Marketing Week - Η γκρίζα διαφήμιση και ο ελέφαντας στο δωμάτιο…

Δευτέρα, 17 Δεκεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Media

Η γκρίζα διαφήμιση και ο ελέφαντας στο δωμάτιο…

7 Μαρτίου 2018 | 09:39 Γράφει ο Marketing Week  Editor Topics: Θεσμικά,Τηλεόραση

Τα τηλεοπτικά κανάλια είναι πολύ γνωστό ότι εδώ και πολλά χρόνια υπερφορολογούνται. Η υπερφορολόγηση δεν μένει όμως στον ιδιωτικό τομέα ποτέ αναπάντητη από την αγορά. Πάντα οδηγεί στην επέλαση της μαύρης οικονομίας. Αυτό συμβαίνει εδώ και χρόνια και στα τηλεοπτικά κανάλια και τώρα φαίνεται ότι πλέον απασχολεί και το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.

Συγκεκριμένα, το ΕΣΡ το απασχολούν τόσο οι έμμεσες διαφημίσεις που εμφανίζονται στους τηλεοπτικούς σταθμούς, όσο και η παραβίαση της νομοθεσίας για την τοποθέτηση προϊόντος. Οι σχετικές παραβιάσεις αφορούν τόσο στην έμμεση διαφήμιση με αναφορά μαρκών στο πλαίσιο κάθε είδους εκπομπών -η λεγόμενη γκρίζα διαφήμιση- που έχει βέβαια «μεγάλη παράδοση» στη χώρα μας, όσο και τις εκπομπές telemarketing, οι οποίες παραβιάζουν δραστικά τη νομοθεσία για το ανώτατο όριο διαφήμισης, ενώ είναι προφανές ότι με βάση τους κλασικούς τιμοκαταλόγους εμπορικού τηλεοπτικού χρόνου θεωρητικά θα έπρεπε να συνεπάγονται τεράστια ποσά σε φόρους.

Το πρόβλημα είναι υπαρκτό και το ΕΣΡ είναι εξαιρετικά δύσκολο να το αντιμετωπίσει από μόνο του. Αν εφαρμοστεί απλώς η νομοθεσία -με τυφλό τρόπο- υπάρχει το εξής πολύ απλό ερώτημα: η αναφορά και μόνο μιας μάρκας για οποιοδήποτε λόγο αποτελεί έμμεση διαφήμισή της, ακόμα κι αν γίνεται εν αγνοία της και χωρίς αυτή να έχει δαπανήσει κάποιο ποσό για τον σκοπό αυτό, αλλά απλώς έχει κάνει τις σχετικές ενέργειες δημοσίων σχέσεων που οφείλει να κάνει;  Ή όχι;

Η απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν έχει λυθεί ικανοποιητικά πουθενά στον κόσμο και δεν πρόκειται βέβαια να λυθεί τελεσιδίκως και από το δικό μας ΕΣΡ. Η λογική απάντηση στο φαινόμενο είναι ο κανόνας του μέσου δρόμου ή ο «κανόνας του ελέφαντα». Ο μέσος δρόμος λέει ότι αποφεύγει κανείς στην εφαρμογή των σχετικών νόμων να οδηγείται στα άκρα. Δεν χρειάζεται ούτε ακραία ποινικοποίηση ή φορολογικοποίηση του ελεύθερου λόγου που να αφορά μάρκες και επιχειρήσεις, αλλά ούτε και ακραία κατάχρηση της ελευθερίας του λόγου για εμπορικούς σκοπούς.

Ο δεύτερος κανόνας, ο «κανόνας του ελέφαντα» είναι απλός. Η γκρίζα διαφήμιση είναι σαν τον ελέφαντα. Είναι δύσκολο να την περιγράψεις (θεσμικά τουλάχιστον), αλλά αν την δεις θα καταλάβεις ότι πρόκειται για ελέφαντα. Χρειάζεται δηλαδή εξέταση της κάθε (σημαντικής ή συστηματικής) περίπτωσης χωριστά. Σε ό,τι αφορά τώρα το telemarketing είναι πολύ πιθανό ότι υπάρχουν τυπικά παραβιάσεις της νομοθεσίας. Μιας νομοθεσίας όμως που έχει τραβήξει στα άκρα τη λογική ότι οι συχνότητες είναι δημόσιο αγαθό και η διαφήμιση είναι εξ ορισμού κακό.

Όπως όμως έχουμε πολλές φορές εξηγήσει, οι συχνότητες δεν είναι πλέον τεχνολογικά (ιδίως μετά την επέλαση του διαδικτύου) δημόσιο αγαθό, με την έννοια ότι δεν σπανίζουν όπως συνέβαινε σε άλλες δεκαετίες. Όσο για το telemarketing, όσο κι αν δεν μας αρέσει αισθητικά, εξυπηρετεί προφανώς όσους το παρακολουθούν. Συνεπώς θα έπρεπε -στα θεματικά ιδίως κανάλια- να περιλαμβάνεται με κάποιο πιο ανεκτικό από πλευράς νομοθεσίας τρόπο αυτή η δυνατότητα. Φτάνει με επαρκή σαφήνεια να το διαχωρίζει από το υπόλοιπο πρόγραμμα. Να ξέρει δηλαδή πάντα ο θεατής τι ακριβώς βλέπει. Το κράτος δεν μπορεί να απαγορεύει κάτι για λόγους και μόνο αισθητικής. Αλίμονό μας αν είχε αυτό το δικαίωμα...

Marketing Week (T. 1533)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Marketing Week Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

Προτεινόμενες ειδήσεις

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Industries

Τρόφιμα - Ποτά

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

Δημόσιος Τομέας

Retail

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778