Marketing Week - Οι συμπεριφορές διαμορφώνουν απόψεις

Παρασκευή, 19 Ιουλίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Marketing

Οι συμπεριφορές διαμορφώνουν απόψεις

2 Φεβρουαρίου 2018 | 16:30 Γράφει ο Σταμάτης  Καντζάς Topics: Trends

Προσπαθήστε για λίγο να θυμηθείτε την πρώτη φορά που δοκιμάσατε μπίρα, τσίλι ή τσιγάρο. Θυμάστε ποια ήταν η αντίδρασή σας; Σας άρεσε; Αμφιβάλλω.

Το σώμα μας είναι σχεδιασμένο να απορρίπτει το αλκοόλ, την καψαϊκίνη ή τη νικοτίνη. Η έμφυτη αντίδρασή μας σε αυτές τις επίκτητες γεύσεις είναι να τις απορρίψουμε. Κι όμως μαθαίνουμε σιγά σιγά, μέσα από την επανειλημμένη έκθεση, να τις αποδεχόμαστε. Βλέπουμε τους άλλους γύρω μας να τις απολαμβάνουν, δοκιμάζουμε λίγο παραπάνω και με τον καιρό «επιβάλουμε» στον εαυτό μας την άποψη ότι μας αρέσουν. Προκειμένου να αποφύγουμε αυτό που στην ψυχολογία ονομάζεται γνωστική ασυμφωνία (cognitive dissonance), να μην μας αρέσει κάτι που οι άλλοι απολαμβάνουν, πολλές φορές μπορεί να αλλάξουμε εντελώς άποψη για πράγματα που αρχικά δεν μας άρεσαν καθόλου. Επειδή όμως αυτό συμβαίνει σταδιακά, δεν το συνειδητοποιούμε.

Είμαι σίγουρος ότι κι εσείς όπως κι εγώ μεγαλώσατε επαγγελματικά πιστεύοντας ότι το να αλλάξεις την άποψη του καταναλωτή για το προϊόν ή την υπηρεσία σου αποτελεί το πρωταρχικό βήμα για να τον οδηγήσεις στην αγορά. Με άλλα λόγια, ότι οι απόψεις μας διαμορφώνουν τη συμπεριφορά μας. Κάτι τέτοιο όμως δεν επιβεβαιώνεται. Αντιθέτως, ολοένα και περισσότερες έρευνες αποδεικνύουν ότι πρώτα ενεργούμε κι έπειτα απλά εκλογικεύουμε τα κίνητρά μας, τα οποία με τη σειρά τους διαμορφώνουν τις απόψεις μας. Μπορεί να αλλάξουμε ακόμα και πολιτικές ή θρησκευτικές πεποιθήσεις προκειμένου να ευθυγραμμιστούμε ψυχολογικά με τις ενέργειές μας.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πολλοί από μας πρώτα ψήφισαν κι έπειτα διαμόρφωσαν γνώμη για το «κόμμα τους» ώστε να είναι σε θέση να δικαιολογήσουν την ενέργειά τους, τόσο στον εαυτό τους όσο και στους άλλους. Πολλές εταιρείες σήμερα εστιάζουν στη διαμόρφωση της στάσης των καταναλωτών, αναμένοντας μια «λογική» αλλαγή της συμπεριφορά τους. Θα προσπαθήσω λοιπόν να σας αποδείξω πόσο υπεραισιόδοξο είναι αυτό, κλείνοντας με μια ιστορία.

Σ’ ένα πείραμα που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια ενός speed dating (διαδικασία όπου οι συμμετέχοντες δημιουργούν ζευγάρια για μόνο μερικά λεπτά προκειμένου να γνωριστούν με όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα και στο τέλος να επιλέξουν ποιον/α επιθυμούν να ξανασυναντήσουν) ερευνητές ζήτησαν στην αρχή της διαδικασίας από τις γυναίκες να ιεραρχήσουν τα κριτήρια επιλογής τους και στο τέλος να βαθμολογήσουν με αυτά τα κριτήρια τα άτομα που συνάντησαν, δηλώνοντας παράλληλα ποια από αυτά θα ήθελαν να ξανασυναντήσουν. Και μαντέψτε! Ενώ «θεωρητικά» η πλειονότητα έψαχνε κάποιον «ευφυή», «ειλικρινή» και «με κοινά ενδιαφέροντα», κατέληξε στην πράξη να επιθυμεί κάποιον «όμορφο» και «με χιούμορ». Κάτι αντίστοιχο φυσικά συνέβη και με τους άντρες.

Marketing Week (T. 1531)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Marketing Week Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

Προτεινόμενες ειδήσεις

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Industries

Τρόφιμα - Ποτά

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

Δημόσιος Τομέας

Retail

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778