Marketing Week - 2o FMCG Insider by nutrinsider: Mύθοι και πραγματικότητα για την αγορά ελληνικών τροφίμων και ποτών

Τετάρτη, 22 Ιανουαρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Marketing

2o FMCG Insider by nutrinsider: Mύθοι και πραγματικότητα για την αγορά ελληνικών τροφίμων και ποτών

15 Οκτωβρίου 2015 | 13:03 Γράφει ο Δημήτρης  Κορδεράς Topics: Τρόφιμα - Ποτά

Πόσοι άραγε γνωρίζουν ότι η Ελλάδα αποτελεί τον No 1 προμηθευτή 43 αγροτικών προϊόντων σε 12 χώρες και ότι περίπου το 63% των ελληνικών εξαγωγών αφορούν χώρες της Ε.Ε.; Ή ότι οι ελληνικές εξαγωγές από 1,2 δισ. ευρώ που ήταν το 1988, εκτοξεύτηκαν σε 4,8 δισ. ευρώ το 2013, το 2014 δε, ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα 5 δισ. ευρώ; Πρόκειται για σοβαρά δεδομένα, που σίγουρα εάν ήταν εν γνώσει των ελλήνων πολιτών, οι απόψεις τους για τα της Ε.Ε θα ήταν διαφορετικές.

Ωστόσο, δεν ήταν αυτός ο σκοπός που διοργανώθηκε πριν μερικές ημέρες η ημερίδα FMCG Insider από το nutrinsider, στο Innovathens. Σκοπός ήταν να αναδειχθούν με αδιάσειστα στοιχεία μύθοι και πραγματικότητες γύρω από την αγορά των ελληνικών τροφίμων και ποτών, η μη αποσαφήνιση των οποίων λειτουργεί ως τροχοπέδη στην προσπάθεια στρατηγικής ανάπτυξης του κλάδου των τροφίμων. Διακεκριμένοι ομιλητές από το χώρο των FMCG΄s προϊόντων ανέλυσαν με έγκυρο και επιστημονικό τρόπο τις απόψεις τους. Μεταξύ αυτών ήταν ο Ιωάννης Χαλικιάς, Καθηγητής στο Τμήμα Marketing του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, ο οποίος παρέθεσε μία ολοκληρωμένη μελέτη για τις ελληνικές εξαγωγές των αγροτικών προϊόντων την τελευταία 25ετία.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο Dr. Γεράσιμος Τζαμαρέλος από το Κέντρο Επιχειρηματικής Ανάπτυξης & Καινοτομίας (ΚΕΑΚ) παρουσίασε έρευνα σχετικά με τη συμπεριφορά των καταναλωτών στην Ελλάδα, ενώ η Τζελίνα Κουκουμέλη με χιουμοριστικό τρόπο ανάδειξε πως και γιατί «ο επιμένων… ελληνικά». Από την άλλη πλευρά, ο Μιχάλης Πέτρου από το nutrinsider team παρουσίασε πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα ξένων πολιτικών, οι οποίοι βοήθησαν την κατανάλωση ή την εξαγωγική δραστηριότητα των εγχώριων προϊόντων τους με κάποια εξαιρετικά εύστοχα, αλλά και στρατηγικά projects. Τέλος, ο Στέλιος Κατσουνωτός επίσης από το nutrinsider team, παρουσίασε για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό το ερευνητικό εργαλείο nutrinsider Index, ένα αποκλειστικό εργαλείο του nutrinsider, το οποίο βοηθάει τους marketers να κατανοήσουν καλύτερα τις καταναλωτικές τάσεις.

