Σε μια εποχή που το experiential αποτελεί minimum προσδοκία των ταξιδιωτών από την επικοινωνία της αγοράς του τουρισμού, το marketing του κλάδου «ανεβαίνει στο τρένο» της ψηφιακής εποχής διαμορφώνοντας ολοκληρωμένες πλατφόρμες engaging αλληλεπίδρασης.

Ένα «ταξίδι» πριν το ταξίδι δημιουργούν οι marketers στη βιομηχανία του τουρισμού, διαμορφώνοντας περιεχόμενο που γεννά συναισθήματα, ενεργοποιεί την ουσιαστική εμπλοκή του χρήστη, ενώ προσφέρει και τις χρηστικές πληροφορίες που εκείνος αναζητά. Με τα ψηφιακά Μέσα και τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης να συνιστούν το ιδανικό περιβάλλον για την προσφορά immersive εμπειριών, η επικοινωνία του κλάδου στην Ελλάδα παρουσιάζει τελευταία ενδιαφέρουσες εξελίξεις, μεταξύ αυτών η σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα με εντυπωσιακά αποτελέσματα, καθώς και νέα σχήματα και υπηρεσίες που αναβαθμίζουν ολιστικά το οικοσύστημα, αλλά και τη διεθνή προβολή της χώρας συνολικά.

«CONTENT IS KING»
Ισχύει παντού, ισχύει και στο marketing στην αγορά του τουρισμού. Με βάση το τρίπτυχο «έμπνευση, συναίσθημα, πληροφορία», οι καμπάνιες εστιάζουν στη δημιουργία περιεχομένου που κεντρίζει την προσοχή και καθιστά τον χρήστη ενεργό «συνεπιβάτη». Όπως εξηγεί η Ιωάννα Δρέττα, CEO της Marketing Greece, «το ταξίδι δεν είναι απλά ένα trend, αλλά η ανάγκη του ατόμου να έρθει σε επαφή με το άγνωστο και να ζήσει εμπειρίες ζωής. Είναι συναίσθημα και εμείς στην Marketing Greece έχουμε ως βασικό μας στόχο μέσα από τις καμπάνιες που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον του χρήστη και να τον εμπνεύσουμε στη φάση του Dreaming, εκεί δηλαδή που ξεκινάει να ονειρεύεται το ταξίδι του.

Η επικοινωνία στο travel industry είναι ιδιαίτερα απαιτητική. Η προσφορά (σε προορισμούς) είναι μεγάλη και δεδομένου ότι δραστηριοποιούμαστε κυρίως στο ψηφιακό περιβάλλον έχουμε στη διάθεσή μας μόνο λίγα δευτερόλεπτα για να τραβήξουμε το ενδιαφέρον του χρήστη. Για να το επιτύχουμε αυτό επενδύουμε διαρκώς στη δημιουργία περιεχομένου. Πρωτότυπο, άμεσο, ανθρωποκεντρικό περιεχόμενο και με ξεκάθαρα μηνύματα που απευθύνουν “πρόσκληση” και προσελκύουν την προσοχή, αξιοποιώντας παράλληλα τα πλέον σύγχρονα formats περιεχομένου σύμφωνα με τις τάσεις του content marketing και με κύριο στόχο να ενεργοποιήσουμε το συναίσθημα». Όπως προσθέτει η ίδια, σε όλα αυτά πρέπει να προστεθεί και η παροχή ουσιαστικής πληροφορίας, την οποία συστηματικά αναζητούν οι χρήστες.

ΤΟ PERSONALIZATION ΩΣ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ
Την ίδια στιγμή, τις υψηλές απαιτήσεις σε επίπεδο περιεχομένου συνοδεύει και η ανάγκη για εξατομικευμένη επικοινωνία, με τους καταναλωτές να θεωρούν δεδομένο ότι τα μηνύματα που λαμβάνουν ανταποκρίνονται στο ατομικό τους προφίλ. Προς την ίδια κατεύθυνση, δυναμική εμφανίζουν εργαλεία που επιτρέπουν άμεση επαφή με το brand, επιτρέποντας έτσι στον χρήστη να συγκεντρώσει αποκλειστικά τις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν.

