Η αφορμή για την συζήτηση που είχαμε μαζί του ήταν η πρόσφατη κοινή πρωτοβουλία σημαντικών θεσμικών φορέων του ευρύτερου κλάδου της Επικοινωνίας, των ΣΔΕ, ΕΔΕΕ, ΕΝΕΔ, ΕΙΤΗΣΕΕ και ΕΙΙΡΑ, να καταθέσουν στην κυβέρνηση τις προτάσεις τους για την εύρυθμη λειτουργία της διαφημιστικής αγοράς. Ήταν η πρώτη φορά που συνέβη κάτι τέτοιο, σε τέτοια ένταση, δημιουργώντας θετικές προσδοκίες για την κοινή αντιμετώπιση των επερχόμενων προκλήσεων. Είναι όμως έτσι;

MW: Η ιστορία με τις τηλεοπτικές άδειες αποτελεί ίσως την πιο «καυτή πατάτα» που κλήθηκε να διαχειριστεί η Πολιτεία το 2016, ένα ζήτημα ωστόσο που έπρεπε να είχε λυθεί εδώ και χρόνια. Γιατί κατά τη γνώμη σας δεν είχε την κατάληξη που έπρεπε ο διαγωνισμός και πώς βλέπετε τη συνέχειά του;
Θεόφιλος Κωτσίδης:
Η αλήθεια είναι ότι ως αγορά αξίζαμε κάτι περισσότερο από αυτά που έγιναν. Το αναφέρω όσο πιο κομψά μπορώ. Η κυβέρνηση, παρά το γεγονός ότι συνομίλησε σχεδόν με όλους τους φορείς αλλά και παράγοντες της αγοράς και ενώ γνώριζε εξαιρετικά καλά το περιβάλλον, τα προβλήματα και τις στρεβλώσεις, επίλεξε να συνεχίσει έναν «διαγωνισμό» που δεν θα οδηγούσε πουθενά – όπως κι έγινε. Γιατί το έκανε αυτό, θα το κρίνει η ιστορία.

Η πραγματικότητα είναι ότι ταλαιπώρησε χιλιάδες ανθρώπους και δεκάδες επιχειρήσεις για περισσότερους από 8 μήνες. Εάν θέλει κάποιος να εξυγιάνει την τηλεοπτική – και όχι μόνο – αγορά, έχει να πράξει δύο αυτονόητες κατά τα άλλα κινήσεις: να ενεργοποιήσει τα ανεξάρτητα όργανα, ΕΣΡ και ΕΕΤΤ και να τα αφήσει να εφαρμόσουν τους ήδη υπάρχοντες νόμους, κατά την αρμοδιότητά τους έκαστο. Ο αριθμός των αδειών ή το περιεχόμενο ή ακόμη και το πιθανό έσοδο δεν αφορούν το κράτος. Δυστυχώς ο συνεχής παρεμβατισμός – για τους λόγους που όλοι γνωρίζουμε -, δεν εκλείπει και από την σημερινή κυβέρνηση, όπως δεν έλειψε και από την προηγούμενη που εν μέσω καλοκαιριού (5/8/2015) έφερε και ψήφισε έναν άλλο απαράδεκτο νόμο.

Το μητρώο ηλεκτρονικών μέσων αποτελεί ένα ακόμα «αγκάθι» που καλείται να διαχειριστεί η αγορά της Επικοινωνίας, αφού η Πολιτεία έχει εκφράσει πολλάκις τους τελευταίους μήνες την πρόθεσή της να το θεσπίσει, στην προσπάθειά της να προτάξει την διαφάνεια. Θεωρείτε ότι είναι απαραίτητη η ύπαρξή του; Υπό ποιες προϋποθέσεις; Και πώς βλέπετε να εξελλίσεται η συγκεκριμένη αυτή πρωτοβουλία της κυβέρνησης;
Το Μητρώο σε τι ακριβώς αφορά; Ουσιαστικά μόνο στην «προστασία» του Δημοσίου από όσους λειτουργούς του, που έως τώρα παρανομούσαν. Εξηγώ: ένας κρατικός φορέας δεν επιτρέπεται να δώσει χρήματα, να διαφημιστεί, σε επιχειρήσεις που δεν έχουν ΑΦΜ. Όπως γνωρίζουμε όλοι, αυτό συνέβαινε. Με το Μητρώο θα εξαφανιστεί το φαινόμενο; Όχι φυσικά. Η πηγή του κακού βρίσκεται αλλού.

