Marketing Week - Καθαροί όροι παιχνιδιού

Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου 2019

Είσοδος Χρήστη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Media

Καθαροί όροι παιχνιδιού

25 Οκτωβρίου 2017 | 09:35 Γράφει ο Marketing Week  Editor Topics: Θεσμικά

Η διαπραγματευτική δύναμη της κυβέρνησης (αλλά και της Πολιτείας γενικότερα) σε θέματα αδειοδότησης τηλεοπτικών σταθμών έφτασε στο αποκορύφωμά της πριν ενάμιση περίπου χρόνο, όταν ξεκίνησε ο αποτυχημένος διαγωνισμός Παππά. Τότε, πριν την έκδοση της απόφασης του ΣτΕ και πριν τη μοιραία απόφαση για τέσσερις μόνο άδειες, η κυβέρνηση είχε τη δυνατότητα να ρυθμίσει με κυρίαρχο τρόπο το τηλεοπτικό τοπίο. Επιχείρησε να τα πάρει όλα, να επιβάλει δηλαδή πλήρη έλεγχο και τα έχασε όλα, αφού ούτε χρήματα πήρε, ούτε κατάφερε να δώσει οποιαδήποτε άδεια.

Στη φάση που βρισκόμαστε τώρα, με την βασική ευθύνη πλέον στο Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, ο κίνδυνος να επαναληφθεί το ίδιο ατυχές σενάριο είναι πολύ ισχυρός. Ο λόγος είναι απλός. Σε μια αγορά που βρίσκεται υπό συνεχή ρευστότητα και η οποία πιέζεται ασφυκτικά από τις τεχνολογικές εξελίξεις, οι όροι που θα ήταν λογικοί ενάμιση χρόνο πριν έχουν προ πολλού πάψει να ανταποκρίνονται στις συνθήκες της αγοράς. Καταρχήν η πολιτική αξία των καναλιών, που ήταν ο βασικός λόγος για τον οποίο υπήρχε ο βίαιος αυτός ανταγωνισμός το 2016, έχει ελαττωθεί σημαντικά.

Τόσο το κύρος τους, όσο και η πραγματική τους παρεμβατικότητα για τους ιδιοκτήτες τους - από πλευράς επηρεασμού του εκλογικού σώματος - μειώθηκε και θα συνεχίσει να μειώνεται στο προβλεπτό μέλλον. Δεύτερον οι επίδοξοι καναλάρχες που πίεσαν την αγορά, άλλοι με πραγματική πρόθεση και άλλοι ως λαγοί (όπως οι ίδιοι δήλωσαν εκ των υστέρων), δεν έχουν τα ίδια κίνητρα να μπουν πλέον στην αγορά. Με τις εξαγορές που ενδιαμέσως έκαναν (ΔΟΛ, Πήγασος), απέκτησαν αποτρεπτική μιντιακή ισχύ και (ιδιοκτησιακή) παρέμβαση στα υφιστάμενα κανάλια.

Ο τρίτος δε, που η κυβέρνηση επιχείρησε να τον αναδείξει ως νέο εθνικό εργολάβο, υπέστη δεινή επιχειρηματική ήττα και έφυγε και από μέσα που είχε ήδη δημιουργήσει.Επίσης και η οικονομική αξία των καναλιών, με δεδομένο ότι η οικονομική ανάκαμψη από πλευράς εσωτερικής αγοράς και διαφήμισης είναι ακόμα υποτονική και η επέλαση των γιγάντων του διαδικτύου στη διαφημιστική πίτα συνεχίζεται αμείωτη, έχει και αυτή καταστεί αμφίβολη για αυτόν και για άλλους λόγους που έχουμε αναλυτικά εξηγήσει.

Τέλος, η θητεία της κυβέρνησης έχει αρχίσει να μπαίνει στην τελευταία φάση της και νέοι επίδοξοι καναλάρχες που να θέλουν να δέσουν την τύχη τους με τη σημερινή κυβέρνηση συμμετέχοντας σε ένα καινούριο διαγωνισμό δεν είναι και πολύ πιθανό να εμφανιστούν. Οι επιχειρηματίες θέλουν πρόσβαση στην εξουσία κι αν για να την αποκτήσουν πρέπει να πληρώσουν έναν σκασμό λεφτά και το τελικό αποτέλεσμα να είναι πιθανότατα ότι θα βρεθούν απέναντί της, δεν έχουν ιδιαίτερο κίνητρο να εμπλακούν σε τέτοιες περιπέτειες. Ιδίως με δεδομένη την κακή πορεία που είχε ο επίδοξος νέος εθνικός εργολάβος.

Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι η κυβέρνηση και το ΕΣΡ βρίσκονται απέναντι σε ένα σταθερό μπλοκ όλων των καναλαρχών, οι οποίοι - από θέσεως ισχύος πλέον και με όλα αυτά τα δεδομένα - θέτουν σκληρούς όρους που είναι και ανυπόφοροι επικοινωνιακά (αν θυμηθούμε πόσα πρωτοσέλιδα είχαν επενδυθεί στα χρήματα από τις άδειες). Τα αιτήματα είναι πολλά και δεν θα μπούμε στις λεπτομέρειες.

Το βέβαιο είναι ότι αν τελικά η κυβέρνηση θέλει να διασώσει κάτι από το φιάσκο των αδειών, τότε θα πρέπει να πάρει απόφαση να παίξει με ανοιχτά χαρτιά και θεσμική ουδετερότητα, εξασφαλίζοντας εκ των προτέρων καθαρούς και λογικούς όρους παιχνιδιού (π.χ. να είναι απολύτως γνωστοί οι όροι για περιφερειακές και θεματικές άδειες, να μειωθεί η υπερφορολόγηση κ.λπ.). Αλλιώς κι αυτή η προσπάθεια για να εξορθολογιστεί το τηλεοπτικό τοπίο θα ακολουθήσει την τύχη όλων των προηγούμενων.

Marketing Week (T. 1524)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Marketing Week Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

Προτεινόμενες ειδήσεις

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Industries

Τρόφιμα - Ποτά

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

Δημόσιος Τομέας

Retail

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778