Μεγάλη κινητικότητα καταγράφεται στην αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων, τόσο σε επίπεδο λανσαρισμάτων, όσο και σε επίπεδο επικοινωνίας. Τα νέα προϊόντα αποτυπώνουν την τάση για ισορροπημένη διατροφή και την προτίμηση σε αυθεντικές γεύσεις, με την κατηγορία του γιαουρτιού να επιδεικνύει αξιοσημείωτη δυναμική.

Τα 645,8 δισ. δολάρια αναμένεται να αγγίξει η παγκόσμια αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων, σύμφωνα με έρευνα της Meticulous Research, σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 5,2%. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, η υποκατηγορία του γάλακτος εκτιμάται ότι θα αποσπάσει τη μερίδα του λέοντος, ως αυτή με τη μεγαλύτερη κατανάλωση ανά τον κόσμο, με τις σημαντικές βελτιώσεις σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα και την αυξημένη παραγωγή να οδηγούν σε αυξημένη κατανάλωση.

Στην Ελλάδα, το συνολικό μέγεθος της αγοράς υπολογίζεται σε 3 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI για το 2018, με την υποκατηγορία του τυριού να αντιπροσωπεύει το 51%, το γάλα το 25%, το γιαούρτι το 17%, και τα βρεφικά γάλατα σε σκόνη, το βούτυρο και τις κρέμες γάλακτος να μοιράζονται περίπου ισόποσα την υπόλοιπη πίτα. Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι περίπου το ήμισυ της κατηγορίας των τυριών καταλαμβάνει η φέτα, προϊόν που, όχι μόνο ωθεί προς τα πάνω τη μέση τιμή πώλησης, αλλά κινείται θετικά και στις αγορές του εξωτερικού.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΓΙΑΟΥΡΤΙΟΥ
Σημαντικές προοπτικές εμφανίζει η κατηγορία του γιαουρτιού, με τα brands να οικοδομούν το προϊοντικό τους χαρτοφυλάκιο με βάση την υιοθέτηση περισσότερο υγιεινών διαιτολογίων και τη στροφή σε περισσότερο αθλητικά lifestyles. «Το επόμενο διάστημα πιστεύουμε πως η κατηγορία του γιαουρτιού θα συνεχίσει να έχει άνοδο», επισημαίνει χαρακτηριστικά η Βίκυ Παπουτσάκη, Marketing Manager της εταιρείας Δωδώνη, «καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν έναν πιο ισορροπημένο τρόπο διατροφής».

Συνδυάζοντας την τάση αυτή με την προτίμηση σε παραδοσιακές επιλογές, η Δωδώνη λάνσαρε το Δωδώνη Ηπειρώτικο Στραγγιστό, από 100% ηπειρώτικο φρέσκο γάλα που συλλέγει καθημερινά η εταιρεία από 60 επιλεγμένες φάρμες της Ηπείρου, τις οποίες υποστηρίζει τεχνικά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Για την παραγωγή, η Δωδώνη προχώρησε στη δημιουργία ειδικής γραμμής στις εγκαταστάσεις της στα Ιωάννινα, πραγματοποιώντας επένδυση 2 εκατ. ευρώ.

Μετρώντας πλέον 8 κωδικούς γιαουρτιών, τα επόμενα χρόνια η εταιρεία σκοπεύει να ενισχύσει σημαντικά τη συγκεκριμένη κατηγορία, παράγοντας νέους κωδικούς με στόχο την αύξηση του μεριδίου αγοράς στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Από την πλευρά της, η FrieslandCampina λάνσαρε στην ελληνική αγορά το «Πιες το γιαούρτι σου», ένα προϊόν που συνδυάζει τα οφέλη του γιαουρτιού με την ανάγκη για εύκολη κατανάλωση on the go, στους συνδυασμούς Ροδάκινο και Φρούτα του Δάσους, Φράουλα και Κεράσι.

