Αυξημένη κατά 2,7% εμφανίζεται η συνολική εγχώρια κατανάλωση γιαουρτιού το 2015/2014, σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της κλαδικής μελέτης «Γαλακτοκομικά Προϊόντα» που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group ΑΕ. Οι εισαγωγές κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ ο βαθμός εξαγωγικής επίδοσης υπολογίζεται στο 42% το 2015.

Για το 2016 προβλέπεται μικρή ετήσια αύξηση της κατανάλωσης (περίπου 2%-3%), ενώ αύξηση παρουσιάζει και η κατανάλωση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων εκτιμάται στο 15% περίπου επί των συνολικών πωλήσεων γιαουρτιού (μέσω των αλυσίδων Super Markets).
Μια λίγο διαφορετική οπτική μας παρουσιάζει ο Γιάννης Μπαμπαλιούτας, Brand Manager Γαλακτοκομικών της Κρι Κρι: «Η αγορά του γιαουρτιού κατά τη διετία 2014-2015 θα λέγαμε ότι ήταν κατά βάση σταθερή. Ωστόσο, φέτος η πορεία της αγοράς κινείται πτωτικά τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, σε ποσοστά -8,3% και -9,2% αντίστοιχα. Τα ποσοστά αυτά στην ουσία αποτυπώνουν τις γενικότερες εξελίξεις που συντελούνται στη ελληνική οικονομία και αγορά».

Κατηγορία στην οποία ευδοκιμεί η καινοτομία, η ποικιλία και η χρήση ασυνήθιστων συνδυασμών και υλικών, η αγορά γιαουρτιού βρίθει νέων λανσαρισμάτων. Οι καταναλωτές αναζητούν νέες γεύσεις, γευστικούς, αλλά και θρεπτικούς συνδυασμούς, με την τάση του λειτουργικού γιαουρτιού να αποτελεί μια από τις πλέον ανερχόμενες τάσεις, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Οι καταναλωτές, ολοένα και περισσότερο, αναγνωρίζουν τις ευεργετικές ιδιότητες του γιαουρτιού και αναζητούν επιπλέον οφέλη και τρόπους για να το εντάξουν στις καθημερινές τους συνήθειες.

Ο Γιάννης Μπαμπαλιούτας επιβεβαιώνει την τάση αυτή: «Ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει σίγουρα επηρεάσει όχι μόνο τις καθημερινές ασχολίες, αλλά και τη διατροφή και τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Μια συνέπεια αυτού είναι και η στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα  που έχουν προστιθέμενη αξία για την υγεία τους. Μια ανάλογη τάση αντικατοπτρίζει και ο αυξανόμενος αριθμός ατόμων που επιλέγουν να απέχουν από την κατανάλωση συγκεκριμένων συστατικών, όπως η ζάχαρη, η γλουτένη, η λακτόζη, τα λιπαρά, χωρίς απαραίτητα να συντρέχουν λόγοι υγείας. Όσον αφορά στην αγορά του γιαουρτιού, βλέπουμε ότι ο σύγχρονος καταναλωτής περιορίζει την κατανάλωση γεύσεων, όπως το παραδοσιακό γιαούρτι και το γιαούρτι αγελάδος, και στρέφεται σε νέα προϊόντα όπως το στραγγιστό και τα λειτουργικά γιαούρτια».

Σημαντικό κομμάτι στην ανάπτυξη των ελληνικών γαλακτοβιομηχανιών διαδραματίζει η εξαγωγική δραστηριότητά τους. Το ελληνικό γιαούρτι, γνωστό στο εξωτερικό για την ποιότητα και τη γεύση του, παραμένει ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών, με τα brands να στηρίζουν στις εξαγωγές μεγάλο ποσοστό της ανάπτυξης και κερδοφορίας τους. Ενδεικτικά, η εξαγωγική δράση της Κρι Κρι επεκτείνεται σε 23 χώρες και για φέτος, οι εξαγωγές υπολογίζεται να ξεπεράσουν το 20% των συνολικών πωλήσεων και να υπερβούν το 30% του τζίρου σε βάθος τριετίας.

Νέα προϊόντα με υπερτροφές και πρωτοτυπία
Super foods, πρωτότυπες γεύσεις, πρακτικές και premium συσκευασίες, ιδιαίτεροι συνδυασμοί και επιπρόσθετα οφέλη για την υγεία, όλα επιστρατεύονται από τις γαλακτοβιομηχανίες για την προέλκυση του κοινού και την αύξηση κατανάλωσης και πωλήσεων.

