Πρόσφατα ο GRECA, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ανακοίνωσε τις νέες του δράσεις δικτύωσης και στήριξης του ηλεκτρονικού εμπορίου, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα ότι για το 2013 ο τζίρος από ηλεκτρονικές αγορές καταναλωτών στην Ελλάδα αναμένεται να αγγίξει τα 3,5 δισ. ευρώ. Ο Πρόεδρος ΔΣ του GRECA Νίκος Γουλής δήλωσε στη σχετική συνέντευξη τύπου ότι ο Σύνδεσμος προγραμματίζει το επόμενο διάστημα δράσεις, όπως η εβδομάδα ηλεκτρονικού εμπορίου, Networking Days και προωθητικές και ενημερωτικές ενέργειες κυρίως προς τους καταναλωτές. Επιπλέον ο Κώδικας Δεοντολογίας βρίσκεται πλέον σε ανοιχτή διαβούλευση μεταξύ την μελών του GRECA.

Δεύτεροι σε ανάπτυξη στην Ευρώπη
Όπως εξηγεί ο Φώτης Αντωνόπουλος, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του GRECA, «είναι γεγονός, ότι παρά την δύσκολη οικονομική συγκυρία των ημερών μας, το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, δείχνει να τα καταφέρνει εντυπωσιακά καλά. Έχοντας το δεύτερο μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης στην Ευρώπη, ευελπιστούμε ότι ο συνολικός τζίρος από το ηλεκτρονικό εμπόριο θα αγγίξει τα 3,5 δισ. ευρώ. Προσπάθειά μας, ως Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, είναι να συνδράμουμε αυτή την ανάπτυξη, οργανώνοντας και θεσμοθετώντας ένα ισχυρό κώδικα δεοντολογίας μεταξύ των μελών μας, βοηθώντας στην ενημέρωση και στην εκπαίδευση του κλάδου, και ενισχύοντας την ψηφιακή επιχειρηματικότητα.

Ταυτόχρονα, καταστατικός σκοπός μας είναι η προώθηση στο ευρύ καταναλωτικό κοινό, των πλεονεκτημάτων που προσφέρει το Ηλεκτρονικό Εμπόριο, όπως η ευκολία στις αγορές και η μεγάλη δυνατότητα επιλογών. Με δυο λέξεις, μας αρέσει να λέμε… “καλύτερα online”». Στην προσπάθεια αυτή, ο GRECA οργανώνει την Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου, την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου, διάφορα networking events μεταξύ των μελών του και υποστηρίζει εκδηλώσεις που σχετίζονται με το Ηλεκτρονικό Εμπόριο, όπως το 5th Distance Selling & e-Commerce Conference για 2η χρονιά και το 9ο Internet and eBusiness Innovation Forum, ή με την ανάδειξη των βέλτιστων πρακτικών στο Ηλεκτρονικό επιχειρείν, μέσω των e-Volution Awards.

Εκτός από το B2C ηλεκτρονικό εμπόριο, εξαιρετική σημασία για την εθνική οικονομία και την επιχειρηματικότητα έχει και το B2B ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως οι ηλεκτρονικές συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων, η ηλεκτρονική τιμολόγηση και οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες, οι οποίες παρουσιάζουν πολύ μεγάλη αύξηση το τελευταίο χρόνο, όπως αναφέρει ο Αντιπρόεδρος του ΔΣ του GRECA, Καθ. Γιώργος Δουκίδης, Διευθυντής του ELTRUN, του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, που διενεργεί τις ετήσιες έρευνες του κλάδου. Στη σχετική συνέντευξη τύπου που διοργάνωσε ο GRECA παρευρέθηκε και ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου, Στέφανος Κόμνηνος, ο οποίος ανακοίνωσε εθνικό σχεδιασμό για το ηλεκτρονικό εμπόριο σε μία προσπάθεια να εκπαιδευτεί και να εξοικειωθεί ο καταναλωτής, φέρνοντάς τον πιο κοντά στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, όπως π.χ. ηλεκτρονική διακυβέρνηση.

