Τη στιγμή που στη χώρα μας βρίσκεται ακόμα σε εμβρυικό στάδιο, το proximity marketing αναμένεται να φτάσει σε αξία τα 52,46 δισ. δολάρια έως το 2022 διεθνώς. Ξεπερνώντας τις τεχνολογικές προκλήσεις, έχει πολλά να προσφέρει σε brands, retailers και καταναλωτές, διευκολύνοντας τη μεταξύ τους επαφή και επικοινωνία.

Επονομαζόμενο κάποιες φορές και «hyperlocal marketing», το proximity marketing είναι ο τρόπος για τα brands και τους retailers να επικοινωνούν με τους πελάτες τους μέσω του ψηφιακού κόσμου, στέλνοντάς τους μηνύματα και push notifications απευθείας στα κινητά τους τηλέφωνα, με βάση τη φυσική τους παρουσία και εγγύτητα σε ένα μέρος ή ένα αντικείμενο. Στην ουσία, δίνει στις εταιρείες τη δυνατότητα να προσεγγίσουν τους καταναλωτές σε μέρη στα οποία είναι πιθανότερο να πραγματοποιήσουν μια αγορά.

Πρόσφατη έρευνα της Google φανερώνει ότι το 80% των καταναλωτών χρησιμοποιεί το smartphone για να πάρει αποφάσεις σχετικές με αγορές, αποδεικνύοντας τη σημασία των mobile location analytics και του proximity marketing. Τα brands, εκμεταλλευόμενα τη συγκεκριμένη τάση, έχουν την ευκαιρία να «χτίσουν» loyalty και να ενισχύσουν το engagement των πελατών τους, μέσα από ειδοποιήσεις, εκπτωτικά κουπόνια, προσωποποιημένες προσφορές ή προσφορές περιορισμένης χρονικής διάρκειας που προκαλούν τους καταναλωτές να πραγματοποιήσουν μια επιτόπου αγορά.

Στη στοχευμένη επικοινωνία και τα πλεονεκτήματά της αναφέρεται η Μαριάννα Ματθαίου, Marketing Manager, Warply: «Σε μια εποχή όπου η τεχνολογία και η πληροφορία τρέχουν με ταχύτατους ρυθμούς, οι εταιρείες οφείλουν να διαφοροποιηθούν, χτίζοντας μια ουσιαστική και προσωποποιημένη επικοινωνία με τους καταναλωτές. Πώς μπορούν να πετύχουν κάτι τέτοιο; Μα φυσικά μέσα από το mobile. Το proximity marketing είναι άμεσα συνδεδεμένο με το mobile. Μέσα από τη χρήση δεδομένων σχετικά με την τοποθεσία των καταναλωτών, τα brands μπορούν να χτίσουν μια personalized επικοινωνία και κατ’ επέκταση σχέση με τους καταναλωτές, χωρίς να τους βομβαρδίζουν με μηνύματα τα οποία δεν έχουν σχέση με την τοποθεσία τους. Μέσα από μια marketing automation πλατφόρμα, όπως το Warply Engage Marketing Cloud, τα data σχετικά με την τοποθεσία μπορούν να συνδυαστούν με συμπεριφορικά data του χρήστη, όπως τα ενδιαφέροντα και οι προτιμήσεις του, φέρνοντας καλύτερη στόχευση και αυξάνοντας τη μοναδικότητα του μηνύματος ανάλογα με τον χρήστη. Τα αποτελέσματα του proximity marketing είναι άμεσα! Έρευνες απέδειξαν ότι πάνω από το 70% των καταναλωτών ανταποκρίνονται θετικά σε ένα call-to-action ενός marketing μηνύματος, εφόσον το λάβουν στη σωστή τοποθεσία και τη σωστή στιγμή».

