To 2008, σε συνέντευξή του στο Marketing Week, ο Brian Elliott, Ιδρυτής της διαφημιστικής εταιρείας Amsterdam Worldwide, είχε δηλώσει ότι σε μερικά χρόνια το Διαδίκτυο «θα είναι σαν το νερό, σαν την αναπνοή. Κάτι αυτονόητο. Κάτι για το οποίο ουδείς θα διερωτάται γιατί υπάρχει». Και είχε δίκιο. Μπορεί, λοιπόν, στη χώρα μας να εξακολουθεί να υπάρχει ένα πολυπληθές κοινό «ψηφιακά αναλφάβητων», όμως για το 65% των Ελλήνων που συχνάζουν στο Διαδίκτυο η ύπαρξη των ενημερωτικών sites είναι πράγματι κάτι αυτονόητο…

Περί επιδόσεων
Σύμφωνα με το Nielsen Online Ranking Report, για τον μήνα Φεβρουάριο, συνολικά 8 sites ξεπέρασαν σε unique browsers τους 1,25 εκατ. επισκέπτες. Το Newsit.gr πλασαρίστηκε στην κορυφή με 1.837.286 browsers, ακολούθησαν το In.gr με 1.706.931 εκατ. και το News247.gr με 1.698.534, ενώ την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν το Newsbeast.gr με 1.549.255 και το Tanea.gr με 1.521.403. Τέλος, πιο πίσω βρέθηκαν το Tovima.gr με 1.372.311, το Ethnos με 1.316.046 και η Naftemporiki.gr με 1.267.589.

Η κατηγορία των ενημερωτικών sites είναι εμφανώς πιο δημοφιλής από κάθε άλλη. Πόσο ικανοποιημένα δηλώνουν, ωστόσο, τα sites από τις μέχρι τώρα επιδόσεις τους; Ο Νίκος Ευαγγελάτος, από το Newsit.gr, χαρακτηρίζει σημαντική την αύξηση των τελευταίων μηνών. Θεωρεί, όμως, ότι «η ενημέρωση στο Διαδίκτυο έχει ακόμη πολύ δρόμο». Γι’ αυτό και δεν εφησυχάζει, αλλά, όπως προσθέτει, «σχεδιάζουμε νέες ενότητες, περισσότερη εικόνα, υπηρεσίες που να ενισχύουν τη σχέση με τον χρήστη. Και κυρίως, παρά τους δύσκολους καιρούς, συνεχή ανανέωση της είδησης και της πληροφορίας για να αναδείξουμε ακόμη περισσότερο αυτή τη μοναδικότητα του Μέσου και να βοηθήσουμε στην επέκτασή του».

 Top 15: Επισκεψιμότητα ενημερωτικών sites

 Site  Φεβρουάριος 2012  Ιανουάριος 2012  Δεκέμβριος 2011  Νοέμβριος 2011
 Newsit.gr  1.837.286  1.483.905  1.405.356  1.627.334
 In.gr/news  1.706.931  1.336.704  1.300.546  1.690.321
 News247.gr  1.698.534  1.492.583  1.414.758  1.592.550
 Newsbeast.gr  1.549.255  1.445.190  1.325.279  1.535.060
 Tanea.gr  1.521.403  1.455.301  1.356.914  1.682.084
 Tovima.gr  1.372.311  1.270.233  1.134.940  1.375.346
 Ethnos  1.316.046  1.206.713  1.136.481  1.407.737
 Naftemporiki.gr  1.267.589  1.147.944  1.144.264  1.468.912
 Real.gr  902.792  660.888  573.120  788.281
 Star.gr  832.236  834.550  818.087  750.838
 Protagon  609.434  416.738  353.212  440.209
 Palo.gr  606.029  593.025  –  –
 Tvxs.gr  470.136  365.798  321.413  –
 Pathfinder.gr News  446.679  784.910  719.812  446.659
 Enet.gr*  314.387  646.707  1.242.774  1.719.919

 Πηγή: Nielsen Online Ranking Report

 *Στο Enet.gr, αρχής γενομένης από τις 22 Δεκεμβρίου 2011, διακόπηκε η ανάρτηση ειδήσεων και θεμάτων.

