Οπουδήποτε ο David Droga εμφανίζεται ως ομιλητής, στην αίθουσα δεν μένει άδεια ούτε μία θέση. Πώς βλέπει το μέλλον της επικοινωνίας και των σχέσεων μεταξύ brands και καταναλωτών, ο σύγχρονος ροκ σταρ της διαφήμισης;

Νωρίτερα φέτος, η Droga 5 εξαγοράστηκε από την Accenture Interactive. Στο τελευταίο Φεστιβάλ των Καννών, ο Αυστραλός διαφημιστής μίλησε για μια βιομηχανία που συρρικνώνεται, δηλώνοντας συγχρόνως απόλυτη πίστη στη δημιουργικότητα. Όσα κάνει αλλά και λέει ο David Droga, είναι πάντα είδηση.

    MW: Γιατί επιλέξατε να εξαγοραστείτε αντί να εξαγοράσετε εσείς ένα μικρότερο agency με τα skills που θέλατε και να παραμείνετε έτσι ανεξάρτητοι;

David Droga: Είναι αλήθεια ότι πάντα περηφανευόμουν για την ανεξαρτησία μας. Όμως, είναι επίσης αλήθεια ότι μου αρέσει να προχωρώ μπροστά, συχνά με μεγάλη ταχύτητα και δεν παίρνω πάντα την προφανή απόφαση. Η καριέρα μου το αποδεικνύει. Έχοντας πει αυτά, η αλήθεια είναι ότι δεν μας ένοιαζε ουσιαστικά εάν θα παραμείνουμε ή όχι ανεξάρτητοι. Οι συζητήσεις με την Accenture Interactive διήρκεσαν τρία χρόνια, ανεπίσημα στην αρχή καθώς είχαμε ένα πελάτη από κοινού και σταδιακά έγιναν πιο σοβαρές. Πέρασαν όμως και ολόκληρες περίοδοι που δεν υπήρχαν καν συζητήσεις.

Επίσης, δεν ήμασταν αναγκασμένοι να το κάνουμε. Ήμασταν ήδη ένα interactive agency που απασχολούσε αρκετούς coders και data scientists, μια πολύ υγιής εταιρεία με 600 εργαζόμενους. Είπαμε «ναι» στην πρόταση, επειδή θα μας «εκτοξεύσει» στο μέλλον. Παίρνει πολύ περισσότερο χρόνο να τα κάνεις όλα μόνος σου, ίσως υπερβολικά πολύ σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Τώρα, με μια κίνηση, είμαστε ένα έμπειρο agency που μπορεί να υπηρετήσει όλα τα σημεία επαφής των brands, στο υψηλότερο επίπεδο. Επιπλέον, δεν φοβάμαι τις συνεργασίες. Εν συντομία, η ευκαιρία ήταν πολύ μεγάλη για να την προσπεράσουμε.

    Πώς είναι λοιπόν για έναν διαφημιστή να συνεργάζεται με συμβούλους;

Ακόμη είμαστε στην αρχή. Ένα μεγάλο μέρος της ημέρας μοιάζει το ίδιο με πριν. Φυσικά, όταν η συμφωνία ολοκληρώθηκε και έκλεισαν τα φώτα της δημοσιότητας, είχα πάλι περισσότερο χρόνο για τους πελάτες. Κυρίως πάντως, προσπαθούμε να τα κάνουμε όλα σωστά από την αρχή. Κάνουμε μαζί briefings τα οποία πάνε πολύ πιο μακριά από τα συνηθισμένα «πυροτεχνήματα» της διαφήμισης και συζητάμε πολύ σε όλη τη διαδικασία.

Κάποιοι από τους δικούς τους data scientists εργάζονται και σε μας, έχουμε ημερήσιες συναντήσεις για να μάθουμε και να κατανοήσουμε ο ένας τη γλώσσα του άλλου και, ο Brian Whipple, o CEO της Accenture Interactive κι εγώ, κυριολεκτικά συγκρίνουμε τις σημειώσεις μας κάθε εβδομάδα. Να το θέσω διαφορετικά: Είχα πολύ πιο ενδιαφέρουσες συζητήσεις τους τελευταίους μήνες, απ’ ότι τα προηγούμενα 5 χρόνια.
Το μεγαλύτερό μας όνειρο, πριν τη συμφωνία με την Accenture Interactive, ήταν να κάνουμε τη διαφορά.

