Ποιες τάσεις ορίζουν σήμερα την επιτυχία στον απαιτητικό κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου; Ποια στρατηγική ακολουθεί σχετικά το e-shop που έλαβε την υπέρτατη διάκριση του «Best Greek e-shop» στα e-volution awards;

Με αφορμή τη διάκριση του Media Markt.gr ως «Best Greek e-shop by GRECA» στα e-volution awards, η επικεφαλής της ομάδας e-Commerce της Media Markt, Κορίνα Παλαμίδη, μοιράζεται πολύτιμα insights για τη σύγχρονη εποχή στο ηλεκτρονικό εμπόριο. «Αποστολή μας είναι να συνοδεύουμε και να υποστηρίζουμε υπεύθυνα το καθημερινό ταξίδι των καταναλωτών στον digital κόσμο», επισημαίνει. Ποια στρατηγική κρύβει πίσω της η τοποθέτηση αυτή;

MW: Ποιες είναι οι τάσεις και εξελίξεις που βλέπετε να ορίζουν το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου;
Κορίνα Παλαμίδη:
Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που το να δραστηριοποιείται μια εταιρία λιανικής στο ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελούσε επιλογή. Οι περισσότερες εταιρίες που αποφάσιζαν να εγκαινιάσουν την digital παρουσία τους στελέχωναν τα νεοϊδρυθέντα τμήματα με 1-2 άτομα και έδιναν ως περιγραφή εργασίας ένα γενικό «e-commerce project». Σαν το e-commerce να είχε ημερομηνία λήξεως, όπως κάθε project που έχει αρχή και τέλος.

Πριν από περίπου 2 χρόνια η Google ανακοίνωσε ότι οι αναζητήσεις από κινητά ξεπέρασαν τις αναζητήσεις από υπολογιστές σηματοδοτώντας έτσι μία νέα εποχή και για το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά και για το εμπόριο στο σύνολο του. Η χρήση των φορητών συσκευών ακόμα και μέσα στα καταστήματα είναι πλέον πραγματικότητα. Μέχρι πρότινος διαχωρίζαμε τους καταναλωτές σε αυτούς που αγοράζουν από καταστήματα και αυτούς που αγοράζουν online. Πλέον δουλεύουμε σε 1-1 marketing και τεχνικές attribution.

Γνωρίζαμε τα «customer journeys» και σχεδιάζαμε το πως θα τα επηρεάσουμε. Σήμερα όμως γνωρίζουμε ότι είναι σχεδόν αδύνατο να προβλέψουμε τις άπειρες εναλλακτικές των καταναλωτών, με συνέπεια να προετοιμάζουμε την εμπειρία των «micro moments». Οι εταιρίες λιανικής υποδεχτήκαμε το digital ως ξένο σώμα, αλλά ο «καταναλωτής του μέλλοντος» μας οδήγησε να περπατήσουμε στα αχαρτογράφητα νερά του «omnichannel». Είναι εύλογο λοιπόν να αναρωτηθούμε, εάν στο μέλλον θα διαχωρίζουμε το εμπόριο σε ηλεκτρονικό και μη. Προσωπικά θεωρώ πως ήδη δεν υφίσταται τέτοια διάκριση. Το εμπόριο έχει μπει σε μία νέα, digital εποχή.

Πως τοποθετείται η Media Markt έναντι αυτών; Με ποια στρατηγική και τι νέο ίσως δρομολογεί;
Αποστολή της Media Markt είναι να αποτελεί έναν υπεύθυνο, υποστηρικτικό και καθημερινό συνοδό στις ζωές των σύγχρονων καταναλωτών και να λειτουργεί ως «navigator» στον νέο αυτό digital κόσμο. Δεν θεωρούμε ότι οι πελάτες μας χρειάζονται απλά ένα προϊόν. Χρειάζονται βοήθεια στην digital καθημερινότητα τους. Εμείς από την πλευρά μας δεν πουλάμε ένα κουτί. Πουλάμε εργαλεία και λύσεις που θα βοηθήσουν τον κάθε πελάτη μας να αξιοποιήσει την τεχνολογία για να κάνει την καθημερινότητα του πιο εύκολη.

