Με τα ποσά που διατίθενται για τη ψηφιακή διαφήμιση να ξεπερνούν στην Ευρώπη τα 40 δισ. ευρώ (βάσει της πανευρωπαϊκής έρευνας AdEx Benchmark Report), είναι προφανές ότι στο χώρο της διαφήμισης και των media έχουμε ήδη μπει σε μια καινούρια εποχή. Μια εποχή που αλλάζει ριζικά τόσο τον χώρο της διαφήμισης και των media όπως τον είχαμε γνωρίσει, όσο και τους συσχετισμούς οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής ισχύος που επί δεκαετίες τον χαρακτήριζαν.

Οι διαφημιζόμενοι έχουν αρχίσει ήδη πυρετωδώς να προετοιμάζονται για τις κατακλυσμιαίες αυτές αλλαγές και μια από τις σχετικές ενδείξεις είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου ευρωπαϊκού πλαισίου πιστοποίησης για την προβολή (viewability) στα ψηφιακά μέσα, που ανακοίνωσε τον Αύγουστο που πέρασε η EVSG, ένας οργανισμός που δημιουργήθηκε στα τέλη του 2015 από τον IAB Europe, την Ευρωπαϊκή Ένωση Τηλεπικοινωνιακών Οργανισμών (EACA) και την Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων (WFA). Ο οργανισμός αυτός θα αναλάβει τόσο την έκδοση των πρώτων κανονιστικών αρχών μέτρησης της προβολής, όσο και στη συνέχεια την αναγκαία ελεγκτική διαδικασία.

Η πιστοποιημένη και αξιόπιστη μέτρηση των αποτελεσμάτων της ψηφιακής διαφήμισης έχει εξαιρετική σημασία για την ανάπτυξή της, γιατί σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα, τα ψηφιακά μέσα παρέχουν στους χρήστες τους αφάνταστα περισσότερες δυνατότητες κατανόησης και στόχευσης του κοινού στο οποίο απευθύνονται. Η πλήρης και αξιόπιστη αξιοποίηση αυτών των δυνατοτήτων, σε συνδυασμό με το όλο και μεγαλύτερο μερίδιο του διαθέσιμου χρόνου του πληθυσμού που απορροφούν τα ψηφιακά μέσα, έχουν ως βέβαιο αποτέλεσμα την συρρίκνωση των παραδοσιακών διαφημιστικών μέσων και την ταυτόχρονη μείωση μεριδίου των παραδοσιακών (αλλά όχι μόνο), δημοσιογραφικών οργανισμών, προς όφελος των αμερικανικών πολυεθνικών μεγαθηρίων, που έχουν αναπτύξει τα παγκόσμια κοινωνικά δίκτυα και μηχανές αναζήτησης.

Το καινούριο αυτό περιβάλλον, έχει πολύ συγκεκριμένη γεωγραφική διάσταση -μεταφέρει δηλαδή πολιτική και οικονομική ισχύ από ολόκληρο τον κόσμο στις ΗΠΑ και ιδίως στη Δυτική Ακτή, με μεγάλο χαμένο την Ευρώπη, που έμεινε τραγικά πίσω στον τομέα αυτό. Έχει όμως και μια καθοριστική αλλαγή συσχετισμών οικονομικής ισχύος (και θέσεων εργασίας), στο χώρο του marketing, της διαφήμισης και των media. Συγκεκριμένα, ενώ οι εθνικοί δημοσιογραφικοί οργανισμοί, που απολάμβαναν μέχρι πρόσφατα το συντριπτικά μεγαλύτερο μερίδιο διαφημιστικής δαπάνης, θα πορεύονται σε μια μακροχρόνια και αναπότρεπτη διαδικασία συρρίκνωσης, ο χώρος της διαφήμισης και του marketing θα σημειώσει μια νέα άνθηση, αφού η αποτελεσματικότητα των παγκόσμιων διαφημιστικών κονδυλίων θα αυξάνεται εκθετικά.

Το ίδιο θα μεγαλώνει και ο αριθμός των εξειδικευμένων ανθρώπων που θα είναι αναγκαίοι για την υποστήριξη αυτών των κονδυλίων από την πλευρά των διαφημιζόμενων και των πάσης φύσεως διαφημιστικών εταιρειών, μια που η αξιοποίηση των καταπληκτικών εργαλείων που έχουμε ήδη (και θα έχουμε πολύ περισσότερο στο μέλλον), στα χέρια μας, είναι πολύ πιο labor intensive σε σχέση με την παραδοσιακή διαφήμιση. Τόσο σε ό,τι αφορά την παραγωγή content (εφόσον μπορούμε να δοκιμάζουμε εύκολα και φθηνά την αποτελεσματικότητα του content είναι προφανές ότι θα χρειαζόμαστε πολλαπλάσιο από αυτό που παραγόταν στο παρελθόν), όσο και την στόχευση του κοινού και τη διασύνδεση της διαφήμισης με το σύστημα πωλήσεων. Ο κόσμος λοιπόν αλλάζει. Εσείς;