Χρονιά-ύμνος στην τεχνολογία αναμένεται το 2019 για τη βιομηχανία της επικοινωνίας, με τους καταναλωτές να εμπεδώνουν το στάδιο της ψηφιακής «ενηλικίωσης», ζητώντας από τα brands να εφεύρουν από την αρχή την επιστήμη του marketing με όρους τεχνολογίας.

Οι πελάτες αναζητούν σχέσεις, όχι συναλλαγές». Αυτό υποστήριξε η Laura Bowmer, Senior Manager Of Marketing Operations της Aston Martin, σε εισήγησή της στο Salesforce’s Week of Innovation λίγους μήνες νωρίτερα. Και αν η θέση αυτή τείνει να γίνει κλισέ, εκπλήσσει η αδυναμία των περισσότερων brands να αξιοποιήσουν την τεχνολογία για να δημιουργήσουν μια εξατομικευμένη καταναλωτική εμπειρία, η οποία να είναι relevant για τον καθένα και παρούσα σε κάθε touchpoint, αλλά και να ανταποκριθούν στις προκλήσεις που αναδύονται από τις τεχνολογικές εξελίξεις.

Ποιες είναι λοιπόν αυτές οι τάσεις που θα καθορίσουν τον επικοινωνιακό σχεδιασμό των brands και πώς μπορούν οι marketers να τις αξιοποιήσουν στο μέγιστο;
1. Ουσιαστικό Cross-Channel Engagement: Η ικανότητα να εμπλέκουν ενεργά τους πελάτες με αλληλεπίδραση σε πραγματικό χρόνο σε κάθε κανάλι, μετατρέπεται σε ύψιστη προτεραιότητα για τους επαγγελματίες της επικοινωνίας, με τα ποσοστά, ωστόσο, όσων το επιτυγχάνουν να παραμένουν χαμηλά. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι μόλις το 32% των marketers διεθνώς επικοινωνούν με μηνύματα που εξελίσσονται ανά κανάλι ανάλογα με την ανταπόκριση των πελατών. Αντίθετα, το 39% αναπαράγει τα μηνύματά του στους διαφορετικούς διαύλους, ενώ για το 29% η έννοια του cross-channel είναι παντελώς ξένη, καθώς αγνοείται κάθε έννοια συντονισμού μεταξύ καναλιών. Ισχυρό στοιχείο διαφοροποίησης μπορεί να αποτελέσει η διατμηματική συνεργασία, με όχημα την τεχνολογία, για την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.

2. Ενοποίηση των data: Η επιτυχία της επικοινωνίας εξαρτάται πλέον όλο και περισσότερο από τη χρήση data, από διαρκώς αυξανόμενες πηγές. Και αν ο πολλαπλασιασμός τους είναι «ευλογία», η ολοκληρωμένη αξιολόγηση παραμένει «κατάρα», καθώς μόνο το 47% των marketers δηλώνει ότι έχει μια απολύτως ενοποιημένη εικόνα τους. Ο συνδυασμός στρατηγικών και η χρήση data management platforms εκτιμάται ότι θα αλλάξει το σκηνικό, με τις τελευταίες να αποτελούν με αυξανόμενη συχνότητα στρατηγικό εργαλείο των επαγγελματιών του χώρου. Αξιοποιώντας τες πλέον σε ένα εξαιρετικά ευρύ φάσμα, μέσα στο τρέχον έτος οι DMPs θα λάβουν ακόμη κεντρικότερη θέση για τη διαχείριση των προκλήσεων που θέτει το customer identity, ενώ οι marketers εκτιμούν ότι η αξιοποίησή τους θα ενισχυθεί κατά 60% μέχρι το 2020.

3. Εξατομίκευση στην «τομή» AI και εμπιστοσύνης: Με το 76% των καταναλωτών να περιμένει από τα brands να αντιλαμβάνονται τις ανάγκες του, η εξατομίκευση δεν είναι πια κάτι προαιρετικό αλλά μετατρέπεται σε Νο1 προτεραιότητα. Σύμφωνα μάλιστα με την πρόσφατη έκθεση της Salesforce, State of the Connected Customer, το 53% των πελατών αναμένει ότι οι προσφορές που λαμβάνει θα είναι πάντα προσωποποιημένες. Τα οφέλη του personalization διαχέονται σε ολόκληρο το καταναλωτικό ταξίδι και αποτυπώνονται μεταξύ άλλων, στα brand building, customer acquisition, up-selling και retention.

