Το 2018 αποτέλεσε χρονιά-ορόσημο για τις πλατφόρμες ανταλλαγής μηνυμάτων, οι οποίες είδαν τους χρήστες τους να αυξάνονται ραγδαία σε όλο τον κόσμο. Το online messaging έχει καταστεί πλέον κύριος τρόπος επικοινωνίας, τόσο στις καθημερινές διαπροσωπικές σχέσεις, όσο και στο πλαίσιο του εργασιακού περιβάλλοντος. Παράλληλα, πολλά ψηφιακά εργαλεία και πλατφόρμες ενσωματώνουν messaging δυνατότητες και υπηρεσίες, εξυπηρετώντας αυτή την αναδυόμενη τάση, ενώ εταιρείες και brands υιοθετούν πρακτικές messaging για μια απευθείας επικοινωνία και διάδραση με το κοινό.

Όπως επισημαίνει το www.entrepreneur.com, το Facebook Messenger, το οποίο λάνσαρε υπηρεσία bot API το 2016, μέσα σε δύο χρόνια μέτρησε τη δημιουργία περισσότερων από 300.000 chatbots, το 2018 το WhatsApp λάνσαρε την πλατφόρμα «WhatsApp for Business» με το οποίο εταιρείες στέλνουν αυτοματοποιημένα μηνύματα στους καταναλωτές, το Viber παρουσίασε την υπηρεσία «Viber Community», ενώ συνεχίστηκε και η ανάπτυξη των Voice-Based Assistants.

Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, παρά τα παραπάνω, το SMS εξακολουθεί να αποτελεί τον προτιμητέο τρόπο εταιρικού messaging. Σε παγκόσμιο επίπεδο, εταιρείες έστειλαν πάνω από 2 τρις γραπτά μηνύματα σε καταναλωτές σε όλο τον κόσμο. Παράλληλα, πλατφόρμες όπως το WeChat κάνουν «ένα βήμα παραπάνω», δίνοντας τη δυνατότητα στους χρήστες να πραγματοποιήσουν και πληθώρα άλλων υπηρεσιών, όπως αγορές, πληρωμές, τραπεζικές συναλλαγές και άλλα.

Τα messaging apps θα ξεπεράσουν σε χρήση τις social media πλατφόρμες το 2019, υποστηρίζει άρθρο του
www.chatgrape.com, ενώ αναμένεται να αυξηθεί και η ανταλλαγή φωνητικών μηνυμάτων, με περίπου 200 εκατ. voice messages να ανταλλάσσονται ήδη καθημερινά στο WhatsApp. Μια ακόμα τάση που θα δούμε μέσα στο 2019, είναι η παροχή εξελιγμένων υπηρεσιών προς τις εταιρείες, εκ μέρους των messaging apps, με στόχο τη βέλτιστη προσέγγιση των πελατών τους.

Σε τοπικό επίπεδο, την είσοδό της στην εγχώρια αγορά έκανε πρόσφατα η SMSAPI, πάροχος υπηρεσιών μαζικής αποστολής SMS, η οποία λάνσαρε τον ιστότοπό της στην ελληνική γλώσσα και την παροχή του ολοκληρωμένου portfolio υπηρεσιών της mobile marketing και στην Ελλάδα. Η SMSAPI ιδρύθηκε το 2007 στην Πολωνία από την ComVision και ανέπτυξε σύστημα ειδοποιήσεων μέσω SMS για επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου. Ένας από τους βασικούς συνεργάτες της SMSAPI στην Ελλάδα είναι το digital agency, webwe.

ΙΔΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΕΛΕΓΧΟΣ
Σε ποιους παράγοντες οφείλεται όμως όλη αυτή η «έκρηξη» του messaging οικοσυστήματος;
Στην ιδιωτικότητα και στην ασφάλεια που παρέχουν, απαντά η Zarena Kancheva, Director Marketing &PR for Central & Eastern Europe της Rakuten Viber: «Ως αποτέλεσμα των πρόσφατων παραβιάσεων της ιδιωτικότητας και της ασφάλειας, η φήμη και η εμπιστοσύνη στα κοινωνικά δίκτυα μειώθηκαν σημαντικά. Οι χρήστες έχουν αρχίσει να επαναπροσδιορίζουν τη συμπεριφορά τους και να ανησυχούν περισσότερο για το απόρρητο των προσωπικών τους δεδομένων – τι μοιράζονται και με ποιον.

Εδώ είναι όπου οι πλατφόρμες ανταλλαγής μηνυμάτων κερδίζουν έδαφος. Σε αντίθεση με τα κοινωνικά δίκτυα, οι πλατφόρμες ανταλλαγής μηνυμάτων δεν στηρίζονται στη προβολή της ζωής των χρηστών, αλλά στην επικοινωνία με άλλους χρήστες και στην πρόσβαση στα εμπορικά σήματα και στο περιεχόμενο που τους ενδιαφέρει σε ένα περιβάλλον ιδιωτικότητας.

Σήμερα με όλο τον θόρυβο και τις άχρηστες πληροφορίες που λαμβάνουμε στο newsfeed των κοινωνικών μας δικτύων, οι πλατφόρμες ανταλλαγής μηνυμάτων έρχονται ως κανάλι, όπου οι πληροφορίες αποστέλλονται με ασφάλεια και ιδιωτικά. Αυτός είναι ένας από τους κύριους λόγους που όλο και περισσότεροι άνθρωποι τείνουν να προτιμούν τα ιδιωτικά δίκτυα και την ασφάλεια που παρέχουν. Στη Viber, η ιδιωτικότητα και η ασφάλεια αποτελούν τον πυρήνα της αξίας που προσφέρουμε στους χρήστες. Με την κρυπτογράφηση από άκρο σε άκρο από προεπιλογή, οι χρήστες μας δεν χρειάζεται να ανησυχούν ότι κάποιος βλέπει τις προσωπικές τους πληροφορίες – συμπεριλαμβανομένης της ίδιας της εταιρείας μας».

Στον έλεγχο, σχετικά με το ποιος μπορεί να του στείλει μήνυμα, απαντά η Χρύσα Κλεμπετσάνη, Digital Marketing Manager της Yuboto Ltd.: «Αμέτρητα email ξεχειλίζουν πλέον αδιάβαστα στο inbox μας και ακόμη περισσότερα βρίσκονται στα spam. Το γεγονός αυτό προκαλεί αμφιβολίες και δυσπιστία στον χρήστη ως προς την αποτελεσματικότητα του μέσου, αλλά και ως προς την αξιοπιστία του brand. Σε όρους marketing, αυτό μεταφράζεται σε χαμηλά open και read rates και σε ακόμη χαμηλότερα ποσοστά CTR. Τα messaging apps ήρθαν για να καλύψουν αυτό το κενό, καθώς προσφέρουν στον χρήστη ουσιαστικό έλεγχο, σχετικά με το ποιος μπορεί να του στείλει μήνυμα.

Τα brands χρειάζονται την άδεια του χρήστη για να επικοινωνήσουν μαζί του και ο χρήστης αντίστοιχα, μπορεί να επιλέξει να κάνει opt out από τις λίστες τους ανά πάσα στιγμή. Το mobile messaging είναι ιδιαίτερα αγαπητό. Έρευνες καταγράφουν πως αποτελεί το πιο προσφιλές εργαλείο επικοινωνίας για τους χρήστες και το βασικό engagement tool ανάμεσα στις επιχειρήσεις και το κοινό τους. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα από το Mobile Squared, το 2017 εστάλησαν 1.67 τρισεκατομμύρια A2P (Application to Person) SMS και έως το 2022 προβλέπεται ότι θα ξεπεράσουν τα 2.68 τρις. Τα δεδομένα είναι εντυπωσιακά».