Σύμφωνα με τον Θεόφιλο Κυρατσούλη, Γενικό Διευθυντή της Mindhaus, «η εξατομίκευση αποτελεί πλέον το κλειδί της τουριστικής εμπειρίας, τόσο στον φυσικό κόσμο, όσο και στο ψηφιακό περιβάλλον. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, σχεδόν ένας στους δύο επισκέπτες περιμένει από τα σύγχρονα ταξιδιωτικά brands να προσαρμόζουν τις πληροφορίες και τις προσφορές τους με βάση τις προσωπικές του προτιμήσεις ή τις προηγούμενες αναζητήσεις του, ενώ ένας στους τρεις είναι διατεθειμένος να πληρώσει περισσότερα εφόσον γίνει αυτό. Αντίθετα, από πρωτογενή στοιχεία που έχουμε αναλύσει για τις βασικές διεθνείς αγορές του ελληνικού τουρισμού, δημοφιλείς πρακτικές όπως το influencer marketing στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φαίνεται να παίζουν τελικά μικρό ρόλο στην έμπνευση και στον σχεδιασμό ενός ταξιδιού ενώ live chatting εργαλεία όπως τα chat box αναμένω να γίνουν ολοένα και περισσότερο διαδεδομένα».

ΟΙ «ΠΑΓΙΔΕΣ» ΤΟΥ DIGITAL
Σε αυτό το περιβάλλον, ο κόσμος του digital και τα εργαλεία που καθιστά διαθέσιμα μετατρέπονται σε στρατηγικούς συμμάχους, κρύβοντας, όμως, παράλληλα και σημαντικές προκλήσεις. Όταν μάλιστα πρόκειται για ένα τόσο ετερόκλητο κοινό, όπως αυτό που επιθυμεί να προσεγγίσει η ταξιδιωτική βιομηχανία, τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο περίπλοκα. «O ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί έναν πραγματικό game changer και για τον κλάδο του τουρισμού, καθώς ήδη επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσονται και υλοποιούνται οι στρατηγικές marketing και επικοινωνίας», σημειώνει ο Ξενοφώντας Πετρόπουλος, Country Director της Horwath HTL και συνεχίζει: «Ενώ η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες και λύσεις για τις επιχειρήσεις να κατανοήσουν, να προσεγγίσουν και να αλληλοεπιδράσουν με συγκεκριμένα κοινά-στόχους, σε όλες τις πρόσφατες μελέτες της Horwath HTL, καταγράφεται το γεγονός ότι το εύρος των προσφερόμενων εργαλείων δημιουργεί μια πολυπλοκότητα στην διαχείρισή τους και κατ’ επέκταση στην αποδοτικότητά τους. Η βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων εργαλείων αποτελεί μια ιδιαίτερα μεγάλη πρόκληση για τον ξενοδοχειακό κλάδο. Άλλες απαιτήσεις προσέγγισης υπάρχουν για τις γενιές των Millennials και των iGen που είναι πιο τεχνολογικά εξοικειωμένες και έχουν έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης της ταξιδιωτικής εμπειρίας και άλλες απαιτήσεις έχει η γενιά των Silver Hair, η οποία αποτελεί ανερχόμενο κοινό σε παγκόσμιο επίπεδο».

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ «ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗΣ»
Αναγνωρίζοντας τη σημασία της ολοκληρωμένης στρατηγικής προσέγγισης της επικοινωνίας στην ταξιδιωτική βιομηχανία, νέα εργαλεία αναπτύσσονται, εμπλουτίζοντας τη «φαρέτρα» των marketers της κατηγορίας. Σε αυτό το πλαίσιο, η Mindhaus, μέλος της V+O Greece, δημιούργησε το Brandetector, μια νέα υπηρεσία ανάλυσης, αξιολόγησης και ενίσχυσης της εικόνας τουριστικών προορισμών, οργανισμών και επιχειρήσεων, σε επίπεδο στρατηγικής, επικοινωνίας και προϊόντος.

To Brandetector καλύπτει την ανάγκη στοχευμένης και μεθοδικής ανάπτυξης του brand μιας τουριστικής επιχείρησης ή τουριστικού οργανισμού και προορισμού, σε συνάρτηση με τις προτιμήσεις των πελατών – επισκεπτών, αλλά και την εικόνα του ανταγωνισμού. Ως εργαλείο συμβάλλει στην ενίσχυση της ζήτησης, προτείνοντας μια ιεραρχημένη σειρά κινήσεων εμπορικής βελτίωσης του brand experience. Συνδυάζει την πρωτογενή ποιοτική έρευνα, το social listening για τις βασικές αγορές του ελληνικού τουρισμού, την έρευνα προορισμού και τη συμβουλευτική, με τη γνώση σε θέματα τουριστικού marketing, επικοινωνίας και προϊόντων.