Οι marketers που χρησιμοποιούν ΑΙ φαίνεται πως έχουν 9% περισσότερες πιθανότητες να καταγράψουν σημαντική βελτίωση χάρη στην εξατομίκευση στο σύνολο του σχεδιασμού τους, ενώ το personalization του customer journey συνολικά αναδεικνύεται ως το κορυφαίο use case της τεχνητής νοημοσύνης. Την ίδια στιγμή, το ζήτημα της εμπιστοσύνης και της διαφάνειας επανέρχεται σταθερά, τόσο ως ζητούμενο από τους χρήστες, όσο και με τη μορφή νομοθετικών ρυθμίσεων, ιδιαίτερα μετά και από τις επανειλημμένες περιπτώσεις «διαρροής» δεδομένων.

Ωστόσο, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στη μεγάλη πλειοψηφία τους (88%) οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να παραχωρήσουν προσωπικές τους πληροφορίες, με αντάλλαγμα εξατομικευμένες εμπειρίες, έχοντας πάντα εχέγγυα για τη διαφύλαξη των στοιχείων τους. Σε αυτό το περιβάλλον, brands και agencies ευθυγραμμίζονται με τη διττή απαίτηση των πελατών, με ένα στα δύο να δηλώνει ότι είναι πιο προσεκτικό στην εξισορρόπηση εξατομίκευσης και ιδιωτικότητας, από ό,τι δύο χρόνια πριν.

ΤΑ DIGITAL MARKETING TRENDS ΤΟΥ 2019
Λαμβάνοντας υπόψη τη δυναμική του digital marketing, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εξελίξεις που αναμένεται να διαμορφώσουν την επόμενη μέρα για το πεδίο. Οι instructors του Professional Diploma in Digital & Social Media της KnowCrunch (https://www.knowcrunch.com) αποκαλύπτουν ποιες είναι οι πέντε νέες τάσεις που θα καθορίσουν την πορεία του, αποτελώντας πυξίδα για brands και agencies.

1. Φωνητικές εντολές: Αφού δοκιμάστηκαν στον χώρο του σπιτιού, είναι καιρός να ανακαλύψουν τη χρηστικότητά τους και τα διάφορα brands. Σύντομα, οι «έξυπνες» ηλεκτρικές συσκευές που συνδέονται με το smartphone και οι φωνητικές εντολές θα αξιοποιούνται από επίδοξους marketers. Πλέον, δεν θα ενημερώνουν τον χρήστη μόνο για την έλλειψη προϊόντων, αλλά θα είναι σε θέση να προτείνουν ποια μάρκα να επιλέξει. Για παράδειγμα, ένα πλυντήριο ρούχων που θα υπενθυμίζει στον κάτοχό του ότι πρέπει να αγοράσει το συγκεκριμένο μαλακτικό γιατί είναι σε προσφορά αυτή την εβδομάδα.

2. Social commerce: Τα e-shops γίνονται social-shops. Ήδη, μέσα στο 2018, παρακολουθήσαμε online shops να προωθούν τις συλλογές τους μέσω των social media. Tα brands χρησιμοποίησαν κυρίως το Instagram και το Facebook, για να τραβήξουν την προσοχή και να παραπέμψουν τους χρήστες στο e-shop τους. Το 2019 αναμένουμε περισσότερες social media πλατφόρμες να υποστηρίζουν αυτή τη λειτουργία και να απλοποιούν τη διαδικασία του e-shopping, ενώ προβλέπεται ότι θα πολλαπλασιαστούν οι αγορές απλά με τη χρήση του κινητού τηλεφώνου.

3. 5G Δίκτυο: Το 4G έβαλε τις βάσεις για πιο γρήγορο video streaming, τεχνητή νοημοσύνη και ΑR τεχνολογία. Το ταχύτατο όμως 5G θα προσφέρει ακόμη περισσότερες δυνατότητες. Περιμένουμε πιο γρήγορο download (10 φορές ταχύτερο από το 4G) που θα ενδυναμώσει τις interactive διαφημίσεις ΑR. Επιπλέον, μοναδικές εμπειρίες περιμένουν τους gamers, γιατί θα μπορούν να κατεβάσουν πιο γρήγορα τα αγαπημένα τους παιχνίδια και νέα game apps με ολοκαίνουρια features.


4. Mobile videos: Τα mobile videos έσπασαν κάθε ρεκόρ το 2018. Αναδείχθηκαν ο «βασιλιάς» του content σε όλα τα social media. Σύμφωνα με στατιστικές, πάνω από 200 εκατ. χρήστες του Instagram ανεβάζουν stories κάθε μήνα. Έτσι, δεν είναι τυχαίο που τα μεγαλύτερα brands επενδύουν σε videos για να προωθήσουν τις συλλογές τους στα social. Tη χρονιά αυτή, αναμένουμε μεγαλύτερη άνοδο του IGTV και των stories στο ΥouTube, καθώς οι άνθρωποι είναι οπτικοί τύποι και τα νέα smartphones παρέχουν ακόμη καλύτερη ποιότητα ήχου, εικόνας και φυσικά γρήγορο download.