FOCUS ΣΤΙΣ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΣΕΙΡΕΣ
Την ίδια στιγμή, σε ένα περιβάλλον όπου οι καταναλωτές ενημερώνονται πολύπλευρα και συστηματικά για τη σημασία της σωστής διατροφής και αναγνωρίζουν τις αυξημένες ανάγκες της παιδικής ηλικίας, η κατηγορία του παιδικού γιαουρτιού κινείται επίσης ανοδικά και εμπλουτίζεται με καινοτόμα λανσαρίσματα. Η Τζελίνα Κουκουμέλη, Marketing Director της Κρι Κρι, αναγνωρίζει εδώ μια σημαντική τάση: «Για την Κρι Κρι αποτελεί μία μεγάλη ευκαιρία το γεγονός ότι δημιουργήσαμε “Το πρώτο μου γιαουρτάκι” μαζί με την παιδιατρική κοινότητα, καλύπτοντας τη σημαντική διατροφική ανάγκη των νέων γονιών για τα βρέφη τους με προϊόντα χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή γλυκαντικών ουσιών.

Δεν υπήρχε κάποιο αντίστοιχο προϊόν για να καλύψει τις ειδικές διατροφικές απαιτήσεις της ευαίσθητης αυτής ηλικίας των βρεφών. Έτσι με αυτό το λανσάρισμα η Κρι Κρι συμπληρώνει όλη την ηλικιακή γκάμα των καταναλωτών της από τον 6ο μήνα ζωής των βρεφών μέχρι τα βαθιά γεράματα». Στην ίδια κατηγορία, το Δέλτα Advance λάνσαρε τη σειρά προϊόντων γιαουρτιού Advance kids, με γάλα και φρούτα 100% βιολογικής καλλιέργειας. Η σειρά αποτελεί τη συνέχεια της φροντίδας του μωρού, καθώς αυτό αναπτύσσεται μετά τα δύο του χρόνια, με ειδικό εμπλουτισμό σε ασβέστιο και βιταμίνη D.

ΤΟ ΓΙΑΟΥΡΤΙ ΣΕ «ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ»
Αντανακλώντας τη δυναμική των brands γιαουρτιού, η επικοινωνία της κατηγορίας αναπτύσσεται στην ίδια ένταση. Με ισχυρά μηνύματα, πολυκαναλική προσέγγιση, και τη συμμετοχή influencers οι νέες σειρές προβάλλονται μέσα από ευφάνταστα concepts που διαπνέονται από το wellness mindset και την αναζήτηση αυθεντικών γεύσεων. Για το Δωδώνη Ηπειρώτικο Στραγγιστό, η ΜcCann Athens / McCann Worldgroup δημιούργησε την καμπάνια «Η γεύση της κληρονομιάς μας», τοποθετώντας το ως «την πιο πολύτιμη κληρονομιά της Ηπείρου», καθώς παράγεται από 100% ελληνικό φρέσκο γάλα, αποκλειστικά από παραγωγούς της Ηπείρου, εμπνευσμένο από την παραδοσιακή ηπειρώτικη συνταγή που κληρονόμησε η Δωδώνη από τις προηγούμενες γενιές.

Για το Νουνού Στραγγιστό, η FrieslandCampina Hellas – Νουνού δημιούργησε την above-the-line επικοινωνία του γιαουρτιού με τη Soho Square Athens. Με κεντρικό μήνυμα «Η απλότητά του, δύναμή σου», η νέα καμπάνια μας θυμίζει πως, όποιο trend κι αν υπάρχει στον χώρο της υγιεινής ζωής, στο τέλος της μέρας ο καθένας βρίσκει τον τρόπο που του ταιριάζει για να κάνει καλό στον εαυτό του, κι ας είναι ο πιο απλός. Την παραγωγή υπογράφει η Foss Productions, με σκηνοθέτη τον Γιώργο Κανελλόπουλο. Στη νέα καμπάνια Complet, η JWT Athens και η Δέλτα κάνουν τα πάντα «γκουρμέ». Η ιδέα στηρίχτηκε στην ταυτότητα της μάρκας και το στοιχείο που προτάσσει ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Complet, το οποίο προτείνεται και ως συστατικό για γαστριμαργικές καθημερινές δημιουργίες.

