Διευρύνοντας στρατηγικά το portfolio τους, τα brands που δραστηριοποιούνται στον χώρο των προϊόντων σοκολάτας επενδύουν σε διαδραστική επικοινωνία και αγκαλιάζουν το health and wellness trend, που προσθέτει «κομματάκια» ευεξίας σε ολόκληρη την κατηγορία.

Η αξία της εκτιμάται περί τα 124 δισ. δολάρια και αναμένεται να αναπτυχθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 2,5% μέχρι το 2025. Η παγκόσμια αγορά της σοκολάτας εκμεταλλεύεται την ευνοϊκή για αυτήν οικονομική συγκυρία που δημιουργεί η καθίζηση των τιμών του κακάο, αλλά και τις νέες τάσεις στη γαστρονομία που διαμορφώνουν τις συνθήκες για καινοτόμα λανσαρίσματα. Η εξάπλωση της φιλοσοφίας της ευεξίας που παρατηρείται παγκοσμίως γίνεται αισθητή και στον «αστερισμό» της σοκολάτας, καλώντας τις εταιρείες να προσαρμόσουν τις συνθέσεις και τις συσκευασίες τους, τη στιγμή που η διαδραστική επικοινωνία και η δημιουργία εμπειριών τίθενται δυναμικά στο προσκήνιο.

ΘΕΤΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ανοδικά κινούνται, κατά κύριο λόγο, οι διαφορετικές υποκατηγορίες των προϊόντων σοκολάτας στην ελληνική αγορά. Σύμφωνα με τη Βάσω Μωραϊτέλη, Client Service Executive της IRI, «τα τελευταία στοιχεία για το διάστημα από 01/01/18 μέχρι και 26/08/18 δείχνουν πως η κατηγορία της σοκολάτας σε πλάκα είναι ανοδική και σε αξία αλλά και σε όγκο. Ειδικότερα, προκύπτει άνοδος της τάξης του 0,9% για την αξία των πωλήσεων και σε όρους όγκου κατά 1,2%. Άνοδο σημειώνουν και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά 34,5% σε αξία πωλήσεων και σε όρους όγκου κατά 41,8%.

Η κατηγορία της εποχιακής σοκολάτας (χριστουγεννιάτικα και πασχαλινά) σημειώνει άνοδο κατά 12,6% σε αξία και κατά 20,4% σε όγκο. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι ανοδικά κατά 573,6% σε αξία και κατά 697,6% σε όγκο. Η κατηγορία σοκολατάκια σημειώνει άνοδο κατά 0,4% σε αξία και πτώση σε όγκο κατά 0,1%, ενώ πτώση παρατηρείται και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της τάξης του 7,8% σε αξία και σε όγκο 5,2%. Η κατηγορία των γκοφρετοειδών είναι πτωτική κατά 1,3% σε αξία και ανοδική κατά 3,4% σε όγκο».

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΙΚΙΛΙΑ
Λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι η παράμετρος της ποικιλίας είναι κομβική για την κατηγορία της σοκολάτας, τα brands εμπλουτίζουν τα προϊοντικά τους χαρτοφυλάκια με νέες γεύσεις, δημιουργικό packaging και διαφορετικά formats για διαφορετικές περιστάσεις κατανάλωσης. H Μαρία-Χριστίνα Ροσέσκου, Senior BM Confectionery Greece, Cyprus & Malta της Mars Hellas μας μεταφέρει την εικόνα: «Το τελευταίο διάστημα και ειδικότερα το Q4 2018 χαρακτηρίζεται από μια έντονη κινητικότητα στον τομέα των νέων λανσαρισμάτων, τόσο όσον αφορά νέες γεύσεις (λευκή σοκολάτα, με στέβια κλπ), όσο και νέα formats (μπουκίτσες κλπ). Γενικότερα η κατηγορία της σοκολάτας χαρακτηρίζεται από έντονο innovation, ανταποκρινόμενη στην ανάγκη του καταναλωτικού κοινού να απολαύσει τη σοκολάτα σε ποικιλία γεύσεων και format».

Σε αυτή τη λογική, τα Snickers και Twix λάνσαραν τα Snickers Bites 136γρ. και τα Twix Bites 140γρ., σε μπουκίτσες που μοιράζονται εύκολα. Η οικογένεια της Lacta εμπλουτίστηκε με τις Lacta White, Lacta Extra Cocoa και Lacta Crispy, ενώ παράλληλα παρουσίασε την καινοτομία Lacta Oreo Sandwich. Νέες γεύσεις και για το brand Υγείας Παυλίδη, τις 70% Κόκκινα φρούτα και Φουντούκια. Διαφοροποίηση και στα formats, με τα Lacta Oreo minis και 70% κακάο 30γρ. Τροφοδοτώντας περαιτέρω την ποικιλία, φέτος η δωδώνη λανσάρει νέες συσκευασίες για τις σοκολάτες μπάρες, με νέο σχεδιασμό λογοτύπου και συσκευασίας.