Η ΜΕΒΓΑΛ λάνσαρε τη σειρά προϊόντων Ηarmony 1% Plus, στην οποία το ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι συνδυάζεται με υπερ-τροφές και αρχαίους σπόρους, σε πρακτική συσκευασία που περιλαμβάνει κουταλάκι και ενθαρρύνει την εύκολη κατανάλωση του προϊόντος ως ένα μίνι υγιεινό γεύμα κάθε στιγμή. Ακολουθώντας την τάση του λειτουργικού γιαουρτιού, η Κρι Κρι παρουσίασε φέτος το Κρι Κρι Super Spoon, το οποίο συνδυάζει το στραγγιστό γιαούρτι 0%, με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη και τις ιδιότητες των super fruits. Διατίθεται σε δύο γεύσεις: ρόδι, ράσμπερι, goji berry και μύρτιλο, βατόμουρο, φραγκοστάφυλο, κράνμπερι. Το όνομα, το concept του νέου προϊόντος, το λογότυπο, αλλά και τη συσκευασία, επιμελήθηκε η attp.

Πληθώρα νέων προϊόντων κυκλοφόρησε μέσα στο τρέχον έτος η Δέλτα. Σε αυτά περιλαμβάνεται, το στραγγιστό γιαούρτι Δέλτα Milcafe με καφέ, πλούσιο σε πρωτεΐνη και 0% λιπαρά με γεύση καφέ, το βρεφικό γιαούρτι Advance στη γεύση πορτοκάλι, μήλο, βρώμη, η νέα γεύση Vitaline με superfruits και κινόα, χωρίς γλουτένη, το οποίο συνδυάζει superfruits ράσπμπερι και goji berry, κινόα και φράουλα, καθώς και το νέο αγελαδινό γιαούρτι Δέλτα αγελαδινό μου, σε δύο τύπους, πλήρες και ελαφρύ με 2% λιπαρά. Παράλληλα, το στραγγιστό γιαούρτι Δέλτα Complet ανανέωσε την εικόνα του με νέο εικαστικό στη συσκευασία του, ενώ και το Δέλτα Natural ανανεώθηκε ριζικά, με νέα βελτιωμένη συνταγή και πολύχρωμη συσκευασία.

Το νέο Νουνού Εκλεκτό Στραγγιστό Γιαούρτι κυκλοφόρησε στην αγορά η FrieslandCampina Hellas. Είναι φτιαγμένο από φρέσκο αποβουτυρωμένο γάλα αγελάδος, ανθόγαλα και καλλιέργεια γιαούρτης, και κυκλοφορεί σε πλήρες ή με 1,5% λιπαρά. Ο ήρωας Super Mario της Nintendo αποτελεί το νέο μέλος της οικογένειας γαλακτοκομικών προϊόντων Danone, με δύο νέα επιδόρπια γιαουρτιού. Καινοτομία της νέας σειράς Super Mario αποτελούν τα σοκολατένια κουφετάκια που βρίσκονται σε κάθε συσκευασία (2×110 γρ.), σε συνδυασμό με τις γεύσεις φράουλας και μπανάνας. Στόχος της Danone είναι η ανανέωση και ο εμπλουτισμός της κατηγορίας παιδικών επιδορπίων γιαουρτιού και η περαιτέρω ώθηση της κατανάλωσης γαλακτοκομικών προϊόντων σε μικρές ηλικίες.

Παράλληλα, κατά το τελευταίο έτος, τα καταστήματα του ΘΕΣγάλα, διαθέτουν στους καταναλωτές, πέρα από το φρέσκο συνεταιριστικό γάλα, και στραγγιστό γιαούρτι.
Με τόσο πολλές και διαφορετικές επιλογές, τι άραγε είναι αυτό που προκαλεί την επιλογή του καταναλωτή και τον ωθεί στην αγορά ενός συγκεκριμένου προϊόντος; Σύμφωνα με τον Γιάννη Μπαμπαλιούτα, τα πιο σημαντικά στοιχεία που αναζητά ο καταναλωτής σε ένα προϊόν είναι η υψηλή ποιότητα και διατροφική του αξία σε συνδυασμό πάντα με απολαυστική γεύση και την κατάλληλη σχέση ποιότητας-τιμής.