Αντίστοιχα, ο Σταύρος Δρακουλαράκος, Director of Editorial Operations & Deputy CEO της 24 Media, κρίνει ότι «με τα offline ΜΜΕ να σημειώνουν συνεχώς απώλειες και το αναγνωστικό κοινό να εντάσσει αργά αλλά σταθερά την online ενημέρωση στην καθημερινότητά του, τα περιθώρια αύξησης της επισκεψιμότητας είναι ισχυρά». Αισιοδοξεί, λοιπόν, ότι «έχοντας ξεπεράσει κατά καιρούς το 1,7 εκατ. unique browsers στο News247.gr και επενδύοντας συνεχώς με νέες θεματικές ενότητες και υπηρεσίες» το ειδησεογραφικό portal της 24 Media θα συνεχίσει την ανοδική πορεία του.

Τέλος, ο Γιάννης Λιώτος, Εμπορικός Διευθυντής του Naftemporiki.gr, εκφράζει την ικανοποίησή του για τη συνολική επισκεψιμότητα της κατηγορίας. Ωστόσο, όπως επισημαίνει, «το ζητούμενο δεν είναι η ποσότητα – ήδη θα έλεγα ότι υπάρχει πληθωρισμός στη συγκεκριμένη κατηγορία. Νομίζω ότι είναι τα ποιοτικά στοιχεία, τόσο των επισκεπτών όσο και του περιεχομένου, αυτά που θα καθορίσουν τους πρωταγωνιστές σε κάθε τομέα. Τα 8 sites πολύ πιθανόν του χρόνου να είναι 16 ή 32. Δεν θα έχει και τόση σημασία το 1 εκατ. unique browsers. Αυτό που στην ουσία διαφοροποιεί τα ενημερωτικά sites είναι η αξιοπιστία της πηγής, η πίστη του επισκέπτη και το brand name, στο οποίο πάσχουν πολλά ενημερωτικά sites». Υπενθυμίζει, μάλιστα, την περίπτωση που κάποια sites, αντιγράφοντας το ένα το άλλο, είχαν… πεθάνει τον συγγραφέα Χωμενίδη.


Ευκαιρίες και προκλήσεις
Στα 76 εκατομμύρια ευρώ έφτασε η ονομαστική online display διαφημιστική δαπάνη για το 2011, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας που πραγματοποίησε το IAB Hellas σε συνεργασία με 23 διαδικτυακούς εκδότες και δίκτυα online Διαφήμισης – πέρυσι, το ύψος της δαπάνης είχε ανέλθει σε 62 εκατ.
Εν μέσω ενός έντονα υφεσιακού οικονομικού περιβάλλοντος, το Internet καταφέρνει, συνεπώς, να ακολουθεί ανοδική πορεία και να κερδίζει την εμπιστοσύνη όλο και περισσότερων διαφημιζόμενων.

Αυτή είναι, ωστόσο, η μία όψη του νομίσματος. Διότι, παρά τη δεδομένη τάση για καθιέρωση του Διαδικτύου ως μιας αξιόλογης διαφημιστικής επιλογής, γεγονός παραμένει ότι τα κονδύλια που απορροφά είναι ιδιαίτερα χαμηλά σε σχέση με τις επιδόσεις των παραδοσιακών Μέσων. Ιδού, λοιπόν, η ευκαιρία, ιδού και η πρόκληση για περαιτέρω αύξηση των εσόδων για τα sites σε μία εποχή που το online δείχνει να εξελίσσεται σε βασικό συστατικό του marketing mix των brands.
Υπάρχουν, όμως, και άλλες ευκαιρίες και προκλήσεις. Ποιες είναι αυτές;

Για τον Ν. Ευαγγελάτο «καθημερινή, μόνιμη, σταθερή ευκαιρία είναι η ενίσχυση της αξιοπιστίας και του κύρους της ενημέρωσης που προσφέρουμε», ενώ πρόκληση θεωρεί «την παραγωγή πρωτογενούς, έγκυρης πληροφορίας και ειδήσεων, με ταχύτητα και ιντερνετικό γράψιμο, δηλαδή στον ρυθμό και στη γλώσσα του χρήστη».

