Όπως αναφέρουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), το πρώτο 5μηνο του 2011, η πτώση στα επιβατικά αυτοκίνητα έφθασε το 44% σε σχέση με το ήδη κακό 2010, ενώ η πτώση στο σύνολο της αγοράς ήταν 40%, από -8% που ήταν το αντίστοιχο 5μηνο της προηγούμενης χρονιάς. Απόλυτα συνυφασμένος με την πορεία της αγοράς αυτοκινήτου είναι και ο ειδικός Τύπος του αυτοκινήτου.

 ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΜΗΝΙΑΙΩΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ/ΜΟΤΟ – Α’ 4ΜΗΝΟ 2011

 Περιοδικά  Απρίλιος *  Μάρτιος  Φεβρουάριος  Ιανουάριος
 4 Τροχοί  11.240  11.649  10.819  12.375
 Αγορά αυτοκινήτου – 15νθήμερο  8.040  5.299  6.121  7.133
 Super Auto Car  6.010  5.075  6.239  8.463
 Moto – 15νθήμερο  5.650  5.080  5.312  5.013
 Drive  5.280  5.526  4.699  5.390
 Burn it Out  3.600  3.351  4.636  4.590
 Τροχοί και TIR  3.550  4.042  4.100  4.273
 Αυτοκίνητο & Ευκαιρία  –  7.780  7.827  8.554
 Top Gear  –  –  –  3.234

 * Εκτίμηση: Πωλήσεις επαρχίας +/- 3. Πηγή: Άργος ΑΕ – Διεύθυνση Κυκλοφορίας

Όπως ήταν φυσικό, η πτώση και εδώ είναι σημαντική και αφορά τόσο στη διαφημιστική απορρόφηση των εντύπων, όσο και στις κυκλοφορίες τους. Τους τελευταίους μήνες δε, ακόμα και κορυφαίοι τίτλοι περιοδικών αυτοκινήτου αναγκάστηκαν να διακόψουν την έκδοσή τους, όπως π.χ. το Auto Motor Und Sport, εμφανίστηκαν όμως και καινούργιοι, όπως το Quattroruote.

Από την άλλη, κάποιοι τίτλοι προτίμησαν να διακόψουν την έντυπη κυκλοφορία τους και να παραμείνουν μόνο online, όπως π.χ. το Wheels & Motors, που παλαιότερα κυκλοφορούσε με την εφημερίδα Έθνος.

Παρά τα δυσχερή σημερινά δεδομένα ωστόσο, οι ανάγκες ενημέρωσης για τον χώρο του αυτοκινήτου είναι δεδομένες, ενώ οι τεχνολογικές εξελίξεις σε αυτόν απαιτούν διαρκή, έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση. Πολύ απλά, αυτό σημαίνει ότι οι ευκαιρίες εξακολουθούν να υπάρχουν, λαμβάνοντας ωστόσο διαφορετική μορφή και απαιτώντας από τα περιοδικά αυτοκινήτου μια διαφορετική φιλοσοφία προσέγγισης του αναγνωστικού κοινού, η οποία είναι σαφές ότι πρέπει να περιλαμβάνει και την αξιοποίηση των νέων Μέσων.


Μειωμένη διαφημιστική απορρόφηση, πέφτουν οι κυκλοφορίες
Ενδεικτική της κατάστασης που επικρατεί στον κλάδο, είναι η διαφημιστική απορρόφηση των μεγάλων τίτλων, η οποία είναι αισθητά μειωμένη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Media Services, το εβδομαδιαίο περιοδικό Auto Τρίτη της Motor Press Hellas, ενώ το 2008 απορρόφησε 23.022.733 ευρώ, το 2010 απορρόφησε 19.061.123 ευρώ.

Αντίστοιχα, το μηνιαίο περιοδικό 4 Τροχοί των Τεχνικών Εκδόσεων/Εκδόσεις Λυμπέρη, το ιστορικότερο περιοδικό αυτοκινήτου της χώρας, το 2010 απορρόφησε 9.913.754 ευρώ, από 13.209.626 ευρώ το 2008. Το Auto Bild δε, επίσης των Εκδόσεων Λυμπέρη, από 8.557.731 ευρώ το 2008, δύο χρόνια μετά απορρόφησε 7.035.790 ευρώ.

 ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ – ΜΑΪΟΣ 2011

 Περιοδικά  Τεύχη  Αριθμός καταχ.  Διαφ. απορ. (ευρώ)  Ποσοστό κατηγορίας (%)  Συνολικό ποσοστό (%)
 Auto Τρίτη  22  956  7.040.912  14,54  2,81
 Moto Τρίτη  11  529  3.085.992  6,37  1,23
 4 Τροχοί  5  374  2.982.420  6,16  1,19
 Auto Bild  21  708  2.945.735  6,08  1,17
 Car & Driver (ένθετο στο Έθνος του Σαββάτου)  5  199  2.133.734  2,67  0,85
 Quattroruote  3  75  1.040.218  2,15  0,41
 4Χ4 Magazine  5  104  988.706  2,04  0,39
 CAM/City Auto Moto (ένθετο στη City Press)  3  107  884.520  1,11  0,35
 Auto Τρίτη Αγγελίες  7  244  374.702  0,77  0,15
 Top Gear  1  42  333.169  0,69  0,13

 Πηγή: Media Services

 ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ 2010-2009-2008

 Περιοδικά αυτοκινήτου  Διαφημιστική απορρόφηση 2010  Διαφημιστική απορρόφηση 2009  Διαφημιστική απορρόφηση 2008
 Auto Τρίτη  19.061.123  20.409.694  23.022.733
 Moto Τρίτη  12.755.232  12.668.226  14.703.019
 4 Τροχοί  9.913.754  10.066.405  13.209.626
 Auto Bild  7.035.790  7.434.277  8.557.731
 Car & Driver – Έθνος του Σαββάτου  6.423.430  5.404.304  –
 Top Gear  4.928.931  4.747.831  6.066.809
 Quattrotuote  4.619.122  4.410.126  –
 4X4 Magazine  2.846.624  2.653.711  2.664.617
 CAM/City Auto Moto  2.634.055  4.499.258  7.047.583
 Auto Τρίτη Αγγελίες  2.190.123  3.400.630  4.779.208
 Auto Τρίτη Touring  477.131  –  –
 Αυτοκίνητο – Καθημερινή  105.235  835.261  948.251
 4Χ4 Auto Bild  75.411  108.297  115.101
 2 Τροχοί  71.102  –  568.928
 Auto Moto Und Sport  –  1.366.092  9.855.122
 Car & Driver – Περίπτερο  –  445.889  5.636.207
 Drive  –  4.439.270  6.454.445
 AutoNEA Extra  –  190.512  418.163
 Autocar – Ελευθεροτυπία  –  1.216.069  4.434.431
 Autocar – Περίπτερο  –  –  522.879
 Car  –  –  5.632.567
 Evo  –  –  5.305.703
 Max Power  –  –  9.512.105
 Power Techniques Catalog  –  –  683.405
 Power Techniques  –  –  6.951.420
 Auto Τύπος – Ελεύθερος Τύπος  –  –  691.627
 Wheels & Motors – Έθνος  –  –  2.904.174

 Πηγή: Media Services – Τα ποσά είναι σε ευρώ και τεκμαρτά – Τα περιοδικά παρουσιάζονται με βάση τη διαφημιστική απορρόφηση του 2010. Η μη ύπαρξη δαπάνης σε κάποια έντυπα, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αυτά έχουν αναστείλει την έκδοσή τους.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι τα ποσά που καταγράφει η Media Services είναι τεκμαρτά, κάτι που σημαίνει ότι τα πραγματικά έσοδα των περιοδικών είναι λιγότερα, εάν λάβει κανείς υπόψη του τα πακέτα προσφορών και τις εκπτώσεις που κάνουν τα Μέσα.

Αντίστοιχα πτωτικές είναι και οι κυκλοφορίες, με το σχετικό ποσοστό να ξεπερνά το 30% στο σύνολο των περιοδικών αυτοκινήτου. Σε αυτό το κομμάτι βέβαια, εκτός από την κρίση, τον δικό του καθοριστικό ρόλο έχει «παίξει» και το διαδίκτυο, στο οποίο αναπτύσσονται διαρκώς νέα sites αυτοκινήτου, ενώ και τα υπάρχοντα περιοδικά του κλάδου ενισχύουν τα δικά τους portals.

Την ίδια στιγμή, υπάρχουν περιοδικά που αναζητούν μια περισσότερο ελπιδοφόρα πορεία εντασσόμενα στο κυρίως σώμα εφημερίδων, όπως το Car & Driver, το οποίο κυκλοφορεί και ως ένθετο στην εφημερίδα Έθνος, το τελευταίο Σάββατο κάθε μήνα.

Λίγο καλύτερη πορεία φαίνεται να ακολουθούν τα δωρεάν περιοδικά αυτοκινήτου όπως είναι το CAM της City Press (διανέμεται στο τέλος κάθε μήνα) και το Drivers Only της Metro, τα οποία μπορούν να επενδύσουν περισσότερο στην υψηλή κυκλοφορία τους.

