Tα τελευταία χρόνια, μας επισκέπτονται όλο και πιο συχνά επιχειρήσεις που μας ζητούν να διορθώσουμε τις συσκευασίες προϊόντων τους που έχουν σχεδιαστεί σχετικά πρόσφατα.

Τι και αν πρόκειται για συσκευασίες που είναι πολυβραβευμένες σε διαγωνισμούς design; Τι και αν αξιολογούμενες με αισθητικά κριτήρια δείχνουν τόσο χαριτωμένες; Με την πάροδο του χρόνου φαίνεται πως όλο και περισσότερες επιχειρήσεις συνειδητοποιούν ότι το packaging design δεν είναι απλά μια άσκηση αισθητικής, ούτε φυσικά η επιλογή ενός όμορφου περιτυλίγματος για την βελτίωση της εμφάνισης ενός προϊόντος.

Και κατανοούν ότι η συσκευασία είναι ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία χτισίματος της μάρκας και της σχέσης της με τον καταναλωτή και αύξησης των πωλήσεων. Συνήθως, το πρώτο πράγμα που μας ζητούν όταν μας επισκέπτονται είναι να πούμε τη γνώμη μας για τη σημερινή συσκευασία τους. Να τους κάνουμε μία διάγνωση σχετικά με τους λόγους μερικής ή συνολικής αποτυχίας της να βοηθήσει το brand τους. Η απόκρισή μας είναι απλή: Τους ζητάμε να κάνουν τη διάγνωση οι ίδιοι:

– Tι λέει η συσκευασία για το brand τους;
– Το διαφοροποιεί από άλλα brands; Θα μπορούσε η συσκευασία τους να είναι συσκευασία ενός brand άλλου από το δικό τους; 
– Έχει η συσκευασία τους επαρκή στοιχεία branding;  Είναι εμφανής και διακριτός ο λογότυπος πάνω στη συσκευασία; Αν αντικατασταθεί ο λογότυπος από αυτόν ενός άλλου brand θα προσέξει κανείς τη διαφορά; Πέραν του λογοτύπου, υπάρχουν άλλα στοιχεία που να χτίζουν και να επικοινωνούν την ταυτότητα της μάρκας – στοιχεία house style του brand;
– Μήπως ο προηγούμενος σχεδιαστής θυσίασε χάριν της αισθητικής στοιχεία που είναι αναγκαία για τη συσκευασία και τη μάρκα; Μήπως η συσκευασία τους μοιάζει περισσότερο με χαρτί περιτυλίγματος που απλά ομορφαίνει το προϊόν τους και όχι με το πρόσωπο του brand τους προς τον καταναλωτή;

Είναι εύκολο και ευχάριστο να σχεδιάζει κανείς όμορφες συσκευασίες. Πόσο μάλλον όταν αξιοποιώντας το άλλοθι της αισθητικής αποφεύγει το πολύ πιο σημαντικό, απαιτητικό και ενδιαφέρον κομμάτι του branding. Το κομμάτι που έχει να κάνει με τον προσδιορισμό και την αποσαφήνιση της μάρκας – της αποστολής και του ρόλου της, της πρότασής της, της αρχιτεκτονικής της, του αφηγήματός της.

Όμως όσο στην αγορά υπάρχουν εταιρείες και designers που αντιμετωπίζουν το packaging design κυρίως ως άσκηση υψηλής αισθητικής, και λιγότερο ως εργασία δημιουργίας ταυτότητας μάρκας και αποτελεσματικής εφαρμογής της στη συσκευασία, τόσο θα υπάρχουν και λιγότερα επιτυχημένα και υγιή brands που θα μπορούν να τους αμείβουν σωστά για τις υπηρεσίες τους.