Την ιδιαίτερη σημασία του «χωροχρόνου» για την αγοραστική διαδικασία επισημαίνει από την πλευρά του ο Χάρης Κοντονίκας, Managing Director, Forward Jam: «Τα μηνύματα που καθημερινά λαμβάνουμε πολλαπλασιάζονται διαρκώς, ενώ αντίστροφα μειώνεται ο χρόνος που μπορούμε να αφιερώνουμε σε αυτά. Επίσης, οι αποφάσεις που παίρνουμε για την αγορά κάποιου προϊόντος τις περισσότερες φορές συμβαίνει σε χώρο σχετικό με το προϊόν. Αυτό που κερδίζουμε λοιπόν από μια λύση proximity είναι την προσοχή του καταναλωτή τη στιγμή που είναι έτοιμος να πάρει μια απόφαση, το χαμηλό κόστος για μια διαφήμιση που μπορεί να είναι προσωποποιημένη και στοχευμένη, καθώς και πλούσια στοιχεία ως προς τη συμπεριφορά του καταναλωτή όπως πόσες φορές μας έχει επισκεφθεί, πόση ώρα παραμένει στο κατάστημα, ποια μηνύματα έχει δει, ποιο ράφι κοιτάζει, κ.λ.π.». Για τα μακροπρόθεσμα οφέλη του proximity marketing μίλησε στο MW ο Ιάσων Καταρόπουλος, Business Unit Director, MOCTA: «Η ουσία του proximity marketing βρίσκεται στην προσωποποιημένη σε επίπεδο μεμονωμένου ατόμου επικοινωνία, που πραγματοποιείται στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή. Η αποστολή contextually aware notifications επιφέρει αποδεδειγμένη αύξηση στο CTR, ενώ επιτυχημένα παραδείγματα από το εξωτερικό αναδεικνύουν σημαντική αύξηση σε engagement και conversion rates της instore συμπεριφοράς. Τα δε μακροπρόθεσμα οφέλη είναι ανεκτίμητα, καθώς η δημιουργία ουσιαστικών και προσωποποιημένων εμπειριών είναι το κλειδί για την εκτόξευση του loyalty και του brand awareness. Αποδεικνύεται έτσι ότι το proximity μπορεί όχι μόνο να χαρτογραφήσει την καταναλωτική συμπεριφορά, αλλά και να τη διαμορφώσει. Συνεπώς μιλάμε για μία win-win στρατηγική και μία επένδυση που θα αποφέρει υψηλά κέρδη, αρκεί να αναφέρουμε ότι οι ετήσιες beacon-driven πωλήσεις στο retail αναμένεται να φτάσουν τα 44 δισ. στις ΗΠΑ».

Στα 52,46 δισ. Δολάρια η αγορά Proximity Marketing έως το 2022
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του marketsandmarkets.com, η αξία της παγκόσμιας αγοράς proximity marketing αναμένεται να φτάσει τα 52,46 δισ. δολάρια έως το 2022, με εκτιμώμενη ετήσια αύξηση 29,8% μεταξύ 2016 και 2022. Η ανάπτυξη αυτή αναμένεται να τροφοδοτηθεί από τη συνεχή έμφαση στο business intelligence, την εξάπλωση των smartphones και της τεχνολογίας proximity, καθώς και από την εξέλιξη των location-based υπηρεσιών και την αυξανόμενη χρήση των beacons. Από τεχνολογικής άποψης, η αγορά των Bluetooth low energy beacons αναμένεται να καταγράψει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, χάρη στην εφαρμογή του στο multi-channel marketing και στη διανομή προϊόντων στη βιομηχανία του retail. Στον χώρο της λιανικής, πολλαπλές εφαρμογές, όπως τα in-store analytics, indoor navigation και ανέπαφες συναλλαγές πραγματοποιούνται μέσω τεχνολογίας BLE beacon.

Αξίζει βέβαια να σημειωθεί εδώ, ότι παρά τη σταθερή ανάπτυξη του proximity marketing στο εξωτερικό, στην Ελλάδα η χρήση του βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Τα brands και οι εταιρείες έχουν πλέον αρχίσει να εξοικειώνονται με τον όρο, χωρίς ακόμα να αξιοποιούν τις πλήρεις δυνατότητές του για να προσεγγίσουν τους καταναλωτές. Απ’ την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με τις ψηφιακές εξελίξεις και την τεχνολογία, αλλά έχουν ακόμα πολλά να μάθουν σχετικά με το smartphone και τη χρήση του για κάτι άλλο πέραν της επικοινωνίας.

