Ο τομέας της Εταιρικής Υπευθυνότητας παρουσιάζει όλο και μεγαλύτερη ωρίμανση στο πλαίσιο της ελληνικής πραγματικότητας, με πολλές δράσεις συχνά να αγγίζουν ή και να ξεπερνούν τη δεκαετία από τη σύλληψη και εφαρμογή τους. Ποια είναι η επίδραση, τόσο στον εταιρικό οργανισμό όσο και στα ωφελούμενα μέρη, της διαχρονικής δέσμευσης σε δράσεις CSR;

Ολο και περισσότερες επιχειρήσεις εισάγουν την έννοια της ΕΚΕ στην επιχειρηματική τους στρατηγική, αναλαμβάνουν δράσεις, επιστρατεύουν τη δημιουργικότητά τους, αφουγκράζονται με προσοχή τα ζητούμενα των πολιτών, τα οποία μεταβάλλονται ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες.

Ποια είναι όμως η ιδιαίτερη σημασία της διαχρονικής δέσμευσης των επιχειρήσεων σε συγκεκριμένες δράσεις; Η ελληνική πραγματικότητα έχει πλέον να παρουσιάσει δράσεις ΕΚΕ οι οποίες αγγίζουν ή και ξεπερνούν σε πολλές περιπτώσεις τη δεκαετία από τη σύλληψη και εφαρμογή τους.

Υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο όφελος από μια τέτοια διαχρονική στρατηγική για τις ίδιες τις επιχειρήσεις; Για τις απαντήσεις, συνομιλήσαμε με στελέχη εταιρειών που το portfolio τους περιλαμβάνει αντίστοιχα, μακροχρόνιας εφαρμογής προγράμματα.

ΤΟ CSR ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ «ΠΥΡΟΤΕΧΝΗΜΑ»
Σύμφωνα με τον Κοσμά Κροκίδα, Marketing Director του Ομίλου Εστίασης Vivartia, εάν μια δράση εκληφθεί ως «πυροτέχνημα» και όχι ως συνεπής στρατηγική, μπορεί ακόμα και να λειτουργήσει αρνητικά τόσο για την εικόνα και τη φήμη μιας εταιρείας όσο και για την κουλτούρα της.

«Σε κάθε περίπτωση, η διαχρονική προσήλωση σε ένα πρόγραμμα CSR μπορεί να προσθέσει στη θετική εικόνα μιας εταιρείας/μάρκας προς τους καταναλωτές της αλλά και στην προσέλκυση συνεργατών και επενδυτών συνεισφέροντας με αυτόν τον τρόπο στην υγιή ανάπτυξή της». Σύμφωνα με τον ίδιο, η θετική εικόνα εκτός από ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αποτελεί και σημαντική ασπίδα προστασίας στην αντιμετώπιση μικρών ή μεγαλύτερων κρίσεων που ενδέχεται να προκύψουν.

«Και, τέλος, αποτελεί μέσο κινητοποίησης των ίδιων των εργαζομένων, αφού ενισχύει την υπερηφάνεια μέσω της δικής τους συνεισφοράς σε δράσεις που προσφέρουν αξία στην κοινωνία», καταλήγει. Στις μακροχρόνιες δράσεις του Ομίλου Vivartia συναντούμε το Argoodaki της αλυσίδας Goody’s, το οποίο συμπληρώνει 17 χρόνια παρουσίας.

Μιλώντας επίσης για τα οφέλη που προκύπτουν για τον εταιρικό οργανισμό μέσα από τη διαχρονική εφαρμογή δράσεων CSR, η Ειρήνη Ευφραιμίδη, αντλώντας από την εμπειρία του προγράμματος Play & Give της Playmobil Hellas που συμπληρώνει 7 χρόνια εφαρμογής, μας λέει: «Το βασικό όφελος από αυτή τη δράση για το love brand μας είναι η ενίσχυση των δεσμών μεταξύ του Playmobil και των μικρών της φίλων με τρόπο που καμία άλλη ενέργεια marketing δεν μπορεί να επιτύχει». Επισημαίνει παράλληλα την αξία της δράσης ως ένα όχημα μέσα από το οποίο η Playmobil αποδεικνύει έμπρακτα τη μακρόχρονη δέσμευσή της να στέκεται στο πλευρό των παιδιών που έχουν ανάγκη.