ΚΑΜΠΑΝΙΕΣ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΑΝ
Η Marketing Greece παρουσίασε τη νέα της καμπάνια για την Ελλάδα και τον τουριστικό χάρτη της χώρας, με στόχο την προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος διεθνώς. Με τίτλο Oh.My.Greece, είναι βασισμένη στα χαρακτηριστικά της οικειότητας, της αμεσότητας και της ελευθερίας που παρέχει η χώρα. Για την παραγωγή της ταινίας συνεργάστηκαν η διαφημιστική Frank & Fame, σκηνοθέτης είναι ο Μιχάλης Μπέκος και εταιρεία παραγωγής η DTMH Digital Studio. Η ταινία παραχωρείται δωρεάν και ελεύθερη πνευματικών δικαιωμάτων στον ΕΟΤ. Θα περιλαμβάνει βίντεο μικρότερης διάρκειας για τη χρήση στα social media.

Η ομάδα τηλεοπτικής παραγωγής WeThePeople συνεργάστηκε πρόσφατα με την εταιρεία παροχής υπηρεσιών destination management Eclectic Greece by Kyvernitis Travel και το αμερικανικό ταξιδιωτικό πρακτορείο SmartFlyer για τις ανάγκες της καμπάνιας Choose Your Greece. Επτά top agents επισκέφτηκαν την Αθήνα, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη και μετέφεραν τις εντυπώσεις τους από τις μοναδικές εμπειρίες που έζησαν.

Η V+O Greece σχεδίασε και υλοποίησε την καμπάνια του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) με κεντρικό μήνυμα «Τουρισμός, αξία για όλους», όχημα το site www.axiagiaolous.gr και hashtag #kiomos στα social media. Συγκεκριμένα, η Unlimited Creativity επιμελήθηκε το δημιουργικό concept, τη δημιουργική απόδοση και σκηνοθεσία της καμπάνιας, η Bakers Digital Communication δημιούργησε το microsite και διαχειρίζεται τη συνολική παρουσία της στα digital Μέσα και η V+O Communication ανέλαβε τον συντονισμό και τη διαχείριση της καμπάνιας στο σύνολό της.

TOP TRENDS-TO-WATCH
Έμφαση σε social media και video

Tα social media μπορούν να επηρεάσουν την απόφαση του επισκέπτη και να διαμορφώσουν την εικόνα του προορισμού. Δεν είναι καθόλου τυχαίος ο όρος «Instagrammability» που λειτουργεί ως κριτήριο επιλογής προορισμού για διακοπές. Επίσης, η δημιουργία video είναι ένας εξίσου σημαντικός πυλώνας. Το hero content (εντυπωσιακό περιεχόμενο που δημιουργείται με τεχνολογικό εξοπλισμό που αποτυπώνει ρεαλιστικά κάθε λεπτομέρεια του προορισμού) και η ιδιαίτερη και ξεχωριστή αισθητική, προσελκύουν το ενδιαφέρον γρήγορα προκαλώντας συναισθήματα με απλά και έξυπνα concepts που γίνονται εύκολα αντιληπτά και αντιπροσωπεύουν την αυθεντική εικόνα του προορισμού.
Ιωάννα Δρέττα, CEO, Marketing Greece

Νέο brand architecture
Την επόμενη διετία θα δούμε αναθεώρηση του brand architecture σε διεθνείς αλλά και εγχώριους ομίλους, με συγχωνεύσεις, καταργήσεις ή δημιουργία νέων brands προκειμένου να είναι σαφέστερο στον καταναλωτή τι ακριβώς προσφέρει το καθένα, αλλά και να αποφευχθούν φαινόμενα «κανιβαλισμού» μεταξύ τους. Παράλληλα, ο τουρισμός θα συνεχίσει να προωθείται ολοένα και περισσότερο ως μία lifestyle εμπειρία και να αντλεί πολύ χρήσιμα μαθήματα από την αγορά των luxury και lifestyle goods. Τέλος, η δημιουργία ανθεκτικότερων (resilient) brands στον τουρισμό στο πλαίσιο της γενικότερης αβεβαιότητας που παρατηρείται τόσο σε γεωπολιτικό, οικονομικό, αλλά και περιβαλλοντικό επίπεδο (βλ. κλιματική αλλαγή) θα δημιουργήσει ακόμα μεγαλύτερη ανάγκη για ευρύτερες συνεργασίες και εξειδικευμένη στρατηγική.
Θεόφιλος Κυρατσούλης, Γενικός Διευθυντής, Mindhaus