Από την πλευρά του, ο Χρήστος Δόγας, Αρχισυντάκτης του Naftemporiki.gr, χαρακτηρίζει ως σημαντικότερη ευκαιρία «να εκμεταλλευτούν τα sites την αυξανόμενη ανάγκη για υπεύθυνη ενημέρωση που προκαλεί η οικονομική κρίση». Αντιθέτως, ως πρόκληση αναφέρει «τη διαφοροποίηση από τον “θόρυβο” των δεκάδων υφιστάμενων αλλά και καινούργιων sites που βασίζονται πάνω κάτω στην ίδια συνταγή».

Ο δε Σ. Δρακουλαράκος υπογραμμίζει ως κυριότερη ευκαιρία «τη διατήρηση και αύξηση του αναγνωστικού τους κοινού εν μέσω αμφισβήτησης και σκληρής κριτικής στον θεσμό της ενημέρωσης». Όπως ευκαιρία είναι ουσιαστικά και «η πρόκληση να συνεισφέρουν στη δημιουργία αναγνωστικής κοινότητας για το site τους και να την εντάξουν ακόμα περισσότερο στη λειτουργία τους με τη χρήση κοινωνικών εργαλείων».

Ο ρόλος των Social Media
Τα Social Media άλλαξαν τα δεδομένα στην επικοινωνία και την ενημέρωση. Και αποτελούν ένα πολύτιμο εργαλείο, το οποίο, μεταξύ άλλων, συνιστά πολύτιμη πηγή ενημέρωσης για τους δημοσιογράφους, οι οποίοι αντλούν πληροφορίες, ειδήσεις και πρώτη ύλη για ρεπορτάζ. Επίσης, τα Social Media δίνουν την ευκαιρία στα sites να προβάλλουν τα θέματά τους σε στοχευμένα κοινά… να αφουγκραστούν τις απόψεις των χρηστών… να συνομιλήσουν μαζί τους… να «χτίσουν» ένα πιο αγαπητό brand…

Τα δυνητικά οφέλη είναι πάρα πολλά. Και όσο αυξάνονται οι Έλληνες που συχνάζουν στα Social Media –για παράδειγμα, το Facebook επισκέπτονται τακτικά το 75% των ελλήνων χρηστών– τόσο θα πληθαίνουν τα ενημερωτικά sites που θα σπεύδουν να αξιοποιήσουν την πολυδιάστατη δυναμική των κοινωνικών Μέσων.

Εκπροσωπώντας ένα από τα sites με δυναμική παρουσία στα Social Media, ο Σ. Δρακουλαράκος σημειώνει ότι «η ύπαρξη των Social Media και η συνεχής ενασχόληση του αναγνωστικού κοινού μαζί τους αλλάζει τα δεδομένα εδώ και αρκετά χρόνια. Πλέον, ο αναγνώστης συμμετέχει στην είδηση με κάθε πιθανό τρόπο: σχολιάζει, εμπλουτίζει, διορθώνει, προτείνει…».

Όπως αποκαλύπτει, λοιπόν, «ο στόχος του News247.gr είναι να καλύπτει τις ειδήσεις που αφορούν στην καθημερινότητα του αναγνώστη και ταυτόχρονα να του δίνει τον χώρο και τα εργαλεία να συμμετέχει, να ελέγχει, να μοιράζεται και να βελτιώνει».

Αναφερόμενος επίσης στα Social Media, ο Ν. Ευαγγελάτος τα αποκαλεί «κοινωνικά δίκτυα, τα οποία διαχέουν πληροφορίες ή ειδήσεις με αστραπιαίες ταχύτητες, σαν επιδημία. Πληροφορίες επιλεγμένες από όσους εσύ έχεις αποφασίσει να μοιράζεσαι τις επιλογές τους». Και συνεχίζει: «Τα δίκτυα για μας είναι η σύγχρονη Αγορά, ο δημόσιος χώρος όπου διαλέγεσαι, υποβάλλεις γνώμες και ιδέες και, αν αξίζουν, παίρνουν τον δρόμο τους. Έτσι μαθαίνουμε και βελτιωνόμαστε».

Σύμφωνα πάντως με τον Χ. Δόγα, «τα Social Media αλλάζουν την ενημέρωση σε μεγάλο βαθμό, αλλά όχι πάντα προς το καλύτερο». Διότι, όπως διευκρινίζει, «πολλές φορές δημιουργούν ένα “άγχος” στο Μέσο να παρακολουθήσει κάποιο θέμα που μπορεί και να μην αξίζει και πολύ».

