Προσφέροντας ενέργεια στον διαρκώς αυξανόμενο αριθμό καταναλωτών που επιλέγει active lifestyles, τα brands δημητριακών «τροφοδοτούνται» και τα ίδια από την υιοθέτηση ενός πιο δραστήριου και υγιεινού τρόπου ζωής, «συναντώντας» το κοινό τους στα «tracks» των digital media.

Έσοδα της τάξης των 7,9 δισ. δολαρίων αναμένεται να αποφέρει η κατηγορία των δημητριακών πρωινού το τρέχον έτος στην Ευρώπη, ακολουθώντας μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 1,5% έως το 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Statista. Σε παγκόσμιο επίπεδο, αναλυτές της Market Research and Statistics εκτιμούν ότι η αγορά θα φτάσει τα 52,3 δισ. δολάρια μέσα στην επόμενη τετραετία, ενισχυόμενη κατά 5% κατά μέσο όρο ετησίως.

Η ευρεία διάχυση υγιεινών διαιτολογίων, σε συνδυασμό με τη συστηματική ένταξη της άθλησης στην καθημερινότητα, αλλά και τα όλο και πιο πολύπλοκα προγράμματα των καταναλωτών σήμερα, έχουν δώσει αξιοσημείωτη ώθηση στις μάρκες δημητριακών, οι οποίες διαμορφώνουν brand positioning με έρεισμα τις νέες τάσεις.

Και στην Ελλάδα, με τους καταναλωτές να συνειδητοποιούν σταδιακά τα οφέλη της ισορροπημένης διατροφής και της τακτικής άθλησης, αλλά και τον παραδοσιακό προγραμματισμό των γευμάτων να ανατρέπεται, η ζήτηση για δημητριακά και μπάρες αυξάνεται, διαστέλλοντας τον ορίζοντα των επιχειρηματικών ευκαιριών προς την κατεύθυνση των καινοτόμων λανσαρισμάτων, με υψηλή θρεπτική αξία. Απευθυνόμενες σε νεανικά και δραστήρια κοινά, οι εταιρείες μετατρέπουν το διαδίκτυο σε σημείο συνάντησης μαζί τους, σχεδιάζοντας engaging ενέργειες με πρωτότυπα concepts.

ΑΝΤΙΚΡΟΥΟΜΕΝΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΓΧΩΡΙΑ ΑΓΟΡΑ
Αντιφατικές, εν μέρει, τάσεις συνθέτουν την ελληνική αγορά δημητριακών, η οποία ωστόσο, αντιστεκόμενη στις όποιες πιέσεις κινείται ανοδικά. Σύμφωνα με έρευνα της Euromonitor International, το «health and wellness» trend ευνοεί την κατηγορία δημητριακών πρωινού, αν και οι «παραδοσιακές» διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, οι οποίοι συχνά αμελούν το πρωινό σαν γεύμα, τοποθετούνται ως πρόσκομμα στην ανάπτυξή της, προς όφελος on-the-go επιλογών.

Την ίδια στιγμή, όπως προκύπτει από την ίδια μελέτη, οι προωθητικές ενέργειες μέσα στο έτος ήταν αρκετά επιθετικές, με αποτέλεσμα την τόνωση των πωλήσεων, αν και η άνοδος economy brands και private labels άσκησαν πιέσεις στα επίπεδα τιμών. Παράλληλα, μένει να «αποκωδικοποιηθεί» ο αντίκτυπος της τάσης για «home cooking», η οποία έχει τροφοδοτηθεί σημαντικά από τον πολλαπλασιασμό των εκπομπών μαγειρικής και των αντίστοιχων blogs, καθώς και από τον συνολικό περιορισμό των εξόδων των καταναλωτών.