Επενδύουμε λοιπόν με τη σειρά μας σε τεχνολογίες που ως στόχο έχουν να κάνουν την εμπειρία του καταναλωτή με τη Media Markt ολιστική. Πιο συγκεκριμένα στην Ελλάδα έχουμε προχωρήσει σε μεγάλες επενδύσεις τόσο στο περιβάλλον του «e» όσο και στα καταστήματά μας. Στο e-commerce, τόσο η πλατφόρμα αυτή καθαυτή όσο και τα επιπρόσθετα εργαλεία (πχ μηχανή αναζήτησης) είναι τέτοιου επιπέδου που μπορούμε να ανταγωνιστούμε τους global leaders του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Στα καταστήματα, που είναι άλλωστε και το επόμενο μας στοίχημα, η εφαρμογή digital τεχνολογιών (π.χ multimedia screens, ηλεκτρονικά ταμπελάκια) έρχεται να δώσει στον καταναλωτή μια εμπειρία που συνήθως συναντά στο ηλεκτρονικό περιβάλλον. Χρησιμοποιούμε αλγορίθμους για να μαθαίνουμε να πουλάμε καλύτερα. Αγοράζουμε με βάση στοιχεία από τον digital κόσμο. Προσλαμβάνουμε digital ανθρώπους.

Ποια είναι τα κυριότερα «συστατικά» ενός επιτυχημένου e-shop, ειδικά όταν μιλάμε για τον απαιτητικό χώρο της τεχνολογίας;
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο παραμένει εμπόριο που απλά γίνεται με την βοήθεια τεχνολογικών μέσων. Η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει το όπλο που θα μας βοηθήσει να βελτιστοποιήσουμε την εμπειρία του πελάτη, αλλά τελικά το σωστό εμπορικό μείγμα (γκάμα, διαθεσιμότητα, τιμή) θα τον οδηγήσει στην αγορά. Επιπρόσθετα, έχουμε την τύχη να δραστηριοποιούμαστε σε ένα περιβάλλον που η συμπεριφορά του καταναλωτή καταγράφεται. Υπάρχουν δεδομένα και δείκτες που η σωστή κατανόησή τους είναι και πρέπει να είναι σε ένα συνεχή διάλογο με την στρατηγική. Και φυσικά οφείλουμε να μην ξεχνάμε την εμπειρία και τη γνώση των ανθρώπων μας, οφείλουμε να μην ξεχνάμε ότι πουλάμε πάνω από όλα σε ανθρώπους.

Έτσι είναι σημαντικό να εξετάζουμε αν όσα σχεδιάζουμε σε ψηφιακό επίπεδο θα είχαν νόημα σε μια face-2-face συζήτηση. Θα είχε νόημα να προτείνουμε σε έναν πελάτη μία θήκη για ένα κινητό όταν εκείνος δεν έχει αποφασίσει ακόμα τι κινητό θα αγοράσει; Πως θα ένιωθε ένας καταναλωτής περιμένοντας στην ουρά ενός ταμείου με την ταμία να του σηκώνει μια ταμπέλα με 404 και τα προϊόντα του να εξαφανίζονται; Τελικά χρειαζόμαστε αλγορίθμους για να κατανοήσουμε όλες τις τάσεις ή κάποιες τις γνωρίζουμε ήδη; Ο digital κόσμος χαρακτηρίζεται από μεγάλα μεγέθη, μικρά conversion rates και φυσικά από ταχύτητα. Σε ένα τέτοιο κόσμο τρέχουμε γρήγορα, βλέπουμε τα λάθη μας, τα διορθώνουμε γρήγορα και πάλι από την αρχή!

Ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ωρίμανση των ελλήνων e-shoppers και υιοθέτηση πολυκαναλικής συμπεριφοράς. Πώς μπορούν τα ελληνικά e-shops να κεφαλαιοποιήσουν την τάση αυτή;
Πριν από χρόνια υπήρχε ο φόβος ότι τα καταστήματα θα καταλήξουν να κάνουν «showrooming». Αποδείχτηκε λάθος. Το «touch & feel» και η προσωπική επαφή είναι σημαντικά στοιχεία για ένα καταναλωτή. Από την άλλη πλευρά η τεχνολογία, το 24/7 και αρκετές φορές και η τιμή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος δίνουν την ευελιξία που είναι απαραίτητη στους γρήγορους ρυθμούς της εποχής μας. Για έναν έμπορο που έχει φυσική και ηλεκτρονική παρουσία, η πολυκαναλική συμπεριφορά του καταναλωτή είναι καθημερινή πραγματικότητα. Έρευνες μάλιστα δείχνουν ότι αυτή συνδυάζεται με εκτεταμένη έρευνα πριν την αγορά.