Τη σημασία της αρμονίας αναδεικνύουν τα Harmony 1% της Μεβγάλ, στη νέα τους καμπάνια, με την υπογραφή της Admine και πρωταγωνίστρια την Ιωάννα Τριανταφυλλίδου, η οποία αντιπροσωπεύει τη σύγχρονη γυναίκα που προσέχει τον εαυτό της. Τη γυναίκα του σήμερα που απολαμβάνει τη ζωή της ξεχνώντας τα «πρέπει» και τους κανόνες, έθεσε στο επίκεντρο η Δέλτα για τις δύο νέες σειρές Vitaline, σε μία καμπάνια με την υπογραφή της Wunderman Thompson. Στην τηλεοπτική καμπάνια για το Vitaline, παρακολουθούμε τρεις γυναίκες οι οποίες δεν φοβούνται να ρισκάρουν και να πάρουν αποφάσεις μη αναμενόμενες. Για το «Πρώτο μου βρεφικό γιαουρτάκι», η Κρι Κρι ανέπτυξε ολοκληρωμένο πλάνο επικοινωνίας σε τηλεόραση και digital, direct mail σε μητέρες, αλλά και ενημέρωση παιδιάτρων σε συνέδρια και ημερίδες.


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ «ΟΜΠΡΕΛΕΣ»
Ενσταλάζοντας τη φιλοσοφία τους σε επικοινωνιακά projects που διαχέονται σε ολόκληρο το προϊοντικό τους χαρτοφυλάκιο, οι γαλακτοβιομηχανίες αξιοποιούν κάθε επικοινωνιακό δίαυλο, προτάσσοντας τις συνεργασίες, τις πρώτες ύλες, τους τόπους παραγωγής, αλλά και τη συνεισφορά τους στις τοπικές κοινωνίες. Η ελληνικότητα και η αυθεντικότητα αποτελούν σε αυτές κεντρικά στοιχεία, με τον σεβασμό στον άνθρωπο και τη φύση να συνιστά τον κύριο άξονα.

Ενδεικτικά, η Δωδώνη λάνσαρε την ενέργεια «Η Γεύση του Καλού», συστήνοντας στους καταναλωτές τους πυλώνες που χαρακτηρίζουν τα προϊόντα, τις αξίες και τη φιλοσοφία της. Η Βίκυ Παπουτσάκη εξηγεί σχετικά: «Η φιλοσοφία μας στη Δωδώνη βασίζεται στη “Γεύση του Καλού” που μεταφέρουμε καθημερινά μέσα από τα αγνά μας προϊόντα, τους ανθρώπους μας, τους παραγωγούς μας, τη στήριξή μας στην τοπική κοινωνία και τις εξαγωγές μας, αποτελώντας περήφανο πρεσβευτή της χώρας μας. Στην επικοινωνία μας λοιπόν μεταφέρουμε τη “Γεύση του Καλού” “παντρεύοντας” την παράδοση και την κληρονομιά μας με τη σύγχρονη εποχή».

Μια εκστρατεία που αποτυπώνει το DNA της εταιρείας σε κάθε προϊοντική σειρά σχεδίασε και η Κρι Κρι. Όπως σημειώνει η Τζελίνα Κουκουμέλη, «η καμπάνια “Γαλακτικό Χωριό” που ξεδιπλώνει την πηγή έμπνευσης και τον τόπο προέλευσης της πρώτης μας ύλης ήταν μια μεγάλη πρωτοβουλία αυτής της χρονιάς. Μία πολύ διαφορετική καμπάνια που παρουσιάζει και την περιοχή στην οποία δραστηριοποιούμαστε και σε όρους Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Ένας πανέμορφος και προικισμένος τόπος, ένας παραδεισένιος υγροβιότοπος που παραμένει άγνωστος στο ευρύ κοινό. Η καμπάνια του “Γαλακτικού Χωριού” αποτελεί την ομπρέλα της εταιρείας, καθώς διαπερνά οριζόντια όλες τις κατηγορίες προϊόντων προσδίδοντας στοιχεία αγνότητας και εντοπιότητας».

ΧΙΟΥΜΟΡ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟΥ ΤΥΡΙΟΥ
Έντονη παρουσία σε τηλεόραση και digital καταγράφεται και για τα brands τυριού, τα οποία επικοινωνούν τα λανσαρίσματά τους με πρωτότυπα δημιουργικά και playful ιδέες.

H Socialab δημιούργησε τη νέα digital καμπάνια της Ήπειρος, «Τα ανέκδοτα της Αλέκας», με πρωταγωνίστρια την Αλέκα, την κατσίκα-πρέσβειρα των κατσικίσιων τυριών της Ήπειρος και τον ηθοποιό Θανάση Αλευρά. Η δράση δομείται γύρω από ένα activation video με χιουμοριστικό περιεχόμενο, όπου, σε ένα stand-up comedy show ο Θανάσης Αλευράς μοιράζεται με το κοινό ανέκδοτα με πρωταγωνίστρια την Αλέκα.