«Τίτλος τιμής το Made in Greece, να επενδύσουμε σε αυτό στρατηγικά»
«Το Made in Greece αποτελεί τίτλο τιμής», αναφέρουν στο Marketing Week οι Μιχάλης Πέτρου και Στέλιος Κατσουνωτός, Co-Founders του nutrinsider, The all-in-one supermarket app, στο πλαίσιο συζήτησης που είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μαζί τους. Αναφερόμενοι στην φθορά που έχει υποστεί η εικόνα της χώρας τα τελευταία χρόνια, επισημαίνουν ότι στην κατηγορία των τροφίμων και ποτών, η κατάσταση είναι διαφορετική. Όπως λένε, οι επιχειρήσεις που τολμούν να περάσουν τα ελληνικά σύνορα, κερδίζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, κερδίζουν σε μερίδια αγοράς, όγκο και τζίρο. Οι εξαγωγές από τα 3,8 δισ. ευρώ που ήταν το 2009, ξεπέρασαν τα 5 δισ. ευρώ το 2014. Που οφείλεται όμως αυτό; «Αρχικά στους ίδιους τους ξένους καταναλωτές που έχουν κάνει μία ”ποιοτική στροφή“ και αναζητούν πιο υγιεινά προϊόντα» αναφέρουν. «Η μεσογειακή διατροφή κερδίζει έδαφος και χώρες όπως η Ελλάδα, μπορούν να κάνουν τη διαφορά». Τι χρειάζεται όμως για να φανεί η διαφορά αυτή; «Χρειάζεται να προσφέρουμε προστιθέμενη αξία με τα προϊόντα μας, στους ξένους καταναλωτές. Οι ελληνικές επιχειρήσεις που πέτυχαν, είναι αυτές που χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον αγνές πρώτες ύλες από τη χώρα μας. Επένδυσαν σωστά στην Έρευνα και Ανάπτυξη, παρουσίασαν καινοτομίες ακόμα και στον τομέα της συσκευασίας. Πίστεψαν στο branding και σήμερα μπορούν να απολαύσουν αυξημένα έσοδα». Υπάρχουν λοιπόν ευκαιρίες; Υπάρχουν τονίζουν οι δημιουργοί του nutrinsider, αρκεί να συνειδητοποιήσουμε μερικά «απλά πραγματάκια», τα οποία σύμφωνα με τους ίδιους είναι τα εξής:
1. ΟΧΙ στο χύμα. ΝΑΙ στο επώνυμο, πιστοποιημένο, ελληνικό προϊόν που δίνει προστιθέμενη αξία στους καταναλωτές (και αυξημένα έσοδα στη χώρα μας).
2. ΟΧΙ στη γραφειοκρατία. ΝΑΙ στην απλοποίηση των διαδικασιών που μειώνει το χρόνο ανάμεσα στην ελληνική επιχείρηση και τον ξένο καταναλωτή.
3. ΟΧΙ στην επανάπαυση. ΝΑΙ στην επαγρύπνηση. Το γεγονός ότι η Ελλάδα αύξησε τις εξαγωγές της, είναι μία σημαντική ευκαιρία. Το έδαφος που ήδη έχει στρωθεί, πρέπει να το εκμεταλλευτούν οι ήδη υπάρχουσες ή νέες ελληνικές επιχειρήσεις αυξάνοντας τον όγκο τους. Αν δεν μπορέσουμε να καλύψουμε την αυξανόμενη ζήτηση, τότε κάποια τρίτη χώρα μπορεί να επωφεληθεί…
4. ΟΧΙ μόνο σε συγκεκριμένες χώρες. ΝΑΙ (υπό προϋποθέσεις) και σε νέες χώρες. Οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν στην Ε.Ε., στη Β. Αμερική, στη Μέση Ανατολή, στη Β. Αφρική και στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, αλλά μειώθηκαν κατά 32 εκατ. ευρώ σε κάποιες άλλες – έστω και μικρές - γωνιές του πλανήτη. Αν το ποσό αυτό φαντάζει μικρό για τις μεγάλες επιχειρήσεις, είναι ίσως αρκετό για κάποιες μικρομεσαίες που επιθυμούν για πρώτη φορά να ξεκινήσουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα.
5. ΟΧΙ στον «ατομικισμό». ΝΑΙ στις συνεργασίες. Μπορεί να ακούγεται δύσκολο, όμως σε κάποιες επιμέρους δραστηριότητες μπορεί να είναι απλό. Παράδειγμα: Σήμερα δύο μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις, εισάγουν την ίδια ακριβώς πρώτη ύλη και κάνουν δύο χωριστές παραγγελίες. Μήπως αν την έκαναν μαζί εξασφάλιζαν καλύτερη «τιμή» και «ποιότητα»;