Συνεπώς ναι, μιλάμε για όλο και περισσότερους Έλληνες ώριμους e-shoppers με έντονη πολυκαναλική συμπεριφορά, που όταν δεν βρίσκουν στην Ελλάδα αυτό που αναζητούν, όπως το αναζητούν, θα καταφύγουν σε e-shop του εξωτερικού. Εμείς τα ελληνικά e-shops, για να κεφαλαιοποιήσουμε αυτή την τάση και να κρατήσουμε τους τζίρους στην Ελλάδα, οφείλουμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις του ώριμου πλέον καταναλωτή του 5ου κύματος της καινοτομίας. Και όταν οι εξελίξεις τρέχουν τόσο γρήγορα που εμείς ως επιχειρήσεις δυσκολευόμαστε να ακολουθήσουμε; Τελικά πάλι η λύση είναι μία: «Τρέξε»!

Τι σηματοδοτεί για εσάς η διάκριση σας στα e-volution awards, τόσο όσον αφορά στο ίδιο το e-shop, όσο και στις ομάδες των ανθρώπων που εργάζονται πίσω από αυτό;
Η Media Markt στην Ελλάδα δίνει έμφαση στη νέα αυτή πραγματικότητα. Όλοι μας, ξεκινώντας από τον CEO, λειτουργούμε στην πολυκαναλική πραγματικότητα βιωματικά. Το βραβείο του «Best Greek e-Shop» είναι το μεγαλύτερο βραβείο που μπορεί να κερδίσει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα στην Ελλάδα. Είναι μια επιβράβευση τόσο της στρατηγικής όσο και της ποιότητας υπηρεσιών που παρέχει. Τελικά είναι μια επιβράβευση της συνολικής αξίας του. Και την αξία, ακόμα και στην περίπτωση ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, την δίνουν οι άνθρωποι. Την δίνει η ίδια η ομάδα.

Η ομάδα του mediamarkt.gr είναι 100%… «.gr». Το mediamarkt.gr είναι ελληνικό. Μία ομάδα που παλεύει για νέες επενδύσεις, για νέα features ή εργαλεία, παλεύει για περισσότερο content και data. Παίρνει ρίσκα και έχει budget. Είναι μία ομάδα με συνεχή ανάγκη για αυτοβελτίωση, με πάθος για την τεχνολογία, με πάθος για την εξυπηρέτηση του πελάτη. Μία ομάδα που έχει καταφέρει να εξάγει τεχνολογία και συχνά βρίσκεται σε ολιγομελή τραπέζια με experts από άλλες χώρες του ομίλου.

Για το e-shop λοιπόν το βραβείο είναι μια ένδειξη ότι η πορεία μας είναι σωστή. Για εμένα προσωπικά είναι το σημείο που σταμάτησα το «Τρέξε» και ένιωσα λίγο παραπάνω περήφανη για τους ανθρώπους που βοήθησα να αναπτυχθούν ως επαγγελματίες, να χτίσουν επαγγελματική προσωπικότητα, να λειτουργήσουν ως ομάδα επενδύοντας στα δυνατά σημεία που ανά περιοχή έχει ο καθένας και να «κρύψουν» αρνητικά. Το βραβείο στην Media Markt το έφερε αυτή η ομάδα και εγώ είμαι απλά περήφανη.