Νέα καμπάνια επικοινωνίας παρουσίασε το Κατίκι Δομοκού Ορεινές Πλαγιές, σε συνεργασία της Optima με την BBDO. Στην ταινία πρωταγωνιστούν αγαπημένα αλλά και πρωτότυπα πιάτα, που φτιάχνονται με το παραδοσιακό αλειφόμενο τυρί με την ονομασία προέλευσης. Την παραγωγή επιμελήθηκε η Feel Me Productions.

Η Frank & Fame υπογράφει τη νέα τηλεοπτική επικοινωνία για το ημίσκληρο τυρί Τρικαλινό της ΦΑΓΕ. Η διαφήμιση ντύθηκε μουσικά με τα Καγκέλια, ένα παραδοσιακό τραγούδι με ξεσηκωτικό χαρακτήρα, ενώ στο σποτ βλέπουμε μια πληθώρα ανθρώπων να δοκιμάζουν το Τρικαλινό σε πολλές διαφορετικές περιστάσεις. H παραγωγή της ταινίας έγινε από την TopCut-Modiano, τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Πάνος Κορώνης και τον ήχο επιμελήθηκε το studio Rabbeats.

Στο τηλεοπτικό σποτ της MullenLowe Athens για την Adoro Creamy Gouda, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα εκτυλίσσεται μια ολόκληρη επανάσταση, με πρωταγωνιστές τα παιδιά, που έχουν κουραστεί να τρώνε κάθε μέρα το ίδιο βαρετό τοστ. Την παραγωγή της ταινίας, η οποία δημιουργήθηκε για λογαριασμό της Όπτιμα ΑΕ, επιμελήθηκε η Boo Productions με σκηνοθέτη τον Πάνο Κορώνη.

H οικογένεια τυριών Dirollo λάνσαρε νέα τηλεοπτικά σποτ με στόχο να μιλήσει στην γλώσσα των nutrilovers, που δεν κάνουν εξαντλητικές δίαιτες αλλά ενδιαφέρονται για μια ισορροπημένη διατροφή. Οι ταινίες χρησιμοποιούν την ιδέα του split screen για να αποδώσουν τον διττό χαρακτήρα της σειράς τυριών Dirollo: από τη μία βλέπουμε εικόνες και καταστάσεις πoυ αφορούν στη γεύση και την απόλαυση των τυριών Dirollo και από την άλλη αντίστοιχα εικόνες και καταστάσεις που αφορούν στην ευεξία. Με μότο «Βγάλε τα όρια από το μυαλό σου, βάλε το όλο, στη γεύση σου», η καμπάνια αναδεικνύει τη νέα ταυτότητα της μάρκας. Την καμπάνια υπογράφει η Solid Havas και την παραγωγή η Φιλμική.

Με την υπογραφή της Magnet και πρόσωπο τη Ντορέττα Παπαδημητρίου κυκλοφόρησε η νέα καμπάνια του Milner. Μέσα από αυτήν, η ηθοποιός ως σύγχρονη εργαζομένη γυναίκα και μητέρα, παρακινεί το κοινό να υιοθετήσει έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής. Την παραγωγή επιμελήθηκε η TopCut Modiano.

FOCUS POINTS
– Tο συνολικό μέγεθος της αγοράς γαλακτοκομικών στην Ελλάδα υπολογίζεται σε 3 δισεκατομμύρια ευρώ

– Oι γαλακτοβιομηχανίες διαμορφώνουν «επικοινωνιακές ομπρέλες», ενσταλάζοντας τη φιλοσοφία τους σε επικοινωνιακά projects που αγκαλιάζουν το σύνολο των σειρών τους

– Στο πλαίσιο της υιοθέτησης ισορροπημένων διαιτολογίων, η κατηγορία του γιαουρτιού εμφανίζει σημαντική δυναμική

– Ανοδικά κινούνται και οι παιδικές σειρές γιαουρτιού, με νέα λανσαρίσματα που αναβαθμίζουν το προϊοντικό portfolio

– Αντανακλώντας τη δυναμική της κατηγορίας, τα brands γιαουρτιού αναπτύσσουν πρωτότυπα και ολοκληρωμένα media blends

– Έντονη επικοινωνία και για τα brands τυριού, τα οποία επικοινωνούν τα λανσαρίσματά τους με ευφάνταστα δημιουργικά και playful ιδέες