Επίσης υπάρχουν πολλές εταιρείες που ευρύτερου δημόσιου τομέα που δεν υπόκεινται στα κριτήρια περί προμηθειών του Δημοσίου ή έχουν ελάχιστο ποσό δαπανών χωρίς διαγωνισμό. Η ύπαρξη Μητρώου είναι σε θετική κατεύθυνση αλλά όχι γι’ αυτούς τους λόγους που επιχειρήθηκε να εφαρμοστεί. Αυτό που έχει σημασία είναι η δημιουργία του «Παρατηρητηρίου Λογοκλοπής». Τεχνολογικά είναι απολύτως εφικτό και είναι το μόνο που μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά στις διάφορες «γκρίζες» νοοτροπίες. Οι παραγωγοί πρωτογενούς περιεχομένου απαιτείται να προστατευθούν άμεσα, για πάρα πολλούς λόγους που μέσα σε λίγες γραμμές δεν μπορούν να αναπτυχθούν.

«Στον αέρα» εξακολουθεί να βρίσκεται η εφαρμογή του νόμου 4279, αφού βαίνει από αναβολή σε αναβολή. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται η υπόθεση αυτή; Θα εφαρμοστεί κάποια στιγμή ή θα «σβήσει» αθόρυβα;
Ελπίζω πως δεν θα εφαρμοστεί. Ειδάλλως θα είναι το τελειωτικό χτύπημα των επιχειρήσεων στην Επικοινωνία. Ο Δ. Σταμάτης ως αρμόδιος υπουργός, έφερε τον νόμο αυτόν, ως παράγραφο στον νόμο για το Ογκολογικό Αγ. Αναργύρων, στις 5/8/2015. Χωρίς να ρωτήσει κανέναν, χωρίς να μιλήσει με κανέναν, προφανώς διότι εξυπηρετούσε τα πολιτικά συμφέροντα της παράταξής του. Κανενός άλλου όμως. Θυμίζω δε ότι σε συνέντευξή του αποκάλεσε «ενδιάμεσους» και πολλά άλλα, όλη τη διαφημιστική αγορά…. Έχω κρατήσει το έντυπο, ως μνημείο Υποκρισίας. Ο νόμος αυτός είναι απαράδεκτος, διότι με κρατική παρέμβαση ορίζει τρόπους επιχειρηματικότητας, ουσιαστικά απαγορεύοντας σε επιχειρήσεις να τιμολογούν και να τιμολογούνται για τις υπηρεσίες τους. Δυστυχώς η σημερινή κυβέρνηση, που εκείνη την ημέρα αποχώρησε από την Βουλή σε ένδειξη διαμαρτυρίας, συνεχίζει να φλερτάρει με την εφαρμογή του νόμου και να κρατάει σε ομηρία όλη την διαφημιστική αγορά. Οι καλές προθέσεις δεν φτάνουν. Να τον καταργήσει τώρα στο σύνολό του και χωρίς «αν».

Τα προβλήματα που προέκυψαν στην ευρύτερη αγορά τα τελευταία χρόνια, είχαν και ένα θετικό αποτέλεσμα, αφού κατάφεραν να ενώσουν το σύνολο των θεσμικών φορέων της αγοράς προς την ίδια κατεύθυνση. Πριν μερικές εβδομάδες ο ΣΔΕ, η ΕΔΕΕ, η ΕΝΕΔ, η ΕΙΤΗΣΕΕ και η ΕΙΙΡΑ εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, εκφράζοντας πέντε κοινές θέσεις τους για την εύρυθμη λειτουργία της διαφήμισης στην Ελλάδα. Πως σχολιάζετε την εξέλιξη αυτή; Θεωρείτε ότι μπορεί να αποφέρει θετικά αποτελέσματα και υπό ποιες προϋποθέσεις;
Η ουσιαστική και συντονισμένη δράση οργάνων και θεσμικών φορέων, μόνο καλά μπορεί να φέρει. Αρκεί να είναι ουσιαστική και κυρίως συνεχής. Σημειώνω όμως, ότι καμία από τις παραπάνω δεν εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στην αγορά της Επικοινωνίας ή και των Μέσων, όπως επίσης και τις μικρο-μεσαίες διαφημιστικές εταιρείες, που έχουν βληθεί τα μέγιστα από την ραγδαία πτώση της αγοράς και τους εφαρμοζόμενους νόμους. Θα επιθυμούσα να εκπροσωπούνται και αυτοί σε όποιες συζητήσεις, γίνονται. Κρίνω ότι σε όποια θέματα μπορεί να βρεθεί κοινός τόπος, η κυβέρνηση θα πρέπει να υιοθετήσει άμεσα την συμφωνία που επήλθε.