Έστω και έτσι, όμως, αναγνωρίζει ότι «είναι μοναδικά στην παροχή γρήγορης και ακατέργαστης πληροφορίας σε breaking γεγονότα» και προσθέτει ότι «με την παρουσία μας επιδιώκουμε να ανοίξουμε έναν διάλογο τόσο με τους υφιστάμενους όσο και με καινούργιους αναγνώστες. Προσπαθούμε να είμαστε μία έγκυρη και αξιόπιστη φωνή στο timeline ή το wall του αναγνώστη».


Οι σημαντικότερες τάσεις
Τα ελληνικά sites δραστηριοποιούνται στην παγκόσμια κοινότητα του Διαδικτύου. Και έχουν την ευκαιρία να αφουγκράζονται και να μελετούν τις κινήσεις κορυφαίων ενημερωτικών brands, όπως ο Guardian και η Huffington Post. Ποιες είναι άραγε, πέρα από την αξιοποίηση των Social Media, οι πλέον αξιοσημείωτες τάσεις που ξεχωρίζουν;

Στις περιπτώσεις που το brand έχει παρουσία τόσο online όσο και offline, ο Χ. Δόγας σημειώνει ως κυρίαρχη τάση «το ενιαίο newsroom και το “digital first” στο περιεχόμενο», ενώ για το συνδρομητικό μοντέλο δηλώνει ότι έχει εφαρμοστεί με θετικά αποτελέσματα κυρίως στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Επισημαίνει δε και την «ισχυρή τάση για μεγαλύτερη ανάλυση των δεδομένων κίνησης των χρηστών, προκειμένου να αντληθούν συμπεράσματα για τη συμπεριφορά και το προφίλ τους».

Αντίστοιχα, ο Σ. Δρακουλαράκος αναφέρει ότι τα ενημερωτικά sites του εξωτερικού «δίνουν συνεχή έμφαση στα εργαλεία διαμοιρασμού. Ανοίγονται ολοένα και περισσότερο προς την αναγνωστική κοινότητα, ενώ, αργά αλλά σταθερά, εμπλουτίζουν το περιεχόμενό τους με video με αξία για τον χρήστη και όχι μεταφέροντας το ξερό, απομονωμένο προϊόν της τηλεόρασης».

Ο δε Ν. Ευαγγελάτος ισχυρίζεται ότι μία τάση που κυριαρχεί στο εξωτερικό είναι «η μετατροπή της είδησης σε υπηρεσία πληροφόρησης στον χρήστη, ώστε να διαμορφώνει τη δική του ηλεκτρονική εφημερίδα».

Η επόμενη μέρα
Όπως συμβαίνει με καθετί δημοφιλές στην Ελλάδα, έτσι και στην περίπτωση της online ενημέρωσης, γρήγορα η αγορά κατακλύστηκε με δεκάδες sites που έσπευσαν να διεκδικήσουν μια θέση στους «σελιδοδείκτες» χρηστών και διαφημιζόμενων. Αναπόφευκτα, ο ανταγωνισμός είναι πολύ έντονος και η κερδοφορία δεν είναι εύκολη υπόθεση. Κάθε άλλο.

Εν ολίγοις, αυτό που θα πρέπει να γίνει αντιληπτό είναι ότι το Internet προσφέρει επιχειρηματικές ευκαιρίες, ωστόσο δεν αποτελεί το νέο Ελντοράντο. Απαιτούνται υπομονή, επιμονή, όραμα, συνετές κινήσεις και προσαρμοστικότητα. Διότι, οι απαιτήσεις και οι ανάγκες της αγοράς μέρα με τη μέρα θα αυξάνονται. Και τα ενημερωτικά sites ολοένα και θα εξελίσσονται.

Όπως εκτιμά ο Σ. Δρακουλαράκος, «θα γίνουν ακόμα πιο ανοιχτά, με μεγαλύτερη επισκεψιμότητα και ευρύτερη θεματολογία. Θα λειτουργούν ενεργά, ώστε να βρίσκουν εκείνα τους αναγνώστες τους, αντί για το αντίθετο που έχουν συνηθίσει». Και θα ξεχωρίσουν «όλα όσα παράγουν ποιοτικό περιεχόμενο και όσα το παρέχουν μέσα από τις πλατφόρμες, όπου βρίσκεται το αναγνωστικό κοινό».