Την έννοια της αειφορίας εισάγει εν τέλει στη συζήτηση ο όμιλος ΟΤΕ: «κάθε δράση επιχειρηματική ή άλλη στον Όμιλο ΟΤΕ, διέπεται από τις αρχές της βιωσιμότητας, γι’ αυτό και πολλές δράσεις εταιρικής υπευθυνότητας που υλοποιούνται έχουν μακροχρόνιο χαρακτήρα. Για να αποδώσουν χρειάζονται επένδυση όχι μόνο σε χρήματα, αλλά και σε χρόνο», μας λένε τα αρμόδια στελέχη.

Βασικό χαρακτηριστικό των μακροχρόνιων δράσεων βιώσιμης ανάπτυξης είναι η προσαρμογή τους στα νέα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα και η εξέλιξή τους βάσει αυτών και μια τέτοια δράση όπως μας λένε, αποτελεί και το πρόγραμμα υποτροφιών Cosmote, που συμπληρώνει 18 χρόνια υποστήριξης στους νέους. Παρακάτω, ακολουθούν μερικά παραδείγματα από μακροχρόνιες δράσεις Εταιρικής Υπευθυνότητας που αναπτύσσουν εταιρείες στην Ελλάδα.

GOODY’S ARGOODAKI
Το ArGOODaki των Goody’s Burger House, ξεκίνησε το 1999, όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Χριστουγεννιάτικη διαφημιστική καμπάνια των Goody’s ως μια χαριτωμένη φιγούρα που τραγουδούσε το «Jingle Bells». Την επόμενη χρονιά, απέκτησε τη μορφή λούτρινου παιχνιδιού το οποίο συνόδευε τα Χριστουγεννιάτικα γεύματα της αλυσίδας. Η εντυπωσιακή ανταπόκριση του κόσμου -το αρκουδάκι εξαντλήθηκε μέσα σε λίγες μέρες από όλα τα καταστήματα-, οδήγησε στη γέννηση ενός κοινωνικού προγράμματος στήριξης παιδιών σε ανάγκη.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2001 και συμπληρώνει πλέον 17 χρόνια. Στο διάστημα αυτό, έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 4 εκατ. ευρώ και έχουν ωφεληθεί πάνω από 16.000 παιδιά και οι οικογένειές τους, Όπως επισημαίνει η εταιρεία, το πρόγραμμα βρίσκεται 7 χρόνια στην πρώτη θέση σε όλους τους δείκτες αναγνωρισιμότητας στο βαρόμετρο Αναγνωρισιμότητας και Συμπεριφοράς ASBI.

COSMOTE, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΤΡΟΦΙΩΝ
Μέσα από το πρόγραμμα υποτροφιών Cosmote, ο Όμιλος κάθε χρόνο προσφέρει οικονομική υποστήριξη σε πρωτοετείς φοιτητές με κοινωνικό-οικονομικές δυσκολίες. Με 18 χρόνια εφαρμογής, το πρόγραμμα έχει ενισχύσει τις πανεπιστημιακές σπουδές 694 νέων ανθρώπων με πάνω από 6 εκατ. ευρώ. Όταν ξεκίνησε, απευθυνόταν σε πρωτοετείς φοιτητές από ακριτικές περιοχές.

Στην πορεία, προστέθηκαν επιπλέον περιοχές της ελληνικής περιφέρειας και σταδιακά καλύφθηκε το σύνολο των νομών, εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων (Αττικής και Θεσσαλονίκης). Από το 2013 και μετά επεκτάθηκε στο σύνολο της επικράτειας και πλέον απευθύνεται σε πρωτοετείς φοιτητές από όλη την Ελλάδα. Το πρόγραμμα υποτροφιών Cosmote είναι το μοναδικό τέτοιο πρόγραμμα στη χώρα που στηρίζει τις προπτυχιακές σπουδές, δίνοντας έμφαση στις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες των υποψηφίων αλλά και τις επιδόσεις τους.

