Θετικά πρόσημα συνοδεύουν τις περισσότερες υποκατηγορίες στην αγορά των snacks, με τα brands να λανσάρουν ισορροπημένες διατροφικά προτάσεις, με ισορροπημένες 360ο καμπάνιες.

Σε τροχιά ανάπτυξης παραμένει η αγορά των snacks, περιστρεφόμενη με συνέπεια γύρω από τον «πλανήτη health & wellness». Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, η κατηγορία των crackers καταγράφει τη μεγαλύτερη άνοδο, με ποσοστό 15,4% YtD σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ διψήφια αναπτυξιακά ποσοστά παρουσιάζουν και τα bread chips, στο 11%. Ανάλογη είναι και η πορεία των μπισκότων, τα οποία ενισχύονται κατά 6,9%, αλλά και των potato chips με ποσοστό 5,6%.

Αξιοποιώντας ως βασικό insight τη στροφή των καταναλωτών σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, σε συνδυασμό με τη μετάβαση σε μια απαιτητική καθημερινότητα που εκτυλίσσεται εν πολλοίς on-the-go, οι μάρκες της κατηγορίας αναβαθμίζουν το προϊοντικό τους χαρτοφυλάκιο με προτάσεις υψηλής θρεπτικής αξίας και φυσικό positioning. Ισορροπία και στον πυλώνα της επικοινωνίας, με πολυκαναλικές καμπάνιες που προτάσσουν τη διατροφική «διαφάνεια» σε επίπεδο συστατικών και τρόπου παραγωγής, συχνά με όχημα το χιούμορ και ευφάνταστα concepts.

ΕΥΕΞΙΑ ON-THE-GO
Υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης καταγράφει διεθνώς η κατηγορία των υγιεινών snacks, με το κοινό να επιλέγει μικρά γεύματα εμπλουτισμένα με superfoods, χωρίς αμφιλεγόμενα συστατικά και με ασφαλείς μεθόδους επεξεργασίας. Σύμφωνα με έρευνα της Grand View Research, η συγκεκριμένη αγορά αναμένεται ενισχυθεί παγκοσμίως με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 5,2%, για να αγγίξει τα 32,88 δισ. δολάρια το 2025.

Η μετάβαση σε ένα νέο διατροφικό μοντέλο που αναπτύσσεται με βάση το «free-from» και την πρόσληψη βιταμινών και μετάλλων ακόμα και στα μικρά γεύματα συμβάλλει στη διεύρυνση της πελατειακής της βάσης, ενώ οι συσκευασίες και τα formats ανταποκρίνονται στους απαιτητικούς ρυθμούς των εν κινήσει καταναλωτών. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της μελέτης, η Ευρώπη αποτελεί ηγέτιδα αγορά στην κατηγορία, αν και, όπως εκτιμούν οι ερευνητές, το υψηλό κόστος της παραγωγής, λόγω των κυμαινόμενων τιμών των πρώτων υλών ίσως εξελιχθεί σε ανασταλτικό παράγοντα.

Η τάση αυτή ενισχύεται και στην Ελλάδα και αποτυπώνεται στις στρατηγικές που χαράσσουν οι μάρκες της κατηγορίας. Όπως εξηγεί η Λαμπρινή Πάντου, Brand Manager, Barilla & Bakery, «αυτό το οποίο παρατηρούμε γενικότερα τα τελευταία χρόνια είναι η στροφή του καταναλωτή σε μια πιο ισορροπημένη διατροφή με μικρά γεύματα καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Επίσης, οι καταναλωτές πια διαβάζουν πίσω από τις ετικέτες, δηλαδή μελετούν τα συστατικά ενός προϊόντος.

Αυτό ακριβώς είναι το σημείο που τα GranCereale υπερτερούν καθώς ήταν ένα από τα πρώτα brands στην κατηγορία τους που δεν χρησιμοποιούν φοινικέλαιο πια, μια στρατηγική απόφαση της εταιρείας, και, το βασικότερο, παρασκευάζονται από 100% άλευρα ολικής άλεσης και δημητριακών». Την εξέλιξη αυτή και τον αντίκτυπό της στο R&D αναγνωρίζει και η Κατερίνα Κουκουτάρη, Marketing Director της alfa: «Ένα προϊόν όπως τα Pitatakia ήρθε για να ανατρέψει τα δεδομένα της κατηγορίας του snacking.