Όμως, με τις υπέροχες και στρατηγικές μας ιστορίες, αγγίζαμε μόνον ένα μικρό μέρος από την πραγματική διαδικασία λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων των οργανισμών. Δεν είχαμε το μέγεθος, ούτε το ειδικό βάρος για να επηρεάσουμε πραγματικά. Πλέον, το storytelling γίνεται μέρος κάθε δραστηριότητας των πελατών μας. Την ίδια στιγμή, μαθαίνουμε επίσης ποια είναι η θέση μας.

Εννοώ ότι η διαφήμιση αποτελεί ένα μέρος μόνον της ανάπτυξης μιας επιχείρησης, η δημιουργικότητα όμως -με την ευρύτερη έννοια- εκτιμάται γενικότερα. Φιλοδοξία μας είναι να σκορπίσουμε αυτή τη μαγεία, τη δημιουργικότητα, σε όλο το φάσμα αυτών των σημείων επαφής, προσελκύοντας την προσοχή τους με θετικό τρόπο.

    Η Droga 5 έγινε γνωστή για τη ευφυή δημιουργική της δουλειά, η οποία κατάφερνε να αγγίζει συναισθήματα διαπερνώντας όλο το clutter. Τι είδους δουλειά να περιμένουμε από δω και πέρα;

Δεν ξέρω ακόμη πως ακριβώς θα μοιάζει αυτή η δουλειά. Όμως, η Accenture Interactive έχει περισσότερους coders από οποιαδήποτε holding διαφημιστική (διεθνές δίκτυο). Θα πρέπει να σκεφτείτε καμπάνιες με τεράστια αποσκευή ψηφιακής επικοινωνίας πίσω τους. Ή, ένα ολοκληρωμένο σύστημα customer service που είναι καλύτερα εξοπλισμένο δημιουργικά.

Το πλεονέκτημα της τεχνολογίας και των data είναι ότι μπορείς να προσφέρεις στους πελάτες πολύ μεγαλύτερη σιγουριά από το να πεις απλά «αυτή η καμπάνια θα τα πάει καλά». Γνωρίζεις ότι θα φθάσεις στους πελάτες με ένα σχετικό insight, που σου επιτρέπει να στοχεύσεις την δημιουργικότητα περισσότερο, γεγονός που θα την απελευθερώσει. Ξοδεύεις λιγότερη δημιουργικότητα στην ελπίδα.

    Στις Κάννες, στο πλαίσιο κοινής σας συνέντευξης με τον Brian Whipple, μιλήσατε για μια βιομηχανία που συρρικνώνεται. Το βρετανικό Campaign έκανε λόγο για την επόμενη χρυσή εποχή της διαφήμισης, με όλο το περιεχόμενο που είναι αναγκαίο για όλα τα κανάλια. Ποια είναι η άποψή σας;

Νομίζω ότι έχουμε δίκιο και οι δύο. Μίλησα για τη μαζική διαφήμιση όπως την ξέραμε: Με όμορφες ταινίες και καμπάνιες στην τηλεόραση, στις εφημερίδες και σε δημοφιλή sites. Αυτή είναι που βρίσκεται σε κάθοδο. Την ίδια στιγμή, δαπανώνται στη διαφήμιση περισσότερα χρήματα από ποτέ, για περιεχόμενο στα social media, σε Google, Facebook κλπ. Τώρα, όλοι εμπλέκονται στη διαφήμιση και ξαφνικά όλοι θέλουν δημιουργικότητα για να πιάσουν την ασταθή, δυσεύρετη προσοχή του καταναλωτή.