Νέα «πλατφόρμα» διεθνούς επέκτασης για τα online shops
Σε εταιρικό επίπεδο, μία πρόσφατη ενδιαφέρουσα εξέλιξη για τη διεθνή ανάπτυξη του ελληνικού e-commerce αφορά στη στρατηγική συνεργασία του ShoppingNetwork, του εξειδικευμένου unit του Thinkdigital Group για το ηλεκτρονικό επιχειρείν, με την ChannelAdvisor, τον διεθνή προμηθευτή λύσεων cloud για το e-commerce, με στόχο την αύξηση των πωλήσεων των ελληνικών εταιρειών στο εξωτερικό.

Εισηγμένη στο Nasdaq, η ChannelAdvisor εξυπηρετεί χιλιάδες πελάτες ανά την υφήλιο και μέσω της πλατφόρμας της πραγματοποιούνται ετησίως συναλλαγές συνολικής αξίας που υπερβαίνει τα 3 δισ. δολάρια. To ShoppingNetwork, συνδυάζοντας την τεχνογνωσία του με την ισχύ της ChannelAdvisor, δίνει την ευκαιρία στους συνεργάτες του να προωθήσουν αποτελεσματικά τα προϊόντα τους μέσω δημοφιλών τοπικών και διεθνών ψηφιακών καναλιών διανομής, όπως τα Amazon, eBay, Rakuten και Google. 

Πανευρωπαϊκές δράσεις τόνωσης
Η δυναμική του ηλεκτρονικού εμπορίου οδηγεί τα αρμόδια κλαδικά όργανα και στην υλοποίηση συντονισμένων δράσεων και πανευρωπαϊκά. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο 5ο Ετήσιο Ευρωπαϊκό Συνέδριο E-Commerce που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες από την EMOTA (European Multi-channel and Online Trade Association) και την EDiMA (European Digital Media Association and the European Commission), ο τζίρος του e-commerce ανέρχεται πανευρωπαϊκά στα 350 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 17% σε σχέση με το 2012.


Επιπλέον, η Ευρώπη εξακολουθεί να αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο, η οποία συνεχίζει να αναπτύσσεται γρηγορότερα από τη Βόρεια Αμερική. Μάλιστα, ο τομέας των λιανικών online πωλήσεων συνεχίζει να αυξάνεται με υψηλούς διψήφιους ρυθμούς σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, ενώ στη Γερμανία και την Ανατολική Ευρώπη αυξάνονται πάνω από 20% ετησίως. Η βιομηχανία απασχολεί περίπου 2,3 εκατ. ανθρώπους στην Ευρώπη και έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει 1,5 εκατ. επιπλέον θέσεις στα επόμενα πέντε χρόνια. Τέλος, ο διασυνοριακός κύκλος εργασιών εκτιμάται ότι θα αυξηθεί δύο φορές πιο γρήγορα από ό,τι οι εγχώριες πωλήσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, η EMOTA προτείνει δράσεις τόνωσης της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου διεθνώς οι οποίες αφορούν στην προώθηση του ανταγωνισμού στις διεθνείς παραδόσεις, με σκοπό την επίτευξη αποδοτικότερων τιμών, πιο αξιόπιστων παραδόσεων και απλής διαδικασίας επιστροφής εκτός συνόρων. Επίσης, ενθαρρύνει ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον στον τομέα των υπηρεσιών πληρωμών και ευνοεί την περαιτέρω εναρμόνιση της νομοθεσίας που αφορά στους καταναλωτές σε επίπεδο Ε.Ε., με στόχο τη μείωση της αβεβαιότητας των καταναλωτών κατά την αγορά από τη μια χώρα στην άλλη.

Τέλος, η EMOTA αναπτύσσει ένα παν-Ευρωπαϊκό σήμα εμπιστοσύνης, το οποίο θα βοηθήσει τους καταναλωτές να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στο διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο συγκεκριμένο συνέδριο, την Ελλάδα εκπροσώπησε ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πωλήσεων από Απόσταση και Ηλεκτρονικού Εμπορίου, Ιωάννης Κουρνιώτης.

Σημαντική ανάπτυξη και στο m-commerce
Σημαντική ανάπτυξη γνωρίζει και το m-commerce στην Ευρώπη καθώς τον τελευταίο χρόνο αναπτύχθηκε κατά 50% περίπου, με 1 στους 7 καταναλωτές να έχουν ολοκληρώσει μία συναλλαγή retail στο κινητό τους τηλέφωνο, την προπερασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με νέα έρευνα που έδωσε αυτές τις ημέρες στη δημοσιότητα η comScore.