Πιστέψαμε ότι οι σύγχρονες κοινωνίες είχαν ανάγκη να επιστρέψουν σε έναν πιο ισορροπημένο τρόπο διατροφής, και δικαιωθήκαμε. Και είμαστε όλοι περήφανοι για το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης της εταιρείας μας, που βρίσκεται μπροστά από τις εξελίξεις και σχεδιάζει πρωτοποριακά προϊόντα όπως τα Pitatakia, που δεν τηγανίζονται, αλλά ψήνονται στο φούρνο και ζυμώνονται με αγνό παρθένο ελαιόλαδο».

POSITIONING ΘΡΕΠΤΙΚΗΣ ΑΠΟΛΑΥΣΗΣ
Χωρίς συμβιβασμούς στη γευστική διάσταση, τα snacking brands εμπλουτίζουν το portfolio τους με νέους κωδικούς που χαρακτηρίζονται από ευφάνταστους συνδυασμούς και συστατικά υψηλής διατροφικής αξίας. Σε αυτήν την κατεύθυνση, το 2019 τα GranCereale λάνσαραν τα GranCereale Frutta, μπισκότα δημητριακών με τραγανή υφή, κόκκους δημητριακών και ένα mix από cranberries, μήλα και φουντούκια. Λανσάρισμα στον άξονα της ευεξίας και από την εταιρεία Παπαδοπούλου: η νέα σειρά Nutries είναι μια σειρά προϊόντων με συνταγές που βασίζονται σε θρεπτικά συστατικά, όπως βρώμη, φρούτα και ξηροί καρποί.

Η σειρά συστήνεται με τα μπισκότα με βρώμη Nutries τα οποία αποτελούν πηγή φυτικών ινών, ενώ συνδυάζουν τα οφέλη της βρώμης με τη γεύση των φρούτων, της μαύρης σοκολάτας και των ξηρών καρπών και προτείνονται ως σνακ για όλες τις ώρες. Στο κάδρο του υγιεινού snacking εντάσσονται και τα νέα μπισκότα Digestive Χωρίς Ζάχαρη στη σειρά Goodness in Me της Αλλατίνη. Τα νέα μπισκότα εμπλουτίζουν τα ήδη γνωστά Digestive Κλασικά τα οποία ανανεώνουν την εικόνα τους και κυκλοφορούν σε νέα συσκευασία.

Τα μπισκότα Αλλατίνη Digestive, φτιαγμένα με αλεύρι Ολικής Άλεσης, συνιστώνται ως πηγή φυτικών ινών και προτείνονται για διαφορετικές περιστάσεις κατανάλωσης, αλλά και ως βάση για γλυκές, και όχι μόνο, δημιουργίες. Την προϊοντική τους γκάμα διευρύνουν και τα Pitatakia, με 4 νέες γεύσεις -BBQ, Pesto, Ολικής Άλεσης και Μεσογειακή. Τα Pitatakia δεν τηγανίζονται, αλλά ψήνονται στον φούρνο και ζυμώνονται με αγνό παρθένο ελαιόλαδο.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ
Στον πυλώνα της επικοινωνίας, οι μάρκες δίνουν προτεραιότητα στην «εκπαίδευση» των καταναλωτών σχετικά με τα οφέλη αλλά και τις διαφορετικές χρήσεις των προϊόντων τους, διαμορφώνοντας ένα πλούσιο και διαδραστικό media blend. Έχοντας ως στόχο την εδραίωση μακροχρόνιων σχέσεων εμπιστοσύνης με το κοινό, υλοποιούν καμπάνιες σε όλα τα διαθέσιμα κανάλια, που αναδεικνύουν τη θρεπτική τους αξία και επενδύουν με θετικά συναισθήματα το brand.

Η Κατερίνα Κουκουτάρη αναφέρει σχετικά: «Σε επικοινωνιακό επίπεδο, μέσα από τη νέα διαφημιστική ταινία μας, εστιαστήκαμε στο concept “Το σνακ που εμπιστεύεσαι”. Στόχος μας να αξιοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα κανάλια (OOH, TVC, μετρό κλπ.), προκειμένου να ενισχύσουμε την επικοινωνία μας, με έμφαση στο πού βασίζουμε το claim της εμπιστοσύνης, το οποίο έχει να κάνει κυρίως με την καινοτόμο, υγιεινή αξία του προϊόντος».