Η Βάσω Μωραϊτέλη, Client Service Executive της IRI, αποτυπώνει την εικόνα της κατηγορίας των δημητριακών σε αριθμούς: «Τα τελευταία στοιχεία για το κλείσιμο του 2018 δείχνουν πως η κατηγορία των δημητριακών είναι ανοδική σε όγκο κατά 6,5% και με όρους αξίας κατά 4,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονιά. Άνοδο σημειώνουν και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά 9,3% σε όγκο πωλήσεων και σε αξία κατά 9,1%. Η κατηγορία των μπαρών σημειώνει άνοδο σε όγκο κατά 28,8% και σε αξία κατά 27%. Άνοδο σημειώνουν και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, κατά 20,7% σε όγκο και κατά 20,3% σε αξία πωλήσεων».

Η ΤΑΣΗ ΤΟΥ «HEALTHY SNACKING»
Αυξάνεται η ζήτηση για μπάρες δημητριακών, οι οποίες θεωρούνται ένα υγιεινό σνακ για κάθε στιγμή της ημέρας. Επενδύοντας στο trend του healthy snacking, το οποίο επιβάλλεται μάλλον, παρά επιλέγεται, από τους φρενήρεις καθημερινούς ρυθμούς και την ανάγκη για υγιεινή διατροφή, τα brands εμπλουτίζουν το προϊοντικό τους χαρτοφυλάκιο με μπάρες εμπλουτισμένες με βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά, ενσωματώνοντας φρούτα και πηγές πρωτεϊνών, με τα φυσικά γλυκαντικά να χρησιμοποιούνται όλο και πιο συστηματικά.

Σύμφωνα με έρευνα της ResearchAndMarkets για την κατηγορία, η παγκόσμια αγορά μπαρών δημητριακών, προβλέπεται ότι θα σημειώσει μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 3,9%, φτάνοντας σε αξία τα 15,35 δισ. ευρώ μέχρι το 2023. Η αποδιοργάνωση των καθημερινών γευμάτων σε συνδυασμό με την εδραίωση της φιλοσοφίας της ευεξίας λειτουργούν ως κινητήριος δύναμη για την αγορά, η οποία όμως, βλέπει σαν προσκόμματα στην ανάπτυξή της άνοδο των τιμών πρώτων υλών όπως οι ξηροί καρποί και η σοκολάτα.

Στην ελληνική αγορά είδαμε τα δημητριακά Fitness να παρουσιάζουν τις νέες φρουτένιες μπάρες Fitness με φράουλα και cranberries και Fitness με ροδάκινο και βερίκοκο, συνδυάζοντας φρούτα και δημητριακά σε βάση με γεύση γιαουρτιού. Όπως όλες οι μπάρες δημητριακών Fitness, φτιάχνονται με σιτάρι και βρώμη ολικής άλεσης και αποτελούν πηγή φυτικών ινών και βιταμινών Β. Από την πλευρά της, η Γιώτης διεύρυνε τη σειρά Sweet & Balance με μπάρες δημητριακών σε 3 γεύσεις, Σοκολάτα, Κράνμπερι και Μέλι-Κανέλα, χωρίς ζάχαρη και γλουτένη. Περιέχουν γλυκαντικό από το φυτό στέβια, έχουν περιορισμένες θερμίδες και περιορισμένα λιπαρά, χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, ενώ είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες.


ΕΣΤΙΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΟ DIGITAL ENGAGEMENT
Ενέργειες που προσκαλούν την ενεργό συμμετοχή του κοινού υλοποιούν οι μάρκες δημητριακών, χτίζοντας διαδραστική επικοινωνία στο ψηφιακό περιβάλλον. Η παρουσία influencers εμπλουτίζει τις digital καμπάνιες, οι οποίες οργανώνονται γύρω από video περιεχόμενο με fun, αλλά και ανθρώπινο χαρακτήρα. Ενδεικτικό είναι το case της καμπάνιας #ProxoraMprosta που λάνσαραν τα δημητριακά ολικής άλεσης και οι μπάρες Fitness, με αποστολή να δώσουν στις γυναίκες την έμπνευση και την ενέργεια να πιστέψουν στις δυνατότητες που κρύβουν μέσα τους.

