Marketing Week - Οι προσδοκίες επηρεάζουν τα βιώματα;

Παρασκευή, 24 Μαΐου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Marketing

Οι προσδοκίες επηρεάζουν τα βιώματα;

3 Ιανουαρίου 2018 | 09:23 Γράφει ο Σταμάτης  Καντζάς Topics: Trends

Σε πείραμα που πραγματοποιήθηκε στο Duke University, ζητήθηκε από φοιτητές να δοκιμάσουν από δύο ποτήρια γεμάτα μπίρα κι έπειτα να επιλέξουν ποιο από τα δύο θα ήθελαν να κρατήσουν.

Τα ποτήρια περιείχαν ακριβώς την ίδια lager μπίρα, μόνο που στο ένα οι ερευνητές είχαν προσθέσει λίγο βαλσαμικό ξύδι. Στους μισούς συμμετέχοντες ανακοινώθηκε εξαρχής η διαφορά μεταξύ των δύο επιλογών, ενώ στους υπόλοιπους δεν αναφέρθηκε ποτέ. Τι φαντάζεστε ότι συνέβη; Όπως θα περιμένατε, κανένας απ’ όσους γνώριζαν τη διαφορά δεν επέλεξε το ποτήρι που περιείχε βαλσαμικό ξύδι. Μάλιστα οι περισσότεροι ένιωσαν έντονη αποστροφή, σχολιάζοντας την ξινή του γεύση. Το ενδιαφέρον όμως είναι αυτό που συνέβη σε όσους δεν γνώριζαν τίποτα για το ξίδι. Οι περισσότεροι από αυτούς επέλεξαν το ποτήρι που περιείχε ξύδι.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις τους, τόσο η γεύση όσο και το χρώμα παρέπεμπε σε μοναστηριακή μπίρα, σαφώς ανώτερης ποιότητας και ιδιαίτερης γεύσης. Κανείς δεν ανέφερε ότι η μπίρα ήταν ξινή! Συχνά έχουμε την ψευδαίσθηση ότι ο εγκέφαλός μας διαχειρίζεται όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες και ότι λαμβάνουμε αποφάσεις απόλυτα αντικειμενικά. Η αλήθεια όμως είναι ότι για να διαχειριστούμε όλα τα ερεθίσματα που λαμβάνουμε κάθε στιγμή, ο εγκέφαλός μας δημιουργεί «συντομεύσεις» (shortcuts). Αν κάτι έχει ξύδι σίγουρα θα είναι ξινό, αν κάτι έχει ζάχαρη θα είναι γλυκό, κ.λπ. Και αυτό δεν συμβαίνει μόνο με τη γεύση, αλλά με όλες μας τις αισθήσεις. Εάν ένα μπάνιο μυρίζει χλωρίνη ή λεμόνι, σίγουρα θα είναι καθαρό. Αν η τιμή ενός προϊόντος είναι 9,99 ευρώ μάλλον θα είναι φοβερή ευκαιρία. Έτσι δεν είναι;

Δεν υπάρχει λοιπόν απόλυτη αίσθηση - γεύση, όσφρηση, αφή, ακόμα και όραση. Τα αισθητήρια όργανά μας μεταφέρουν απλά πληροφορίες στον εγκέφαλο και μάλιστα τις περισσότερες φορές ελλιπείς. Αυτός από τη μεριά του, προκειμένου να ανταπεξέλθει πολύ γρήγορα, συνδυάζει τις πληροφορίες αυτές με άλλες που είναι «εύκαιρα διαθέσιμες» στη μνήμη μας από παλαιότερες εμπειρίες, για να δημιουργήσει την πραγματικότητα που βιώνουμε.

Την επόμενη λοιπόν φορά που θα σκεφτείτε να κάνετε «τυφλή δοκιμή» (blind tasting) για να αξιολογήσετε το προϊόν σας, ξανασκεφτείτε το. Τα αποτελέσματα που θα πάρετε, ελλείψει όλων των υπολοίπων ερεθισμάτων που εμπεριέχονται στο ευρύτερο πλαίσιο (πχ. στη συσκευασία), δεν θα έχουν καμία σχέση με αυτό που θα βιώσει ο καταναλωτής στην πραγματικότητα. Από την άλλη, αναλογιστείτε τις δυνατότητες που σας ανοίγονται για να διαμορφώσετε εσείς την πραγματικότητά του!

Marketing Week (T. 1528)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Marketing Week Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

Προτεινόμενες ειδήσεις

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Industries

Τρόφιμα - Ποτά

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

Δημόσιος Τομέας

Retail

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778