Επιπλέον, παρουσίασε νέες συσκευασίες για τα βραχάκια και τις πραλίνες, πιο οικονομικές, ευέλικτες και μοντέρνες. Σε επίπεδο γεύσεων, έχουν προστεθεί νέες σε σοκολάτα υγείας, γάλακτος και λευκή σοκολάτα, όπως με αλατισμένη καραμέλα, με λεμόνι και βάφλα, ή με κόκκινα φρούτα, αλλά και νέες πραλίνες όπως κακάο με λευκή σοκολάτα, τιραμισού με σοκολάτα γάλακτος και πραλίνα κάστανο με λευκή σοκολάτα. Συνολικά διαθέτει 15 μπάρες σοκολάτας (100γρ. και 40γρ.), 8 διαφορετικές γεμιστές πραλίνες και 4 είδη από βραχάκια σοκολάτας.

ΓΕΥΣΗ ΕΥΕΞΙΑΣ
Με τη φιλοσοφία της ευεξίας να αφήνει το αποτύπωμά της σε ολόκληρο το καταναλωτικό φάσμα, το ρεύμα του wellness συμπαρασύρει και την κατηγορία της σοκολάτας. Επιστρατεύοντας ευελιξία και στρατηγικό σχεδιασμό, τα brands έχουν τη δυνατότητα να ευθυγραμμιστούν με το trend, τόσο με τα λανσαρίσματα, όσο και με την επικοινωνία τους. Την τάση αυτή επισημαίνει και η Μαρία Μιχαλοπούλου, Marketing Manager στα Παγωτά Δωδώνη ΑΒΕΕ: «Οι καταναλωτές αναζητούν συνεχώς τρόφιμα που επιτυγχάνουν τη σωστή ισορροπία μεταξύ γεύσης και υγιεινής διατροφής. Η υγεία θεωρείται άκρως σημαντικό αγαθό διαχρονικά, αλλά δεν θριαμβεύει πάντα πάνω από την γεύση. Επομένως, πρόκληση για εμάς αποτελεί να προσφέρουμε ένα γευστικό προϊόν με βελτιωμένη θρεπτική αξία που να αρέσει στο ευρύ κοινό».

Την εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει και η Αθηνά Ποπώφ, Marketing Manager Chocolate για Ελλάδα και Ιταλία της Mondelez International: «Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μία σαφής τάση πίσω από το health & wellness σε όλες τις κατηγορίες τροφίμων, επηρεάζοντας φυσικά και τη σοκολάτα. Η τάση αυτή προβλέπεται να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο στο μέλλον, αφού οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο συνειδητοποιημένοι και ευαισθητοποιημένοι ακόμα και σε κατηγορίες που έχουν έναν καθαρά απολαυστικό χαρακτήρα. Η Mondelez, έχοντας σαν βασικό πυλώνα την κλασσική και διαχρονική Σοκολάτα Υγείας Παυλίδη έχει ήδη σχεδιάσει μία στρατηγική που να απαντάει σε αυτή την τάση. Αυτό υλοποιείται μέσα από ειδικά διαμορφωμένες συσκευασίες (portion control), ενισχύοντας την πλατφόρμα της μάρκας με νέες γευστικές εμπειρίες στη σοκολάτα 70% κακάο, τονίζοντας ότι η μεγάλη περιεκτικότητα σε κακάο έχει ευεργετικά οφέλη για τον οργανισμό, με παράλληλη κυκλοφορία νέων προϊόντων με πιο wholesome συστατικά».

ΑΝΟΔΟΣ ΤΗΣ CRAFT ΣΟΚΟΛΑΤΑΣ
Στο πλαίσιο της «οικονομίας της εμπειρίας», ενισχύεται η ζήτηση για ξεχωριστές γευστικές προτάσεις, που ξεφεύγουν από το τυποποιημένο. Διεθνείς έρευνες εντοπίζουν εδώ μια σταθερά ενισχυόμενη τάση, η οποία, παρά το αυξημένο κόστος με το οποίο συνδέεται συχνά, απαντά στην αυξημένη ευαισθητοποίηση ως προς την ποιότητα των πρώτων υλών και τη διαδικασία παρασκευής. Όπως σημειώνει η Μαρία Μιχαλοπούλου, «οι προτάσεις artisanal αποτελούν φυσικά επιλογή των καταναλωτών, οι οποίοι θέλουν να γευτούν κάτι το ξεχωριστό, σχεδόν προσαρμοσμένο (customized) στις δικές τους ανάγκες και το οποίο θα τους δίνει την αίσθηση της μοναδικότητας που αναζητούν σε όλα τα προϊόντα που επιλέγουν να καταναλώσουν. Για αυτό εξάλλου, οι χειροποίητες σοκολάτες δωδώνη είναι ακριβώς αυτό που αναζητά ένας πελάτης που επιλέγει με βάση την εξαιρετική ποιότητα, τη μοναδικότητα και την αυθεντικότητα, τόσο στη γεύση, όσο και την παρασκευή των προϊόντων που επιλέγει να καταναλώσει».


Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΑΞΟΝΑΣ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Ολοκληρωμένες προσεγγίσεις στην επικοινωνία διαμορφώνουν τα brands, με έντονο το βιωματικό στοιχείο, σε όλα τα διαθέσιμα κανάλια. Όπως εξηγεί η Αθηνά Ποπώφ, «θέλουμε να δώσουμε στους καταναλωτές μας την ευκαιρία να έρθουν ακόμα πιο κοντά μας μέσα από branded experiential δράσεις, τόσο σε επίπεδο digital, όσο και BTL». Υπέρ της εφαρμογής ενός ολοκληρωμένου πλάνου επικοινωνίας, με έμφαση στη διάδραση και τη δοκιμή τίθεται και η Μαρία Μιχαλοπούλου: «“Χρειάστηκαν 50 χρόνια για να δημιουργήσουμε τις χειροποίητες σοκολάτες δωδώνη”. Αυτή η φράση συνοψίζει τη βασική μας στρατηγική και θα την υποστηρίξουμε με πολλούς τρόπους όπως με retail marketing activities στο δίκτυο καταστημάτων δωδώνη, με καταχωρήσεις στα ΜΜΕ και με μια καμπάνια στις σελίδες social-media της δωδώνης.

Και όλα αυτά στηρίζονται ταυτόχρονα σε 2 άξονες: B2C και B2B, δεδομένου ότι οι προτάσεις μπορούν να αποτελέσουν ένα εξαιρετικό εταιρικό δώρο, ειδικά τις γιορτές. Σκοπεύουμε να κάνουμε και διάφορες ενέργειες grassroots, για να έρθουμε πιο κοντά στο κοινό μας, να το καλέσουμε να δοκιμάσει τα προϊόντα μας και φυσικά να γευτεί τις νέες προτάσεις που εμπλούτισαν και φέτος τη συλλογή δωδώνη». Στο πλαίσιο αυτό, η Mondelez σε συνεργασία με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, στήριξε για 24η χρονιά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Η Σοκολάτα και ο Παυλίδης», το οποίο υλοποιείται από το 1994 στο εργοστάσιο Παυλίδη. Νωρίτερα μέσα στη χρονιά, το εργοστάσιο σοκολάτας Παυλίδη άνοιξε τις πόρτες του σε 45 τυχερούς που είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε ξεναγήσεις που πραγματοποιήθηκαν σε αυτό και να περιηγηθούν στη γραμμή παραγωγής. Κάτω από το μήνυμα «Δεν είσαι ο εαυτός σου όταν πεινάς!», η Snickers υλοποίησε τον διαγωνισμό «Ronaldo το Φαινόμενο», με τους καταναλωτές να διεκδικούν ένα ταξίδι στη Βραζιλία για να γνωρίσουν τον Ronaldo, ενώ οι Snickers, Twix, Mars και Bounty διοργάνωσαν το «Back 2 School» με έπαθλο 100 ευρώ κάθε μέρα, μέσω των κωδικών στις συσκευασίες των single bars.

ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ψηλά στην agenda των σοκολατοβιομηχανιών βρίσκεται η σφυρηλάτηση του κοινωνικού τους προφίλ, μέσα από δράσεις που υπηρετούν τον άνθρωπο αλλά και το περιβάλλον. Ενδεικτικό είναι το case της Mondelez που υλοποιεί το πρόγραμμα βιώσιμης ανάπτυξης Cocoa Life. Η πρωτοβουλία περιλαμβάνει δεσμεύσεις της εταιρείας για τη μείωση των εκπομπών στην αλυσίδα εφοδιασμού του κακάο στην Γκάνα, αλλά και σχέδια δράσης για την ενδυνάμωση των γυναικών σε συνεργαζόμενες χώρες. Πιστοποιημένο πρόγραμμα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας εφαρμόζει και η ΙΟΝ ΑΕ, το οποίο αφορά στη διαχείριση αποβλήτων, εκπομπών ρύπων και στην ανάπτυξη στρατηγικών μείωσης κατανάλωσης φυσικών πόρων.

