Με τη χρήση των καρτών για πληρωμές να αυξάνεται, ακόμα και για καθημερινές συναλλαγές χαμηλής αξίας, είναι ξεκάθαρο ότι ο κλάδος βρίσκεται σε περίοδο άνθισης. Οι καταναλωτές αναγνωρίζουν τα οφέλη των prepaid καρτών και των ανέπαφων συναλλαγών, ενώ οι τράπεζες κάνουν τα προϊόντα τους πιο ελκυστικά, μέσω loyalty προγραμμάτων, προωθητικών ενεργειών και ευφάνταστης επικοινωνίας.

Ο συνολικός αριθμός των non-cash πληρωμών στην ΕΕ το 2017 αυξήθηκε κατά 7,9% στις 134 δις συναλλαγές, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Οι πληρωμές με κάρτα αποτέλεσαν το 52% του παραπάνω αριθμού, ενώ εκδόθηκαν 812 εκατ. κάρτες, αντιστοιχώντας σε 1,6 κάρτες για κάθε πολίτη της ΕΕ. Οι συναλλαγές με κάρτα ανήλθαν στις 69,2 δις, αυξημένες κατά 11,2%, με συνολική αξία που έφτασε τα 3,1 τρις ευρώ. Τα παραπάνω στατιστικά της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας φανερώνουν ότι η χρήση των καρτών για πληρωμές βαίνει ολοένα αυξανόμενη, με τον αριθμό των τερματικών πληρωμής (POS) να αυξάνεται και αυτός κατά 9,9% στα 13,5 εκατ. το 2017. Όσον αφορά στην Ελλάδα, τα στοιχεία δείχνουν ότι η αξία των συναλλαγών με κάρτα ανήλθε στα 21,5 δις ευρώ το 2017, τη στιγμή που το 2016 αντιστοιχούσε σε 15,4 δις και το 2015 σε 8,9 δις.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Mastercard, ο όγκος συναλλαγών με κάρτα κατέγραψε αύξηση 45% το 2017, σε σύγκριση με το 2016, ενώ, βάσει στοιχείων της εταιρείας, η μέση αξία συναλλαγής με κάρτα μειώθηκε περίπου κατά 35% σε σύγκριση με το 2015, αποδεικνύοντας ότι οι Έλληνες έχουν υιοθετήσει πλέον τις ηλεκτρονικές πληρωμές και για τις καθημερινές αγορές χαμηλότερης αξίας. Επιπλέον, σύμφωνα με τη Mastercard, η Ελλάδα αποτελεί μία από τις πιο ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές στις ανέπαφες συναλλαγές, με τα τελευταία στοιχεία να είναι εντυπωσιακά: 58% των συναλλαγών με κάρτα στον φυσικό κόσμο πραγματοποιούνται πλέον ανέπαφα, καταγράφοντας αύξηση υψηλότερη από 180% τον τελευταίο χρόνο (σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2017).

ΚΑΡΤΑ ΓΙΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΗΣ ΑΞΙΑΣ
Δυναμική επικοινωνία, συνεργασία με μεγάλους retailers και παρόχους υπηρεσιών και εξελιγμένα loyalty προγράμματα συνδράμουν στην αύξηση της δημοφιλίας των πληρωμών με κάρτα, είτε αυτή είναι πιστωτική, είτε χρεωστική, είτε προπληρωμένη. Η σημαντικότερη αναδυόμενη τάση στη συγκεκριμένη αγορά είναι η χρήση των καρτών για πληρωμή μικρών, καθημερινών συναλλαγών. Βασικές ανάγκες όπως το super market, η πληρωμή καυσίμων κ.λπ. σημειώνουν μεγάλη αύξηση στο ποσοστό χρήσης καρτών επιβεβαιώνει ο Νίκος Πετράκης, Director, Cards Business, Retail Banking & Distribution Networks της Τράπεζας Πειραιώς: «Συγκεκριμένα, η αύξηση χρήσης των χρεωστικών καρτών συνεχίζεται και το 2018, τόσο σε επίπεδο πλήθους όσο και σε επίπεδο αξίας των συναλλαγών.

H χρεωστική κάρτα έχει εισέλθει στην ζωή των Ελλήνων δυναμικά, όπου πλέον χρησιμοποιείται συστηματικά σε ολοένα και περισσότερες κατηγορίες εμπόρων. Επιπρόσθετα, έχουν αυξηθεί σημαντικά οι συναλλαγές μικρής αξίας και πλέον οι χρεωστικές κάρτες αποτελούν το πιο δημοφιλές μέσο πληρωμής για τις καθημερινές τους συναλλαγές. Με δεδομένο ότι οι καταναλωτές εξοικειώνονται πλέον με την ταχύτητα, την ευκολία και την ασφάλεια που τους προσφέρει η χρήση χρεωστικής κάρτας, θεωρούμε ότι και το 2019 η τάση αύξησης θα συνεχιστεί.