Όπως τονίζουν στο Daily Fax στελέχη της αγοράς, ο ειδικός Τύπος αυτοκινήτου παλεύει αυτήν τη στιγμή να διαμορφώσει το ιδανικό πακέτο συνεργειών μεταξύ εντύπων και sites, όπου δεν θα κανιβαλίζει το ένα το άλλο. Πρόκειται για επίπονη διαδικασία, η οποία είναι φυσικό να περιλαμβάνει και ανορθόδοξες κινήσεις.

Ωστόσο, η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι αργά ή γρήγορα το μοντέλο αυτό θα βρεθεί, θα περιλαμβάνει σαφώς τα νέα Μέσα και θα διαμορφώσει ευρύτερες ευκαιρίες για διαφημιστές και marketers. Η δυνατότητα π.χ. ενός περιοδικού αυτοκινήτου να προβάλλει τηλεοπτική εικόνα ενός test drive μέσα από το δικό του site, δίνοντας ήχο και εικόνα σε ένα δημοσιογραφικό του θέμα είναι μια ενδιαφέρουσα τάση.

Όπως και η δυνατότητα να προβάλλεται μια συνέντευξη και με τηλεοπτική εικόνα μέσα από το site αυτό και όχι απλά να δημοσιεύεται στο έντυπο. Αν αυτά τα συνδυάσει κανείς με τις πολύ μεγάλες δυνατότητες του mobile και digital Μarketing καταλαβαίνει πόσο σημαντικές είναι οι ευκαιρίες που δημιουργούνται.


Bari/Focus: Ισχυρότερο group το 25-34
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες πληροφορίες προσφέρει η έρευνα αναγνωσιμότητας της Bari/Focus για τα περιοδικά αυτοκινήτου, τα οποία η έρευνα διαχωρίζει στα «κλασικά» περιοδικά αυτοκινήτου (αξιολογώντας τα περιοδικά Car, Auto Τρίτη, 4 Τροχοί και Auto Bild) και στα περιοδικά «βελτιώσεων» αυτοκινήτου (αξιολογώντας τα περιοδικά Burn Out και Max Power).

Στην κατηγορία των κλασικών περιοδικών αυτοκινήτου, η τελευταία Bari/Focus (Σεπτέμβριος 2010-Μάρτιος 2011) έδειξε ότι το ισχυρότερο ηλικιακό group αναγνωστών είναι το 25-34, με ποσοστό 24,3% και 169.000 αναγνώστες μέσου τεύχους. Ιδιαίτερα δυναμικά είναι και τα κοινά 18-24 (ποσοστό 22,6% και 107.000 αναγνώστες μέσου τεύχους) και 35-44 (ποσοστό 21,8% και 133.000 αναγνώστες μέσου τεύχους). Συνολικά, το συμπέρασμα είναι ότι τα κλασικά περιοδικά αυτοκινήτου διαβάζονται κυρίως από τις ηλικίες 18-54 ετών.

 BARI/FOCUS: ΑΝΑΓΝΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΣΟΥ ΤΕΥΧΟΥΣ «ΚΛΑΣΙΚΩΝ» ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

 «Κλασικά» περιοδικά αυτοκινήτου  Άνδρες 13-70
(αριθμός αναγνωστών)
 Άνδρες
13-70 (%)
 Άνδρες 13-44
(αριθμός αναγνωστών)
 Άνδρες
13-44 (%)
 4 Τροχοί – Μηνιαίο  385.000  11,8  292.000  12,6
 Auto Τρίτη – Εβδομαδιαίο  220.000  6,7  189.000  8,1
 Car –Μηνιαίο  191.000  5,8  158.000  6,8
 Auto Build – Εβδομαδιαίο  98.000  3,0  88.000  3,8

 Βάση: Άνδρες 13-70, πανελλαδικά (3.272.000). Πηγή: Bari/Focus, Σεπτέμβριος 2010 – Μάρτιος 2011

 BARI/FOCUS: ΑΝΑΓΝΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΣΟΥ ΤΕΥΧΟΥΣ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ «ΜΕΤΑΤΡΟΠΩΝ» ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

 Ηλικιακό group  Ποσοστό αναγνωστών (%)  Αριθμός αναγνωστών μέσου τεύχους
 13-17  19,1  52.000
 18-24  21,5  102.000
 25-34  15,1  105.000
 35-44  6,3  39.000
 45-54  4,1  22.000
 55-70  1,9  13.000