Tο παράδοξο του «connected disconnection»
H συνεχής χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στην καθημερινότητα της κοινωνίας δημιουργεί στον τουρισμό το παράδοξο του «connected disconnection». Δηλαδή την πρόθεση των επισκεπτών να κάνουν αποτοξίνωση από το ψηφιακό περιβάλλον. Στο μέλλον, θα βλέπουμε όλο και περισσότερες οριοθετημένες περιοχές σε ένα ξενοδοχείο, οι οποίες θα χαρακτηρίζονται ως «tech – free». Ταυτόχρονα όμως οι ίδιες επιχειρήσεις θα προσφέρουν δωρεάν ολοκληρωμένες ψηφιακές εμπειρίες. Η εξισορρόπηση μεταξύ αυτών των δύο αντίθετων υπηρεσιών στο ίδιο περιβάλλον θα αποτελέσει βασικό σημείο του στρατηγικού σχεδιασμού των ξενοδοχείων στο μέλλον.
Ξενοφώντας Πετρόπουλος, Country Director, Horwath HTL

NEW ENTRY
H Crowe SOL, συμβουλευτικός βραχίονας της ελεγκτικής ΣΟΛ ΑΕ, εισήλθε στην αγορά των συμβουλευτικών υπηρεσιών HTL (Hotel, Tourism & Leisure). Μέλος του παγκόσμιου δικτύου Crowe Horwath, η Crowe SOL είναι η 6η μεγαλύτερη συμβουλευτική εταιρεία στην Ελλάδα με πάνω από 3.000 πελάτες, μεταξύ των οποίων άνω των 200 ξενοδοχείων, Δήμων και Περιφερειών. Τοποθετείται ως η πρώτη συμβουλευτική στην Ελλάδα που δημιουργεί εξειδικευμένη ομάδα για τους τομείς ξενοδοχείων, τουρισμού, φιλοξενίας και αναψυχής, προσφέροντας υπηρεσίες για ολόκληρο τον κύκλο ζωής. Οι υπηρεσίες καλύπτουν σχεδιασμό και ανάπτυξη ξενοδοχείων (μελέτες σκοπιμότητας, συμβουλευτική διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων, due diligence, συγχωνεύσεις και εξαγωγές, εκπροσώπηση, οικονομικός έλεγχος, φορολογικός σχεδιασμός, αποτιμήσεις κ.ά.). Παράλληλα προσφέρει συμβουλευτική για τη βελτίωση λειτουργίας μονάδων, δημιουργία νέων προϊόντων, σχεδιασμό marketing και πωλήσεων για νέες αγορές και στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης.

INTERNATIONAL INSIGHTS
«Τροφή» στα social media: Είτε ως DMO, resort ή tour operator, η προβολή αυθεντικών, τοπικών εμπειριών αποτελεί το κλειδί για την προσέλκυση επισκεπτών. Η γαστρονομία θα συνεχίσει να δείχνει τον δρόμο προς τις «καρδιές» και τα Instagram feeds των ταξιδιωτών, ενώ η ποπ κουλτούρα γίνεται αποτελεσματικό όχημα επικοινωνίας, με χαρακτηριστικό το case του Albuquerque με τη σειρά Breaking Bad.Πιο «εξατομικευμένη» εξατομίκευση: Από την αρχική αναζήτηση και τον σχεδιασμό, μέχρι την πραγματοποίηση κράτησης και αγορών, οι travel providers μπορούν να συλλέξουν πολύτιμα data για spot-on messaging και απολύτως relevant προσφορές σε ολόκληρο το customer journey. Ενδεικτικό είναι το case του Hilton Honors app με πολλά personalized features.

Ταξίδι στον κόσμο «του καλού»: Με τους millennials και τους GenZers να αποτελούν κομβικό κοινό για την τουριστική βιομηχανία, η υπευθυνότητα μετατρέπεται σε καθοριστικό παράγοντα επιλογής. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Συνδέσμου των Βρετανικών Ταξιδιωτικών Πρακτορείων, το 45% των ταξιδιωτών δηλώνει ότι το επίπεδο βιωσιμότητας του travel provider είναι σημαντικό, ποσοστό που άγγιζε μόλις το 24% το 2014.
Τεχνολογική ισορροπία: Καθώς οι ταξιδιώτες είναι πλέον tech-savvy, ταξιδιωτικά brands κάθε είδους λανσάρουν καινοτόμα apps, αξιοποιώντας λύσεις AR, ενώ και η εικονική πραγματικότητα μπαίνει στο παιχνίδι του τουριστικού marketing για την προώθηση προορισμών, δραστηριοτήτων και υπηρεσιών. Την ίδια στιγμή, η επικοινωνία και υλοποίηση δράσεων «tech detox» που προάγουν την απομάκρυνση από κάθε είδους τεχνολογία κερδίζουν έδαφος.
Πηγή: www.danacommunications.com