Αντίστοιχα, οι πιστωτικές κάρτες χρησιμοποιούνται, ολοένα και περισσότερο, αντί για μετρητά, ως μέσο διαχείρισης των οικονομικών τους, για να επωφεληθούν από προγράμματα δόσεων καθώς και γιατί σε πολλές περιπτώσεις προσφέρουν καλύτερα προγράμματα επιβράβευσης». Παράλληλα, η χρήση των ανέπαφων συναλλαγών στην Ελλάδα συνεχίζει να εμφανίζει ανοδική πορεία, καθώς οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να τις προτιμούν όλο και περισσότερο, λόγω της ταχύτητας και ευκολίας που προσφέρουν, ιδιαίτερα στις μικρές συναλλαγές, προσθέτει ο ίδιος.

Βλέπουμε τις κάρτες σχεδόν σε κάθε συναλλακτική σχέση και σε όλο και μεγαλύτερο εύρος ηλικίας, υποστηρίζει ο Αριστείδης Παπαθωμάς, Διευθυντής Έκδοσης Καρτών της Eurobank. Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι χαρακτηριστικό ότι συνεχίζεται η αύξηση του αριθμού των συναλλαγών ανά κάρτα, ενώ παράλληλα μειώνεται η μέση αξία ανά συναλλαγή. «Αναφέρω για παράδειγμα ότι η αξία της μέσης συναλλαγής στις πιστωτικές κάρτες μας έπεσε από 53 ευρώ το 2017 σε 49 ευρώ το 2018 και στις χρεωστικές από 39 ευρώ σε 32 αντίστοιχα. Ως δεύτερη τάση, παρατηρούμε ότι η αύξηση χρήση των καρτών συνεχίζεται, όμως, πλέον υπάρχει μία κόπωση σε σχέση με ότι είχαμε δει τα δυο προηγούμενα χρόνια. Παρόλα αυτά εξακολουθούμε να έχουμε ρυθμούς αύξησης της αγοράς που θα προσεγγίζουν το 3,5% για τις πιστωτικές και περίπου 20% στις χρεωστικές στο τέλος του έτους».

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Γρηγόρης Πολίτης, Διευθυντής Καρτών της Alpha Bank, υπογραμμίζει ότι οι καταναλωτές συνειδητοποίησαν την ευκολία και την εξυπηρέτηση που προσφέρουν οι κάρτες σε σχέση με τα μετρητά και παράλληλα αξιοποιούν τα οφέλη που αυτές τους παρέχουν, όπως τα προγράμματα επιβραβεύσεως, οι άτοκες δόσεις στις πιστωτικές κάρτες κ.ά. «Ο τζίρος μέσω καρτών στην Ελλάδα έχει τριπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, αγγίζοντας τα 27 δις ευρώ το 2018, ενώ αναμένεται να συνεχιστεί η αύξηση και τα επόμενα χρόνια, συγκλίνοντας περαιτέρω με τη χρήση των καρτών σε ευρωπαϊκό επίπεδο», καταλήγει.

PREPAID ΚΑΡΤΕΣ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΕΣΤΕΡΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ
Έρευνα της Research and Market με τίτλο «Prepaid Card Market: Payment Trends, Market Dynamics, and Forecasts 2018 – 2023» επιβεβαιώνει ότι η αγορά των prepaid καρτών παραμένει δυναμική, παρατηρώντας παράλληλα μια τάση μετάβασης από τις φυσικές κάρτες, στις εικονικές.

Σύμφωνα με την έρευνα, για να γίνει αυτό απαιτούνται συνεχείς βελτιώσεις σε τομείς όπως το identity management, το privacy και τα μέτρα ασφαλείας. Με στόχο την εξισορρόπηση μεταξύ της ασφάλειας των συναλλαγών στο διαδίκτυο, αλλά και της ευκολίας και ταχύτητας στην ολοκλήρωση μίας συναλλαγής, ο Γρηγόρης Πολίτης αναφέρει ότι η Alpha Bank υλοποίησε πριν από έναν χρόνο τη νέα πλατφόρμα Alpha Secure Web. 