Στο πλαίσιο της καμπάνιας, τα Fitness, μέσα από τις αληθινές ιστορίες γυναικών που πάλεψαν με ενέργεια και επιμονή για να πετύχουν το όνειρό τους, ενθαρρύνουν και τις υπόλοιπες γυναίκες να βγουν από το comfort zone τους, να αφήσουν στην άκρη τις δικαιολογίες που τις κρατούν πίσω και να κάνουν το πρώτο βήμα για την επίτευξη των στόχων τους. Κεντρικό πρόσωπο της καμπάνιας είναι η Ελεάνα Ανδρεούδη, μία μπαλαρίνα με διεθνείς διακρίσεις, η οποία κατάφερε να κατακτήσει τα όνειρά της.

Μέσα στο καλοκαίρι, η σειρά δημητριακών Le Petit Dejeuner της Tsakiris Family διοργάνωσε διαγωνισμό με κεντρικό μήνυμα την προτροπή #ftiaxevalitsa. Το concept, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της καμπάνιας ανέλαβε το marketing agency Ristart. Βασικό element της καμπάνιας ήταν το hashtag #ftiaxevalitsa, το οποίο έγινε η έμπνευση για το τηλεοπτικό σποτ με πρωταγωνίστρια την παρουσιάστρια Ελένη Τσολάκη.

Στο πλαίσιο της καμπάνιας, η Ristart δημιούργησε την ιστοσελίδα του διαγωνισμού www.ftiaxevalitsa.gr, καθώς και το αυτοκόλλητο με τους κωδικούς συμμετοχής για τις συσκευασίες των δημητριακών Le Petit Dejeuner. Παράλληλα σχεδίασε τα δημιουργικά banners και videos για Facebook, Instagram, YouTube και Google Display Network, ενώ ανέλαβε και μέρος των offline προωθητικών ενεργειών του διαγωνισμού. Προωθώντας την τάση των μικρών γευμάτων, ή mini meals, τα GranCereale υλοποίησαν το #MiniMealism, όπου τα μικρά γεύματα είναι χορταστικά με λίγα και καλά υλικά και GranCereale.

Τα GranCereale, μπισκότα από δημητριακά, μέσα από το #MiniMealism παρουσίασαν 3 mini videos γρήγορης εξιστόρησης καθημερινών προβληματισμών για την ανάγκη ενός χορταστικού και γευστικού mini meal, καλώντας παράλληλα τους καταναλωτές να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις για να διεκδικήσουν δώρα μέσα από κλήρωση.

ΒΡΩΜΗ: TO ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΟ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ FOOD TREND
Ένα διατροφικό trend με πολλαπλά οφέλη αποδεικνύεται η βρώμη, η οποία αναδιατάσσει διαφορετικές πτυχές του food industry, με τα brands να την ενσωματώνουν όλο και πιο συχνά στις γευστικές τους προτάσεις. Δημητριακό 100% ολικής άλεσης, η θρεπτική σύσταση της βρώμης είναι εξαιρετικά ισορροπημένη, καθώς, σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, διαθέτει την υψηλότερη συγκέντρωση πρωτεϊνών σε σχέση με τα άλλα σιτηρά, ενώ αποτελεί πηγή υδατανθράκων, βιταμινών, μετάλλων και αντιοξειδωτικών, όπως μαγγάνιο, μαγνήσιο, σίδηρο και βιταμίνες του συμπλέγματος Β.

Καθίσταται έτσι ιδανική τροφή για αθλητές, αλλά και βασικό συστατικό ενός θρεπτικού πρωινού για μια απαιτητική μέρα, καθώς προσφέρει ενέργεια που χάρη στη σύσταση της βρώμης εκλύεται σταδιακά. Παράλληλα, η βρώμη είναι εξαιρετικά πλούσια σε φυτικές ίνες και Β γλυκάνες, οι οποίες συνδέονται με χαμηλά επίπεδα χοληστερόλης, ενισχύοντας την καλή λειτουργία της καρδιάς. Την ίδια στιγμή, μελέτες αποδίδουν στην κατανάλωσή της βελτιωμένη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα, ενώ, χάρη στην υψηλή της περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, αποτελεί σημαντικό σύμμαχο στην καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος.
Πηγή: healthline.com

«ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΝΤΙΟ» ΣΤΟΝ TONY;
Τη θέση τους στα κουτιά των δημητριακών κινδυνεύουν να χάσουν αγαπημένες μασκότ, τουλάχιστον στη Μεγάλη Βρετανία. Σε ομιλία του σε εκδήλωση της Advertising Association (AA), ο βουλευτής του Κόμματος των Εργατικών Tom Watson έθεσε στο στόχαστρο τα καρτούν που πρωταγωνιστούν στις συσκευασίες των δημητριακών, κατηγορώντας τις εταιρείες ότι η χρήση τους είναι «εξαιρετικά ανεύθυνη» και οδηγεί στην παιδική παχυσαρκία.

Το Νο2 των Εργατικών συμβούλεψε τη διαφημιστική βιομηχανία να βάλει τάξη στα του οίκου της, διαφορετικά θα πρέπει να περιμένει άνωθεν ρύθμιση εάν το κόμμα του λάβει το χρίσμα με τις επόμενες εκλογές. Ο Watson έκανε ιδιαίτερη μνεία σε «ιστορικές» μουσούδες, όπως ο Tony the Tiger των Frosties και ο Coco the Monkey των Coco Pops και σημείωσε χαρακτηριστικά: «Είμαστε ένα έθνος υπέρβαρων, μη υγειών και εθισμένων στη ζάχαρη ανθρώπων, χάρη, σε μεγάλο βαθμό, στις προσπάθειες της διαφημιστικής βιομηχανίας».

Προφανώς, οι δηλώσεις προκάλεσαν αλυσιδωτές αντιδράσεις, τόσο από το πεδίο της διαφήμισης, όσο και από την αγορά των δημητριακών. Εκπρόσωπος της Kellogg’s απάντησε σχετικά: «Πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι γνωρίζουν ότι δουλεύουμε σκληρά για να προσφέρουμε πιο υγιεινές επιλογές: έχουμε περιορίσει τη ζάχαρη στα Coco Pops κατά 40%, αποσύραμε τα υψηλά σε ζάχαρη Ricicles από την αγορά και μειώσαμε τη ζάχαρη και στα Rice Krispies. Παράλληλα, έχουμε εισάγει νέα πολιτική διαφάνειας στις ετικέτες, ώστε να μπορούν οι άνθρωποι να αποφασίσουν οι ίδιοι για το τι θέλουν να αγοράσουν και τι όχι».

FOCUS POINTS
– Με τους καταναλωτές να συνειδητοποιούν σταδιακά τα οφέλη της ισορροπημένης διατροφής και της τακτικής άθλησης, αλλά και τον παραδοσιακό προγραμματισμό των γευμάτων να ανατρέπεται, η ζήτηση για δημητριακά
και μπάρες αυξάνεται

– Η κατηγορία των δημητριακών είναι ανοδική σε όγκο κατά 6,5% και με όρους αξίας κατά 4,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονιά

– Με την εδραίωση του trend του healthy snacking, αυξάνεται η ζήτηση για μπάρες δημητριακών, οι οποίες θεωρούνται ένα υγιεινό σνακ για κάθε στιγμή της ημέρας.

– Η κατηγορία σημειώνει άνοδο σε όγκο κατά 28,8% και σε αξία κατά 27%

– Η βρώμη εξελίσσεται σε διατροφικό trend με πολλαπλά οφέλη, αναδιατάσσοντας το food industry, με τα brands να την ενσωματώνουν όλο και πιο συχνά στις γευστικές τους προτάσεις

– Στην Ευρώπη η κατηγορία των δημητριακών πρωινού αναμένεται να ακολουθήσει μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης 1,5% έως το 2021, οπότε και τα έσοδά της εκτιμάται ότι θα αγγίξουν τα 7,9 δισ. δολάρια

– Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αγορά θα φτάσει τα 52,3 δισ. δολάρια μέσα στην επόμενη τετραετία