H Barbara Napiorkowska-Dickson, Met Office, μιλα για τον ρολο των μετεωρολογικων προβλεψεων στην εφοδιαστικη αλυσιδα

Ο καιρός επηρεάζει όλους τους τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας και, σύμφωνα, με τους ερευνητές του Met Office, θα έχει αυξανόμενη σημασία τα επόμενα χρόνια, καθώς οι απαιτήσεις των πελατών του λιανεμπορίου εξελίσσονται και το ρίσκο που θα καλούνται στο μέλλον να αναλάβουν οι επιχειρήσεις, λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων, προβλέπεται πως θα είναι μεγαλύτερο.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, μια εποχική μεταβολή της θερμοκρασίας στη Μ. Βρετανία κατά 1°C πάνω ή κάτω από την τυπική θερμοκρασία μιας συγκεκριμένης περιόδου, οδηγεί σε μεταβολή των πωλήσεων κατά μία πένα (1pc). Σε έναν κλάδο, όπως αυτός του βρετανικού λιανεμπορίου, με ετήσιο κύκλο εργασιών περί τα 300 δισ. λίρες, αυτό μεταφράζεται σε κέρδος ή ζημιά περίπου 3 δισ. λιρών! Στο «Shopper Marketing & Category Management – Shopper Insights in Action», (www.shoppermarketing.gr), το συνέδριο που διοργανώνει το περιοδικό σελφ σέρβις με στόχο την παρουσίαση νέων εργαλείων έρευνας και ανάλυσης, αλλά και των τάσεων που διαμορφώνονται στην αγοραστική συμπεριφορά, η retail business manager του Met Office, Barbara Napiorkowska-Dickson, συστήνει την υπηρεσία της οποίας προΐσταται στο ελληνικό κοινό.

Σημειώνεται πως οι μεγαλύτερες αλυσίδες του Ηνωμένου Βασιλείου αποφεύγουν να δώσουν πληροφορίες για τους τρόπους αξιοποίησης της εν λόγω υπηρεσίας, θεωρώντας την σημαντικό ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα. Στην ομιλία της θα αναφερθεί στο πώς οι καιρικές αλλαγές προβλέπονται με ακρίβεια, αναλύονται από την υπηρεσία και αξιοποιούνται από τους συνεργάτες της -λιανέμπορους και προμηθευτές-, με στόχο την έγκαιρη και ικανοποιητική κάλυψη των καταναλωτικών αναγκών.

Μια μοναδική μελέτη από το MetOffice
Η Barbara είναι η συγγραφέας της πρώτης μελέτης των επιπτώσεων των μετεωρολογικών συνθηκών στην εφοδιαστική αλυσίδα («Understanding the role of weather in the supply chain» – Οκτώβριος 2015). Η μελέτη στηρίχθηκε στις online απαντήσεις 240 υψηλόβαθμων στελεχών γνωστών επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ, προμηθευτών και third-party logistics, αλλά και μάνατζερ διαφόρων τμημάτων που εμπλέκονται άμεσα στον κεντρικό σχεδιασμό των οργανισμών. Επίσης, ζητήθηκε η άποψη του IGD, του γνωστού βρετανικού φορέα έρευνας και εκπαίδευσης στον τομέα του λιανεμπορίου, που είχε πρόσφατα πραγματοποιήσει έρευνα σχετικά με την αξία της πρόβλεψης και τον ρόλο εξωτερικών παραγόντων, όπως ο καιρός, στην αποτελεσματική λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας (η Vanessa Henry, Shopper Insight manager, IGD, συμμετέχει επίσης με κεντρική ομιλία στο συνέδριο).

Το 67% των ερωτηθέντων στο πλαίσιο της έρευνας του Met Office απάντησε πως υπάρχει σαφής επιθυμία αξιοποίησης μετεωρολογικών στοιχείων για την πρόβλεψη, για παράδειγμα, της online επισκεψιμότητας, καθώς και για τον σχεδιασμό των ενεργειών μάρκετινγκ. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι, ενώ σχεδόν οι μισοί ερωτηθέντες τοποθετούν τον καιρό στην τρίτη θέση μεταξύ των σημαντικότερων εξωτερικών παραγόντων επηρεασμού της ζήτησης, μόλις το 16% χρησιμοποιεί υπηρεσίες παροχής μετεωρολογικών δεδομένων, ενώ το 19% επαφίεται στα δωρεάν στοιχεία των μετεωρολογικών υπηρεσιών.

Όμως, οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν εξειδικευμένες υπηρεσίες (επί πληρωμή) δηλώνουν πως διαπίστωσαν βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών (62%), μεγαλύτερη ακρίβεια στις προβλέψεις των πωλήσεων (57%), μεγαλύτερη διαθεσιμότητα των προϊόντων στο ράφι (51%) και λιγότερα απορρίμματα (43%).Η Barbara τονίζει πως ενώ αρκετοί πιστεύουν ότι λόγω της φύσης της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας και των προϊόντων που διακινούν δεν επηρεάζονται σημαντικά από τις καιρικές αλλαγές, είναι βέβαιο πως ο καιρός θα έχει πάντα άμεση επίπτωση στα logistics και στο σύνολο των εμπορικών δραστηριοτήτων όλων των κλάδων.