Σύμφωνα με την έρευνα, ο αριθμός των χρηστών smartphones που πραγματοποίησαν μία συναλλαγή μέσω κινητού τηλεφώνου στις 5 ηγετικές ευρωπαϊκές αγορές για το m-commerce, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Μ. Βρετανία, αυξήθηκε από το 31,8% στο 42%. Αυτό αντιπροσωπεύει το 20% όλων των κατόχων smartphone συσκευής που έχουν πρόσβαση σε online λιανέμπορους και applications μέσω της συσκευής τους και επίσης αφορά σε αύξηση 2,8%, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Στη Γερμανία παρατηρείται η μεγαλύτερη πρόσβαση (9,9 εκατ.) και ακολουθεί η Μ. Βρετανία με 9,7 εκατ., ωστόσο οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές βρίσκονται στον ευρωπαϊκό νότο, με την Ισπανία να σημειώνει ανάπτυξη 66,5% (3,3 εκατ.) και την Ιταλία να καταγράφει ανάπτυξη 61,3% (5,6 εκατ.). Ανά κατηγορία αγορών, η δημοφιλέστερη είναι η ένδυση και τα αξεσουάρ καθώς σε σχετικές αγορές προχώρησε το 5,4% των χρηστών smartphone, ακολουθούν οι ηλεκτρονικές και οι λευκές συσκευές (3,8%), τα βιβλία (3,8%), τα εισιτήρια (3,4%) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (2,6%).

Omnichannel εμπειρία ζητούν οι καταναλωτές
Το προφίλ του online καταναλωτή και τις επιθυμίες του όταν πραγματοποιεί αγορές μέσω internet σκιαγράφησε πρόσφατη πανευρωπαϊκή έρευνα που υλοποίησε η comScore για λογαριασμό της UPS με τίτλο UPS Pulse of the Online Shopper. Συγκεκριμένα ερευνά την τάση στην κινητή τηλεφωνία, το αντίκτυπο των social media και την ενσωματωμένη αγοραστική εμπειρία σε φυσικά καταστήματα και online shops, το omnichannel retailing δηλαδή. Όπως δείχνει η έρευνα, η ενσωμάτωση Social Media και κινητού, οι επιλογές αποστολής και οι ευέλικτες επιστροφές ενισχύουν το brand loyalty στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Οι καταναλωτές επιθυμούν περισσότερες επιλογές στις διαδικτυακές αγορές τους, αυξημένο έλεγχο στο χρόνο παράδοσης των προϊόντων τους, και εύκολους τρόπους επιστροφής. Επιπλέον, χρησιμοποιούν τα social media για να βρουν τις καλύτερες προσφορές, ενώ ζητούν περισσότερες επιλογές αποστολών από τους e-tailers.
Η έρευνα επίσης προβάλλει στοιχεία που μπορούν να λειτουργήσουν ενισχυτικά στην αύξηση των πωλήσεων των διαδικτυακών εμπόρων. Για παράδειγμα, 41% των Ευρωπαίων καταναλωτών δήλωσαν πως θα προτιμούσαν να αγοράσουν διαδικτυακά και να παραλάβουν από το κατάστημα, ενώ το 52% θέλει να έχει τη δυνατότητα να αγοράσει διαδικτυακά και να επιστρέψει αντικείμενα στο κατάστημα.

Τα κανάλια της κινητής τηλεφωνίας και των social media, συνεχίζουν να επηρεάζουν τον τρόπο αγορών. Μισοί από τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν smartphone και σχεδόν 60% εκείνων που χρησιμοποιούν tablet πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές, ενώ 44% δήλωσε πως είναι λιγότερο πιθανόν να συγκρίνουν τις αγορές όταν χρησιμοποιούν mobile app του λιανέμπορου, σε αντίθεση με ένα mobile website. Παράλληλα, οι μισοί Ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν κάνει «like» σε ένα brand στο Facebook, ενώ 86% αυτών δίνουν προσοχή στα updates των λιανέμπορων.

Τέλος, η διαδικασία επιστροφών μπορεί να συμβάλλει στην αύξηση των πωλήσεων και της ικανοποίησης των πελατών. Το 50% των ερωτηθέντων που πραγματοποιούν online αγορές δήλωσαν ότι η ευκολία επιστροφών/αλλαγών χρειάζεται βελτίωση, το 66% ότι ερευνούν την πολιτική επιστροφών πριν προβούν σε αγορά και 61το % ότι προτιμούν να κάνουν αγορές από έναν λιανέμπορο που εφαρμόζει πολιτική εύκολων επιστροφών.