Μέλλον και προκλήσεις
Τα δεδομένα δείχνουν ότι το μέλλον προβλέπεται «λαμπρό» για το proximity marketing, σίγουρα όμως υπάρχουν προκλήσεις που καλείται να ξεπεράσει. Ποιες είναι αυτές σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς;

Χάρης Κοντονίκας: «Το 2015 ο τζίρος που οφειλόταν σε ενέργειες που έγιναν μέσω beacon interaction στις ΗΠΑ ήταν 4,1 δισ. δολάρια. Το 2016 η πρόβλεψη μιλούσε για 44,4 δισ.! Και βέβαια υπάρχουν προκλήσεις, με σημαντικότερη το γεγονός ότι δεν έχουν όλοι ανοικτό το Bluetooth. Αυτό όμως παρακάμπτεται εάν ο καταναλωτής έχει να κερδίσει περισσότερα. H πρόβλεψή μου; Όλα θα βασίζονται στο proximity σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα (βλέπε Smart Home, Connected Cars, Internet of Things, κ.λ.π.)».


Ιάσων Καταρόπουλος: «Ξεπερνώντας τεχνικά θέματα που μπορεί να υπάρχουν, οι προκλήσεις για το μέλλον του proximity marketing έγκεινται στο scalability και στην ακρίβεια των χρησιμοποιούμενων τεχνολογιών, αναμφίβολα όμως αγγίζουν και τον τρόπο προσέγγισης του καταναλωτή. Η επικοινωνία που χτίζεται μέσω του proximity οφείλει να έχει μη παρεμβατικό χαρακτήρα και να εδραιώνεται μετά και τη συγκατάθεση του πελάτη/αποδέκτη. Έχοντας υπό μελέτη πρόσφατες λύσεις όπως είναι τα Nearby Notifications που παρακάμπτουν την ανάγκη ύπαρξης mobile app και επιτρέπουν αλληλεπίδραση μέσω web browser, το στοίχημα είναι να πείσεις τους καταναλωτές πως η εμπειρία αυτή θα είναι χρήσιμη, αποτελεσματική και, πάνω από όλα, ασφαλής για τον ίδιο. Σημαντικό ρόλο σε αυτό κατέχει τόσο η μέριμνα για την ασφάλεια προσωπικών δεδομένων, όσο και η εξασφάλιση μίας επικοινωνίας που οφείλει να είναι σχετική και εντός context».

Νέοι Proximity Sensors στο Retail
Η συμβολή των proximity sensors (αισθητήρων εγγύτητας) στο retail marketing είναι γνωστή εδώ και κάποια χρόνια. Διευκόλυναν τους retailers να προσωποποιήσουν την καταναλωτική εμπειρία και να πετύχουν το engagement των πελατών τους. Μία σημαντική όμως πρόκληση για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα είναι ότι πολλά από αυτά τα συστήματα απαιτούν το να έχει «κατεβάσει» ο καταναλωτής στο κινητό του συγκεκριμένες εφαρμογές προκειμένου να λαμβάνει τις σχετικές ειδοποιήσεις. Η νέα τεχνολογία αισθητήρων της Google θα επιτρέπει στους retailers να επικοινωνήσουν με τους πελάτες τους μέσω του Chrome, γεγονός που σημαίνει ότι οι πελάτες θα μπορούν να λάβουν μηνύματα απλά με ένα κλικ στη συσκευή τους, χωρίς τη χρήση κάποιου app. Οι Google proximity sensors θα διευκολύνουν σε σημαντικό βαθμό το proximity marketing, τόσο για τους retailers όσο και για τους καταναλωτές, και αναμένεται να δώσουν σημαντική ώθηση στον χώρο του retail κατά το 2017.

3 Proximity Marketing τάσεις για το 2017

– Συνδυασμός Proximity Marketing και Big Data
«Παντρεύοντας» τα δύο αυτά, οι εταιρείες μπορούν να συλλέξουν και να αξιοποιήσουν καταναλωτικές συνήθειες, προκειμένου να κατανοήσουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών και να τους παρέχουν δελεαστικές και προσωποποιημένες υπηρεσίες.

– Βελτίωση της σχέσης με τους καταναλωτές μέσω του proximity marketing
Το relationship marketing υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες τάσεις διεθνώς το 2016 και θα συνεχίσει να μας απασχολεί και το 2017, καθώς το data-driven proximity marketing λαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο. Σύμφωνα με έρευνα της Accenture, περίπου τα 2/3 των καταναλωτών στις ΗΠΑ ζητούν περισσότερο προσωποποιημένες αγοραστικές εμπειρίες, παράλληλα με real-time προσφορές και προωθητικές ενέργειες, τα οποία μπορεί να προσφέρει το proximity marketing.