Ο  κάτοχος της κάρτας μπορεί να πραγματοποιεί τις online συναλλαγές του εισάγοντας απλά τον κωδικό μίας χρήσεως (One Time Password) που λαμβάνει με SMS στο κινητό του τηλέφωνο, χωρίς να χρειάζεται να θυμάται πολύπλοκα usernames και passwords. Επιπλέον, ο ίδιος τονίζει σε ό, τι αφορά στις προπληρωμένες κάρτες, ότι «καλύπτουν την ανάγκη για απόλυτο έλεγχο κυρίως στις συναλλαγές στο διαδίκτυο, γι’ αυτό και τα τελευταία χρόνια κερδίζουν σχετικά έδαφος.

Ωστόσο δεν αποτελούν την κύρια κάρτα ενός καταναλωτή, καθώς αυτή είναι συνήθως η χρεωστική του κάρτα. Σήμερα, αλλά και στο μέλλον, η ασφάλεια των συναλλαγών θα εξασφαλίζεται όλο και περισσότερο μέσω των σύγχρονων τεχνολογιών για την κρυπτογράφηση της κάρτας και την ταυτοποίηση του πελάτη (tokenization services, bio metrics κ.λπ)».

Η prepaid δίνει την αίσθηση της επιπλέον ασφάλειας, καθώς η χρήση γίνεται μέχρι το ποσό φόρτισης (έχουν συγκεκριμένο όριο το οποίο διαμορφώνεται από τον ίδιο τον κάτοχο τους) υπογραμμίζει και ο Αριστείδης Παπαθωμάς, προσθέτοντας ότι οι νέες υπηρεσίες (functionalities) που έρχονται και οι οποίες πλέον θα είναι στο χέρι του πελάτη μέσω εξατομικευμένων app, θα δώσουν πολύ μεγαλύτερη ευελιξία και εμπιστοσύνη, απαντώντας και στους τελευταίους δισταγμούς κάποιων χρηστών.

Οι prepaid κάρτες έχουν διεισδύσει στην καταναλωτική συνείδηση των Ελλήνων, αφού αποτελούν το καταλληλότερο μέσο για εξ αποστάσεως συναλλαγές, προσφέροντας αίσθημα ασφάλειας και δυνατότητα προγραμματισμού εξόδων, ενώ η χρήση τους συμβαδίζει με την αύξηση του e-commerce, συμπληρώνει ο Νίκος Πετράκης. Τελευταία άφιξη στον συγκεκριμένο χώρο φαίνεται να είναι η κάρτα bleep, μια προπληρωμένη κάρτα powered by Alpha Bank, την οποία οι κάτοχοι εκδίδουν, φορτίζουν και διαχειρίζονται αποκλειστικά μέσω του bleep app.


ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΕΠΑΦΩΝ ΠΛΗΡΩΜΩΝ
Η τεχνολογία ανέπαφων συναλλαγών αποτελεί ιστορικά την πιο διαδεδομένη μορφή ηλεκτρονικών πληρωμών στην Ευρώπη, με τις προβλέψεις να θέλουν όλα τα σημεία συναλλαγών στη Γηραιά Ήπειρο να μπορούν να λειτουργήσουν με ανέπαφες πληρωμές μέχρι το 2020. Ευρωπαϊκή έρευνα της Mastercard αποδεικνύει την αύξηση της χρήσης ανέπαφων συναλλαγών, καταγράφοντας άνοδο 97%, ενώ σε περισσότερες από 15 κύριες, ευρωπαϊκές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, το 50% των συναλλαγών στα καταστήματα γίνεται ανέπαφα. Στην Ελλάδα, η χρήση των ανέπαφων καρτών από τους καταναλωτές από τον Ιανουάριο του 2017 έως και τον Αύγουστο του 2018, παρουσίασε ποσοστιαία αύξηση της τάξεως του 206%.

ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια επικοινωνιακή «έκρηξη» στον συγκεκριμένο κλάδο, με στόχο την προσέλκυση των καταναλωτών εν μέσω ενός ιδιαίτερα ανταγωνιστικού περιβάλλοντος. Έξυπνες καμπάνιες, με ξεκάθαρα λόγια και χιούμορ, «τρέχουν» σε τηλεόραση, ραδιόφωνο, έντυπα και digital, στοχεύοντας σε συγκεκριμένο κοινό. Ποιος είναι άραγε ο πιο αποτελεσματικός τρόπος προσέγγισης και προσέλκυσης του καταναλωτή;