Aγοράζουμε ελληνικά; Ναι μεν, αλλά…
H καταναλωτική συμπεριφορά αποτελούσε πάντα γρίφο για το marketing, πόσο μάλλον σε περιόδους κρίσης, που αυτή γίνεται απρόβλεπτη σε μεγάλο βαθμό, παρορμητική και χωρίς στρατηγική. Στο πλαίσιο της ημερίδας, ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η παρουσίαση σχετικής έρευνας του Γεράσιμου Τζαμαρέλου. Σύμφωνα με αυτή, 4 είναι οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν την καταναλωτική συμπεριφορά: Πολιτικοί παράγοντες (κουλτούρα, κοινωνική τάξη), κοινωνικοί (οικογένεια, φίλοι), προσωπικοί (ηλικία και κύκλος ζωής, επάγγελμα, τρόπος ζωής), καθώς και ψυχολογικοί παράγοντες (κίνητρα, μάθηση, αντίληψη, πιστεύω και στάση).
Όπως ανέφερε ο Γ. Τζαμαρέλος, όλες οι έρευνες καταναλωτικής συμπεριφοράς που έχουν διενεργηθεί τα τελευταία χρόνια καταλήγουν στα ίδια τρία συμπεράσματα:
1. Οι Έλληνες καταναλωτές θέλουν να αγοράσουν ελληνικά προϊόντα, αλλά στην πλειονότητά τους δεν είναι ακόμη διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο στην περίπτωση που το εγχώριο προϊόν είναι ακριβότερο από το αντίστοιχο εισαγόμενο.
2. Οι καταναλωτές δείχνουν πράγματι προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα και ειδικά στην περίπτωση των φρέσκων, όταν δηλαδή πρόκειται να αγοράσουν φρούτα, λαχανικά και κρέας.
3. Στο επίπεδο σκέψης/ψυχολογίας, η ελληνική προέλευση των προϊόντων είναι προτεραιότητα, αλλά στην πράξη, όταν δηλαδή βρεθούν στο σούπερ μάρκετ, η τιμή αποτελεί για τους περισσότερους καταναλωτές το υπ’ αριθμόν 1 κριτήριο για την επιλογή των ειδών που τελικά θα αγοράσουν.
Από την άλλη, ένα σοβαρό πρόβλημα που προκαλεί σύγχυση στον καταναλωτή είναι τα δυσδιάκριτα όρια της ελληνικότητας των προϊόντων, το οποίο σπεύδουν να εκμεταλλευθούν εγχώριες και ξένες επιχειρήσεις. Π.χ. για κάποιον καταναλωτή είναι ελληνικό κάτι που παρασκευάζεται στην Ελλάδα, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του την προέλευση των βασικών πρώτων υλών ή εάν η εταιρεία που το παρασκευάζει είναι ελληνικών συμφερόντων, ενώ για κάποιον άλλο ελληνικό μπορεί να είναι μόνο ένα προϊόν που πληροί και τις τρεις παραπάνω προϋποθέσεις. Την ίδια στιγμή, τα όσα ακούγονται και γράφονται επίσης για την ελληνικότητα των προϊόντων, που ο γραμμικός κώδικας (barcode) τον οποίο φέρουν ξεκινά με τα ψηφία 520-521, έχουν επιτείνει τα φαινόμενα παραπλάνησης του καταναλωτή. Η πραγματικότητα είναι ότι τα τρία πρώτα νούμερα του barcode προσδιορίζουν τη χώρα στην οποία εκδόθηκε ο κωδικός για λογαριασμό της ενδιαφερόμενης επιχείρησης και όχι απαραιτήτως ότι τα προϊόντα αυτά έχουν παραχθεί στην ίδια χώρα. Ωστόσο, μια σημαντική βοήθεια προς την κατεύθυνση της επίλυσης του προβλήματος είναι η καθιέρωση του Ελληνικού Σήματος, το οποίο θεσπίστηκε με τον νόμο 4072/2012 και μόλις πρόσφατα ξεκίνησε να εφαρμόζεται στις συσκευασίες και στις διαφημίσεις των προϊόντων που το δικαιούνται.