– Περισσότερες επενδύσεις στο IoT
Η εταιρεία ερευνών IDC προβλέπει ότι η παγκόσμια αγορά IoT market θα φτάσει τα 1,7 τρισ. δολάρια το 2020, ενώ ο αριθμός των Internet of Things «endpoints», όπως αυτοκίνητα, καταστήματα κ.τ.λ., αναμένεται να αυξηθεί από 13 δισ. το 2016 σε πάνω από 30 δισ. το 2020. Στο ίδιο πλαίσιο, τα εγκατεστημένα beacons αναμένεται σύμφωνα με την ABI Research να φτάσουν τα 400 εκατ. έως το 2021.

Σύγχρονα εργαλεία που Μπορούν να «Εκτοξεύσουν» τα οφέλη του Proximity Marketing

«Geofencing, digital signage, ανίχνευση κίνησης, διάδραση, audio beacons»
Ιάσων Καταρόπουλος, Business Unit Director, MOCTA
«Χωρίς να ξεχνάμε πως η τεχνολογία δεν είναι ποτέ ο αυτοσκοπός, αλλά το μέσο, με νέες ψηφιακές τεχνολογίες να αναπτύσσονται συνεχώς, έχουμε μπροστά μας έναν ανεξάντλητο δημιουργικό καμβά που μπορεί να απογειώσει την καταναλωτική εμπειρία. Συνδυάζοντας τεχνολογίες geofencing, digital signage και ανίχνευσης κίνησης και εισάγοντας το στοιχείο της διάδρασης, τόσο σε σημεία του χώρου όσο και στο ίδιο το προϊόν, εμπλουτίζουμε ευφάνταστα την εμπειρία του πελάτη και συλλέγουμε επιπλέον πολύτιμα συμπεριφορικά δεδομένα. Περαιτέρω ιδέες περιλαμβάνουν τη χρήση watermarks, με τη μορφή εικόνας, αλλά και ήχου πλέον. Έχουμε δει ήδη ενδιαφέροντα παραδείγματα στο εξωτερικό, τα οποία πυροδοτούν συναρπαστικές instore και out of store εμπειρίες, εφαρμόζοντας τις τεχνολογίες audio beacons ως μέσο αποστολής του μηνύματος στην κινητή συσκευή αντί του Bluetooth».

«Χέρι χέρι με τα analytics»
Χάρης Κοντονίκας, Managing Director, Forward Jam
«Το proximity marketing πηγαίνει χέρι χέρι με τα analytics. Δηλαδή εκτός από την πληροφορία που δίνουν στον καταναλωτή, υπάρχει και ένα σύνολο πληροφοριών για τη συμπεριφορά του πελάτη που κανένα άλλο μέσο δε μπορεί να δώσει στο brand. Αυτά που μέχρι τώρα μπορούσαμε να μετρήσουμε σε ένα website (επισκέψεις πελάτη, πώς περιηγείται, τι βλέπει, τι ζητάει, κ.λ.π.), μπορούμε πια να τα μετρήσουμε και στο φυσικό κατάστημα χάρη στο proximity (beacons, Geofence, Wi-Fi, κ.λπ.). Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι η σύνδεσή του με το Loyalty».

«Mobile, marketing automation και rich push notifications»
Μαριάννα Ματθαίου, Marketing Manager, Warply
«Χωρίς δεύτερη σκέψη, για εμάς, τα πιο ισχυρά εργαλεία για το proximity marketing είναι τα εξής: το mobile, το marketing automation και τα rich push notifications! Εκμεταλλευόμενοι τη μεγάλη διείσδυση των κινητών τηλεφώνων στη ζωή μας, την εξέλιξη των marketing automation platforms, οι οποίες ενισχύονται με νέες καινοτόμες λειτουργίες και εργαλεία, αλλά και τα rich push notifications, τα brands χτίζουν ένα νέο και πιο άμεσο κανάλι επικοινωνίας με τους χρήστες. Για τον λόγο αυτό, θεωρούμε ότι οι στρατηγικές marketing οφείλουν να αναπροσαρμοστούν, θέτοντας στον πυρήνα τους τα mobile, τα rich push notifications και το proximity marketing».