Πώς από το «Ζήσε τον Μύθο σου στην Ελλάδα» φτάσαμε στο «Ό,τι έχετε ευχαρίστηση»

Tα κεντρικά ζητήματα που τέθηκαν σε συζητήσεις με έμπειρα στελέχη του τουριστικού κλάδου είναι δύο, ένα ζήτημα ουσίας και ένα διαδικασίας: Όσον αφορά την ουσία, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων αναφέρει ότι το μήνυμα «Give Greece a chance», παρά την έξυπνη παράφραση του συμπαθούς μουσικού και ακτιβιστή Τζον Λένον, σαφώς αποπνέει ηττοπάθεια.

Το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται υπό την επιτροπεία δανειστών και σε διαδικασία βίαιων κοινωνικών και οικονομικών προσαρμογών δεν οδηγεί σε ταυτόχρονη απώλεια την θέσης της χώρας ως σημαντικού τουριστικού προορισμού, θέση που η χώρα μας κατέχει σταθερά εδώ και πολλές δεκαετίες, ανεξαρτήτως της πολιτικής και οικονομικής της κατάστασης. Η χρήση ενός μηνύματος που μεταφέρει αρνητικές «δονήσεις» δεν ταιριάζει με μια τουριστική καμπάνια που η βασική της αίσθηση είναι η αισιοδοξία.

Ορισμένοι, παλαιότεροι σε ηλικία, ανέτρεξαν σε τουριστικές καμπάνιες της Τουρκίας, την εποχή που στο εσωτερικό της χώρας μαίνονταν συγκρούσεις με εθνικές μειονότητες, της Ισπανίας, την εποχή που οι τρομοκρατικές επιθέσεις έδιναν και έπαιρναν ή ακόμη και χωρών που μαστίζονταν από δεινή φτώχεια, όπως γνωστών τουριστικών προορισμών της ΝΑ Ασίας, της Αφρικής και της Λατινικής Αμερικής.

Όλες οι παραπάνω καμπάνιες δεν διανοήθηκαν να καταστήσουν τους τουρίστες μέρος του εσωτερικού τους προβλήματος. Διαφήμιζαν τις παραλίες τους, τους πολιτιστικούς τους θησαυρούς κ.ά. χωρίς περαιτέρω αναφορές και κυρίως, χωρίς να ζητούν από τους τουρίστες να τους δώσουν «ευκαιρία ύπαρξης».

Το δεύτερο ζήτημα είναι διαδικαστικό: Μια ομάδα ιδιωτών, με ή χωρίς την «ομπρέλα» κάποιου φορέα, παρά τις αδιαμφισβήτητες καλές της προθέσεις, μπορεί να υποκαθιστά τον ΕΟΤ όσον αφορά την τουριστική προβολή της χώρας; Τι γίνεται στην περίπτωση που αύριο ο ΕΟΤ θα συμμετέχει στις μεγαλύτερες τουριστικές εκθέσεις με μια συγκεκριμένη καμπάνια, που ίσως κινείται σε τελείως αντίθετη κατεύθυνση με αυτή του «Give Greece a Chance»;

Το ερώτημα βεβαίως είναι εάν ο ΕΟΤ και η πολιτική ηγεσία του τουρισμού ερωτήθηκαν και πολύ περισσότερο εάν συμφώνησαν για μια τέτοια καμπάνια. Στην παραπάνω περίπτωση, ενδεχομένως να συντρέχουν οι όροι του άρθρου 35 του πρόσφατου νόμου που κατέθεσε ο υπουργός Πολιτισμού, Παύλος Γερουλάνος και αφορούν τα κοινά προγράμματα προβολής, τα οποία, ωστόσο, προϋποθέτουν την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

Το ενδιαφέρον, τέλος, στοιχείο είναι ότι, είτε συμφωνούν είτε διαφωνούν με το κεντρικό θέμα της καμπάνιας, όλοι ανεξαιρέτως οι τουριστικοί επιχειρηματίες δηλώνουν ότι πρέπει ο ελληνικός τουρισμός να πάψει να αποτελεί πεδίο πειραμάτων και να αφεθεί στην ησυχία του, ώστε να μαζέψει τις δυνάμεις του και να προσπαθήσει να αξιοποιήσει την τουριστική περίοδο που αρχίζει σε λίγες μέρες, προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της απασχόλησης.

Η καμπάνια
Η καμπάνια «Give Greece a chance» ξεκίνησε από τον ιδιωτικό τομέα και ειδικότερα τον ΣΕΤΕ και τον ΣΕΒ, ενώ στη συνέχεια  είχε τη στήριξη από ορισμένες επιχειρήσεις όπως: Aegean Airlines, ΟΤΕ, Cosmote, Costa Navarino, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Τράπεζα Πειραιώς, Eurobank, S&B, Ελληνικά Πετρέλαια, Coca Cola 3Ε, Φουρλής, Ελλάκτωρ, Γιώτης, J&B, Τιτάν, Γιώτης, Υφαντής, ΕΛΒΑΛ, και άλλες.

Η πρωτοβουλία έγκειται στην δημοσίευση καταχωρήσεων στις μεγαλύτερες εφημερίδες στην Ευρώπη, σε τέσσερις γλώσσες, με κείμενο όπου μεταξύ άλλων αναφέρονται στοιχεία για την κατάσταση στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια, με την έκκληση: «Δώστε μία ευκαιρία στην Ελλάδα».

Εμφανίσεις θα γίνουν στις μεγαλύτερες εφημερίδες της Γερμανίας, της Ολλανδίας, της Γαλλίας και του Βελγίου, όπως για παράδειγμα: Bild Deutschland, Frankfurter Allgemeine Zeitung F.A.Z., Die Welt. Les Echos, Le Figaro, Le Monde, De Telegraaf, Le Soir ενώ εμφάνιση έχει ήδη γίνει σε Financial Times, International Herald Tribune και Wall Street Journal.