Ωστόσο, δεν ήταν αυτός ο σκοπός που διοργανώθηκε πριν μερικές ημέρες η ημερίδα FMCG Insider από το nutrinsider, στο Innovathens. Σκοπός ήταν να αναδειχθούν με αδιάσειστα στοιχεία μύθοι και πραγματικότητες γύρω από την αγορά των ελληνικών τροφίμων και ποτών, η μη αποσαφήνιση των οποίων λειτουργεί ως τροχοπέδη στην προσπάθεια στρατηγικής ανάπτυξης του κλάδου των τροφίμων. Διακεκριμένοι ομιλητές από το χώρο των FMCG΄s προϊόντων ανέλυσαν με έγκυρο και επιστημονικό τρόπο τις απόψεις τους. Μεταξύ αυτών ήταν ο Ιωάννης Χαλικιάς, Καθηγητής στο Τμήμα Marketing του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, ο οποίος παρέθεσε μία ολοκληρωμένη μελέτη για τις ελληνικές εξαγωγές των αγροτικών προϊόντων την τελευταία 25ετία.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο Dr. Γεράσιμος Τζαμαρέλος από το Κέντρο Επιχειρηματικής Ανάπτυξης & Καινοτομίας (ΚΕΑΚ) παρουσίασε έρευνα σχετικά με τη συμπεριφορά των καταναλωτών στην Ελλάδα, ενώ η Τζελίνα Κουκουμέλη με χιουμοριστικό τρόπο ανάδειξε πως και γιατί «ο επιμένων… ελληνικά». Από την άλλη πλευρά, ο Μιχάλης Πέτρου από το nutrinsider team παρουσίασε πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα ξένων πολιτικών, οι οποίοι βοήθησαν την κατανάλωση ή την εξαγωγική δραστηριότητα των εγχώριων προϊόντων τους με κάποια εξαιρετικά εύστοχα, αλλά και στρατηγικά projects. Τέλος, ο Στέλιος Κατσουνωτός επίσης από το nutrinsider team, παρουσίασε για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό το ερευνητικό εργαλείο nutrinsider Index, ένα αποκλειστικό εργαλείο του nutrinsider, το οποίο βοηθάει τους marketers να κατανοήσουν καλύτερα τις καταναλωτικές τάσεις.