ΕΠΑΝΑΣΥΣΤΗΝΟΝΤΑΣ ΕΔΡΑΙΩΜΕΝΑ BRANDS ΓΑΛΑΚΤΟΣ
Μέσα στη χρονιά είδαμε μεγάλες καμπάνιες αλλά και κινήσεις ανανέωσης από εδραιωμένα brands γάλακτος. Άξια λόγου είναι η καμπάνια της Magnet για το Νουνού Εβαπορέ, βασισμένη στο ότι κάποιοι είναι πολλά περισσότερα απ’ όσα δείχνουν. Ένας μεγάλος σε ηλικία άνδρας που συνεχίζει να τρέχει μαραθώνιο, μια πετυχημένη γυναίκα που συγχρόνως είναι και στοργική μαμά, ένας πρωταθλητής Παραολυμπιονίκης που ξεπερνά όλα τα εμπόδια, είναι κάποιοι από τους ήρωες της νέας καμπάνιας.

Στον κεντρικό άξονα #eimaipollaperissotera εγκαινιάστηκε μια νέα συζήτηση που αναπτύχθηκε σε όλα τα Μέσα. Από την πλευρά του, το Milko λάνσαρε νέα συσκευασία και λογότυπο, με την επιμέλεια της The Newtons Laboratory, η οποία σχεδίασε και την πρώτη καμπάνια της νέας εποχής του brand. Mε μήνυμα #kantoalithino, στην ταινία πρωταγωνιστούν τα αδέλφια Γιάννης και Κώστας Αντετοκούνμπο, με στόχο να εμπνέυσουν τους καταναλωτές να πιστέψουν στον εαυτό τους και να σπάσουν τα στερεότυπα.

ΤΟ ΣΟΚΟΛΑΤΟΥΧΟ ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA
Με πάνω από 13.000 αναφορές από την αρχή του έτους, τα γαλακτοκομικά είναι από τα πιο συζητημένα θέματα στο internet.
Πρώτη κατατάσσεται η μάρκα Δέλτα, με ποσοστό δημοσιότητας σχεδόν 67,5% και πάνω από 9.000 αναφορές, όχι μόνο λόγω των αναφορών στα προϊόντα της, αλλά και λόγω των πρόσφατων εξελίξεων, αναφορικά με το εργοστάσιο του γάλακτος Βλάχα. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η μάρκα Νουνού με μερίδιο δημοσιότητας 15,6% και στην τρίτη θέση η Μεβγάλ (10,5%). Ακολουθούν οι μάρκες Όλυμπος και Ροδόπη με 4,5% και 1,9% αντίστοιχα.

Ο μήνας με τις περισσότερες δημοσιεύσεις ήταν ο Ιούνιος (4.500) και ο μήνας με τις λιγότερες (1.000) ο Ιανουάριος. Το 71% των αναφορών προέρχονται από το twitter και αφορούν tweets χρηστών, που δηλώνουν την προτίμησή τους σε συγκεκριμένα προϊόντα ή κάνουν χιούμορ. Το 25% προέρχεται από sites και blogs και ακολουθεί το Instagram (2,8%), ενώ YouTube και forums έχουν ελάχιστες αναφορές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ιδιαίτερα πολλές αναφορές γίνονται στα σοκολατούχα γάλατα των εταιρειών (Milko, Topino, Ροδοπάκι κτλ), καθώς αυτές ξεπερνούν το 42% των συνολικών δημοσιευμάτων και είναι σημαντικά περισσότερες σε σχέση με τις αναφορές στα παγωτά, γιαούρτια και τυριά μαζί.

Η έρευνα έχει πραγματοποιηθεί για τις εταιρείες Δέλτα, Μεβγάλ, Νουνού, Όλυμπος και Ροδόπη σε ειδησεογραφικά sites, blogs, Twitter, YouTube, Instagram και forums για το χρονικό διάστημα 1/1-31/8/2019. Όλα τα στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί με το Monitor by Innews (http://innews.gr) για λογαριασμό του Marketing Week. Το Monitor είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα αποδελτίωσης, καταγραφής και αξιολόγησης δημοσιευμάτων, από έντυπα (εφημερίδες, περιοδικά), διαδίκτυο (ειδησεογραφικά sites, blogs, forums) και έλληνες χρήστες social media.