Τη σημασία της έμπνευσης και της εκπαίδευσης των καταναλωτών στην επικοινωνία, σε συνάρτηση με τα υψηλά διατροφικά standards αναδεικνύει και η Λαμπρινή Πάντου: «Επικοινωνιακά τα GranCereale συνέχισαν να χτίζουν πάνω στο motto τους, “Η δύναμή μας είναι η φύση” σε online και offline περιβάλλον, ενώ παράλληλα επικεντρωθήκαμε και στην ενίσχυση της φιλοσοφίας του #MiniMeal, δίνοντας στους καταναλωτές μας τις κατάλληλες λύσεις αλλά και έμπνευση, για να αντιμετωπίζουν σωστά αλλά και υγιεινά τις μικρές ή μεγαλύτερες πείνες καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Η digital καμπάνια “MiniPeina. MiniMeals by GranCereale” είναι στον αέρα».


GLOBAL NEWS BITES
– Σε πορεία διεύρυνσης βρίσκεται η διεθνής αγορά snacks, η οποία για το διάστημα 2019-2024 αναμένεται να καταγράψει μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 4,2%. (Mordor Intelligence).
– Τα έσοδά της ανέρχονται σε περίπου 350 δισ. δολάρια, ενώ οι περιοχές Ασίας-Ειρηνικού, Λατινικής Αμερικής και Ανατολικής Ευρώπης είναι οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές. (Global Industry Analysts).
– Η ενίσχυση τροφοδοτείται από τις μεταβαλλόμενες διατροφικές συνήθειες: λόγω της απαιτητικής καθημερινότητας, τα «παραδοσιακά» γεύματα «σπάνε» σε περιστάσεις κατανάλωσης snack καθόλη τη διάρκεια της ημέρας και εν κινήσει (Market Research Reports).
– Η κυριότερη αναπτυξιακή τάση είναι αυτή των υγιεινών snacks, με τα brands να εισάγουν πιο υγιεινές επιλογές, όπως προτάσεις με λιγότερες θερμίδες, χωρίς ζάχαρη, λιγότερα λιπαρά, εμπλουτισμένες με βιταμίνες, οργανικές πρώτες ύλες και πλούσιες σε φυτικές ίνες.

ΕΝΤΟΝΟ «SNACKING» ΣΤΑ SOCIAL MEDIA
Από τα πιο πολυσυζητημένα προϊόντα στο διαδίκτυο αποτελούν τα snacks, καθώς μόνο από την αρχή του έτους και για 8 μόλις brands, ο όγκος των αναφορών φτάνει τις 8.000. Πιο συγκεκριμένα, τις δύο πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν τα γεμιστά μπισκότα Oreo με 3.960 αναφορές και μερίδιο δημοσιότητας άνω του 49% και τα Πτι Μπερ (1.940 αναφορές και μερίδιο δημοσιότητας άνω του 24%). Στην τρίτη θέση, έρχονται τα μπισκότα Βιολάντα (643 αναφορές, 8%), τα τσιπς Τσακίρης βρίσκονται στην τέταρτη θέση (495 αναφορές, 6,15%) και στην πέμπτη τα Lay’s (416 αναφορές, 5,18%).

Τα Cream Crackers καταλαμβάνουν την έκτη θέση με 340 αναφορές και στις δύο τελευταίες θέσεις βρίσκουμε τα Pitatakia (140 αναφορές) και τα προϊόντα Goodness in Me της Αλλατίνη (100 αναφορές). Το 61% των αναφορών (περίπου 5.000) είναι tweets κυρίως προερχόμενα από καταναλωτές, που δηλώνουν την προτίμησή τους σε συγκεκριμένα προϊόντα ή κάνουν χιούμορ. Το 21% προέρχεται από sites και blogs και το 16,5% από το Instagram. YouTube και forums μοιράζονται το 1,3%.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε για το διάστημα 01/01-30/6/2019 για τα brands Bιολάντα, Oreo, Pitatakia, Tsakiris, Πτι Μπερ, Cream Crackers, Goodness In Me και Lay’s σε ειδησεογραφικά sites, blogs, Twitter, YouTube, Instagram και forums. Όλα τα στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί με το Monitor by Innews (http://innews.gr) για λογαριασμό του Marketing Week. Το Monitor είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα αποδελτίωσης, καταγραφής και αξιολόγησης δημοσιευμάτων, από έντυπα (εφημερίδες, περιοδικά), διαδίκτυο (ειδησεογραφικά sites, blogs, forums) και έλληνες χρήστες social media (Twitter, Instagram, YouTube).