«Τίτλος τιμής το Made in Greece, να επενδύσουμε σε αυτό στρατηγικά»
«Το Made in Greece αποτελεί τίτλο τιμής», αναφέρουν στο Marketing Week οι Μιχάλης Πέτρου και Στέλιος Κατσουνωτός, Co-Founders του nutrinsider, The all-in-one supermarket app, στο πλαίσιο συζήτησης που είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μαζί τους. Αναφερόμενοι στην φθορά που έχει υποστεί η εικόνα της χώρας τα τελευταία χρόνια, επισημαίνουν ότι στην κατηγορία των τροφίμων και ποτών, η κατάσταση είναι διαφορετική. Όπως λένε, οι επιχειρήσεις που τολμούν να περάσουν τα ελληνικά σύνορα, κερδίζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, κερδίζουν σε μερίδια αγοράς, όγκο και τζίρο. Οι εξαγωγές από τα 3,8 δισ. ευρώ που ήταν το 2009, ξεπέρασαν τα 5 δισ. ευρώ το 2014. Που οφείλεται όμως αυτό; «Αρχικά στους ίδιους τους ξένους καταναλωτές που έχουν κάνει μία ”ποιοτική στροφή“ και αναζητούν πιο υγιεινά προϊόντα» αναφέρουν. «Η μεσογειακή διατροφή κερδίζει έδαφος και χώρες όπως η Ελλάδα, μπορούν να κάνουν τη διαφορά». Τι χρειάζεται όμως για να φανεί η διαφορά αυτή; «Χρειάζεται να προσφέρουμε προστιθέμενη αξία με τα προϊόντα μας, στους ξένους καταναλωτές. Οι ελληνικές επιχειρήσεις που πέτυχαν, είναι αυτές που χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον αγνές πρώτες ύλες από τη χώρα μας. Επένδυσαν σωστά στην Έρευνα και Ανάπτυξη, παρουσίασαν καινοτομίες ακόμα και στον τομέα της συσκευασίας. Πίστεψαν στο branding και σήμερα μπορούν να απολαύσουν αυξημένα έσοδα». Υπάρχουν λοιπόν ευκαιρίες; Υπάρχουν τονίζουν οι δημιουργοί του nutrinsider, αρκεί να συνειδητοποιήσουμε μερικά «απλά πραγματάκια», τα οποία σύμφωνα με τους ίδιους είναι τα εξής:
1. ΟΧΙ στο χύμα. ΝΑΙ στο επώνυμο, πιστοποιημένο, ελληνικό προϊόν που δίνει προστιθέμενη αξία στους καταναλωτές (και αυξημένα έσοδα στη χώρα μας).
2. ΟΧΙ στη γραφειοκρατία. ΝΑΙ στην απλοποίηση των διαδικασιών που μειώνει το χρόνο ανάμεσα στην ελληνική επιχείρηση και τον ξένο καταναλωτή.
3. ΟΧΙ στην επανάπαυση. ΝΑΙ στην επαγρύπνηση. Το γεγονός ότι η Ελλάδα αύξησε τις εξαγωγές της, είναι μία σημαντική ευκαιρία. Το έδαφος που ήδη έχει στρωθεί, πρέπει να το εκμεταλλευτούν οι ήδη υπάρχουσες ή νέες ελληνικές επιχειρήσεις αυξάνοντας τον όγκο τους. Αν δεν μπορέσουμε να καλύψουμε την αυξανόμενη ζήτηση, τότε κάποια τρίτη χώρα μπορεί να επωφεληθεί…
4. ΟΧΙ μόνο σε συγκεκριμένες χώρες. ΝΑΙ (υπό προϋποθέσεις) και σε νέες χώρες. Οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν στην Ε.Ε., στη Β. Αμερική, στη Μέση Ανατολή, στη Β. Αφρική και στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, αλλά μειώθηκαν κατά 32 εκατ. ευρώ σε κάποιες άλλες – έστω και μικρές - γωνιές του πλανήτη. Αν το ποσό αυτό φαντάζει μικρό για τις μεγάλες επιχειρήσεις, είναι ίσως αρκετό για κάποιες μικρομεσαίες που επιθυμούν για πρώτη φορά να ξεκινήσουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα.
5. ΟΧΙ στον «ατομικισμό». ΝΑΙ στις συνεργασίες. Μπορεί να ακούγεται δύσκολο, όμως σε κάποιες επιμέρους δραστηριότητες μπορεί να είναι απλό. Παράδειγμα: Σήμερα δύο μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις, εισάγουν την ίδια ακριβώς πρώτη ύλη και κάνουν δύο χωριστές παραγγελίες. Μήπως αν την έκαναν μαζί εξασφάλιζαν καλύτερη «τιμή» και «ποιότητα»;

