Περίπου το 55% των διαδικτυακών καταναλωτών σε 31 χώρες πραγματοποιεί διεθνείς online αγορές από ξένα e-shops. Οι πλέον δημοφιλείς διασυνοριακές αγορές είναι τα είδη ένδυσης και υπόδησης, με τις online αγορές μέσω κινητών και tablet να αυξάνονται και να αγγίζουν πλέον σχεδόν το μισό από τον συνολικό όγκο αγορών σε ορισμένα από τα μεγαλύτερα σε πληθυσμό κράτη του κόσμου.

Το διεθνές online shopping αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Ανάμεσα στις 31 χώρες που συμμετείχαν στην Έρευνα Διασυνοριακών Καταναλωτών 2018 των PayPal και Ipsos, περίπου το 55% των διαδικτυακών καταναλωτών παραδέχθηκε ότι πραγματοποιεί online αγορές από ξένα e-shops. Τα πλέον δημοφιλή προϊόντα που αγοράστηκαν διεθνώς είναι τα είδη ένδυσης και υπόδησης (68%), ενώ ακολουθούν τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης (53%) και τα παιχνίδια (53%). «Στην PayPal, και εμείς διαβλέπουμε ξεκάθαρα την τάση αυτή – η ετήσια ανάπτυξη του όγκου διασυνοριακών πληρωμών, με διεθνείς online αγορές στη δική μας πλατφόρμα, αυξήθηκε κατά 49% από το Α’ Τρίμηνο του 2016 στο Α’ Τρίμηνο του 2018», σχολιάζει ο Marcin Glogowski, General Manager της PayPal για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΑΠΟ ΦΟΡΗΤΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ
Στην εποχή των φορητών συσκευών, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η πραγματοποίηση αγορών μέσω αυτών αποτελεί μια ανερχόμενη τάση, αγγίζοντας μάλιστα περίπου το μισό του συνολικού όγκου αγορών σε μερικές από τις χώρες με τον μεγαλύτερο πληθυσμό του κόσμου, όπως στην Κίνα, όπου το 53% των αγορών έλαβε χώρα μέσω κινητού και tablet, στην Ινδία (48%) ή στις ΗΠΑ (45%). Στην Ελλάδα, αφορά το 25% (σε σύγκριση με το 27% στην Ουγγαρία και το 22% στην Τσεχική Δημοκρατία). Ανάμεσα στις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, οι αγορές μέσω κινητών συσκευών αποτελούν τουλάχιστον το 32% του συνολικού όγκου πληρωμών. Εντούτοις, οι περισσότεροι καταναλωτές εξακολουθούν να αγοράζουν μέσω του desktop ή του laptop, ειδικά στην Ανατολική Ευρώπη, όπου οι αγορές μέσω επιτραπέζιου υπολογιστή κυμαίνονται από 65% στη Ρωσία, 73% στην Ελλάδα, έως 76% στην Τσεχία.

Η ΕΝΔΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ E-SHOPPING
Κατά τη διασυνοριακή δραστηριότητά τους, οι Έλληνες αγοράζουν κυρίως είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ (69%), ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, υπολογιστές/tablets/κινητά και περιφερειακές συσκευές (64%), καθώς και παιχνίδια και είδη χόμπι (51%). Παγκοσμίως, οι βασικές κατηγορίες διασυνοριακών αγορών διαφέρουν ελαφρώς σε ποσοστά. Ενώ τα είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ παραμένουν στην πρώτη θέση (68%), ακολουθούνται από ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, υπολογιστές/tablets/κινητά & περιφερειακές συσκευές (53%), και τα παιχνίδια-είδη χόμπι (53%).

Τι είδη και που ακριβώς πουλάνε στο εξωτερικό οι Έλληνες έμποροι, σύμφωνα με τα στοιχεία της PayPal; Οι κορυφαίες ξένες αγορές, όπου πουλάνε οι Έλληνες, είναι οι ακόλουθες: ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Γαλλία. Οι κύριες κατηγορίες ειδών και υπηρεσιών προς πώληση από Έλληνες εμπόρους περιλαμβάνουν τα ταξίδια, λοιπές υπηρεσίες, είδη ένδυσης/μόδας, υπηρεσίες ιστοσελίδων και ανταλλακτικά αυτοκινήτων.

ΑΠΟΤΡΕΠΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ONLINE ΑΓΟΡΩΝ
Η έρευνα εξετάζει παράλληλα και τους παράγοντες που μπορεί να αποτρέψουν έναν καταναλωτή από το να πραγματοποιήσει αγορά σε κάποιο e-shop. Οι κυριότεροι είναι οι εξής:

1. Παροχή περιορισμένων τρόπων πληρωμής: Τρεις στους τέσσερις ερωτηθέντες online καταναλωτές θα προτιμούσαν να διαθέτουν την επιλογή πληρωμής στο τοπικό δικό τους νόμισμα για την εκάστοτε αγορά τους, ενώ έξι στους δέκα ελέγχουν τις συναλλαγματικές ισοτιμίες προτού προβούν σε μια αγορά. Αυτό προφανώς σημαίνει ότι για τους διεθνείς αγοραστές το νόμισμα μπορεί να λειτουργήσει σχεδόν εξίσου αποτρεπτικά όσο και μια ξένη γλώσσα.