Εντείνεται ο ανταγωνισμός στις online πληρωμές
Με το ηλεκτρονικό εμπόριο να βρίσκεται σε σημαντική άνθιση, ανεξαρτήτως συσκευής μέσω της οποίας πραγματοποιείται η συναλλαγή, εντείνεται και ο ανταγωνισμός το τελευταίο διάστημα στον χώρο των υπηρεσιών online πληρωμών, όπου κυρίαρχος παίκτης είναι η PayPal. Εδώ, εισήλθε πρόσφατα ένας άλλος μεγάλος παίκτης του ηλεκτρονικού εμπορίου, η Amazon, η οποία προσδοκά ότι, με όχημα, την εκτεταμένη πελατειακή της βάση, που περιλαμβάνει 215 εκατ. ενεργούς λογαριασμούς (έναντι 137 εκατ. ενεργών λογαριασμών της Paypal), θα καταφέρει να καθιερωθεί στον συγκεκριμένο χώρο.

Η υπηρεσία online πληρωμών της Amazon λέγεται «Login and Pay with Amazon» και στην ουσία επιτρέπει στους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τον λογαριασμό τους στο Amazon για να πραγματοποιήσουν αγορές αλλού. Το βασικό πλεονέκτημα της υπηρεσίας είναι ότι ο αγοραστής δεν θα χρειάζεται να μπαίνει στη διαδικασία εισαγωγής των εν λόγω στοιχείων κατά το checkout του, ούτε θα πρέπει να τα καταχωρίσει σε ένα επιπλέον site, κάτι το οποίο συνιστά πιθανό κίνδυνο ασφαλείας.
Της κίνησης της Amazon προηγήθηκε μία -στρατηγικής σημασίας- κίνηση από την PayPal, η οποία μέσω της eBay εξαγόρασε έναντι 800 εκατ. δολ, την εταιρεία παροχής υπηρεσιών πληρωμών Braintree, προσπαθώντας να εξασφαλίσει την κορυφαία θέση στις υπηρεσίες πληρωμής μέσω smartphones.

Η συμφωνία θα δώσει στην PayPal περισσότερα δεδομένα πελατών καθώς και τεράστια ποσά σε τέλη πληρωμών μέσω του εκτεταμένου δικτύου της Braintree, το οποίο αυτή τη στιγμή διαχειρίζεται ετησίως πάνω από 12 δισ. δολ. σε πληρωμές- το 1/3 από αυτές μέσω mobile συσκευών. Αυτή τη στιγμή, η Braintree αποτελεί την πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη εταιρεία πληρωμών, ενώ σε δύο μόλις χρόνια έχει διαχειριστεί ετησίως 3 τρισ. δολ. Η εξαγορά της Braintree αναμένεται ότι θα επιταχύνει το στρατηγικό στόχο της PayPal που δίνει το τελευταίο διάστημα έμφαση στο m-commerce και στις συναλλαγές που πραγματοποιούνται μέσω κινητών συσκευών, smartphone και tablets.

Φρένο στη διακίνηση data βάζει η Ε.Ε.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει νέα πρόταση που πέρασε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την προηγούμενη εβδομάδα που αφορά στην αυστηρότερη προστασία προσωπικών δεδομένων. Η πρόταση περιλαμβάνει περιορισμούς στη χρήση προσωπικών δεδομένων από εταιρείες και αυστηρά πρόστιμα στους παραβάτες. Ακόμη προβλέπει ότι μηχανές αναζήτησης και social sites πρέπει να παίρνουν την έγκριση της ευρωπαϊκής National Data Protection Authority, προκειμένου να μεταφέρουν προσωπικά δεδομένα σε τρίτη χώρα, καθώς και την έγκριση του ίδιου του χρήστη. Η ψήφιση σχετικής νομοθεσίας θα επηρεάσει σαφώς και τους e-tailers που συγκεντρώνουν ονόματα, διευθύνσεις και άλλα προσωπικά στοιχεία των πελατών τους. Η πρόταση έχει εγείρει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας κοινότητας, καθώς αναμένεται να επηρεάσει τη διεθνή διακίνηση πληροφοριών, ωστόσο είναι ακόμα πολύ νωρίς για περαιτέρω συμπεράσματα.