Η σύμπραξη των 5 παραπάνω θεσμικών φορέων θεωρείτε ότι έχει γερές βάσεις ή θα διαλυθεί στην πρώτη γκρίζα ζώνη που θα εμφανιστεί μπροστά τους;
Το σχόλιό μου είναι απλό. Θα διαλυθεί στην πρώτη γκρίζα ζώνη που θα εμφανιστεί. Γιατί; Οι παραπάνω, εκτός του ΣΔΕ, εκπροσωπούν μέρος των επιχειρήσεων του κάθε κλάδου. Σημειώνω ότι δεν είναι συνδικαλιστικοί φορείς αλλά Ενώσεις επιχειρήσεων που λογοδοτούν στους μετόχους τους και άρα θα πρέπει να βρουν κοινή συνισταμένη στις επιχειρηματικές τους επιδιώξεις. Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί σε «ελεύθερη» αγορά, δεδομένου ότι πολλά από τα μέλη τους πιέζονται λόγω της οικονομικής κατάστασης και λόγω του εντεινόμενου ανταγωνισμού από τις επιχειρήσεις που συνειδητά είναι εκτός αυτών των οργάνων. Επίσης θεωρώ ότι το άναρχο και στρεβλό περιβάλλον που υπάρχει, δημιουργεί σαφές μειονέκτημα σε όσες από τις επιχειρήσεις προσπαθούν να λειτουργήσουν με αρχές. Τρανό παράδειγμα ο Κώδικας Δεοντολογίας της ΕΝΕΔ, που αποτελεί εξαιρετικό βήμα και προσέγγιση, αλλά αυτό-δεσμεύει ορισμένες επιχειρήσεις. Εφόσον στην αγορά δεν υπάρχει κανένας έλεγχος πώς είναι δυνατόν να λειτουργήσουν σωστά; Συνεπώς, θεωρώ ότι νομοτελειακά δεν μπορεί να υπάρξει συμφωνία εκτός από επί μέρους, μικρής σημασίας θέματα. Εδώ ο ρόλος της Πολιτείας, ως εποπτικού παράγοντα, θα μπορούσε να δώσει λύσει δημιουργώντας συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού.

Το 2016 είχε κάποιες θετικές εξελίξεις για την διαφημιστική αγορά; Ποιες ήταν αυτές; Και πώς βλέπετε να εξελίσσεται το 2017; Κάποιοι περιμένουν αύξηση τζίρων στη διαφήμιση που μπορεί να είναι και διψήφια…
Η χώρα χρειάζεται ηρεμία και σταθερό περιβάλλον. Η αγορά είναι σαν το ποτάμι. Ότι φράγμα και να φτιάξεις, όπου κι αν επιχειρήσεις να την στρέψεις, αυτή θα κατευθυνθεί εκεί που την πάει η ορμή της. Το γεγονός ότι πέρασε ένα έτος χωρίς συζητήσεις για εκλογές κ.λπ., ήταν ουσιαστικό για τις επιχειρήσεις που γρήγορα βρήκαν τρόπο να λειτουργούν, έστω και σε τόσο άθλιες συνθήκες. Δεν θέλω όμως να ανοίξω την συζήτηση για τους τρόπους που βρέθηκαν. Δεν είμαι βέβαιος ότι είχαμε θετικό πρόσημο στο σύνολο, αλλά θεωρώ βέβαιο ότι ήταν μια καλή χρονιά.

Το 2017 ήδη έχουμε αναμονή, δεδομένης της μη αξιολόγησης. Εκτιμώ όμως ότι και αυτό θα παρέλθει έως τον Μάϊο και τότε η επιχειρηματική δράση θα μπορέσει να αναπτυχθεί λίγο. Πρέπει να τονίσω ότι τα «διψήφια» νούμερα που ακούγονται, δεν έχουν καμία εφαρμογή στα εισοδήματα των χιλιάδων εργαζομένων του χώρου μας, τουναντίον έχουμε τραγικές μειώσεις εργαζομένων (δεδομένης της χρήσης των ευέλικτων μορφών εργασίας) και ταυτόχρονα μειώσεις εισοδημάτων λόγω της επιβολής ΕΦΚΑ, σε εργαζόμενους και μονοπρόσωπες επιχειρήσεις.