2. Το e-shop δεν είναι διαθέσιμο στην γλώσσα του καταναλωτή: Το 57% των online shoppers στις αγορές που συμμετείχαν στην έρευνα ισχυρίστηκε ότι δεν θα αισθανόταν άνετα να αγοράσει από μια ξένη ιστοσελίδα, η οποία δεν είναι διαθέσιμη στη δική του γλώσσα. Όσοι διαμένουν σε αναπτυγμένες αγορές, όπως οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, επιδεικνύουν ισχυρή προτίμηση προς τις αγορές από διεθνή καταστήματα ή e-shops που διαθέτουν τη δική τους τοπική γλώσσα.

3. Έλλειψη ασφαλούς τρόπου πληρωμής: Όταν φτάνει η στιγμή επιλογής μιας μεθόδου πληρωμής, «ένας ασφαλής τρόπος πληρωμής» (44%) είναι το πρωταρχικό μέλημα των διεθνών αγοραστών. Επιπλέον, οι διαδικτυακοί καταναλωτές ανέφεραν ότι τα κυριότερα εμπόδια για τον διασυνοριακό αγοραστή ήταν η ανησυχία μη παράδοσης της παραγγελίας τους (24%) και η δύσκολη διαδικασία επιστροφών (22%).

4. Μη ανταγωνιστικές τιμές: Ο νούμερο ένα λόγος (72%) για τους καταναλωτές που κάνουν διεθνείς αγορές από τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, είναι οι καλύτερες τιμές. Οι έμποροι με ανταγωνιστικές τιμές ή με προσφερόμενες εκπτώσεις έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες και ευκαιρίες να επιτύχουν και να διασφαλίσουν κέρδη διεθνώς. Οι διασυνοριακοί καταναλωτές εξετάζουν ολιστικά τον παρεχόμενο τιμοκατάλογο – το 25% αναφέρει ότι τα υψηλά κόστη αποστολής τους αποτρέπουν από τυχόν αγορές από ιστοσελίδες άλλων χωρών, και το 24% εκφράζει ανάλογες ανησυχίες που αφορούν τους τελωνειακούς δασμούς, τα έξοδα και τους φόρους που ενέχει κάθε αγορά.

5. Μη διάθεση μοναδικών, ξεχωριστών προϊόντων: Ο δεύτερος πλέον σημαντικός λόγος που αναφέρθηκε από τους διασυνοριακούς καταναλωτές που αγοράζουν διεθνώς είναι η καινοτομία και η φρεσκάδα των προσβάσιμων ειδών που όμως δεν είναι διαθέσιμα στη δική τους χώρα (49%) ή γενικά η δυνατότητα ανακάλυψης νέων και ελκυστικών προϊόντων (34%). Τουλάχιστον οι μισοί διεθνείς καταναλωτές που ψωνίζουν από εμπόρους σε Νορβηγία, Μεξικό, Ιρλανδία και Καναδά το πράττουν λόγω της άμεσης πρόσβασης σε μη διαθέσιμα προϊόντα στη χώρα τους, ενώ τέσσερις στους δέκα που αγοράζουν από καταστήματα σε Τσεχική Δημοκρατία, Ισραήλ και Βραζιλία, για χάρη καινοτόμων ειδών.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Για λογαριασμό της PayPal, η εταιρεία Ipsos πήρε συνέντευξη από ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα περίπου 1.000-2.000 (34.052 συνολικά) ενήλικων (ηλικίας από 18 και άνω), οι οποίοι κάνουν χρήση συσκευών συνδεδεμένων στο internet, σε καθεμία από τις 31 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα (ΗΠΑ, Καναδάς, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Ολλανδία, Σουηδία, Βέλγιο, Νορβηγία, Αυστρία, Ρωσία, Ουγγαρία, Πολωνία, Τσεχική Δημοκρατία, Ελλάδα, Ισραήλ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Βραζιλία, Μεξικό, Αργεντινή, Νότια Αφρική, Ινδία, Κίνα, Ιαπωνία, Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ, Αυστραλία, Φιλιππίνες). Οι συνεντεύξεις έλαβαν χώρα online το διάστημα 13 Μαρτίου-1 Μα?ου 2018. Από τους 34.052 ερωτηθέντες, οι 30.698 ήταν online shoppers (είχαν πραγματοποιήσει τουλάχιστον μία αγορά στο διαδίκτυο μέσω desktop/laptop/notebook/smartphone ή tablet), μεταξύ των οποίων οι 16.706 ταυτοποιήθηκαν ως/θεωρήθηκαν διασυνοριακοί αγοραστές.