Το συνέδριο διεξήχθη χθες, Πέμπτη 4 Ιουλίου, στο Αμφιθέατρο Maroussi Plaza και στην κατάμεστη αίθουσα κορυφαίοι marketers παρουσίασαν την ελληνικότητα όπως την αντιλαμβάνονται οι ίδιοι, από την δική τους πλευρά, ως brands (ελληνικά ή διεθνή), αλλά και ως εταιρείες.

Στο συνέδριο παρουσιάστηκαν cases ελληνικότητας από τα brands Άμστελ, μπίρα Άλφα, Μythos, Μίσκο, Οινοποιϊα Τσάνταλη, Μetro ABEE, Louis Cruises, Γιώτης, Diageo (Johnnie Walker), Agrino, Παγωτά Δωδώνη, ΑΒ Βασιλόπουλος, Apivita, Λουξ Μαρλαφέκας, Fresh Line, Εlpen, Γέφυρα. Tις παρουσιάσεις έκαναν – με τη σειρά που αυτές διεξήχθησαν – οι Γιάννης Φρέρης, Διευθυντής Εταιρικής Επικοινωνίας & Αειφόρου Ανάπτυξης της εταιρείας Γέφυρα ΑΕ, Νίκη Συροπούλου, Marketing Director της «Μύθος Ζυθοποιία», Ιορδάνης Φωτόγλου, Υπεύθυνος Marketing προϊόντων Misko και προϊόντων αρτοποιίας Μίσκο, Μαριάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Marketing της Μetro ABEE, Έλλη Παναγιωτοπούλου, Corporate Relations Manager της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Θεανώ Πλαχούρη, Corporate Communications Executive της Οινοποιίας Τσάνταλη, Μανώλης Μακρής, Marketing Manager της Louis Cruises, Ιωάννα Καπαϊτζή, Marketing Manager της Γιώτης ΑΕ, Μάρκος Άρης, Marketing Manager Johnnie Walker Western Europe της Diageo, Άγις Πιστιόλας, Μarketing & Exports Director της Agrino, Γιώργος Τσομπανίδης, Marketing Manager της εταιρείας Παγωτά Δωδώνη ΑΒΕΕ, Αλεξία Μαχαίρα, Communication & Sustainability Manager της ΑΒ Βασιλόπουλος, Βίκη Κυριακοπούλου, Marketing Director Face της Apivita, Δημήτρης Καρδασιλάρης, Marketing Manager της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας για την μπίρα Άμστελ, Πλάτωνας Μαρλαφέκας, Διευθυντής Marketing της Λουξ Μαρλαφέκας, Λίζα Κοραντή, Marketing Director της Fresh Line, Γιώργος Καπιτσάκης, Group Product Manager, Respirations Dept. της Elpen και Γιώργος Μακρυγιαννάκης, Μarketing Manager της Αθηναϊκής Ζυθοποιία για την μπίρα Άλφα.

Συνειδητοποιημένος πλέον ο έλληνας καταναλωτής
Ο καταναλωτής έχει πλέον εκπαιδευθεί σε τόσο σημαντικό βαθμό που μπορεί εύκολα να αναγνωρίσει εάν ένα brand επενδύει σήμερα στην ελληνικότητα επειδή είναι «της μόδας» ή επειδή πιστεύει στρατηγικά σε αυτή και την υπηρετεί στρατηγικά. Το αποτέλεσμα είναι τα brands που ανακάλυψαν τελευταία την ελληνικότητα να δυσκολεύονται πολύ στο να την «περάσουν» στον καταναλωτή, κάτι που τα έχει οδηγήσει στο να εγκαταλείψουν την προσπάθεια. Έτσι, όσα brands και υπηρεσίες μιλούν σήμερα για ελληνικότητα το κάνουν στρατηγικά, ουσιαστικά, εισπράττοντας τα εύσημα από τους έλληνες καταναλωτές.

Το πλέον ελπιδοφόρο μήνυμα δε, είναι ότι οι τελευταίοι, παρά την οικονομική κρίση εξακολουθούν να προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα, ακόμα και στις περιπτώσεις που αυτά είναι πιο ακριβά από τα εισαγόμενα. Ωστόσο, σε αυτό το σημείο υπεισέρχεται δυναμικά ο ρόλος της ποιότητας, στον όποιο τα ελληνικά brands επενδύουν περισσότερο από ποτέ. Πρόκειται για χαρακτηριστικές επισημάνσεις που έγιναν στο πλαίσιο των παρουσιάσεων, οι οποίες πλαισιώθηκαν από ενδιαφέρουσες ερωτήσεις και απαντήσεις στο τέλος κάθε ενότητας.