PLAYMOBIL HELLAS, PLAY & GIVE
Το πρόγραμμα «Play & Give» της Playmobil υλοποιείται από το 2012. Κάθε χρόνο, 2 νέες συλλεκτικές φιγούρες κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της Playmobil στη Μάλτα αποκλειστικά για την Ελλάδα και για το πρόγραμμα. Μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις διατίθεται για την ενίσχυση του Συλλόγου Όραμα Ελπίδας και της Τράπεζας Εθελοντών Δοτών Μυελού των Οστών.

Μέχρι σήμερα, η Playmobil Hellas έχει προσφέρει εξαψήφιο ποσό για την ενίσχυση των σκοπών του Συλλόγου. Παράλληλα, η εταιρεία εκδίδει κάθε χρόνο ένα παραμύθι σχετικά με τις δύο φιγούρες, κάνοντας τα ίδια τα παιδιά συμμετόχους στην αξία της προσφοράς και μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει 5 διαφορετικά παραμύθια που έχουν μοιραστεί σε πάνω από 300.000 παιδιά σε όλη την Ελλάδα. Επισφραγίζοντας τη διαχρονική στήριξή της στο έργο του Συλλόγου, το 2017 η εταιρεία έκανε το Playmobil FunPark στην Κηφισιά, Συνεργαζόμενο Κέντρο του Συλλόγου.

ΟΠΑΠ, ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ
Οι «Αθλητικές Ακαδημίες ΟΠΑΠ» αποτελούν μια πρωτοποριακή δράση Εταιρικής Υπευθυνότητας που στοχεύει στο να εμφυσήσει στα παιδιά τις αρχές που θα ακολουθούν σε όλη τους τη ζωή, είτε γίνουν αθλητές, είτε παραμείνουν απλοί «φίλοι» του αθλητισμού. Μέσα από το πρόγραμμα το οποίο ξεκίνησε το 2014, ο ΟΠΑΠ στηρίζει σήμερα 128 ερασιτεχνικές ακαδημίες σε 49 νομούς της χώρας και είναι δίπλα σε 13.000 μικρούς αθλητές, προσφέροντας πλήρη ασφαλιστική κάλυψη στο πλαίσιο όλων των αγωνιστικών δραστηριοτήτων της Ακαδημίας τους, καθώς και αθλητικό εξοπλισμό για τις προπονήσεις τους. Επίσης, φροντίζει να ενισχύει συνεχώς την τεχνική κατάρτιση των 500 προπονητών των Ακαδημιών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.


EUROBANK, Η ΜΕΓΑΛΗ ΣΤΙΓΜΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
«Η Μεγάλη Στιγμή για την Παιδεία» συμπληρώνει 16 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας και αναδεικνύεται ως το μακροβιότερο πρόγραμμα ΕΚΕ της Eurobank. Από το 2003 έως και σήμερα η Eurobank μέσω του προγράμματος που πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Παιδείας επιβραβεύει κάθε χρόνο τον αριστούχο απόφοιτο που συγκέντρωσε τον μεγαλύτερο αριθμό μορίων πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε κάθε ένα από τα 1.800 Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας.

Η σχολική περίοδος 2017-2018 ανέδειξε 890 αριστεύσαντες από όλη την Ελλάδα. Κατά τη διάρκεια ζωής αυτού του θεσμού, η Eurobank έχει βραβεύσει συνολικά 17.725 αριστούχους μαθητές από όλη την Ελλάδα, η μεγάλη πλειοψηφία των οποίων διακρίνονται σήμερα στην οικονομική, ακαδημαϊκή και επιστημονική ζωή της χώρας.

ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΟ ΤΡΑΠΕΖΙ
Η ΑΒ Βασιλόπουλος, εδώ και 9 χρόνια προσφέρει τα τρόφιμα για το εορταστικό τραπέζι των Χριστουγέννων σε οικογένειες με παιδιά που βρίσκονται σε ανάγκη. Η πρωτοβουλία υλοποιείται σε συνεργασία με την Τράπεζα Τροφίμων και το «Μπορούμε» και παράλληλα, υλοποιούνται δράσεις που δίνουν τη δυνατότητα στους πελάτες της να συνεισφέρουν για καλό σκοπό. Αξίζει να σημειωθεί ότι από την ίδρυσή της το 1995, η ΑΒ Βασιλόπουλος ενισχύει το ίδρυμα για την καταπολέμηση της πείνας, «Τράπεζα Τροφίμων», στέλνοντας από τις αποθήκες της κοντόληκτα τρόφιμα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης.

COCA-COLA ΤΡΙΑ ΈΨΙΛΟΝ, ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙΣ
Το πρόγραμμα «Το Σχολείο που Θέλεις» υλοποιείται εδώ και 7 χρόνια από την Coca Cola Τρία Έψιλον σε συνεργασία με τους Δήμους, τους εκπαιδευτικούς και τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων. Σκοπός του να ανταποκριθεί στις αυξημένες τοπικές ανάγκες για τη βελτίωση των σχολικών υποδομών, αναλαμβάνοντας τη λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση σχολικών κτιρίων στη Θεσσαλονίκη. Μέχρι σήμερα έχουν ανακαινιστεί 16 σχολικά κτίρια, μέσα από μία συνολική επένδυση που αγγίζει τα 1,6 εκ. ευρώ, βελτιώνοντας τη σχολική καθημερινότητα περισσότερων από 5.000 μαθητών και εκπαιδευτικών κάθε χρόνο.

INTERSPORT, ΣΤΑ ΆΚΡΑ
Εδώ και 9 χρόνια, η Intersport, μέλος του Ομίλου Fourlis, υλοποιεί τη δράση κοινωνικής ευθύνης «Στα Άκρα», προσφέροντας σε μαθητές ανά την Ελλάδα αθλητικό εξοπλισμό και ενημέρωση για τα οφέλη του αθλητισμού και της σωστής διατροφής. Πρόκειται για μια δράση που εντάσσεται στο ευρύτερο πρόγραμμα Κοινωνικής Υπευθυνότητας του ομίλου, με απώτερο σκοπό να μεταλαμπαδεύσει τις αξίες του αθλητισμού σε μαθητές απομακρυσμένων σχολείων της ελληνικής περιφέρειας, οι οποίοι, συχνά, στερούνται ακόμη και της στοιχειώδους δυνατότητας να αθλούνται.

WIND, WIND RUNNING TEAM
Η Wind ταυτίζεται με τον αθλητισμό και συνδέεται με το τρέξιμο, τους μαζικούς αγώνες δρόμου και τη στήριξη αθλητών στίβου. Από το 2011, η Wind Running Team παρακινεί τον κόσμο, εργαζόμενους καθώς και γνωστές προσωπικότητες από όλους τους χώρους, να τρέξουν για καλό σκοπό. Η ομάδα συμμετέχει κάθε χρόνο σε πλήθος δρομικών διοργανώσεων όπως ο Αυθεντικός Μαραθώνιος της Αθήνας, οι αγώνες Run Greece ανά την Ελλάδα κ.α., μεταφράζοντας τη συμμετοχή της σε έμπρακτη στήριξη προς κοινωφελείς οργανισμούς.

ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ, ΕΦΟΔΙΑΖΟΥΜΕ
Από το 2013 η Αθηναϊκή Ζυθοποιία υλοποιεί το πρόγραμμα ανάπτυξης δεξιοτήτων «ΕφοδιΑΖουμε». Πρόκειται για ένα σύνολο πρωτοβουλιών που προσφέρουν υποστήριξη, κατάρτιση και τεχνογνωσία σε νέους, επιχειρήσεις και παραγωγούς κριθαριού σε όλες τις πόλεις όπου βρίσκονται οι μονάδες της εταιρίας. Ειδικότερα για τους νέους, το πρόγραμμα υποστηρίζει την πρωτοβουλία στήριξης νεοφυών επιχειρήσεων Orange Grove της Ολλανδικής Πρεσβείας, αλλά και την πρωτοβουλία κατά της ανεργίας «Job Pairs». Όσον αφορά στους παραγωγούς, η εταιρεία υλοποιεί από τον Ιανουάριο του 2014 εκπαιδευτικά σεμινάρια σε συνεργασία με την Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή της Θεσσαλονίκης.