Το γιαούρτι εισέρχεται στον ψηφιακό κόσμο
Εκτός από την επικοινωνία στα παραδοσιακά μέσα, τα brands προωθούν σε μεγάλο βαθμό και την παρουσία τους στα ψηφιακά κανάλια, τα οποία καθίστανται όλο και πιο πολύτιμα για την επαφή τους με τους καταναλωτές. Σχετικά με ένα ολοκληρωμένο marketing mix και τους παράγοντες επιτυχίας του, ο Γιάννης Μπαμπαλιούτας αναφέρει: «Τρία είναι τα βασικά συστατικά της επιτυχίας. Πρώτο και σημαντικότερο η υψηλή ποιότητα σε συνδυασμό με την απολαυστική γεύση, δεύτερον η σωστή εικόνα και η ελκυστική συσκευασία και τέλος ένα ολοκληρωμένο πλάνο προώθησης, τόσο εντός των καταστημάτων όσο και στην πληθώρα των μέσων που είναι πλέον διαθέσιμα (ATL & BTL). Σημαντικό ρόλο στην προώθηση των προϊόντων πλέον παίζει το digital marketing, που δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία να επικοινωνεί απευθείας με τον πελάτη μέσω social media, web και mobile activations». Η Bold Ogilvy επανασχεδίασε το site της Φάγε σε διεθνές επίπεδο, εστιάζοντας σε μια πιο φρέσκια αισθητική και με γνώμονα την παγκόσμια παρουσία του brand. Σκοπός υπήρξε η δημιουργία μιας διεθνούς πλατφόρμας με μοντέρνο ύφος και ιδιαίτερη αισθητική, η οποία διευκολύνει το κοινό να πλοηγηθεί, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες δυνατότητες της τεχνολογίας και της επικοινωνίας.

In Brief
– Με ένα νέο πρόγραμμα επενδύσεων συνεχίζει τον στρατηγικό της σχεδιασμό η Κρι Κρι, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην καινοτομία, την ενίσχυση της εξαγωγικής της δραστηριότητας και την παρουσίαση νέων προϊόντων. Ειδικότερα από το 2017 ως το 2020 σχεδιάζονται επενδύσεις ύψους 10 εκατ. ευρώ με έμφαση στην αύξηση και τον εκσυγχρονισμό της παραγωγής και των εγκαταστάσεων, τη μεγιστοποίηση της ασφάλειας και υγιεινής των εργαζομένων, και το δυναμικό λανσάρισμα καινοτόμων προϊόντων. Παράλληλα, αναμένεται να ενισχυθεί η εξαγωγική δραστηριότητα της εταιρείας. 
– Μετά την πλήρη της έξοδο από την αγορά γάλακτος, η βιομηχανία Φάγε International επικεντρώνει τη στρατηγική της στο γιαούρτι. Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργεί νέα μονάδα παραγωγής στο Λουξεμβούργο, επένδυση 100 εκατ. ευρώ. Με βάση το χρονοδιάγραμμα, το νέο εργοστάσιο θα ανοίξει στα τέλη του 2018, ενώ θα έχει παραγωγική δυναμικότητα -σε πρώτη φάση- 40.000 τόνων γιαουρτιού ετησίως, το οποίο θα διατίθεται στην ευρωπαϊκή αγορά. 
– Την ύψιστη διάκριση τριών χρυσών αστεριών απέσπασε για το στραγγιστό της γιαούρτι 8% η Δωδώνη, από το Ινστιτούτο Γεύσης και Ποιότητας ITQI στο πλαίσιο των Superior Taste Awards 2016. 
– Το στραγγιστό γιαούρτι με Κεράσι Όλυμπος διακρίθηκε με Χρυσό Βραβείο στον 119ο Διεθνή Διαγωνισμό, ICA International Cheese Awards 2016, που πραγματοποιήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο. 
– Το Κρι Κρι Super Spoon διακρίθηκε στο πλαίσιο της φετινής έκθεσης τροφίμων Sial Innovation 2016, καθώς επιλέχθηκε από μια ανεξάρτητη κριτική επιτροπή ως ένα από τα κορυφαία καινοτόμα προϊόντα, ανάμεσα σε περισσότερες από 2.180 συμμετοχές. 
– Η Δωδώνη συμμετείχε ως χρυσός υποστηρικτής στον Παραλίμνιο Δρόμο 1 χλμ. «Μαμά-Καρότσι», κομμάτι του Γύρου Λίμνη των Ιωαννίνων, που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο. 