Στο πλαίσιο του συνεδρίου, ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Μπάλτας παρουσίασε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έρευνα περί ελληνικότητας, με τίτλο «Καταναλωτές και ελληνικά προϊόντα». Η έρευνα έδειξε ότι η ισχύς της ελληνικότητας εντείνεται στο μυαλό των ελλήνων καταναλωτών από χρόνο σε χρόνο και μάλιστα με πλήρη συνειδητοποίηση από αυτούς του τι σημαίνει η αγορά ελληνικών προϊόντων ή ακόμα και ξένων προϊόντων που λειτουργούν στην ελληνική αγορά, αξιοποιούν ελληνικές πρώτες ύλες και έλληνες παραγωγούς, αποδίδουν φόρους στο ελληνικό κράτος, κάνουν επενδύσεις στη χώρα μας, απασχολούν ελληνικό εργατικό δυναμικό.

Αξίζει να αναφερθεί δε ότι, σύμφωνα με την έρευνα, η ποιότητα δεν ήταν ποτέ θέμα στο οποίο υστερούσαν τα ελληνικά brands στο παρελθόν, αφού οι όποιες υστερήσεις είχαν αυτά, οφείλονταν σε άλλους παράγοντες. Η έρευνα έδειξε τη μεγάλη συμβολή που έχουν στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας τόσο τα ελληνικά προϊόντα, όσο και τα ξένα brands που όμως επενδύουν ουσιαστικά στην ελληνικότητα.

Οι έλληνες καταναλωτές πιστεύουν στην ανώτερη ποιότητα της ελληνικής αγροτικής παραγωγής και ζητούν ακόμα περισσότερες επιλογές στο ράφι των super market. Τέλος, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ήταν η εκτίμηση του καθηγητή Γιώργου Μπάλτα, ο οποίος είπε ότι διαφωνεί με την άποψη ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να αναπτύξει βαριά βιομηχανία, πυροδοτώντας μια σειρά από ενδιαφέροντες προβληματισμούς, οι οποίοι κατατέθηκαν στο πλαίσιο της συζήτησης με τους συνέδρους.

Τα συμπεράσματα
Τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν από τις εξαιρετικά ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις των marketers συνοψίζονται σε 5:
1. Ο καλύτερος δείκτης για να μετρηθεί η ελληνικότητα ενός brand δεν είναι άλλος από το αποτύπωμα που αυτό αφήνει και κατ’ επέκταση μια εταιρεία, στην ελληνική κοινωνία και συγκεκριμένα ο βαθμός στον οποίο ο ρόλος που διαδραματίζει μπορεί να κριθεί θετικός.
2. Η ελληνικότητα από μόνη της δεν αρκεί, εάν δεν συνοδεύεται από την υψηλή ποιότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας, αλλά και από την απαραίτητη αξιοπιστία.
3. Τα κριτήρια της ελληνικότητας πρέπει να αφορούν στην ουσία των προϊόντων και των υπηρεσιών και να αποδεικνύονται στην πράξη.
4. Η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας χρειάζεται εξωστρεφείς επιχειρήσεις και άνοιγμα στις διεθνείς αγορές, με δυναμική ανάπτυξη των εξαγωγών.
5. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επενδύσουν ακόμα περισσότερο στην επικοινωνία της ελληνικότητας, αφού υπάρχουν σημαντικές παράμετροι ελληνικότητας που για τους καταναλωτές παραμένουν άγνωστες.

Χορηγοι και υποστηρικτες
Το συνέδριο «Μαρκών Ελληνικότητα» τελούσε υπό την αιγίδα του ΣΔΕ και είχε την υποστήριξη της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «Συμμαχία για την Ελλάδα». Χορηγοί ήταν η Coca Cola 3E και η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, ενώ Υποστηρικτές ήταν οι εταιρείες Αθηναϊκή Ζυθοποιία, Global Link, IN Group, Μύθος Ζυθοποιία και MillwardBrown.

Στο ξεκίνημα του συνεδρίου χαιρετισμό απεύθυναν ο Κώστας Στράτης, Μέλος του Δ.Σ του ΣΔΕ και Commercial & Marketing Director της Dixons South East Europe AEBE και ο Γιώργος Καλούδης, Γενικός Διευθυντής της Συμμαχίας για την Ελλάδα. Και οι δύο αναφέρθηκαν στη δύναμη της ελληνικότητας, στην ανάγκη περαιτέρω ανάπτυξής της σε κάθε έκφανση της οικονομικής και κοινωνικής ζωής, ενώ παράλληλα επισήμαναν το ρόλο που μπορεί αυτή να διαδραματίσει στην προσπάθεια της χώρας να εξέλθει από την κρίση.