 Βάση: Άνδρες 13-70, πανελλαδικά (3.272.000). Πηγή: Bari/Focus, Σεπτέμβριος 2010-Μάρτιος 2011

 BARI/FOCUS: ΑΝΑΓΝΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΣΟΥ ΤΕΥΧΟΥΣ «ΚΛΑΣΙΚΩΝ» ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

 Ηλικιακό group  Ποσοστό αναγνωστών (%)  Αριθμός αναγνωστών μέσου τεύχους
 13-17  15,1  41.000
 18-24  22,6  107.000
 25-34  24,3  169.000
 35-44  21,8  133.000
 45-54  20,6  111.000
 55-70  13,0  88.000

 Βάση: Άνδρες 13-70, πανελλαδικά (3.272.000). Πηγή: Bari/Focus, Σεπτέμβριος 2010-Μάρτιος 2011

 BARI/FOCUS: ΑΝΑΓΝΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΣΟΥ ΤΕΥΧΟΥΣ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ «ΜΕΤΑΤΡΟΠΩΝ» ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

 Περιοδικά «Μετατροπών» αυτοκινήτου  Άνδρες 13-70 (αριθμός αναγνωστών)  Άνδρες 13-70 (%)
 Max Power – Μηνιαίο  224.000 6,9   
 Burn Out – Μηνιαίο  219.000 6,7  

 Βάση: Άνδρες 13-70, πανελλαδικά (3.272.000). Πηγή: Bari/Focus, Σεπτέμβριος 2010-Μάρτιος 2011

 BARI/FOCUS: ΑΝΑΓΝΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΣΟΥ ΤΕΥΧΟΥΣ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ «ΜΕΤΑΤΡΟΠΩΝ» ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

 Περιοδικά «Μετατροπών» αυτοκινήτου  Άνδρες 13-34 (αριθμός αναγνωστών)  Άνδρες 13-34 (%)
 Max Power – Μηνιαίο   169.000 11,7   
 Burn Out – Μηνιαίο  184.000 12,8  

 Βάση: Άνδρες 13-70, πανελλαδικά (3.272.000). Πηγή: Bari/Focus, Σεπτέμβριος 2010-Μάρτιος 2011

 BARI/FOCUS: ΑΝΑΓΝΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΣΟΥ ΤΕΥΧΟΥΣ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ «ΜΕΤΑΤΡΟΠΩΝ» ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

  Περιοδικά «Μετατροπών» αυτοκινήτου  Άνδρες 13-24 (αριθμός αναγνωστών)  Άνδρες 13-24 (%)
 Max Power – Μηνιαίο  95.000  12,8
 Burn Out – Μηνιαίο  113.000  15,2

 Βάση: Άνδρες 13-70, πανελλαδικά (3.272.000). Πηγή: Bari/Focus, Σεπτέμβριος 2010-Μάρτιος 2011

Όπως είναι φυσικό, η ηλικία των αναγνωστών που διαβάζουν τα περιοδικά «μετατροπών» αυτοκινήτου είναι μικρότερη. Τα στοιχεία της Bari/Focus δείχνουν ότι το κοινό 18-24 είναι αυτό που προτιμά περισσότερο τα περιοδικά της κατηγορίας αυτής, με ποσοστό 21,5% και 102.000 αναγνώστες μέσου τεύχους.

Το αμέσως πλέον προσφιλές κοινό αναγνωστών της κατηγορίας είναι το…13-17, σε ποσοστό 19,1% και στη συνέχεια, το κοινό 25-34, σε ποσοστό 15,1%. Στο κοινό 35-44 βέβαια, η αποδοχή της συγκεκριμένης κατηγορίας περιοδικών είναι μόλις 6,3%.


ΑΠΟΨΕΙΣ
Μάνος Παλαβίδης, CEO & Managing Director  Euro RSCG Athens

«Re invent yourself»
«Αν και η κρίση μαστίζει τη χώρα και κλάδοι όπως αυτοί του αυτοκινήτου περνούν πολύ δύσκολες στιγμές, αυτό που βλέπω είναι ότι δεν κάνουν κάτι για να αλλάξουν την τύχη τους. Eίναι όπως ο καπετάνιος που πηγαίνει προς τα βράχια και δεν αλλάζει πορεία.

Βλέπουμε ότι τα περιοδικά αυτοκινήτου εξακολουθούν να δημοσιεύουν ύλη και άρθρα όπως πριν την κρίση, όταν υπήρχαν διαφορετικά δεδομένα. Βλέπουμε ακόμα και σήμερα π.χ. άρθρο με το νέο υπερ αυτοκίνητο με τα 300 άλογα, τη νέα Lamborgini κ.λπ., λες και ενδιαφέρει το κοινό τους κάτι τέτοιο σήμερα.