Για να απαντήσω πιο ευθέως: Ο τρόπος με τον οποίο εγώ βλέπω το πράγμα, είναι ότι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η δημιουργικότητα βρίσκεται στο επίκεντρο των πάντων. Δείτε τις συζητήσεις στις Κάννες. Ποιες είναι οι πιο δημοφιλείς; Αυτές που αφορούν στην αναπάντεχη δουλειά, στα insights, στην επίδραση της διαφήμισης. Οφείλουμε να αποδεχθούμε τις «Google» αυτού του κόσμου, έχουν τεράστια επίδραση στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε, αλλά δεν κάνουν τη διαφορά στη σύνδεση με τους καταναλωτές. Η πραγματική δημιουργική δουλειά είναι αυτή που κάνει τη διαφορά.

    Πώς είναι να είστε ο «σταρ» της διεθνούς διαφημιστικής σκηνής; Όταν είναι να μιλήσετε στις Κάννες, σχηματίζεται ατελείωτη ουρά…

Δεν επεδίωξα ποτέ τίτλους, δόξα ή χρήματα. Εκτιμώ ιδιαίτερα την αναγνώριση, αλλά, ως δημιουργικός άνθρωπος εστίαζα πάντα στη δουλειά και στους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι. Αγωνίστηκα όντως για το υψηλότερο επίπεδο. Επίσης είμαι πάντα βιαστικός, που μπορεί ενίοτε να είναι ελάττωμα…
Γενικά όμως αισθάνομαι ελεύθερος να είμαι δημιουργικός. Δεν αισθάνομαι ότι περιορίζομαι από «παιχνίδια» πολιτικής ή ότι είμαι όμηρος τραπεζών, τις οποίες πρέπει επίσης να αντιμετωπίσεις όταν έχεις δική σου εταιρεία.

Αισθάνομαι άνετα με την ιδέα ότι είμαστε η καρδιά της βιομηχανίας, είμαστε «οι εκλεκτοί». Υπάρχει μεγάλη πίεση γύρω από αυτό και πίστη στις ικανότητές μας, αλλά θέλω να ανταποκρίνομαι στις προσδοκίες και να τις ξεπερνάω. Με άλλα λόγια, απλά δεν σηκώνω ποτέ το πόδι μου από το γκάζι. Έτσι είμαι ευτυχισμένος. Είμαι ανταγωνιστικός από τη φύση μου, στα πάντα. Όμως, όταν σβήνουν οι προβολείς, ούτε μετράω, ούτε γυαλίζω τα τρόπαια. Σκέφτομαι νέες, γοητευτικές δημιουργικές λύσεις.


Είστε από τη φύση σας copywriter. Καταφέρνετε ακόμη να γράφετε κάτι;

Θεέ μου, δεν έχω δουλέψει πάνω σε brief εδώ και 20 χρόνια! Ευτυχώς, βρίσκομαι πάντα περιτριγυρισμένος από πολλούς καλούς δημιουργικούς. Θέλω να πιστεύω ότι ήμουν καλός copywriter. Συνειδητοποίησα όμως σε νεαρότερη ηλικία ότι ήμουν ένας αρκετά «εγωιστής» δημιουργικός, δεν ήμουν αρκετά ομαδικός παίκτης σε αυτό το ρόλο, όλα έπρεπε να γίνουν όπως τα ήθελα.

Αποδείχθηκε ότι ήμουν καλύτερος ως creative director, που κατάφερνε να συγκεντρώσει γύρω του copywriters και δημιουργικούς ακόμη καλύτερους από τον ίδιο. Γνωρίζω καλά τι είναι αυτό που έχει νόημα συναισθηματικά, τι διαπερνά την ψυχή κάποιου. Μου αρέσει όταν η διαφήμιση προκαλεί αναταράξεις, ή ακόμη και σοκ. Μου αρέσει επίσης η απλότητα, που βοηθάει εξίσου στην καλή δουλειά. Υπάρχουν πολλοί περισπασμοί.