Η παλιά καλή σχολή της μεγάλης καμπάνιας γύρω από την τηλεόραση και με κέντρο αυτήν έχει πλέον ξεπεραστεί και, τουλάχιστον για τα νεότερα κοινά, ανεπιστρεπτί, μας ενημερώνει ο Αριστείδης Παπαθωμάς. «Είναι αναγκαία η παρουσία μας σε όλο το φάσμα των media και πλέον προσπαθούμε να γινόμαστε ευφάνταστοι και δημιουργικοί με όλες τις δυνατότητες που δίνουν τα καινούργια digital Μέσα, social media», αναφέρει. Το ιδανικό media mix δεν είναι στατικό, αλλά δυναμικό, υποστηρίζει ο Νίκος Πετράκης, ενώ δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές, αλλά γνώση του εκάστοτε κλάδου και διαρκής επαναξιολόγηση της επικοινωνιακής στρατηγικής, βάσει της αποτελεσματικότητάς της.

«Η Τράπεζα Πειραιώς, ακολουθώντας την τάση της σύγχρονης επικοινωνίας, συμπληρωματικά με τα παραδοσιακά Μέσα (Τηλεόραση, Ραδιόφωνο, καταχωρήσεις στον Τύπο), επενδύει δυναμικά και σε digital κανάλια (email, social media, google ads κ.λπ.). Η προσωποποιημένη επικοινωνία και οι εξατομικευμένες προσφορές με βάση τις ανάγκες του καταναλωτή, με σεβασμό στους πελάτες και τους κανονισμούς που διέπουν την επικοινωνία μαζί τους, αποτελούν τον πιο άμεσο τρόπο προσέγγισης με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα».

Τέλος, ο Γρηγόρης Πολίτης υπογραμμίζει ότι η κάρτα είναι ένα πολύ «ζωντανό» προϊόν, καθώς αποτελεί μέρος της καθημερινότητας του καταναλωτή όπως κανένα άλλο τραπεζικό προϊόν. Οι ευκαιρίες επικοινωνίας είναι πολλές, επισημαίνει, και πρέπει να αξιοποιούνται όλες: από τα παραδοσιακά Μέσα όπως η τηλεόραση, τα έντυπα Μέσα και το ραδιόφωνο, έως τα πιο σύγχρονα και άμεσα, δηλαδή sms, e-mails, social media, dedicated applications, e-statements κ.ά., μέσα από τα οποία είναι δυνατή μία ολοκληρωμένη και άμεση επικοινωνία με τον πελάτη.

ΚΑΜΠΑΝΙΑ «ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΙΣ ΖΗΣΕΙΣ»
Με νέα καμπάνια βρίσκεται στον «αέρα» ο διαγωνισμός των πιστωτικών καρτών Miles & More World Mastercard από την Τράπεζα Πειραιώς. Στο πλαίσιο του διαγωνισμού, δίνεται η δυνατότητα σε 200 νέους κατόχους πιστωτικών καρτών να κερδίσουν 25.000 μίλια για να ταξιδέψουν στον επόμενό τους προορισμό. Τα ταξίδια είναι εμπειρίες που επιτρέπουν να γνωρίσεις χώρες με διαφορετικούς πολιτισμούς και κουλτούρες.

Στο πλαίσιο αυτής της διαφορετικότητας υπάρχουν λέξεις, μοναδικές σε μία χώρα, που δεν αντιστοιχούν σε μια συγκεκριμένη λέξη καμίας άλλης γλώσσας. Στην καμπάνια, το κοινό μαθαίνει μερικές από αυτές τις λέξεις, μέσα από εικόνες που αποτυπώνουν τις ιδιαίτερες συνθήκες και τα συναισθήματα που μπορούν να υπάρξουν μόνο στην εκάστοτε χώρα προέλευσής τους. Έτσι, μέσα από άγνωστες λέξεις, η νέα αυτή καμπάνια ξυπνά ένα πολύ γνώριμο συναίσθημα, τη λαχτάρα για ταξίδι. Την καμπάνια υπογράφει η Ogilvy Greece και την παραγωγή η Foss Productions.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗΣ: ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ «ΚΛΕΙΔΙ» ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ;
«Ξεκάθαρη πρόταση, απλότητα και αμεσότητα της πληροφορίας»
«Οι συνέργειες με τα καθιερωμένα brand names λειτουργούν πολύ θετικά στον πελάτη αλλά, βλέπουμε με ικανοποίηση, το πόσο θετικά λειτουργούν και στους εμπόρους και χαρακτηριστικά σας λέω ότι είχαμε καμπάνιες στις οποίες οι στόχοι του promo είχαν επιτευχθεί ήδη από τα μισά της καμπάνιας. Είναι γεγονός ότι τα προγράμματα επιβράβευσης έχουν έρθει ακόμη περισσότερο στην επιφάνεια και το βλέπουμε αυτό και στον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό downloads και συχνότητα χρήσης του app €πιστροφή κυριολεκτικά μέρα με την ημέρα. Έχουμε πλέον πάνω από 10 χρόνια εμπειρίας στο δικό μας πρόγραμμα επιβράβευσης €πιστροφή, καθώς και στα άλλα προγράμματα co-brand που παρέχουμε και έχουμε δει ότι κάποια βασικά συστατικά είναι αδιαπραγμάτευτα ως προς την επιτυχία ενός προγράμματος πιστότητας. Αυτά είναι η ξεκάθαρη πρόταση, η απλότητα και η αμεσότητα της πληροφορίας προς τον πελάτη. Το μήνυμα πρέπει να είναι απλό, αλλά και απτό. Γι’ αυτό άλλωστε έχουμε επιλέξει να αποφύγουμε κουπόνια, πόντους, δώρα και προσφέρουμε στον πελάτη μας ευρώ σε σχεδόν real time εμπειρία».
Αριστείδης Παπαθωμάς, Διευθυντής Έκδοσης Καρτών, EUROBANK