ALPHA BANK, ΧΕΡΙ ΒΟΗΘΕΙΑΣ
H Alpha Bank ξεκίνησε το 2012 το πρόγραμμα ΕΚΕ, με σκοπό τη δωρεά τροφίμων σε ευπαθείς ομάδες. Μέσω του προγράμματος «Χέρι Βοηθείας» έχει προσφέρει από το 2012 έως και το 2017 συνολικά 24.000 τροχήλατα σακίδια με τρόφιμα σε όλη την Ελλάδα. H Alpha Bank υποστηρίζει ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και ενισχύει ιδρύματα και φορείς που σχετίζονται με την παιδεία, τον πολιτισμό, την υγεία και το περιβάλλον σε όλη την Ελλάδα. Η συμβολή δεν είναι μόνο χρηματική, αλλά περιλαμβάνει και την αποστολή βιβλίων, μέσων υποδομής, εποπτικού υλικού κ.λπ. σε σχολεία, βιβλιοθήκες ή συλλόγους.

Η ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ ΠΡΟΣΘΕΤΕΙ ΑΞΙΑ
«Ποια είναι τα βασικά σημεία που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στο σχεδιασμό μιας δράσης EKE με στόχευση σε βάθος χρόνου;
– H σταθερότητα στον ίδιο σκοπό προσδίδει με την πάροδο των χρόνων added value στην ενέργεια.
– Πολύ αυστηρός έλεγχος της αξιοπιστίας των αποδεκτών του CSR για την αποφυγή κινδύνων και παρερμηνεύσεων.
– Αποφυγή ambassadors, που μπορεί να αποβούν αναξιόπιστοι ή να εγκυμονούν υποψίες μετά από κάποιο διάστημα.
– Σχεδιασμός της κάθε ενέργειας με απόλυτο γνώμονα την αγάπη προς το κοινό-στόχο.
Ειρήνη Ευφραιμίδη, Marketing Manager, Playmobil Hellas SA

ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΣΥΝΑΔΟΥΝ ΜΕ ΤΟ DNA ΤΗΣ ΜΑΡΚΑΣ
Η πιο σημαντική απόφαση κατά το σχεδιασμό ενός προγράμματος CSR, αφορά στην επιλογή του πεδίου δραστηριοποίησης. Όσο πιο κοντά είναι στο DNA της εταιρίας/μάρκας, τόσο μεγαλύτερες οι πιθανότητες επιτυχίας.

Οι υπόλοιποι παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στο σχεδιασμό μιας δράσης με στόχευση σε βάθος χρόνου, είναι η συνέπεια, η έμπρακτη απόδειξη υλοποίησης των έργων και –πάνω και πέρα από όλα – η κινητοποίηση όλων των εμπλεκομένων. Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες πίσω από την επιτυχία του ArGOODaki είναι το γεγονός ότι προσφέρει αξία σε όλους:

– Οι εργαζόμενοι, αποκομίζουν την ικανοποίηση της προσφοράς και τη χαρά της μεγάλης ανταπόκρισης από τους πελάτες
– Οι πελάτες, πέραν από την ικανοποίηση της συνεισφοράς, αποκτούν συλλεκτικά και χρηστικά δώρα ArGOODaki
– Τα παιδιά σε ανάγκη και οι οικογένειές τους, γίνονται αποδέκτες ουσιαστικής βοήθειας η οποία καλύπτει πραγματικές ανάγκες.
Κοσμάς Κροκίδας, Marketing Director Ομίλου Εστίασης Vivartia