Σύμφωνα με έρευνες, κοιτάτε το κινητό σας 150 φορές την ημέρα. Αυτό σημαίνει ότι θα σας είναι πολύ εύκολο να μου πείτε ποιο εικονίδιο βρίσκεται κάτω δεξιά στην κεντρική σας οθόνη, σωστά;

Για κοιτάξτε λοιπόν το κινητό σας και δείτε αν πέσατε μέσα. Το βρήκατε; Ακόμα κι εάν το βρήκατε, μπορείτε να μου πείτε τι ώρα έδειχνε η οθόνη που μόλις είδατε; Εάν δε θυμάστε μην ανησυχείτε. Είναι πολύ φυσιολογικό. Είναι η ανθρώπινη φύση.
Θεωρούμε ότι έχουμε συνεχή αντίληψη της πραγματικότητας γύρω μας και ότι είμαστε σε θέση να διαχειριστούμε πολλά ερεθίσματα ταυτόχρονα. Κάτι τέτοιο όμως δε συμβαίνει σε καμία περίπτωση. Αν έχετε παρακολουθήσει ποτέ ταχυδακτυλουργικά κόλπα θα αισθανθήκατε ότι παρόλο που κάτι συμβαίνει μπροστά στα μάτια σας, αδυνατείτε να το κατανοήσετε. Ο τρόπος που σχεδιάζονται βασίζεται στον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλός μας και στις περιορισμένες δυνατότητές του.

Στην πραγματικότητα μπορούμε να κάνουμε μόνο ένα πράγμα τη φορά. Όταν κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα, ουσιαστικά αλλάζουμε την εστίασή μας από το ένα στο άλλο. Όπως η όρασή μας (βλέπε προηγούμενη ιστορία), έτσι και η προσοχή μας είναι πολύ περιορισμένη, με αποτέλεσμα πολλές φορές να βιώνουμε αυτό που ονομάζεται τύφλωση προσοχής (inattentional blindness).
Oι Christopher Chabis και Daniel Simons στο βιβλίο τους The Invinsible Gorilla, περιγράφουν ένα πείραμα κατά το οποίο ζητείται από τους συμμετέχοντες να παρακολουθήσουν ένα αγώνα μπάσκετ για μερικά δευτερόλεπτα, προσπαθώντας να μετρήσουν τις πάσες των παιχτών μιας ομάδας. Αυτή η απλή αποστολή είναι αρκετή για να αποπροσανατολίσει τους συμμετέχοντες σε τέτοιο βαθμό που αγνοούν ένα γορίλα που διασχίζει το γήπεδο. Σε άλλα αντίστοιχα πειράματα γίνονται ακόμη περισσότερες αλλαγές: αλλάζουν οι κουρτίνες στο φόντο, παίχτες της αντίπαλης ομάδας αποχωρούν, κτλ. Φυσικά, μόνο ένα μικρό ποσοστό αντιλαμβάνεται αυτές τις αλλαγές.

Η εστίαση της προσοχής ουσιαστικά καθορίζει την πραγματικότητα που βιώνουμε και την αντίληψή μας. Εάν κάτι δεν βρίσκεται στο απόλυτο επίκεντρο της προσοχής μας είναι καταδικασμένο, ειδικά εάν δεν το περιμένουμε. Όταν παρακολουθούμε έναν αγώνα μπάσκετ, συνήθως δεν περιμένουμε γορίλες να διασχίσουν το γήπεδο, ούτε ν’ αλλάξει το φόντο ή ν’ αποχωρήσουν οι παίχτες χωρίς λόγο. Ο εγκέφαλός μας μαθαίνει να “φιλτράρει” αυτόματα τα ερεθίσματα που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή μας χωρίς λόγο. Θυμηθείτε λοιπόν ότι οι περισσότεροι καταναλωτές δεν περιμένουν να δουν νέα προϊόντα ή αλλαγές στα υπάρχοντα όταν επισκέπτονται ένα κατάστημα. Εστιάζουν απλά στην κάλυψη των αναγκών τους, σε μέρη που ξέρουν, με προϊόντα που ήδη γνωρίζουν.