    Πώς έχετε δει να αλλάζουν οι μάρκες στο πέρασμα των ετών;

Οι μάρκες συμβαδίζουν με τις κοινωνικές, πολιτιστικές και οικονομικές αλλαγές, όπως πάντα έκαναν, με σκοπό να διατηρήσουν δεσμούς με τον καταναλωτή. Αυτό σημαίνει ότι τώρα πρέπει να αποκτήσουν έναν ξεκάθαρο σκοπό, που επίσης θα είναι κοινωνικά αποδεκτός. Αυτό δεν πρέπει κατ’ ανάγκη να είναι κάτι που θα σώσει τον κόσμο άμεσα ή ολοκληρωτικά.

Όμως, οι μάρκες οφείλουν να καθρεφτίζουν τον πραγματικό κόσμο και οι καταναλωτές ζητούν από αυτές όλο και περισσότερο υπεύθυνη συμπεριφορά. Ως μάρκα λοιπόν, δεν μπορείς να το αποφύγεις αυτό. Επίσης, πρέπει να έχεις άποψη, εάν οι καταναλωτές σε ρωτήσουν τι εκπροσωπείς. Προσωπικά, όλο αυτό το θεωρούσα πάντα καλοδεχούμενο.

Θαυμάζω τις μάρκες που μιλούν ανοιχτά πολιτικά και κοινωνικά. Μοιάζει να είναι μια τάση σήμερα και οι μάρκες πρέπει να προσέξουν να μην παρασυρθούν επιπόλαια. Οφείλουν να σκεφτούν πολύ προσεκτικά τη θέση που θα υιοθετήσουν. Αλλά, είμαι ευχαριστημένος με όλα αυτά. Εσείς κι εγώ, είμαστε επίσης καταναλωτές και κάτοικοι αυτού του πλανήτη. Ενθαρρύνω τις μάρκες να πράξουν το σωστό…θα χαρώ να βοηθήσω.

    Ως ένας ιδιαίτερα επιτυχημένος διαφημιστής -που σημαίνει ότι εκ μέρους των πελατών σας έχετε κάνει τους ανθρώπους να αγοράσουν πολλά προϊόντα και υπηρεσίες-, αισθάνεστε υπεύθυνος για την υπερκαταναλωτική κοινωνία στην οποία ζούμε σήμερα;

Απολύτως. Αλλά δεν αισθάνομαι ένοχος. Σε ότι με αφορά, το θέμα είναι να μην προσποιείσαι ότι είσαι καλός, όταν δεν είσαι. Προτιμώ να δουλεύω με μάρκες που έχουν έναν ανώτερο σκοπό, αλλά… δεν είμαι η Μητέρα Τερέζα. Πουλάω επίσης πίτσα και ρούχα, μου αρέσει αυτό που κάνω αλλά σκέφτομαι ότι είναι πολύ σημαντικό οι πελάτες να έχουν συνείδηση της κοινωνικής τους ευθύνης, ειδικά σήμερα που ο πλανήτης μας χρειάζεται.

Το πρόβλημα αρχίζει εάν θα πρέπει να πουλήσω προϊόντα που θα προτιμούσα να μην δώσω στα παιδιά μου, όπως αναψυκτικά με τόνους ζάχαρης. Δεν θέλω να είμαι κάτι διαφορετικό ως πατέρας και ηγέτης, αυτό θα ήταν λάθος. Έχοντας πει αυτά, δύο ώρες έξω από τη Νέα Υόρκη έχουμε ένα ράντσο, όπου περνάμε όσο περισσότερο χρόνο μπορούμε ως οικογένεια. Επιδιώκω να εμφυσήσω στα παιδιά μου την εκτίμηση για τη φύση.

    Τα παιδιά σας ενδιαφέρονται για τη δουλειά σας;

Το μεγαλύτερο παρακολουθεί από φέτος το Film School στο USC Λος Άντζελες. Τα άλλα τρία είναι επίσης δημιουργικά παιδιά. Στο σπίτι μας επικρατεί αρκετό χάος, ας το πούμε έτσι. Ενδιαφέρονται, στο βαθμό που οι έφηβοι έχουν συνείδηση της δουλειάς του πατέρα τους, για να είμαι ειλικρινής. Είμαι ευγνώμων γι΄ αυτό. Πάντως όχι, δεν έχουν δείξει ξαφνικά ενδιαφέρον να δουλέψουν σε μια εταιρεία consulting. Εκτός κι αν πληρώνει πολλά φυσικά!

