Έλεγα λοιπόν τις προάλλες με φίλους σχετικά με τα ψέματα που λέμε –όλοι μας, λίγο-πολύ- στον online κόσμο, για το πώς προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια εικόνα για τον εαυτό μας που να ταιριάζει με το image που θέλουμε να καλλιεργήσουμε στον κύκλο μας. Και παρότι εξακολουθώ να το πιστεύω, έτυχε (από ένα περίεργο synchronicity) να πέσω επάνω σε ένα περσινό άρθρο του CNN το οποίο αναφέρεται στην ομιλία ενός ομιλητή του TED. Και ο κύριος αυτός, ένας επικοινωνιολόγος ονόματι Jeffrey Hancock, υποστήριζε ότι τα ψηφιακά Μέσα μας κάνουν, στην πραγματικότητα πιο έντιμους –και είχε και τις έρευνες που το αποδεικνύουν, έρευνες που έχει κάνει ο ίδιος στο Πανεπιστήμιο Cornell στο οποίο διδάσκει.

Ομολογώ ότι με έβαλε σε σκέψεις – ελάτε και στη θέση μου καθώς εγώ επανειλημμένως έχω εκφραστεί υπέρ του trolling. Προφανώς δεν είχε λόγο να πει ψέματα (το οποίο θα ήταν αστείο με δεδομένο το context της ομιλίας του) οπότε θεωρώ ότι ίσως σε κάποιες κοινωνίες (όπως η ελληνική) ο κόσμος να λέει –ακόμα- περισσότερο ψέματα online (σε τελική ανάλυση ο κόσμος στην Αμερική είναι πιο ώριμος σε θέματα online συμπεριφοράς και μια βόλτα στα Faceboook comments της αλλοδαπής θα σας πει πολλά). Ένας ακόμα λόγος που δεν απορρίπτω την άποψή του είναι επειδή τη στηρίζει με μια πολύ λογική εξήγηση: ότι δηλαδή ο κόσμος είναι πιο έντιμος online επειδή συνειδητοποιεί, έστω και σιγά-σιγά, ότι κάθε τι που «λέει» στο Δίκτυο δεν το «λέει» αλλά το γράφει και ότι τα γραπτά μένουν και, άρα, μπορούν να γυρίσουν μπούμερανγκ.

Η γενίκευση ότι «το Internet μας κάνει πιο έντιμους» είναι μάλλον, όπως όλες οι γενικεύεις, επικίνδυνη και αμφίβολης ορθότητας. Όμως το γεγονός ότι σήμερα, περισσότερο από ό,τι ποτέ, αφήνουμε έναν τεράστιο αριθμό «ιχνών» στον ψηφιακό κόσμο είναι αναμφισβήτητο. Εμείς οι ίδιοι, οι άνθρωποι που μας ξέρουν και ακόμα και άνθρωποι που δε μας έχουν καν ακουστά και που πιθανότατα δε θα μας ακούσουν και ποτέ, όλοι έχουμε και έχουν πρόσβαση σε κάθε τι που αποτυπώσαμε από τη στιγμή που μπήκαμε στα δίκτυα μέχρι σήμερα. Και ακόμα και αν αυτό δε μας κάνει απαραίτητα πιο «έντιμους», σίγουρα με κάποιον τρόπο επηρεάζει (ή θα επηρεάσει) τη συμπεριφορά μας. Και άρα, κάποια στιγμή, και τον χαρακτήρα μας. Και όποιος νομίζει ότι όλα τα παραπάνω δεν κάνουν apply και στην «αγορά» μας ας το σκεφτεί διπλά. Ιδιαίτερα αν σκοπεύει να το postάρει κιόλας…