IN THE NEWS
Στη The Newtons Laboratory ανέθεσε η εταιρεία Παπαδοπούλου την καμπάνια λανσαρίσματος της νέας της σειράς προϊόντων Nutries. Το τηλεοπτικό σποτ για το λανσάρισμα των μπισκότων Nutries βρίσκεται ήδη στον «αέρα», ενώ η καμπάνια περιλαμβάνει και digital υλικά.
Η GOD έχει επιμεληθεί τη νέα τηλεοπτική καμπάνια των μπισκότων Μιράντα Παπαδοπούλου με τίτλο «Μιράντα είναι…». Οι μικροί πρωταγωνιστές περιγράφουν με τα δικά τους λόγια τι σημαίνει Μιράντα, αποκαλύπτοντας διαφορετικές πλευρές του παιδικού μπισκότου.

Mέσα από τις ιστορίες οι θεατές ανακαλύπτουν τις γεύσεις και τις χρήσεις των μπισκότων με «αναπάντεχα γλυκό» τρόπο. Για την παραγωγή της καμπάνιας η GOD συνεργάστηκε με τη Stefi και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Δημήτρης Ινδαρές. Με νέα YouTube καμπάνια βρίσκεται στον «αέρα» η σειρά μπισκότων Αλλατίνη Kings Soft Cookie, με την υπογραφή της attp. Η καμπάνια «Out of the Box», με κύριο target group το νεανικό κοινό έχει ως πρωταγωνιστές τους stand-up κωμικούς Λάμπρο Φισφή, Δημήτρη Μακαλιά και Ζήση Ρούμπο, σε επεισόδια κωμικού και αυτοσχεδιαστικού unboxing των Αλλατίνη Kings Soft Cookie. Η καμπάνια περιλαμβάνει και τηλεοπτικό σποτ με τον Λάμπρο Φισφή, που παραπέμπει τους θεατές στο YouTube.

Τα μπισκότα Oreo «κατέκτησαν» το Μουσείο των Ψευδαισθήσεων με ειδικές εγκαταστάσεις. Το Oreo αποτυπώθηκε σε περισσότερους από 10 χώρους του Μουσείου, παρουσιάζοντας την ποικιλία των διαφορετικών μπισκότων Oreo, με πρωταγωνιστή τα Oreo Vanilla Original. Στo πλαίσιo της ενέργειας «Δες το … αλλιώς!», έτρεξε διαγωνισμός στο Facebook, σε επιμέλεια της Valuecom.

FOCUS POINTS
– Ποσοστά ανάπτυξης καταγράφει η αγορά των snacks στην Ελλάδα, με κύριο μοχλό τις υγιεινές προτάσεις
– Τα brands εμπλουτίζουν το portfolio τους με νέους κωδικούς που χαρακτηρίζονται από ευφάνταστους γευστικούς συνδυασμούς και συστατικά υψηλής διατροφικής αξίας
– Προτεραιότητα στην επικοινωνία δίνεται στην «εκπαίδευση» των καταναλωτών σχετικά με τα θρεπτικά οφέλη αλλά και τις διαφορετικές χρήσεις των προϊόντων τους
– Τα snacks αποτελούν από τα πιο πολυσυζητημένα προϊόντα στο διαδίκτυο, με μεγάλο όγκο αναφορών σε sites και social media
– Τα έσοδα της διεθνούς αγοράς snacks ανέρχονται σε περίπου 350 δισ. δολάρια, με τις υγιεινές προτάσεις να συνιστούν την πιο δυναμική τάση