    Εκτός από εσάς, και άλλοι Αυστραλοί διακρίνονται στο στίβο της διαφήμισης, όπως ο John Mescall και ο Nick Law. Που το αποδίδετε αυτό;

Είμαστε ανοιχτοί στον κόσμο, ταξιδεύουμε εύκολα, κάτι που πρέπει να κάνεις αν θέλεις να πετύχεις οτιδήποτε. Δεν υπάρχει γλωσσικό εμπόδιο, είμαστε κάπως…ωμοί μερικές φορές, έχουμε χαριτωμένη προφορά (έτσι πιστεύουμε) και δουλεύουμε το ίδιο εύκολα σε ένα μπαρ στο Άμστερνταμ και σε μια διαφημιστική στη Νέα Υόρκη.

Εν ολίγοις, έχουμε μια κάπως νομαδική νοοτροπία (για παράδειγμα οι Αμερικανοί δημιουργικοί δύσκολα μετακινούνται, ίσως υπάρχουν κάποιοι στο Άμστερνταμ και στο Λονδίνο αλλά μέχρι εκεί) και, «σημαδεύουμε πάνω από το ύψος μας» και μας αρέσει αυτό. Δεν φοβόμαστε, γεγονός που βοηθάει όταν είσαι δημιουργικός σε μια τόσο ανήσυχη βιομηχανία.

Ο ΑΜΦΙΛΕΓΟΜΕΝΟΣ DAVID DROGA
– Μου αρέσει να προχωρώ μπροστά με μεγάλη ταχύτητα και δεν παίρνω πάντα την προφανή απόφαση
– Αγωνίστηκα για το υψηλότερο επίπεδο και είμαι πάντα βιαστικός, που μπορεί ενίοτε να είναι ελάττωμα…
– Είχα πιο ενδιαφέρουσες συζητήσεις τους τελευταίους μήνες, απ’ ότι τα προηγούμενα 5 χρόνια
– Αισθάνομαι ελεύθερος να είμαι δημιουργικός, δεν περιορίζομαι από «παιχνίδια» πολιτικής
– Προτιμώ να δουλεύω με μάρκες που έχουν έναν ανώτερο σκοπό, αλλά… δεν είμαι η Μητέρα Τερέζα
– Όταν είσαι δημιουργικός σε μια τόσο ανήσυχη βιομηχανία, βοηθάει να μην φοβάσαι


ΑΠΟ ΤΟ MAIL-ROOM ΤΗΣ GREY, ΣΤΟ «ΣΑΛΟΝΙ» ΤΗΣ ACCENTURE…
Είναι ο Messi ή ο Ronaldo της διαφήμισης. Κατέκτησε την πρωτιά του πιο νέου σχεδόν στα πάντα και έχει κερδίσει περισσότερα βραβεία από κάθε άλλο διαφημιστή και διαφημίστρια. Ξεκίνησε την καριέρα του στο δωμάτιο αλληλογραφίας της Grey Sydney στα 18 του χρόνια και στα 22 του ήταν partner και Executive Creative Director της OMON Sydney. Η κούρσα της δεκαετίας του ’90 τον βρίσκει ως «King David», τίτλο που του αποδίδει το περιοδικό Campaign Brief Asia για την ανάδειξη της Saatchi Singapore σε Regional Network of The Year.

Μετακινείται στο Λονδίνο ως Executive Creative Director στην Saatchi & Saatchi, το Ad Age τον ανακηρύσσει World’s Top Creative Director και το 2003 μετακινείται στην Publicis Νέας Υόρκης. Δεν είναι ακόμη ούτε 40 ετών. Έχοντας κατακτήσει όλες τις κορυφές, αισθάνεται να «χάνει» την επαφή με τη δουλειά και ανεξαρτητοποιείται. Το 2006 λανσάρει την Droga 5, ένα «humanity obsessed» agency, όπως λέει, το οποίο, κατακτά πάνω από 20 φορές τον τίτλο του Agency of The Year στην Αμερική.