Θεωρώ ότι τα περιοδικά αυτοκινήτου θα έπρεπε να αναδεικνύουν μοντέλα ή τρόπους που θα εξοικονομούν χρήματα, να δίνουν ιδέες για απλές λύσεις «do-it-yourself», για απλή καθημερινή συντήρηση κ.λπ. Γενικά θα έπρεπε να κάνουν αυτό που λένε οι Αμερικάνοι «Re invent yourself». Δηλαδή, ξεκίνα από την αρχή ξανά, από μια λευκή κόλα χαρτί. Δες τι θέλει ο αναγνώστης σου σήμερα, πού θέλει να το διαβάσει, σε ποια μορφή και πρόσφερέ του το. Ίσως κάτω από τις σημερινές συνθήκες το χαρτί να έχει πλέον ξεπεραστεί.

Ίσως μια digital συνδρομή να είναι πιο οικονομική για όλους, πιο πρακτική και ευέλικτη. Ίσως να μη χρειάζονται κεντρικά γραφεία για τους εκδότες πλέον και να μπορούν όλοι να δουλεύουν από τα σπίτια τους και να στέλνουν την ύλη τους σε έναν κεντρικό server ενός τυπογράφου. Πολλά “ίσως”, δεν λέω, αλλά ένα είναι σίγουρο: τα περιοδικά πρέπει να ξαναστηθούν άμεσα, λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές συνθήκες, αν θέλουν να επιβιώσουν. Και αυτό πρέπει να το κάνουν άμεσα».

Θεόφιλος Κωτσίδης, Managing Partner Tempo OMD Hellas
«Η πορεία διόρθωσης ήταν προδιαγεγραμμένη»
«Η αλλαγή σκηνικού στην αγορά αυτοκινήτου είναι εξαιρετικά σημαντική και κατά κάποιο λόγο, απροσδόκητη. Η τεράστια πτώση είναι αποτέλεσμα μεν της διεθνούς οικονομικής κρίσης, αλλά κυρίως της αβεβαιότητας της εργασίας και των εισοδημάτων. Στον χώρο αυτόν δραστηριοποιούνταν δεκάδες περιοδικά, που εκτιμώ ότι είχαν εξαντλήσει το περιεχόμενο του κλάδου. Σε αγορά 250.000 αυτοκινήτων είχαμε τουλάχιστον 150 εκδόσεις που αφορούσαν σε διάφορους τομείς του χώρου.

Έτσι, η πορεία τους προδιαγραφόταν αρνητική. Επειδή όμως οι αντιπροσωπείες κατάφερναν και προωθούσαν στην αγορά αυτοκίνητα και δημιουργούσαν τζίρους, υποστήριζαν τον ειδικό εκδοτικό χώρο που και αυτός τους υποστήριζε ποικιλοτρόπως. Οι καιροί όμως έχουν αλλάξει. Πωλήσεις δεν γίνονται και ο τζίρος έχει μειωθεί τόσο δραστικά, που δεν υπάρχει η πολυτέλεια υποστήριξης πολλών εντύπων.

Συνεπώς η νομοτελειακή συρρίκνωσή τους είναι ήδη εμφανής. Ο χώρος όμως του αυτοκινήτου, βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή αλλαγής της τεχνολογίας κατασκευής. Εδώ και αρκετά χρόνια γινόταν κυρίως συζήτηση, αλλά τώρα άρχισε και η παραγωγή νέου τύπου αυτοκινήτων όπως π.χ. τα ηλεκτρικά.

Επίσης αναπτύσσεται ραγδαία σε πολλές χώρες το κομμάτι των υποδομών. Οι εκδόσεις του χώρου θα πρέπει να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις και να ενημερώνουν τους καταναλωτές για ό,τι καινούργιο υπάρχει ή θα υπάρξει.

Ο τρόπος με τον οποίο θα το κάνουν, επιβάλλεται να αντιστοιχεί στις τεχνολογικές καινοτομίες και τους νέους κανόνες της ενημέρωσης και της επικοινωνίας. Περισσότερο digital, νέες εφαρμογές μέσω tablets, videos κ.λπ. είναι η νέα κατεύθυνση. Όποια εκδοτική εταιρεία μετεξελιχθεί ταχύτερα και πληρέστερα θα έχει και τη μερίδα του λέοντος, τόσο στην κυκλοφορία/ανάγνωση, όσο και στη διαφημιστική δαπάνη».