MESSAGING ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ
Με στόχο να εμπλουτίσουν το περιβάλλον χρήσης, να διευκολύνουν την επικοινωνία των χρηστών, αλλά και να ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό, τα messaging apps υιοθετούν πρωτότυπα χαρακτηριστικά και τεχνολογικές καινοτομίες. Ο περιορισμός των 160 χαρακτήρων ενός SMS είναι αρκετά δεσμευτικός για να δημιουργήσει αξιομνημόνευτο και συναρπαστικό UX, υποστηρίζει η Χρύσα Κλεμπετσάνη: «Αντιθέτως, τα messaging apps Messenger, Viber, WhatsApp, WeChat, Telegram είναι τα πλέον δημοφιλή γιατί προσφέρουν στα brands τη δυνατότητα να δημιουργήσουν short and sweet εμπειρίες στους χρήστες.

Σχετικές landing pages, που αξιοποιούν αποτελεσματικά τη δύναμη των visual στοιχείων (εικόνας και video), η δυνατότητα για αμφίδρομη επικοινωνία (2 way communication), τα εξελιγμένα chatbots είναι μερικές από τις τεχνολογικές καινοτομίες που αξίζει να υιοθετήσουν τα brands για να απογειώσουν το mobile customer experience». Η ίδια αναφέρει και ως παραδείγματα ισχυρών brands που χρησιμοποιούν δημιουργικά τα chatbots στην στρατηγική επικοινωνίας τους, τις KLM, Sephora και MasterCard.

Οι εφαρμογές μηνυμάτων προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα εργαλείων που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο χρήστης για να εμπλουτίσει την επικοινωνία του, αλλά και να εξοικονομήσει χρόνο, μας λέει η Zarena Kancheva. «Για παράδειγμα τα Chat Extensions στο Viber – όπως το Booking, το Giphy, το YouTube, το Tunemoji, το Getty και άλλα – προσφέρουν στους χρήστες ένα one-stop-shop για μια καλύτερη εμπειρία, καθώς μπορούν να στείλουν οποιοδήποτε μήνυμα -ένα βίντεο, ένα τραγούδι ή ένα GIF, ακόμα και μία κράτηση ξενοδοχείου – σε μια συνομιλία.

Τα άμεσα βίντεο και τα φωνητικά μηνύματα μεγάλης διάρκειας επιτρέπουν στους χρήστες να στέλνουν το μήνυμά τους χωρίς να χρειάζεται να ξοδεύουν χρόνο για να το γράψουν ή να πρέπει κάνουν μια τηλεφωνική κλήση. Οι ομαδικές κλήσεις, η σκοτεινή λειτουργία, η υψηλότερη ταχύτητα και η βελτιωμένη διεπαφή χρήστη είναι επίσης μερικά νέα χαρακτηριστικά που κάνουν τη Viber όχι μόνο να προσαρμόζεται στις ανάγκες τις καθημερινότητας των χρηστών, αλλά και να τη βελτιώνει», καταλήγει.


ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΡΑΣΗ
Όπως είναι αναμενόμενο, ένα περιβάλλον που επιτρέπει την άμεση επικοινωνία και διάδραση με τους χρήστες, προσελκύει τα brands και τη διαφημιστική τους προβολή. Οι πλατφόρμες μηνυμάτων μετατρέπονται σε «χώρο» όπου τα brands μπορούν πλέον να αναπτύξουν αυθεντικούς δεσμούς με το κοινό τους, υποστηρίζει η Zarena Kancheva. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την ίδια, ένα brand μπορεί να χρησιμοποιήσει το Viber για να συμμετέχει σε Κοινότητες- mega groups όπου ένας απεριόριστος αριθμός συμμετεχόντων μπορεί να ανταλλάξει απόψεις για ένα συγκεκριμένο θέμα, χρησιμοποιώντας εργαλεία για την εύκολη και αποτελεσματική διαχείριση της συνομιλίας.