Ο David είναι ο πλέον βραβευμένος διαφημιστής στις Κάννες. Έχει κερδίσει 200+ Lions, από τα οποία περίπου 80 χρυσά και 20 Grand Prix και είναι ο νεότερος διαφημιστής που έχει μπει ποτέ στο New York Art Directors Club Hall of Fame. Το 2013, ο Droga πούλησε το 49% της Droga5 για 225 εκατ. δολάρια στην αμερικανική εταιρεία media WME και, μέχρι το τέλος του 2019 θα έχει ολοκληρωθεί η εξαγορά από την Accenture Interactive, για 500 εκατ. δολάρια, όπως ακούγεται. Ο ίδιος, ισχυρίζεται ότι το αντίτιμο είναι μεγαλύτερο…

Σταγόνες διαφημιστικής σοφίας
• Το πλεονέκτημα της τεχνολογίας και των data είναι ότι ξοδεύεις λιγότερη δημιουργικότητα σε «ευχές» για επιτυχία

• Πλέον, θα πρέπει να σκεφτόμαστε για τους πελάτες μας ένα ολοκληρωμένο σύστημα customer service που είναι καλύτερα εξοπλισμένο δημιουργικά.

• Πριν τη συμφωνία με την Accenture Interactive, δεν είχαμε το ειδικό βάρος για να επηρεάσουμε πραγματικά τις επιχειρηματικές αποφάσεις των πελατών.

• Ξαφνικά όλοι θέλουν δημιουργικότητα για να πιάσουν την ασταθή, δυσεύρετη προσοχή του καταναλωτή

• Οφείλουμε να αποδεχθούμε τις «Google» αυτού του κόσμου, έχουν τεράστια επίδραση στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε

• Μου αρέσει όταν η διαφήμιση προκαλεί αναταράξεις, ή ακόμη και σοκ. Μου αρέσει επίσης η απλότητα

• Θαυμάζω τις μάρκες που μιλούν ανοιχτά πολιτικά και κοινωνικά

The 8 best campaigns of Droga5
By Nils Adriaans, Best World Publicity

1. Still Free for Eckō Unltd from 2006 was a viral before the term viral came into vogue; in the fake film, “Still Free” is tagged on Airforce One, after which a media circus erupted. The campaign emphasized the free-spirited DNA of the clothing brand.

 

2. Adweek’s David Griner described ‘Rule Yourself’ for Under Armour as follows: “This, to me, is the perfect ad. It’s haunting and dream-like while still feeling very grounded in humanity. There was a lot of doubt about Phelps going into the 2016 Olympics, and that combined with “The Last Goodbye” from The Kills… it still gives me goosebumps. Phelps ended up winning 5 gold medals.”

3. In 2008, Droga5 helped Obama win the election in swing state Florida by hilariously convincing older Jewish voters – including using clips from Jewish comedian Sarah Silverman – that Obama was not a Muslim, but a progressive connector.

4. To show the possibilities of Bing, Microsoft’s answer to Google, with one big blow, Droga5 created a game in 2009 with Jay Z, whose autobiography just came out at the time. Reason enough for millions of people to try out Bing.

5. The Truth is Worth It campaign for The New York Times won the Grand Prix in the Film and Film Craft categories at Cannes Lions this year.

6. The Tap Project for Unicef was another breakthrough, simple idea, in the category how to hit two birds with one stone: “On World Water Day in 2007, Droga5 and Unicef branded tap water in every New York City restaurant, sold it for a dollar, while raising awareness for the global need for clean drinking water.”

7. Besides creating After Hours Athletes for Puma in 2011, Droga5 launched this unique Valentine’s commercial in 2010 in the run-up to the FIFA World Cup in South Africa (“and provided diehard fans a virtual love letter to explain to their wives and girlfriends why they couldn’t be better Valentines that year”).

8. In addition to the fact that Adweek declared Droga5 Agency of the Year in 2014 (and in 2012 and 2016), it was no coincidence that it also made the campaign of that year: “If We Made It” for Newcastle Brown Ale, which hijacked the advertising frenzy around the Superbowl, without actually participating itself.