Μια από τις σημαντικότερες τάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο είναι το λεγόμενο digital transformation. Σε ποιο βαθμό αυτό έχει προχωρήσει, κατά πόσο έχουν όλοι αντιληφθεί την χρησιμότητά του και πώς βλέπετε να εξελίσσεται η όλη αυτή διαδικασία;
Όταν μιλάμε για Digital Transformation ουσιαστικά παραδεχόμαστε ότι οι κοινωνικές εξελίξεις έχουν ήδη επηρεαστεί από την Ψηφιακή τεχνολογία. Είναι το αποτέλεσμα δηλαδή μιας κοινωνικής διαδικασίας που έχει ήδη επιτευχθεί. Στην Ελλάδα δεν λειτουργούμε παράλληλα με τις πιο ανεπτυγμένες ψηφιακά χώρες. Είμαστε σε άλλη ταχύτητα κοινωνικής εξέλιξης. Η κρίση δε, μας πήγε και αρκετά πιο πίσω. Ο βηματισμός μας είναι ένας βιαστικός βηματισμός που δεν ασχολείται με τις υποδομές και την δημιουργία σταθερών πλαισίων και έτσι μοιραία γινόμαστε συνήθως κακοί μιμητές.

Θα εφαρμόσουμε και σε αυτή την περίπτωση αυτή την «μετατροπή» χωρίς να γνωρίζουμε γιατί και πως. Οι εξελίξεις στο ψηφιακό περιβάλλον δημιουργούν συνθήκες άυλης οικονομίας, λιγότερης εργασίας, περισσότερης εσωστρέφειας, κοινωνικής απομάκρυνσης του ατόμου (έως και απομόνωσης). Φυσικά λειτουργεί και υπέρ της κοινωνίας σε τομείς όπως η παραγωγή, η υγεία, η επιστήμη και ίσως η επικοινωνία. MW

Η Ιστορία της Oyster Hellas

Παρά τις μεγάλες προκλήσεις της αγοράς, εσείς αποφασίσατε να δημιουργήσετε μια νέα εταιρεία επικοινωνίας. Είδατε κάποια ευκαιρία στην αγορά;
Πώς προέκυψε η δημιουργία της OYSTER;
Η OYSTER Hellas δημιουργήθηκε για να καλύψει την έντονη ανάγκη των πελατών για περισσότερες και ουσιαστικές υπηρεσίες Επικοινωνίας. Οι πελάτες αναζητούν επαγγελματίες που έχουν βαθιά γνώση της Επικοινωνίας και μπορούν να τους εμπιστευθούν τις επενδύσεις που κάνουν σε αυτήν. Οι συνθήκες της αγοράς είναι σχεδόν άθλιες από όλες τις απόψεις. Οι πολίτες δεν εμπιστεύονται τα προϊόντα ή έχουν ασθενή πια σχέση μαζί τους. Καθίσταται αναγκαία η βαθιά γνώση της αγοράς, σε οικονομικό, επιχειρηματικό, θεσμικό, και επικοινωνιακό επίπεδο. Η OYSTER έχει τεράστια εμπειρία και τεχνογνωσία στα θέματα αυτά και είναι πλαισιωμένη από Επαγγελματίες που μπορούν να ανταπεξέλθουν σε αυτές τις συνθήκες.

Οι νέοι τρόποι χρήσης της Τηλεόρασης, το ψηφιακό αποτύπωμα των εταιρειών, οι βέλτιστοι τρόποι επικοινωνίας στα κοινωνικά δίκτυα, η αποτελεσματικότητα των καμπανιών σε όλα τα ΜΜΕ, το περιεχόμενο της ψηφιακής επικοινωνίας, η κατανόηση της πραγματικής ζωής και τα νέα αιτούμενα των καταναλωτών από τα προϊόντα, είναι οι χώροι που η OYSTER Hellas καλύπτει. Θαυμάζω πολλές από τις ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην διαφήμιση (Παπαδοπούλου, ΙΟΝ, Chipita, Γιώτης, Σκλαβενίτης, Aegean, Μασούτης, Πλαίσιο, Public, ΒΙΑΝΕΞ, όπως επίσης και εταιρείες  e-commerce όπως Koolfly, Buldoza, Myshoes κ.ά.) που σε πείσμα των καιρών παραμένουν ισχυρές. Προσπαθούμε να μεταφέρουμε τις γνώσεις μας στους τομείς που γνωρίζουμε καλά, ώστε να συνεχίσουν να είναι το ίδιο δυνατές και να αντικρίζουν το μέλλον με αισιοδοξία.