Νέα προϊόντα και καινοτόμες υπηρεσίες αναμορφώνουν δραστικά το πεδίο των ηλεκτρονικών συναλλαγών, με τους έλληνες καταναλωτές να εξοικειώνονται ολοένα και περισσότερο με την αξιοποίησή τους.

Η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, τα νέα καταναλωτικά πρότυπα, αλλά και οι μεταβολές στον τρόπο ζωής πυροδοτούν αλυσιδωτές αντιδράσεις στο χώρο των ηλεκτρονικών πληρωμών, με νέα προϊόντα και ασφαλέστερες υπηρεσίες να κάνουν την εμφάνισή τους με ταχείς ρυθμούς, θέτοντας νέους όρους στο συναλλακτικό οικοσύστημα. Οι διεθνείς τάσεις αφήνουν το αποτύπωμά τους στην εγχώρια αγορά, τη στιγμή που οι έλληνες καταναλωτές υιοθετούν σταδιακά τα νέα εργαλεία, χωρίς ωστόσο να εξαλείφονται οι προβληματισμοί για την ασφάλεια και την παραβίαση της ιδιωτικότητας.

ΑΝΟΔΙΚΗ ΤΡΟΧΙΑ ΠΑΡΑ ΤΟΥΣ ΕΝΔΟΙΑΣΜΟΥΣ
Θετικά πρόσημα καταγράφει η πορεία του e-commerce στην Ελλάδα, με κινητήριους μοχλούς την άνεση και την εξοικονόμηση χρημάτων. Όπως επισημαίνει ο Γιάννης Γραμματικός, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της Τράπεζας Πειραιώς, «η ελληνική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου συνεχίζει να αυξάνεται και το 2018, με έναν στους τρεις Έλληνες να αγοράζει προϊόντα και υπηρεσίες διαδικτυακά. Η σχέση, λοιπόν, του  Έλληνα με τις ψηφιακές πληρωμές είναι δεδομένη και ο λόγος είναι απλός: μπορεί να συγκρίνει και να βρει καλύτερες τιμές, γρηγορότερα και από την άνεση του σπιτιού του, με ασφάλεια και χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις».

Αν και η απόσταση με την υπόλοιπη Ευρώπη παραμένει, δεν απουσιάζουν οι ενδείξεις που συνηγορούν στην άμεση υπέρβασή της. Όπως σημειώνει ο Κωστής Πάικος, eBusiness Services Manager, Group Digital Banking της Eurobank, «μπορεί οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων να υπερδιπλασίασαν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, όμως η Ελλάδα παραμένει μια αγορά καθολικά καθοδηγούμενη από τη χρήση των μετρητών. Ακόμα και σήμερα, περίπου το 85% των συναλλαγών εκτελείται με μετρητά, ενώ η χώρα μας παραμένει στις τελευταίες θέσεις ανάμεσα στους 28 της Ευρώπης στη διείσδυση ηλεκτρονικών συναλλαγών ανά κάτοικο.

Από την άλλη μεριά όμως, υπάρχουν αρκετοί δείκτες που μας επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι: για παράδειγμα, το 85% των πληρωμών στη Eurobank εκτελούνται από το e-banking, 9 στα 10 εμβάσματα γίνονται ηλεκτρονικά, ενώ περίπου 6 στις 10 πληρωμές με κάρτες γίνονται ανέπαφα, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 180% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Επίσης, οι πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες οι οποίες στοχεύουν στη μείωση των συναλλαγών με μετρητά (χτίσιμο αφορολόγητου, υποχρεωτική χρήση τερματικών POS), είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και θεωρώ ότι θα δώσουν σημαντική ώθηση στις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Ήδη το 2017, οι συναλλαγές σε τερματικά POS αυξήθηκαν κατά 45% ενώ η κατοχή τους από επιχειρήσεις διπλασιάστηκε κατά την ίδια περίοδο».

H ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ «ΚΕΦΑΛΑΙΟ»
Πρωταρχικό μέλημα των online καταναλωτών αποτελεί αναμφίβολα η διασφάλιση της αξιοπιστίας του περιβάλλοντος συναλλαγής, επιλέγοντας ηλεκτρονικά καταστήματα και τραπεζικές υπηρεσίες που κερδίζουν την εμπιστοσύνη τους. Όπως εξηγεί ο Γιάννης Γραμματικός, «ο καταναλωτής, εκτός από την τιμή του προϊόντος, θέλει να νιώθει ασφάλεια σε ένα e-shop και να του εμπνέει εμπιστοσύνη. Εφόσον καλυφθούν αυτές οι δύο ανάγκες, τότε θα ξεκινήσει τη διαδικασία της παραγγελίας, με τη γρήγορη πλοήγηση στις οθόνες και την άμεση εκτέλεση της πληρωμής να αποτελούν στοιχεία διαφοροποίησης του e-shop.

Σε αυτό το σημείο η Τράπεζα Πειραιώς καινοτομεί μέσω της υπηρεσίας tokenisation One-Click-Pay, δίνοντας στον χρήστη την επιλογή να αποθηκεύσει την κάρτα του για επόμενες αγορές. Στην πραγματικότητα αποθηκεύεται ένας αριθμός token που είναι μοναδικός, ο οποίος δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε άλλο e-shop. Με αυτό τον τρόπο ένας πελάτης που επιστρέφει συχνά σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα δεν χρειάζεται, πλέον, να πληκτρολογεί κάθε φορά τα στοιχεία της κάρτας του».

Τη σημασία της εγκαθίδρυσης σχέσεων εμπιστοσύνης σε κάθε διάσταση της επαφής με τους τραπεζικούς φορείς τονίζει και ο Σωτήρης Κυριάκος, Διευθυντής Διευθύνσεως Εναλλακτικών Δικτύων της Alpha Bank, ο οποίος σχολιάζει σχετικά: «Οι πελάτες έχουν πλέον την απαίτηση οι επιλογές πληρωμής να είναι αποδοτικές, χαμηλού κόστους, εύκολες στη χρήση και, ιδανικά, διεθνώς συμβατές.

Αυτό μεταφράζεται κυρίως σε υψηλά επίπεδα εξυπηρετήσεως μέσω της συνολικής εμπειρίας του πελάτη, σε ό,τι αφορά την ίδια την συναλλαγή που πραγματοποιεί, τη διευκόλυνσή του, αλλά και την ασφάλεια που του παρέχεται. Η ομαλή ολοκλήρωση της ψηφιακής πληρωμής είναι θεμελιώδης για τη διατήρηση της εμπιστοσύνης, την ικανοποίηση και την αφοσίωση του πελάτη».

Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ON THE GO
Εδραιώνεται σταδιακά το πρότυπο του «συνδεδεμένου καταναλωτή», ο οποίος πραγματοποιεί τις αγορές του εν κινήσει, οπουδήποτε κι αν βρίσκεται. Όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα Digital Payments που διεξάγει η Visa σε 22 χώρες, στην Ελλάδα, το 78% των Ελλήνων χρησιμοποιεί πλέον φορητές συσκευές για να παρακολουθεί τα οικονομικά του και το 64% των καταναλωτών αισθάνεται πιο άνετα να πραγματοποιεί συναλλαγές με το κινητό. Την avant guard της υιοθέτησης ψηφιακών πληρωμών συνθέτουν οι millennials, οι οποίοι χαρακτηρίζουν εαυτούς ως «χρήστες mobile πληρωμών» σε ποσοστό 86%.

Σε αυτό το περιβάλλον, οι νέες ευέλικτες υπηρεσίες που αξιοποιούν τη σύγχρονη τεχνολογία αναμένεται να καθορίσουν το μέλλον, δίνοντας λύσεις στις σύγχρονες απαιτήσεις. Ο Κωστής Πάικος, σκιαγραφεί την πορεία του χώρου: «Με άξονες την αυξανόμενη διείσδυση των έξυπνων τηλεφώνων με αναβαθμισμένα χαρακτηριστικά (π.χ. NFC, HCE, biometrics), τη ραγδαία αύξηση της χρήσης του mobile internet, καθώς και την ανάπτυξη ευέλικτων λύσεων στα σημεία διεπαφής, οι εξελίξεις στην τεχνολογία έρχονται να απαντήσουν στις νέες αυτές ανάγκες και προσδοκίες των καταναλωτών για άμεσες, end to end λύσεις ηλεκτρονικών πληρωμών.