Σημαντική βελτίωση παρατηρήθηκε σε πολλαπλούς τομείς στο διάστημα 2009 με 2017, όπως 40% μείωση ηλεκτρικής ενέργειας και δραστική μείωση αποβλήτων που καταλήγουν στον ΧΥΤΑ. Θέτοντας τους νέους στο επίκεντρο, η Mars Multisales Europe & South Africa έδωσε την ευκαιρία σε απόφοιτους πανεπιστημιακών σχολών για επαγγελματική εμπειρία και εκπαίδευση στα γραφεία της στην Ελλάδα ή σε άλλες χώρες της Ευρώπης και της Νότιας Αφρικής, στο πλαίσιο του προγράμματος Mars Leadership Experience.

INTERNATIONAL TRENDS-TO-WATCH
Τρεις διεθνείς τάσεις με σημαντική δυναμική εντοπίζει πρόσφατη έρευνα της Infiniti Research:

1. Τα επιδόρπια ως συστατικό:
Η σοκολάτα αποτελεί πρωταρχικό συστατικό για τα επιδόρπια, αλλά το να χρησιμοποιούνται τα επιδόρπια ως συστατικό σε σοκολάτα αποτελεί ένα από τα νέα trends. Από τις κρέπες στην creme brulee και το tiramisu, μια μεγάλη σειρά από επιδόρπια αποτελούν πλέον κάποιες από τις πιο δημοφιλείς γεύσεις σοκολάτας. Εκτός από αυτά, που θα μπορούσαν να θεωρηθούν πιο «παραδοσιακά», λανσάρονται και σοκολάτες με γεύσεις milkshake και παγωτών.

2. Γεύσεις εσπεριδοειδών: Οι σοκολατοβιομηχανίες φαίνεται να πειραματίζονται όλο και περισσότερο με γεύσεις εσπεριδοειδών, πέρα από το ευρέως διαδεδομένο πορτοκάλι. Τα τελευταία χρόνια, τα λανσαρίσματα με λεμόνι έχουν αυξηθεί παγκοσμίως, ενώ εμφανίζονται και πιο σύνθετες εκδοχές, όπως συνδυασμοί με λεμόνι γιαούρτι και πιπέρι.

3. Λαχανικά και σοκολάτα: Ένα μάλλον παράδοξο πάντρεμα, αυτό των λαχανικών με τη σοκολάτα αξιολογείται από τους ερευνητές ως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα. Αν και ακόμη σε niche στάδιο, οι διεθνείς αγορές, ιδιαίτερα στην Ασία, φαίνεται να καλωσορίζουν προτάσεις όπως το Purple Sweet Potato Chocolate που δημιούργησε η Mujirushi Ryohin, με πάστα μωβ πατάτας και λευκή σοκολάτα.

IN BRIEF
– Η Γιώτης διακρίθηκε στην τελετή απονομής των Sales Excellence Awards 2018, λαμβάνοντας ασημένιο βραβείο για την απόδοσή της στον Κλάδο των Πωλήσεων. Συγκεκριμένα, η Γιώτης διακρίθηκε για την πορεία και την αύξηση πωλήσεων του ροφήματος σοκολάτας Γιώτης.

– To brand ION επί μία δεκαετία, από το 2008 έως το 2017 καταλαμβάνει την πρώτη θέση καλής φήμης στην κατηγορία του, σύμφωνα με τον θεσμό των Famous Brands.

– Για μια ακόμη χρονιά, τα brands της Mondelez, Lacta και Υγείας Παυλίδη, ξεχώρισαν στα φετινά Ermis Awards, καθώς απέσπασαν 4 Ermis Gold, 6 Ermis Silver και 3 Ermis Bronze στις ενότητες AD, Branded Entertainment & Content, και Production.

– Η Mars κατέκτησε τη 2η θέση στον θεσμό Best Multinational Workplace στην Ευρώπη, κατά τη διάρκεια της τελετής Great Place To Work 2018. Πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά χρονιά που η Μars λαμβάνει διάκριση στο πλαίσιο του συγκεκριμένου θεσμού.

FOCUS POINTS
– Ανοδικά κινούνται οι διαφορετικές υποκατηγορίες των προϊόντων σοκολάτας στην ελληνική αγορά
– Η παράμετρος της ποικιλίας είναι κομβική για την κατηγορία της σοκολάτας, με τα brands να εμπλουτίζουν τα προϊοντικά τους portfolios με νέες γεύσεις και διαφορετικά formats
– Έντονος είναι ο βιωματικός χαρακτήρας στην επικοινωνία της κατηγορίας, με τις μάρκες να αναπτύσσουν experiential ενέργειες σε όλα τα διαθέσιμα κανάλια
– Με ευελιξία και στρατηγικό σχεδιασμό, τα brands ευθυγραμμίζονται με το health & wellness trend, τόσο με τα λανσαρίσματα, όσο και με την επικοινωνία τους