Τι θα άλλαζαν…
Marketing Week: Αν είχατε τη δυνατότητα να αλλάξετε κάτι στην εγχώρια αγορά των ενημερωτικών sites, τι θα ήταν αυτό;

Νίκος Ευαγγελάτος (Newsit): Θα ήθελα ένα Internet πιο ανακλαστικό, γρήγορο, αυτόνομο πια –γιατί μεγάλωσε– από την αισθητική και φιλοσοφική κηδεμονία άλλων Μέσων. Θα ήθελα την ενημέρωση πιο… Internet.

Σταύρος Δρακουλαράκος (24 Media): Μεγαλύτερη έμφαση στην αρχισυνταξία, περισσότερη σημασία στην ορθή αναπαραγωγή της πηγής, επένδυση στην ποιότητα αντί για την ποσότητα.

Γιάννης Λιώτος (Naftemporiki): Καταρχήν, περισσότερο πρωτογενές περιεχόμενο, λιγότερο κιτρινισμό και περισσότερη αξιοπιστία. Και περισσότερο σεβασμό στα πνευματικά δικαιώματα. Πολλά non branded ενημερωτικά sites βασίζονται στην αντιγραφή περιεχομένου, χωρίς τις περισσότερες φορές να αναφέρουν καν την πηγή.

Φιλοσοφία και διαφοροποίηση
Marketing Week: Σε δημοσιογραφικό επίπεδο, ποιο είναι το βασικό στοιχείο που εκτιμάτε ότι διαφοροποιεί το site σας από τον ανταγωνισμό;

Νίκος Ευαγγελάτος (Newsit): Η βασική μας θέση, ότι ενημέρωση στο Διαδίκτυο σημαίνει συνεχής ανανέωση περιεχομένου, ρυθμός κειμένου, απλότητα γραφής, έντονη χρήση επιλεγμένης εικόνας και πρωτογενής πληροφόρηση.

Σταύρος Δρακουλαράκος (24 Media): Έχοντας παρουσία από το 2006 στην αποκλειστικά online ειδησεογραφική ενημέρωση και μη διαθέτοντας τον μηχανισμό αλλά και το βαρίδια τoυ offline κόσμου, το News247.gr αναπτύχθηκε ορθολογικά και οργανικά, μέχρι να φτάσει στο σημείο της υψηλής επισκεψιμότητας (με σταθερό ρυθμό ανόδου) που πλέον διαθέτει. Γνωρίζει το αναγνωστικό του κοινό, το σέβεται, του προσφέρει ολοκληρωμένη ενημέρωση και αυτό του το ανταποδίδει με ισχυρά ποσοστά διαμοιρασμού και αλληλεπίδρασης με τις ειδήσεις του.

Χρήστος Δόγας (Naftemporiki): Προσπαθούμε να περιγράψουμε τα γεγονότα με έγκυρο, αλλά όχι στεγνό τρόπο. Με ταχύτητα, ποτέ όμως εις βάρος της αξιοπιστίας. Πιστεύουμε ότι αυτός είναι ο ασφαλέστερος δρόμος προκειμένου να διαφοροποιηθούμε από τον «βομβαρδισμό» της ακατέργαστης πληροφορίας που υπάρχει στο Internet και των δεκάδων νέων ενημερωτικών –εντός και εκτός εισαγωγικών– sites.

Πώς αξιολογούν οι χρήστες την αξιοπιστία των πηγών ενημέρωσης στο Internet

  • Διασταυρώνω και κρίνω μόνος μου.
  • Αν μου το έχουν συστήσει ως «εμπιστοσύνης».
  • Αν είναι ενυπόγραφο ή επώνυμων δημοσιογράφων.
  • Αν το περιεχόμενό του επιβεβαιώνεται.
  • Αν το επισκέπτονται πολλοί.
  • Αν είναι μιας επώνυμης έγκυρης εφημερίδας που εμπιστεύομαι.
  • Αν έχει θετικά σχόλια/κριτική από πολλούς.
  • Με τον χρόνο και με την εμπειρία.

Πηγή: Focus Bari