«Πελατοκεντρική στρατηγική marketing»
«Τα προγράμματα επιβράβευσης έχουν πλέον επεκταθεί σε πολλούς κλάδους της ελληνικής αγοράς, με αποτέλεσμα ο μέσος καταναλωτής να είναι εξοικειωμένος με τη χρήση τους και τα προνόμια που προσφέρουν. Οι συνεργασίες με μεγάλες επιχειρήσεις ενδυναμώνουν τα προγράμματα αυτά και ενισχύουν τους δείκτες ικανοποίησης και εμπιστοσύνης των καταναλωτών. Η επιβράβευση στις καθημερινές συναλλαγές αποτελεί σημαντικό κίνητρο για αυξανόμενη χρήση της κάρτας τους. Επιπλέον, τα προγράμματα αυτά φαίνεται να είναι περισσότερο ελκυστικά για τον πελάτη, όταν συνοδεύονται από στοχευμένη επικοινωνία, που αφορά στις δικές του ανάγκες. Επομένως, μια πελατοκεντρική στρατηγική marketing και πωλήσεων αυξάνει στην αντίληψη των καταναλωτών, την αξία του εκάστοτε προγράμματος. Το πρόγραμμα επιβράβευσης yellow της Τράπεζας Πειραιώς έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να επιβραβεύει τα μέλη του, τόσο για τη χρήση της κάρτας τους όσο και για τη συνολική τους σχέση με την τράπεζα, με απλό και ξεκάθαρο τρόπο. Αυτό θεωρούμε αποτελεί βασικό κριτήριο των πελατών για την επιλογή του, ειδικά σήμερα που αναζητούν και προτιμούν το πρόγραμμα που τους ταιριάζει».
Νίκος Πετράκης, Director, Cards Business, Retail Banking & Distribution Networks, Τράπεζα Πειραιώς

«Κάλυψη όλων των καταναλωτικών τομέων και προσφορά εμπειριών»
«Προφανώς τα Προγράμματα Επιβραβεύσεως αποτελούν ένα βασικό κίνητρο για να προτιμήσει ο καταναλωτής κάποιο μέσο πληρωμής. Στην Alpha Bank, εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία, έχουμε δημιουργήσει το Bonus, το μεγαλύτερο πρόγραμμα επιβραβεύσεως στην ελληνική αγορά. Το Bonus στηρίζεται σε στρατηγικές συνεργασίες με μεγάλες επιχειρήσεις στον χώρο του Λιανικού Εμπορίου, που καλύπτουν όλους τους βασικούς καταναλωτικούς τομείς και προσφέρουν πολλές επιλογές σε δώρα, υπηρεσίες και εκπτώσεις στους πελάτες μας. Σημαντικό για την επιτυχία ενός προγράμματος επιβραβεύσεως είναι αφ’ ενός να καλύπτει όλους τους καταναλωτικούς τομείς, ακόμη και πρακτικές ανάγκες όπως το supermarket, αφ’ ετέρου να προσφέρει εμπειρίες που θα ικανοποιήσουν τις επιθυμίες των πελατών όπως ταξίδια, προϊόντα υψηλής τεχνολογίας κ.ά. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται και η νέα εκστρατεία επικοινωνίας του ανανεωμένου Bonus, με κύριο μήνυμα “Δεν είναι πρόγραμμα, είναι εμπειρία!”».
Γρηγόρης Πολίτης, Διευθυντής Καρτών, Alpha Bank