Aγοράζουμε ελληνικά; Ναι μεν, αλλά…
H καταναλωτική συμπεριφορά αποτελούσε πάντα γρίφο για το marketing, πόσο μάλλον σε περιόδους κρίσης, που αυτή γίνεται απρόβλεπτη σε μεγάλο βαθμό, παρορμητική και χωρίς στρατηγική. Στο πλαίσιο της ημερίδας, ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η παρουσίαση σχετικής έρευνας του Γεράσιμου Τζαμαρέλου. Σύμφωνα με αυτή, 4 είναι οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν την καταναλωτική συμπεριφορά: Πολιτικοί παράγοντες (κουλτούρα, κοινωνική τάξη), κοινωνικοί (οικογένεια, φίλοι), προσωπικοί (ηλικία και κύκλος ζωής, επάγγελμα, τρόπος ζωής), καθώς και ψυχολογικοί παράγοντες (κίνητρα, μάθηση, αντίληψη, πιστεύω και στάση).
Όπως ανέφερε ο Γ. Τζαμαρέλος, όλες οι έρευνες καταναλωτικής συμπεριφοράς που έχουν διενεργηθεί τα τελευταία χρόνια καταλήγουν στα ίδια τρία συμπεράσματα:
1. Οι Έλληνες καταναλωτές θέλουν να αγοράσουν ελληνικά προϊόντα, αλλά στην πλειονότητά τους δεν είναι ακόμη διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο στην περίπτωση που το εγχώριο προϊόν είναι ακριβότερο από το αντίστοιχο εισαγόμενο.
2. Οι καταναλωτές δείχνουν πράγματι προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα και ειδικά στην περίπτωση των φρέσκων, όταν δηλαδή πρόκειται να αγοράσουν φρούτα, λαχανικά και κρέας.
3. Στο επίπεδο σκέψης/ψυχολογίας, η ελληνική προέλευση των προϊόντων είναι προτεραιότητα, αλλά στην πράξη, όταν δηλαδή βρεθούν στο σούπερ μάρκετ, η τιμή αποτελεί για τους περισσότερους καταναλωτές το υπ’ αριθμόν 1 κριτήριο για την επιλογή των ειδών που τελικά θα αγοράσουν.
Από την άλλη, ένα σοβαρό πρόβλημα που προκαλεί σύγχυση στον καταναλωτή είναι τα δυσδιάκριτα όρια της ελληνικότητας των προϊόντων, το οποίο σπεύδουν να εκμεταλλευθούν εγχώριες και ξένες επιχειρήσεις. Π.χ. για κάποιον καταναλωτή είναι ελληνικό κάτι που παρασκευάζεται στην Ελλάδα, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του την προέλευση των βασικών πρώτων υλών ή εάν η εταιρεία που το παρασκευάζει είναι ελληνικών συμφερόντων, ενώ για κάποιον άλλο ελληνικό μπορεί να είναι μόνο ένα προϊόν που πληροί και τις τρεις παραπάνω προϋποθέσεις. Την ίδια στιγμή, τα όσα ακούγονται και γράφονται επίσης για την ελληνικότητα των προϊόντων, που ο γραμμικός κώδικας (barcode) τον οποίο φέρουν ξεκινά με τα ψηφία 520-521, έχουν επιτείνει τα φαινόμενα παραπλάνησης του καταναλωτή. Η πραγματικότητα είναι ότι τα τρία πρώτα νούμερα του barcode προσδιορίζουν τη χώρα στην οποία εκδόθηκε ο κωδικός για λογαριασμό της ενδιαφερόμενης επιχείρησης και όχι απαραιτήτως ότι τα προϊόντα αυτά έχουν παραχθεί στην ίδια χώρα. Ωστόσο, μια σημαντική βοήθεια προς την κατεύθυνση της επίλυσης του προβλήματος είναι η καθιέρωση του Ελληνικού Σήματος, το οποίο θεσπίστηκε με τον νόμο 4072/2012 και μόλις πρόσφατα ξεκίνησε να εφαρμόζεται στις συσκευασίες και στις διαφημίσεις των προϊόντων που το δικαιούνται.


Από το shopping therapy στο shopping remorse
Κλείνοντας την παρουσίασή του, ο Γεράσιμος Τζαμαρέλος ανέφερε τα εξής: «O καταναλωτής μέσω των αγορών του αναζητά δύο πράγματα: Πρώτον, το πρακτικό όφελος που σχετίζεται με την εξοικονόμηση χρημάτων προκειμένου να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του μειωμένου εισοδήματός του και δεύτερον, να αυξήσει την ικανοποίηση που λαμβάνει από την πραγματοποίηση αγορών. Αυτό που παλαιότερα χαρακτηριζόταν ως shopping therapy, σήμερα, λόγω της οικονομικής κατάστασης του καταναλωτή, έχει απολέσει το δεύτερο συνθετικό του όρου. Επομένως, ο καταναλωτής φεύγει από τη λογική της αύξησης του shopping therapy και μετακινείται προς τη λογική της μείωσης του shopping remorse (δηλαδή του άγχους για το αν έχει κάνει τη βέλτιστη αγορά), μέσω της επίτευξης της ιδανικότερης αγοράς μεταξύ των επιλογών τους».

ΔΕΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ 2ΟΥ FMCG INSIDER
1. «Η Ελλάδα είχε αυτάρκεια σε αγροτικά προϊόντα. Λόγω της ένταξής της στην Ε.Ε. πλέον δεν έχει». Μύθος ή πραγματικότητα; Μέσω των στοιχείων που κατατέθηκαν στην ημερίδα, απεδείχθη ότι πρόκειται για μύθο. Κι αυτό διότι το εμπορικό ισοζύγιο στην κατηγορία των αγροτικών προϊόντων από το 1988 έως το 2013 είναι μονίμως ελλειμματικό. Τα τελευταία χρόνια και κυρίως λόγω της κρίσης το έλλειμμα μειώθηκε.
2. «Η Ε.Ε. δεν βοήθησε τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων». Μύθος ή πραγματικότητα; Πρόκειται περί μύθου. Οι ελληνικές εξαγωγές από 1,2 δισ. ευρώ που ήταν το 1988, εκτοξεύτηκαν σε 4,8 δισ. ευρώ το 2013. Το 2014 ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα 5 δισ. ευρώ. Τα στοιχεία δείχνουν ότι περίπου το 63% των ελληνικών εξαγωγών αφορούν χώρες της Ε.Ε.
3. «Οι ξένοι καταναλωτές δεν προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα». Μύθος ή πραγματικότητα; Κι εδώ υφέρπει μια διαχρονικά λανθασμένη εκτίμηση, αφού τα ελληνικά προϊόντα πηγαίνουν πολύ καλά στις αγορές του εξωτερικού. Συγκεκριμένα, 43 ελληνικά προϊόντα έχουν την 1η θέση σε 12 χώρες, 19 ελληνικά προϊόντα έχουν τη 2η σε 15 χώρες και 23 ελληνικά προϊόντα έχουν την 3η σε 15 χώρες.
4. «Τα ελληνικά προϊόντα έχουν να ανταγωνιστούν φθηνότερα προϊόντα που προέρχονται από τις αναπτυσσόμενες χώρες». Μύθος ή πραγματικότητα; Και εδώ υπάρχει ένας ακόμα μύθος, αφού από τις 10 μεγαλύτερες ανταγωνίστριες χώρες, οι 7 είναι μέλη της Ε.Ε. (Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία, Ολλανδία, Γερμανία, Μ. Βρετανία, Αυστρία), ενώ οι άλλες 3 είναι η Τουρκία, οι Η.Π.Α. και ο Καναδάς.
5. «Το καλύτερο εξαγώγιμο ελληνικό προϊόν είναι το ελαιόλαδο». Μύθος ή πραγματικότητα; Εδώ αντίθετα, πρόκειται για μια διαχρονική πραγματικότητα. Πράγματι, το Νο 1 προϊόν είναι το ελληνικό παρθένο ελαιόλαδο. Την πρώτη πεντάδα των καλύτερων εξαγώγιμων προϊόντων συμπληρώνουν τα ψάρια, τα λαχανικά, τα φρούτα (βερύκοκα, κεράσια, ροδάκινα) και τα προϊόντα καπνού.
6. «Το 85% των Ελλήνων καταναλωτών προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα» Μύθος ή πραγματικότητα; Τελικά, αυτό φαίνεται ότι είναι μύθος, αφού από τη μια, οι Έλληνες καταναλωτές δηλώνουν σε έρευνες ότι προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα, ωστόσο όταν φθάνουν στο ράφι και πλησιάζει η ώρα της αγοράς, η τιμή του προϊόντος παίζει κυρίαρχο ρόλο.
7. «Οι Έλληνες πολιτικοί θα μπορούσαν να κάνουν περισσότερα για να βοηθήσουν τις ελληνικές εξαγωγές». Μύθος ή πραγματικότητα; Σαφώς και είναι πραγματικότητα και μάλιστα η πλέον «εκκωφαντική». Εκτός από τις όποιες νομοθετικές παρεμβάσεις, παρουσιάστηκε – μεταξύ άλλων – στην ημερίδα το παράδειγμα της Γαλλίας. Η Προεδρία της Γαλλικής Δημοκρατίας επέλεξε 1.200 μπουκάλια γαλλικού κρασιού τα οποία και έβγαλε σε διεθνή δημοπρασία, δίνοντας μία extra πιστοποίηση από το Προεδρικό Μέγαρο. Μ’ αυτό τον τρόπο, αύξησε την τελική τιμή τους, ενώ παράλληλα δημιούργησε buzz σε διεθνές επίπεδο γύρω από το γαλλικό κρασί. Ανάλογες ευρηματικές κινήσεις λείπουν από τους Έλληνες πολιτικούς, εδώ και πολλά χρόνια.
8. «Οι καταναλωτές δεν μπορούν να ξεχωρίσουν τα ελληνικά προϊόντα». Μύθος ή πραγματικότητα; Πρόκειται για μια θλιβερή πραγματικότητα. Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, παρουσιάστηκε ο διαχωρισμός των ελληνικών προϊόντων σε 3 κατηγορίες, σε αυτά που έχουν ελληνικό ή ξένο όνομα, σε εκείνα που προέρχονται από ελληνική ή ξένη εταιρεία και σε εκείνα που παράγονται από ελληνική ή ξένη πρώτη ύλη. Είναι σαφές ότι οι 3 αυτοί άξονες μπορεί να μπερδέψουν τον καταναλωτή στην τελική του απόφαση. Από την άλλη, η ανεξέλεγκτη χρήση της ελληνικής σημαίας στις συσκευασίες πολλών προϊόντων επιτείνει το πρόβλημα. Το «Ελληνικό Σήμα» που μόλις πρόσφατα εφαρμόστηκε - αφού δόθηκε σε κάποιες εταιρείες που μπορούν πλέον να το βάζουν στις συσκευασίες τους -, μπορεί να προσφέρει λύση στο πρόβλημα.
9. «Οι Έλληνες καταναλωτές δεν έχουν τα εργαλεία για να κάνουν πιο εύκολα τις αγορές τους». Μύθος ή πραγματικότητα; Είναι προφανές ότι τα εργαλεία υπάρχουν, ωστόσο δεν είναι σε όλο τους το εύρος γνωστά. Ένα από αυτά είναι και το nutrinsider – the all in one supermarket app, ένα ελληνικό βραβευμένο app που λειτουργεί ως σύμβουλος έξυπνων αγορών, αλλά και υγιεινής διατροφής.
10. «Οι παραγωγοί τροφίμων και ποτών μαθαίνουν τις καταναλωτικές τάσεις, με τις πωλήσεις, όταν πλέον είναι πολύ αργά». Μύθος ή πραγματικότητα; Και εδώ η τεχνολογία προσφέρει λύσεις. Στην ημερίδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το nutrinsider Index, ένα αποκλειστικό εργαλείο του nutrinsider, το οποίο βοηθάει τους marketers να κατανοήσουν καλύτερα τις καταναλωτικές τάσεις.