Σημαντικό ρόλο σε αυτό το νέο οικοσύστημα θα παίξουν τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια, κυρίως αυτά που αφορούν κινητά τηλέφωνα (mobile wallets) με τη δημιουργία ελκυστικών υπηρεσιών για πληρωμές σε φυσικά σημεία. Επίσης, οι μεταφορές μεταξύ φυσικών προσώπων (Peer-To-Peer/P2P payments) οι οποίες ενσωματώνουν στη διαδικασία πληρωμής εμπεδωμένους τρόπους ψηφιακής επικοινωνίας, όπως το email και τα social media, μετατρέπουν την ανταλλαγή χρημάτων σε μια εύκολη και άμεση συναλλακτική διαδικασία. Όσο οι τεχνολογίες αυτές ωριμάζουν και το οικοσύστημα ισχυροποιείται, όλο και περισσότεροι καταναλωτές θα αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο εκτελούν τις συναλλαγές τους».

ΚΑΤΑΡΓΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΠΑΦΗ
Με την ταχύτητα να αποτελεί ζητούμενο σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας, οι νέες δυνατότητες που τίθενται στην υπηρεσία των καταναλωτών κερδίζουν εμφανώς έδαφος. Μεταξύ αυτών, οι ανέπαφες συναλλαγές αλλά και οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής καταγράφουν σταθερά αυξητικά ποσοστά. Σύμφωνα με τον Σωτήρη Κυριάκο, «τόσο οι καταναλωτές όσο και οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τις ανέπαφες συναλλαγές διαπιστώνουν πως οι αγορές γίνονται πιο εύκολα και πιο γρήγορα, κυρίως όταν η τεχνολογία “παντρεύεται” με την ήδη αυξημένη χρήση των smartphones με την τεχνολογία NFC.

Ο χρόνος που απαιτείται είναι ελάχιστος και η συναλλαγή εκτελείται με ασφάλεια, με αποτέλεσμα τη μείωση της αναμονής στα ταμεία και τη βελτίωση της συνολικής εμπειρίας του πελάτη. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο Innovation Forum Athens 2018, η μεγάλη αύξηση στη χρήση καρτών στην Ελλάδα συνεχίζεται. Ήδη το 58% των συναλλαγών με κάρτα στον φυσικό κόσμο πραγματοποιείται πλέον ανέπαφα.

Αυτή η επίδοση σηματοδοτεί αύξηση υψηλότερη από 180% τον τελευταίο χρόνο (σε σύγκριση με το Μάρτιο 2017). Παράλληλα, σημαντικά αυξάνεται και η χρήση του e-banking, με το 1ο τρίμηνο του 2018 να σημειώνει αύξηση στο πλήθος των εγχρήματων συναλλαγών μέσω web και mobile banking κατά 15,14% σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2017. Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΤ, η χρήση του mobile banking στην ελληνική τραπεζική αγορά αυξήθηκε κατά 87,78».


INNOVATION FORUM ATHENS 2018: ΔΙΕΥΡΥΝΕΤΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΚΑΡΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Με θέμα Empowering You to the Digital Economy πραγματοποιήθηκε φέτος το ετήσιο Innovation Forum Athens 2018 της Mastercard. Όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η χρήση κάρτας στην Ελλάδα πλέον έχει αυξηθεί σημαντικά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Mastercard, ο όγκος συναλλαγών με κάρτα κατέγραψε αύξηση 45% το 2017 (σε σύγκριση με το 2016) ενώ, βάσει στοιχείων της εταιρείας, η μέση αξία συναλλαγής με κάρτα μειώθηκε περίπου κατά 35% (σε σύγκριση με το 2015), αποδεικνύοντας ότι οι Έλληνες έχουν υιοθετήσει πλέον τις ηλεκτρονικές πληρωμές και για τις καθημερινές αγορές χαμηλότερης αξίας.

