνες για τις καταναλωτικές συνήθειες και τάσεις στα Social Media, η οποία διεξάγεται εδώ και 7 χρόνια σε 65 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας για δεύτερη χρονιά φέτος. Η Wave διατηρεί την ίδια μεθοδολογία από τη Wave 1 ως τη Wave 7, επιτρέποντας τη σύγκριση μεταξύ των Waves.

Στο πλαίσιο των 7 ερευνών έχουν μελετηθεί 48.945 ενεργοί χρήστες internet, ηλικίας 16 – 54 σε 65 χώρες, αντανακλώντας τις απόψεις περισσότερων από 1 δις. ατόμων. Οι έρευνες είναι ποσοτικές και self-completed. Διαφοροποιό στοιχείο της εν λόγω έρευνας είναι ότι προχωρά την αναζήτηση ένα βήμα πιο κάτω από την απλή συγκέντρωση πληροφοριών, θέτοντας το ερώτημα «γιατί» και αποκαλύπτοντας έτσι τα πραγματικά κίνητρα για τις συμπεριφορές των χρηστών κοινωνικών δικτύων.

Κατανόηση της αλληλεπίδρασης και του διαλόγου
Η έρευνα Wave, η οποία είναι η πρώτη μελέτη μέσων κοινωνικής δικτύωσης σε παγκόσμιο επίπεδο, εντοπίζει τις δυναμικές αλλαγές που συντελούνται στο περιβάλλον των social media κατά τα τελευταία επτά χρόνια. Στο πλαίσιο της φετινής έρευνας, η ανθρώπινη ανάγκη για επικοινωνία σε συνδυασμό με τη διάδοση των smartphones, αποκαλύπτει συναρπαστικά insights για τη συμπεριφορά του καταναλωτή. Ο πλούτος της πληροφόρησης που προσφέρει η έρευνα, δίνει τη δυνατότητα στους brand marketers να εκμεταλλευτούν τη διεθνή εμπειρία και να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους στις ανάγκες του καταναλωτή που στοχεύουν. Όπως αποκαλύπτει η έρευνα, οι νέες τεχνολογίες σχεδιάζονται έτσι ώστε να εμπνέουν την ανθρώπινη αλληλεπίδραση και το διάλογο.

Ωστόσο, η απλή καταγραφή των πιο πρόσφατων τάσεων δεν είναι πλέον αρκετή. Το σημαντικό για τα brands σήμερα είναι να κατανοούν αυτή την αλληλεπίδραση και να γίνονται μέρος της. Ακόμα και η πιο επιφανειακή δραστηριότητα στο διαδίκτυο γίνεται από τον καταναλωτή για να ικανοποιήσει κάποια ανάγκη του.  Ρωτώντας «γιατί», η έρευνα Wave αποκαλύπτει τα βασικά κίνητρα που οδηγούν τον καταναλωτή σε αυτό το διάλογο, ανοίγοντας το δρόμο για τη δημιουργία πιο συναρπαστικών εμπειριών με τα brands στα social media, εμπειριών που βασίζονται στα insights των καταναλωτών.

Πέντε βασικές ανθρώπινες ανάγκες
Συμπερασματικά, 5 βασικές ανθρώπινες ανάγκες φαίνεται να υποκινούν και να τροφοδοτούν τη χρήση των social media: Relationship, Diversion, Learning, Progression και Recognition, οι οποίες διαφοροποιούνται βέβαια για κάθε προϊοντική κατηγορία. Τα ευρήματα της Wave 7 δεν δείχνουν κάποιο σημάδι κόπωσης των χρηστών του internet, ενώ η ταχεία ανάπτυξη των mobile συσκευών οδηγεί σε μία νοοτροπία «always on» με τους χρήστες ανά τον κόσμο να είναι περισσότερο connected περισσότερες φορές. Η αποτύπωση των κινήτρων των χρηστών social media, επιτρέπει στα brands να χαράξουν πιο σωστά τη στρατηγική τους στα social media, σε συνδυασμό με το συνολικό marketing mix. Τα βασικά ερωτήματα της Wave 7, συνοψίζονται στα παρακάτω σημεία:

The Need for Speed
Σύμφωνα με την έρευνα, το 56% συμφωνεί ότι η κοινωνική δικτύωση αποτελεί άρρηκτο κομμάτι της κοινωνικής του ζωής, με δύο στους τρεις Έλληνες να είναι always on. Τα Micro blogging sites, όπως είναι για παράδειγμα το Twitter, σημειώνουν αύξηση με τους μεγαλύτερους ρυθμούς παγκοσμίως, το 46% των Ελλήνων κάνει χρήση υπηρεσιών micro blogging.