5. Micro-influencers: Οι influ-encers ήρθαν για να μείνουν. Το μόνο που αλλάζει αυτή τη χρονιά είναι η μείωση του budget. Oι εταιρείες διαθέτουν λιγότερα χρήματα αλλά περιμένουν τα ίδια αποτελέσματα. Ψάχνουν τον κατάλληλο άνθρωπο, που θα αναδείξει το προϊόν τους και θα παράγει αυθεντικό περιεχόμενο. Έτσι, παρατηρείται ήδη μια στροφή προς τους micro-influencers που δραστηριοποιούνται σε συγκεκριμένες περιοχές και εξειδικεύονται σε κάποιο τομέα, με σκοπό να είναι οι καμπάνιες περισσότερο στοχευμένες.

Ο ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ INFLUENCER MARKETING
Ανάμεσα στις πιο πολλά υποσχόμενες τάσεις, το influencer marketing δεν παραμένει «απρόσβλητο» από τους αλλεπάλληλους τεχνολογικούς στροβίλους και συγκεκριμένα τις ανακατατάξεις που προκαλεί στη βιομηχανία η ανάπτυξη ΑΙ εφαρμογών. Τρεις είναι οι κυριότεροι τρόποι με τους οποίους η τεχνητή νοημοσύνη επαναπροσδιορίζει ουσιαστικά τις προσδοκίες των brands από την επένδυσή τους στο influencer marketing:

1. Μετρώντας αποτελέσματα και όχι reach: Deep learning αλγόριθμοι, η τελευταία εξέλιξη στο ΑΙ, προσφέρουν κάτι που η τεχνολογία δεν μπόρεσε ποτέ μέχρι τώρα να εγγυηθεί: την πρόβλεψη των αποτελεσμάτων της κάθε καμπάνιας. Οι marketers δεν χρειάζεται να συμβιβάζονται πλέον με το reach, αλλά θα μπορούν να βελτιστοποιούν τις καμπάνιες τους βάσει lower funnel metrics, όπως οι πωλήσεις. Agencies όπως το Βranded Entertainment Network έχουν διαμορφώσει deep learning αλγόριθμους που προσφέρουν predictive analytics ειδικά σχεδιασμένα για την αύξηση του ROI εκστρατειών influencer marketing. Χρησιμοποιεί αδόμητα δεδομένα και τα συνδυάζει με τα performance data της καμπάνιας, προκειμένου να προβλέψει τα αποτελέσματά της, έχοντας ήδη να επιδείξει εντυπωσιακές επιδόσεις.

2. Βρίσκοντας τον σωστό influ-encer: Σύμφωνα με την Tubular, το 75% όλων των views στα social media συνδέεται με influencers, ενώ, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Klear, οι microinfluencers ανήρτησαν το 84% όλων των χορηγούμενων Instagram posts διεθνώς μέσα στο 2018. Προφανώς, είναι πρακτικά αδύνατη η καταγραφή, ανάλυση και πρόβλεψη της επίδοσης της δράσης όλων των influencers μόνο από ανθρώπους, με δεδομένη μάλιστα την ανάγκη για συνεργασία με περισσότερους του ενός για εντονότερο impact. To deep learning έχει την ικανότητα να αναλύει το περιεχόμενο αυτό στο σύνολό του, να αναγνωρίζει ποιοι influencers είναι οι πιο κατάλληλοι για το κοινό-στόχο του brand και στη συνέχεια να προβλέπει ποιοι από αυτούς θα έχουν τη βέλτιστη απόδοση.

3. Ενισχύοντας τη διαφάνεια: οι influencers με ψεύτικους followers έχουν μετατραπεί σε μάστιγα για τη βιομηχανία, με brands, agencies αλλά και τις πλατφόρμες να επιχειρούν κατά καιρούς να λάβουν μέτρα περιορισμού της. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση της διαφάνειας, προσφέροντας τη δυνατότητα αποκάλυψης του ποσοστού των bots στους λογαριασμούς των influencers. Παράλληλα, πιο σύνθετες εφαρμογές, όπως αυτές που μπορούν να προσφέρουν οι deep learning αλγόριθμοι, θα μπορούν να τροφοδοτούν τους επαγγελματίες με λεπτομερή insights αναφορικά με την «υγεία», την ανάπτυξη και το engagement κάθε καναλιού, παρέχοντας μια ακριβέστερη πρόβλεψη για το performance του.

ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ
Με το προφίλ του «συνδεδεμένου» καταναλωτή να καθίσταται κυρίαρχο, η διαδραστική, engaging επικοινωνία σε κάθε touchpoint αναδεικνύεται ως στρατηγικό προαπαιτούμενο, με το 80% των καταναλωτών να υποστηρίζει ότι η εμπειρία που προσφέρει ένα brand είναι εξίσου σημαντική με τα προϊόντα και της υπηρεσίες του.

Ωστόσο, οι εταιρείες πλέον κρίνονται με βάση τη συνολική εμπειρία που δημιουργούν και όχι τις μεμονωμένες αλληλεπιδράσεις με το κάθε τμήμα ξεχωριστά, εξέλιξη που διαμορφώνει νέες προκλήσεις, ειδικά για business units που έχουν μάθει να εστιάζουν μόνο σε ένα στάδιο του customer journey.

Πλέον, οι ομάδες των πωλήσεων, του customer service και φυσικά αυτή του marketing οφείλουν να επανεξετάσουν τον αντίκτυπό τους στο σύνολο του customer experience, με τους marketers να αναδύονται ως οι καταλληλότεροι για να λειτουργήσουν ως ο συνδετικός κρίκος και να ηγηθούν ευρύτερων πρωτοβουλιών για την ενοποίηση της εμπειρίας.

ΤΟ 2018 ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
1. Οι marketers που μοιράζονται metrics με το τμήμα των πωλήσεων αυξήθηκαν κατά 21% σε σχέση με το 2017, διεθνώς.
2. Ο αριθμός των πηγών που χρησιμοποίησαν οι marketers πολλαπλασιάστηκαν κατά 19% το 2018, συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.
3. Η υιοθέτηση του AI ενισχύθηκε σε ποσοστό 44% κατά την ίδια περίοδο.
4. Το μερίδιο των δυναμικά συντονισμένων καναλιών αναπτύχθηκε κατά 14% μεταξύ 2017 και 2018.

Η FACEBOOK ΕΠΕΝΔΥΕΙ ΣΤΗΝ (ΤΕΧΝΗΤΗ) ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΤΗΣ
Την προσοχή και τους πόρους της στην ανάπτυξη των λειτουργιών ΑΙ στρέφει η Facebook, η οποία ανακοίνωσε την απόκτηση της GrokStyle Inc., ενός visual shopping και artificial intelligence startup. Η τεχνολογία της GrokStyle, η οποία ενσωματώθηκε στο mobile app της Ikea, ήταν απλή και πρακτική, διευκολύνοντας την αναζήτηση προϊόντων online. Η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης θα μπορούσε να επωφεληθεί σημαντικά από την τεχνογνωσία και το expertise της νεοαποκτηθείσας εταιρείας προκειμένου να στηρίξει τις δικές της προσπάθειες στο πεδίο, ενώ η συγκεκριμένη τεχνολογία θα μπορούσε κάλλιστα να εμπλουτίσει το Facebook Marketplace.

INTEGRATION: ΤΟ «ΚΛΕΙΔΙ» ΤΟΥ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ
Ποιο είναι το στοιχείο που μοιράζονται τα πιο επιτυχημένα brands σήμερα; Αναμφίβολα μια πελατοκεντρική επιχειρηματική στρατηγική που ευθυγραμμίζει με ευελιξία ψηφιακές πλατφόρμες και οικοσυστήματα. Η έβδομη ετήσια μελέτη της Marketing Imperatives, «Integrating to Transform», εμβαθύνει στον ψηφιακό μετασχηματισμό και προσφέρει ένα χρήσιμο roadmap στο people-based marketing. Οι τρεις επιταγές-κλειδιά που ανακύπτουν είναι οι εξής:

1. Ενοποίηση του customer strategy: Η απόκτηση μιας πληρέστερης εικόνας του κοινού δίνει τη δυνατότητα για μακροβιότερες και πιο αποδοτικές σχέσεις μαζί του.
2.  Ενοποίηση των τεχνολογιών: Ένα ευέλικτο, συγκεντρωμένο data hub για identity management σε πραγματικό χρόνο προσφέρει ταχύτητα αντιδράσεων και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για καινοτομία.
3. Ενοποίηση της εκτελεστικής στρατηγικής: Η συντήρηση των οργανωσιακών silos δύναται να «εκτροχιάσει» την εταιρική εξέλιξη, με την κατάλυσή τους να κρίνεται αδιαπραγμάτευτη.