Διαφωνία για τη δημιουργία κατηγορίας ελληνικού γιαουρτιού στην ΕΕ
Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων (ΣΕΒΓΑΠ) εξέφρασε με ανακοίνωσή του τον περασμένο Ιούνιο την ανησυχία του για την έγκριση από την Ε.Ε. εθνικής νομοθεσίας της Τσεχίας, που σύμφωνα με τον ΣΕΒΓΑΠ δημιουργεί κατηγορία ελληνικού γιαουρτιού. Αμέσως με την δημοσιοποίηση αυτής της εθνικής νομοθεσίας της Τσεχίας, ο ΕΦΕΤ σε συνεργασία με τον ΣΕΒΓΑΠ, συνέταξε μια τεκμηριωμένη ένσταση κατά της πρωτοβουλίας, η οποία υποβλήθηκε από το ΥΠΑΑΤ στην ΕΕ. Σε συνέχεια της υπόθεσης αυτής, ο Επίτροπος για την Υγεία και την Ασφάλεια των Τροφίμων, Βιτένις Αντριουκάιτις,  απέστειλε στο τέλος Σεπτεμβρίου επιστολή προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Βαγγέλη Αποστόλου, απαντώντας σε αντίστοιχη επιστολή του με την οποία ο Έλληνας υπουργός εξέφραζε τη ρητή διαφωνία της χώρας μας στη χρήση του όρου «ελληνικό γιαούρτι» από την Τσεχία. Στην απαντητική του επιστολή ο κ. Αντριουκάιτις υιοθετεί την ουσία των επιχειρημάτων που διατυπώνει η ελληνική πλευρά και δηλώνει ότι η ονομασία «ελληνικό γιαούρτι» είναι αποδεκτή από την Επιτροπή ως ένδειξη προέλευσης (δηλαδή, γιαούρτι που προέρχεται από την Ελλάδα) και ότι η χρήση του όρου «ελληνικό γιαούρτι» για τα προϊόντα που παράγονται εκτός Ελλάδος, θα αποτελούσε εξαπάτηση των καταναλωτών.

Σύγχρονη επικοινωνία για σύγχρονα προϊόντα

Δέλτα Complet
H Cream δημιούργησε για το Complet της Δέλτα μια ταινία που θυμίζει κινηματογράφο, επικοινωνώντας τις προϊοντικές πληροφορίες του Complet που το κάνουν να διαφέρει από όλα τα άλλα στραγγιστά γιαούρτια. Οι 3 πρωταγωνιστές συμβολίζουν τα τρία διαφορετικά είδη γάλακτος που δένονται για να δημιουργήσουν το στραγγιστό γιαούρτι Δέλτα Complet. Με αισθητική editorial, οι ήρωες συναντιούνται σε ένα τοπίο ξεχωριστής ομορφιάς, ενώ η τέταρτη πρωταγωνίστρια απολαμβάνει το Complet, το αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης. Την παραγωγή υπογράφει η Bright Shoe και τη σκηνοθεσία ο Κώστας Μαρούδης.

Κρι Κρι Super Spoon
Η attp ανέπτυξε την επικοινωνία του Κρι Κρι Super Spoon, η οποία περιλαμβάνει δύο τηλεοπτικά σποτ με κεντρικό μήνυμα «Όλη η ενέργεια που θέλεις, σε μια κουταλιά». Πρωταγωνιστές των τηλεοπτικών, τα οποία έγιναν σε παραγωγή της Top Cut Modiano, είναι ένας άνδρας που ασκείται και μία γυναίκα με έντονη δουλειά γραφείου. Μέσα από τα δύο σποτ, προβάλλεται ότι το στραγγιστό γιαούρτι Κρι Κρι 0% μόνο με γάλα ημέρας, το οποίο εμπλουτίζεται με επιπλέον πρωτεΐνες και super fruits, προσφέρει περισσότερη πρωτεΐνη για μυϊκή ενδυνάμωση, αλλά και επιπλέον ενέργεια και ευεξία.

Στραγγιστό Γιαούρτι Όλυμπος
Ο ήλιος αποτελεί τον πρωταγωνιστή στον νέο τηλεοπτικό σποτ για το Στραγγιστό Γιαούρτι Όλυμπος. Ο ήλιος που σηματοδοτεί το ξεκίνημα της ημέρας σε μια πολιτεία, αλλά και το ξεκίνημα της διαδικασίας παραγωγής του Στραγγιστού Όλυμπος. Τη δημιουργία του νέου σποτ και την επιμέλειά του είχε η McVictor & Hamilton, ενώ την παραγωγή της ανέλαβε η X-Rated, με σκηνοθέτη τον Τ. Ζερβουλάκο.