Silver Award στα Cyta Mobile Excellence Awards 2015 της Boussias Communications
Το nutrinsider – The all in one supermarket app, είναι μία εφαρμογή που έχει βραβευτεί ως app της χρονιάς 2015 στο Infocom Mobile World και με Silver Award στην κατηγορία App for Consumers στα Cyta Mobile Excellence Awards που διοργάνωσε η Boussias Communications. Σκοπός της εφαρμογής είναι να προσφέρει στους καταναλωτές προηγμένες και αυτοματοποιημένες υπηρεσίες που θα τους βοηθήσουν να κάνουν ευκολότερα και αποτελεσματικότερες τις αγορές τους στα supermarkets, και από την άλλη να βοηθήσει τις εταιρείες FMCG προϊόντων, αλλά και τα supermarkets να καταλαβαίνουν καλύτερα τις καταναλωτικές συνήθειες και να κάνουν πιο στοχευμένη digital επικοινωνία.

Από το κύριο μενού ο χρήστης έχει 4 επιλογές: Α. Σκανάρισμα: Σκανάροντας απλά το barcode του προϊόντος ο χρήστης παίρνει χρήσιμες πληροφορίες για αυτό. Ήδη έχουν περαστεί τουλάχιστον 40.000 βασικοί κωδικοί ονομαστικά που καλύπτουν σχεδόν το 80% των καταναλωτικών αναγκών, ενώ σταδιακά γίνεται και η αναλυτική τους περιγραφή. Β. Αγορές: Εδώ ο χρήστης μπορεί να φτιάξει τη λίστα του supermarket την οποία μπορεί και να στείλει/μετονομάσει/σώσει στο κινητό του τηλέφωνο και να δει τα φυλλάδια προσφορών των 12 μεγαλύτερων αλυσίδων supermarkets. Γ. Συνταγές: Εδώ ο χρήστης μπορεί να κάνει αναζήτηση ακόμα και ανά υλικό. Επιλέγοντας μία συνταγή και πατώντας το κουμπί + όλα τα υλικά μπαίνουν στη λίστα του supermarket. Δ. Διατροφή: Ο χρήστης απολαμβάνει, μεταξύ άλλων, συμβουλές από κλινική διαιτολόγο με PhD από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και αυτοματοποιημένο θερμιδομετρητή.

Marketing Week (T. 1473)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Marketing Week Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

Προτεινόμενες ειδήσεις

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778