«Επιπλέον, η χρήση των chatbots επιτρέπει στις επιχειρήσεις να αφήσουν πίσω τα παραδοσιακά SMS και να αλληλεπιδρούν προσωπικά με το κοινό τους σε ένα ασφαλές περιβάλλον και να τους προτρέπουν σε ενέργειες», προσθέτει. Από την πλευρά της, η Χρύσα Κλεμπετσάνη υπογραμμίζει ότι το messaging marketing καλλιεργεί τον διάλογο και την άμεση επικοινωνία. Το brand αντί να στέλνει ένα απλό μήνυμα ή μια ειδοποίηση για προσφορές, εκπτώσεις ή άλλες προωθητικές ενέργειες, μπορεί να δημιουργήσει μια πραγματική, αμφίδρομη συνομιλία με τον χρήστη, να λάβει ερωτήσεις και να δώσει συγκεκριμένες και άμεσες απαντήσεις με συναρπαστικό τρόπο.

Και συνεχίζει: «Η χρήση Artificial Intelligent chat bots μπορεί να κάνει την επικοινωνία πολύ πιο φυσική και ενδιαφέρουσα για τον χρήστη. Είναι σαν να συμβαίνει μια ιδιωτική, one to one συνομιλία ανάμεσα στο brand και τον (δυνητικό) πελάτη. Φυσικά αξίζει να τονίσω την αξία της υπηρεσίας Fall Back, η οποία αφενός προσφέρει τη δυνατότητα στα brands να προσεγγίσουν αποτελεσματικά τον χρήστη όπου κι αν βρίσκεται, και σε όποιο κανάλι επικοινωνίας χρησιμοποιεί, αφετέρου μέσα από τους μηχανισμούς του, παρέχει σημαντική ελαχιστοποίηση κόστους σε κάθε bulk-messaging καμπάνιας».

INSIGHTS
9 στους 10 καταναλωτές διεθνώς προτιμούν τη χρήση μηνυμάτων για να επικοινωνούν με εταιρείες και brands.
Στις ΗΠΑ, το messaging είναι το προτιμότερο κανάλι για την εξυπηρέτηση πελατών. Σε έρευνα του 2018 σε 8.000 ανθρώπους μέσω Facebook, το 69% των ερωτηθέντων από τις ΗΠΑ δήλωσε ότι η δυνατότητα να επικοινωνούν μέσω direct messaging με μια εταιρεία, τους κάνει να έχουν περισσότερη εμπιστοσύνη στο brand.
Πηγή: Hootsuite, Social Media Trends 2019

IN-APP MESSAGING AND ENTERPRISE MESSAGING APPS TRENDS 2019
In-App Messaging

1. Η χρήση chat-based εφαρμογών θα αυξηθεί και τα apps αυτά θα γίνουν πιο εκλεπτυσμένα
2. Το messaging θα γίνει πιο συνεργατικό και θα ενσωματώσει πλουσιότερα σχετικά εργαλεία
3. Συγκεκριμένα σύγχρονα messaging features θα κυριαρχήσουν στην αγορά (π.χ. Voice over Internet Protocol και chatbot εφαρμογές)
4. Η ασφάλεια και το integration θα μετατραπούν σε χαρακτηριστικά-κλειδιά

Enterprise Messaging
1. Οι εταιρικές messaging λύσεις θα αποτελούν κύριο κομμάτι των καθημερινών λειτουργιών
2. Θα αυξηθεί η ζήτηση για απλά messaging apps, παρά για πολύπλοκα συνεργατικά εργαλεία
3. Στα εταιρικά messaging apps θα αυξηθεί η ζήτηση για εξειδικευμένα ανά αγορά features
4. Τα εταιρικά messaging apps θα καταστούν απαραίτητα για τη συνεχή παραγωγικότητα των επιχειρήσεων
5. θα αναδυθούν νέοι «παίκτες» στον χώρο του εταιρικού messaging με έμφαση στην ασφάλεια
6. Η ενσωμάτωση messaging apps στα IT οικοσυστήματα μιας εταιρείας θα καταστεί ιδιαίτερα σημαντική
Πηγή: www.cometchat.com

«ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ MESSAGING ΕΙΝΑΙ…»
«…συναρπαστικό και πολλά υποσχόμενο»

«…συναρπαστικό και πολλά υποσχόμενο. Το μερίδιο της αγοράς για τις εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων που υπάρχουν σήμερα θα συνεχίσει να μεγαλώνει. Ο όρος “social” αποκτά άλλο νόημα στη χρήση των μέσων δικτύωσης και δεν αποσκοπεί πλέον στην έκθεση προς όλους. Η κοινωνική δικτύωση για τους χρήστες γίνεται πιο “στοχευμένα”, καθώς βλέπουμε να δημιουργούνται περισσότερα δίκτυα ανθρώπων που έχουν κοινά ενδιαφέροντα – γείτονες, γονείς, γυναίκες, αγοραστές, επιχειρηματίες ή μέλη οποιασδήποτε άλλης ομάδας. Επιπλέον, οι εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων θα συνεχίσουν να προσφέρουν στους χρήστες χαρακτηριστικά και προϊόντα που βελτιώνουν την καθημερινότητά τους και να προσφέρουν καλύτερους, ευκολότερους και ασφαλέστερους τρόπους για να επικοινωνούν με τους ανθρώπους που τους ενδιαφέρουν. Αναμένουμε επίσης να δούμε την εκπληκτική εξέλιξη των chatbots και της τεχνολογίας AI και τις καινοτόμες και διαφορετικές πτυχές επικοινωνίας που θα φέρουν αυτές οι εξελίξεις».
Zarena Kancheva, Director Marketing &PR for Central & Eastern Europe, Rakuten Viber

«…omni»
«Υποστηρίζω ότι το μέλλον του messaging είναι “omni”. Ο τρόπος με τον οποίο πολλοί εξηγούν σήμερα την έννοια omni-messaging είναι η απλή αποστολή προωθητικών μηνυμάτων με την αντιστοίχιση aesthetics, visuals και περιεχομένου ανάμεσα σε πολλαπλά messaging apps. Εμείς στη Yuboto υποστηρίζουμε ότι η αποτελεσματική επικοινωνία πηγάζει από την δημιουργία αληθινής omni-messaging εμπειρίας, εννοώντας την αποστολή χρήσιμου και ποιοτικού περιεχόμενο, το οποίο θα επικοινωνηθεί την κατάλληλη χρονική στιγμή, με στόχο να καλλιεργήσει και να αναπτύξει σχέση εμπιστοσύνης με τον χρήστη. Βασικός μας στόχος είναι να προσφέρουμε στα brands τα πιο εξελιγμένα εργαλεία για να απογειώσουν την mobile marketing στρατηγική τους, επικοινωνώντας με τους καταναλωτές τους όπου και αν εκείνοι βρίσκονται!» .
Χρύσα Κλεμπετσάνη, Digital Marketing Manager, Yuboto Ltd.

ΝΕΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ VIBER LOCAL NUMBER
Το Viber παρουσίασε πρόσφατα τη σαυνδρομητική υπηρεσία Viber Local Number (Τοπικός αριθμός Viber). Αυτό το νέο χαρακτηριστικό επιτρέπει στους χρήστες να αποκτούν έναν τοπικό τηλεφωνικό αριθμό, οπότε οποιοσδήποτε εκτός της πλατφόρμας Viber μπορεί να καλέσει ή να στείλει μηνύματα SMS σε αυτόν τον αριθμό με τοπικές χρεώσεις, χωρίς χρεώσεις περιαγωγής για τον παραλήπτη, όπου και αν βρίσκεται.