Θεωρείτε ότι τα ελληνικά e-shops έχουν «διεθνείς» προδιαγραφές;
Εμείς ως mediamarkt.gr είμαστε ελληνικό e-shop και έχουμε διεθνείς προδιαγραφές. Αν δείτε τη λίστα συμμετεχόντων στα βραβεία θα αναγνωρίσετε μεγάλους παίχτες με αντίστοιχα διεθνείς προδιαγραφές. Ελπίζω φυσικά στο μέλλον να δούμε τον ανταγωνισμό να μεγαλώνει, μεγάλες επιχειρήσεις/κλάδους που μέχρι σήμερα δεν έχουν ηλεκτρονική παρουσία να συμμετέχουν και φυσικά να γίνουμε πιο εξωστρεφείς. Το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο μπορεί να αποτελέσει ένα όπλο για την χώρα μας ενάντια στην κρίση και στην ανεργία.

Η Media Markt θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα European Excellence Awards. Πως αισθάνεστε που θα διαγωνιστείτε σε ευρωπαϊκό επίπεδο και τι περιμένετε να αποκομίσετε από την εμπειρία;
Είναι μεγάλη τιμή να εκπροσωπείς την Ελλάδα σε ένα διεθνή διαγωνισμό αυτού του μεγέθους.  Από μόνη της η συμμετοχή είναι τιμητική, όμως δεν είναι αυτοσκοπός. The best is yet to come…

Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΘΕΛΕΙ…
…ευελιξία και συνολικές λύσεις:
Θέλει να αναζητήσει το προϊόν του από όπου αυτός θέλει. Δεν νοείται λοιπόν, με το mobile traffic σε τέτοια επίπεδα, να μην προσφέρουμε mobile version. Η Media Markt έχει κάνει και το επόμενο βήμα με το Media Markt application για συσκευές android & IOS. Μέσα από αυτό το application παρέχουμε στο χρήστη επιπρόσθετες υπηρεσίες όπως την κάρτα του Media Markt Club.

…να ολοκληρώνει τις αγορές του γρήγορα: Για την Media Markt η αναζήτηση των λύσεων αυτών (τεχνολογικών ή χρηστικών) δεν αποτελούν project αλλά daily job. Ο καταναλωτής του σήμερα θέλει να προχωρήσει στην καταχώρηση της παραγγελίας από τον καναπέ του ή από το κατάστημα του ανταγωνιστή μας. Υπάρχει λόγος εμείς να μην του προσφέρουμε αυτή τη δυνατότητα, είτε επειδή δεν διαθέτουμε online τα αντίστοιχα αποθέματα, είτε γιατί έχουμε αφαιρέσει το Buy Button; Η Media Markt ακόμα και σε μεγάλες ενέργειες (πχ Black Friday) φροντίζει για το σωστό allocation των αποθεμάτων της μελετώντας προηγούμενες συμπεριφορές χρηστών.

…να παραλάβει το προϊόν του όπως και όποτε θέλει: Η Media Markt δίνει την δυνατότητα παραλαβής από τα καταστήματά της σε λιγότερο από μία ώρα. Παρέχει αυθημερόν παράδοση, παράδοση σε επιλεγμένα σημεία συνεργατών, παράδοση σε όλη την Ελλάδα (και όχι μόνο εντός δικτύου) ακόμα και σε απομακρυσμένα νησιά.

…να αξιοποιήσει τις δυνατότητες της νέας συσκευής του: H Media Markt με συμβούλους σε όλα τα δυνατά κανάλια επικοινωνίας (κατάστημα, call center, chat, email, social media) απαντά καθημερινά σε ερωτήσεις αναφορικά με την χρηστικότητα των συσκευών, ενώ συγχρόνως τους δίνει την δυνατότητα μέσα από πλήθος υπηρεσιών να κάνουν την καθημερινότητα τους ακόμα πιο εύκολη.

…να νιώθει ασφάλεια: Η Media Markt, ως η νο1 στην Ευρωπαϊκή αγορά, είναι εγγύηση για τον χρήστη πριν και μετά την πώληση. Γιατί το βασικό δεν είναι να πουλάς μια συσκευή, το βασικό είναι να μπορείς να την κάνεις να δουλέψει. Να είσαι εκεί όταν δεν δουλεύει. Να βοηθάς τον χρήστη να την χρησιμοποιήσει. Επίσης, ως retailers, οφείλουμε να προστατεύσουμε τα προσωπικά δεδομένα των πελατών μας. Η Media Markt είναι από τις πρώτες εταιρίες στην Ελλάδα που εφάρμοσαν την ευρωπαϊκή νομοθεσία (GDPR).