Pleasure, Passion or Pursuit
Όλες οι χώρες συμφωνούν ότι το μεγάλο πλεονέκτημα των social media έγκειται στην ικανότητα τους να ενισχύουν τις ανθρώπινες σχέσεις. Σε ότι αφορά στο ελληνικό κοινό, τα social media αποτελούν επιπλέον ένα μέσο διασκέδασης και προσωπικής έκφρασης.

The keyboard to Success
Το επαγγελματικό social network σημείωσε την ταχύτερη ανάπτυξη κατά το τελευταίο έτος. Η Wave 7 αποκαλύπτει ότι η συγκεκριμένη πλατφόρμα έχει γίνει βασικό μέσο για την προώθηση του επαγγελματικού προφίλ τη διαμόρφωση απόψεων και την καλλιέργεια σεβασμού.

How much to share
Το ζήτημα των προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο συνεχίζει να αποτελεί θέμα συζήτησης. Το 67% των συνδεδεμένων καταναλωτών παγκοσμίως και το 74% των Ελλήνων αντίστοιχα, προβληματίζονται γύρω από την ποσότητα των προσωπικών τους δεδομένων που διατίθεται στο διαδίκτυο. Ωστόσο, πάνω από το 43% υποστηρίζουν brands που χρησιμοποιούν προσωπικά δεδομένα για την προώθηση αγαθών, υπό την προϋπόθεση της βελτίωσης της διαδικτυακής τους εμπειρίας. Αυτή η ανταλλαγή αξιών οδήγησε σε μία αύξηση της τάξεως του 10% στη συμμετοχή των καταναλωτών σε brand communities, αποδεικνύοντας ότι η βαθιά κατανόηση των καταναλωτικών αναγκών μπορεί να οδηγήσει σε μια πιο στρατηγική προσέγγιση του engagement με τους καταναλωτές.


«Με πυξίδα πάντα τον καταναλωτή»
Η παρουσίαση της έρευνας πραγματοποιήθηκε πρόσφατα σε ειδική εκδήλωση, με μεγάλη συμμετοχή στελεχών από όλες τις πλευρές της αγοράς. Την εισαγωγή και την ανάλυση στην έρευνα έκαναν η Λίτσα Μέγγουλη, Managing Director της UM Athens, η Liz Haaz, Research Director UM G14 και η Dominique Mikaits, Head of Research UM Athens.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον ήταν το πάνελ συζήτησης που ακολούθησε, με συντονιστή τον Κωνσταντίνο Καμάρα (IAB Hellas) και πανελίστες τους Γιώργο Ζαλοκώστα (Αντιπρόεδρο IAB Hellas, Country Media Manager Unilever), Γιώργο Στασινόπουλο (Country Manager Brown Forman), Βαρβάρα Παππά (Brand Communication & PR Manager Sony Hellas), James Nass (Managing Director Lowe Athens) και Άντα Κυρκιλή (General Manager Digital & Diversified Services Mediabrands).

Το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στο ρόλο των ερευνών στη χάραξη της στρατηγικής στα social media και στην απαραίτητη επένδυση στη γνώση, στην ανάγκη οι marketers να μην «χάνονται» μέσα στα δεδομένα, ούτε να «κυνηγούν» τις τάσεις και το καινούργιο, αλλά να κατανοούν τα ζητούμενα του brand τους και να προχωρούν στην υιοθέτηση του καινούργιου έπειτα από μελέτη και έχοντας πάντα τον καταναλωτή στο επίκεντρο. 

Ντομινίκ Μϊκαιτς, Head of Research, UM Athens
«Ανακαλύπτουμε τους λόγους που οδηγούν τον διάλογο με τις μάρκες»
Στην Ελλάδα, το δείγμα της έρευνας αφορά σε 3.440.000 ενεργούς χρήστες, ενώ η επανάληψή της για 2η χρονιά στην ελληνική αγορά, προσφέρει πολύτιμα συγκρίσιμα δεδομένα. Σύμφωνα με την Dominique Mikaits, Head of Research της UM Athens, τα ευρήματα της έρευνας, δίνουν τη δυνατότητα στους Έλληνες διαφημιζόμενους να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους σε insights που αφορούν στον Έλληνα καταναλωτή.

Έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε πλήθος ερευνητικών δεδομένων για τα social media, τα οποία αφορούν κυρίως σε ποσοτικά δεδομένα. Η έρευνα της UM προχωρά στην αναζήτηση του «γιατί» πίσω από τα νούμερα. Για ποιό λόγο κυρίως γίνεται αυτό;
Το 2006 στη UM, ξεκινήσαμε να τρέχουμε την έρευνα Wave γιατί θέλαμε να αποτυπώσουμε όλα τα trends και τις συνήθειες των καταναλωτών στα social media. Τα τελευταία 7 χρόνια η Wave έχει εντοπίσει όλες τις δυναμικές αλλαγές που συντελούνται στο περιβάλλον των social media, σε ένα περιβάλλον που αλλάζει ταχύτατα. Η ανάπτυξη και εξάπλωση της χρήσης συσκευών με πρόσβαση στο Internet, έχει οδηγήσει περισσότερους καταναλωτές στο να μπορούν να κάνουν περισσότερα πράγματα, περισσότερο συχνά σε περισσότερα μέρη. Όμως όσο κι αν είναι ενδιαφέρον να παρακολουθείς τον ιλιγγιώδη ρυθμό ανάπτυξης των social media, αυτό δεν αρκεί.

Στη UM, μετά από 7 χρόνια έρευνας σε πάνω από 65 χώρες, συνειδητοποιήσαμε ότι η ερώτηση που πρέπει να κάνουμε δεν είναι τι κάνουν οι καταναλωτές αλλά γιατί το κάνουν. Έτσι η έρευνα Wave 7 προχωρά ένα βήμα παρακάτω, αποκωδικοποιώντας τη συμπεριφορά τους. Ρωτώντας τους καταναλωτές «γιατί», δεν απεικονίσαμε μόνο τις συνήθειές τους αλλά καταλάβαμε ότι αυτές οδηγούνται από τις ίδιες βασικές ανθρώπινες ανάγκες που επηρεάζουν όλη την καταναλωτική τους συμπεριφορά. Ρωτώντας «γιατί», η έρευνα Wave αποκαλύπτει τα βασικά κίνητρα που οδηγούν τον καταναλωτή σε conversation με τις μάρκες, ανοίγοντας το δρόμο για τη δημιουργία πιο συναρπαστικών εμπειριών με τα brands στα social media, εμπειριών που βασίζονται στα insights των καταναλωτών.

Ποιά είναι η ιδιαίτερη σημασία της έρευνας αυτής για τους έλληνες διαφημιζόμενους. Ποιό είναι δηλαδή το σημαντικότερο όφελος που έχουν να αποκομίζουν;
Οι έλληνες διαφημιζόμενοι έχουν την ευκαιρία να επωφεληθούν από τον πλούτο πληροφόρησης της έρευνας και να εκμεταλλευτούν την διεθνή εμπειρία που ενσωματώνει. Να σημειώσω ότι η έρευνα Wave 7 της UM αφορά σε 1 δις ενεργούς χρήστες Internet σε 65 χώρες. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι τα ευρήματα της έρευνας τους δίνουν τη δυνατότητα να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους σε insights για τον έλληνα καταναλωτή. Αντίστοιχα στην Ελλάδα το δείγμα αφορά σε 3.440.000 ενεργούς χρήστες.

Η έρευνα αναλύει τη συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή στα social media και τη συνδυάζει με χρήση συγκεκριμένων προϊοντικών κατηγοριών. Κάθε καταναλωτής έχει διαφορετικές ανάγκες και αυτές οι ανάγκες διαφοροποιούνται και ανά κατηγορία προιόντος. Το Wave μας δίνει τη δυνατότητα να εντοπίσουμε με ακρίβεια τις ανάγκες αυτές για μια σειρά προϊοντικών κατηγοριών. Έτσι γίνεται ένα ανεκτίμητο εργαλείο marketing. Διότι το σημαντικό για τα brands σήμερα είναι να κατανοούν γιατί οι καταναλωτές επιδιώκουν οποιοδήποτε conversation στα social media ώστε να γίνονται μέρος του. Είναι μια μεθοδολογία που τοποθετεί τις ανάγκες του καταναλωτή στην πρώτη γραμμή και μας επιτρέπει να χρησιμοποιήσουμε τα social media με ένα δημιουργικό και ουσιαστικό τρόπο για το προϊόν.