Παρά την αισιοδοξία που εμπνέουν τα δεδομένα αυτά, το περιθώριο για περαιτέρω ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πληρωμών παραμένει μεγάλο, σύμφωνα με τη Mastercard. Η Ελλάδα βρίσκεται αρκετά χαμηλά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στο ποσοστό όγκου συναλλαγών με κάρτα ως μέρος του συνολικού ΑΕΠ της χώρας -παρά τη σημαντική αύξηση που κατέγραψε η αναλογία αυτή το 2017 (10% του ΑΕΠ σε όρους 2016), ενώ το 2015 βρισκόταν σχεδόν στο ? άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

40% ΤΟΥ ONLINE ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΑΓΟΡΑΖΕΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ
Πρωτοβουλία για την πληροφόρηση των ελλήνων καταναλωτών σχετικά με τη χρήση των καρτών για αγορές στο διαδίκτυο ανέλαβε ο GRECA. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου, ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα ακολουθεί σταθερά ανοδική πορεία, με τον τζίρο του να αγγίζει πλέον τα €4 δισ. (2% του ΑΕΠ). Αντίστοιχα, λειτουργούν περισσότερα από 6.500 ελληνικά e-shops, με τους έλληνες διαδικτυακούς καταναλωτές να ξεπερνούν τα 3 εκατ., σύνολο που αντιστοιχεί στο 40% του «online» πληθυσμού. Σημαντική είναι και η αύξηση των αγορών από ελληνικά ψηφιακά σημεία πώλησης, τα οποία προτιμούν περισσότεροι από το 80% των e-shoppers.

KEY DEVELOPMENTS
– Η Ελλάδα ήταν μια από τις πρώτες χώρες στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη όπου εγκαινιάζονται οι υπηρεσίες της PayPal στην τοπική γλώσσα.
– Η Visa και η ΕΤΕ συνεργάστηκαν με τις εταιρείες Folli Follie και Links of London, με σκοπό να δημιουργήσουν δαχτυλίδια και βραχιόλια με ενσωματωμένη τεχνολογία ανέπαφων πληρωμών.
– Η Mastercard ανακοίνωσε ότι οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν χρήση biometrics, όπως τo δακτυλικό αποτύπωμα ή η αναγνώριση προσώπου, ως τρόπο ταυτοποίησης κατά την διάρκεια των αγορών τους με τη Mastercard, από τον Απρίλιο του 2019.
– Η Visa και η Allianz Partners παρουσιάζουν τη λύση πληρωμών Allianz Prime. Η εφαρμογή πιστότητας και mobile πληρωμών είναι η πρώτη του είδους της στον κλάδο της ασφάλισης και επιτρέπει στους πελάτες να πραγματοποιούν πληρωμές μέσω της κινητής τους συσκευής, είτε online είτε στα καταστήματα. Η νέα εφαρμογή διαθέτει ενσωματωμένη τεχνολογία ασφαλείας της Visa, η οποία αντικαθιστά τα στοιχεία της κάρτας με token.
– Η Mastercard ανακοινώνει τη δημιουργία του Accelerate, μιας νέας πρωτοβουλίας για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας των FinTechs. Το Accelerate είναι σχεδιασμένο για να λειτουργεί παράλληλα με το πρόγραμμα της Mastercard για την υποστήριξη των startups, Start Path.
– Η Visa ανακοίνωσε τα εγκαίνια του Visa Innovation Studio στο Tel Aviv που συνδέει τις τεχνολογίες πληρωμών με fintech. Το Innovation Studio θα εξυπηρετεί ως κέντρο εργασίας για start-up εταιρείες που αναπτύσσουν λύσεις πληρωμών επόμενης γενιάς.

    Ποιος είναι ο αντίκτυπος των ψηφιακών πληρωμών σε retail και e-commerce;

Οι πελάτες εκτιμούν την εύκολη διαδικασία αγοράς με ασφάλεια
Οι ηλεκτρονικές πληρωμές αποτελούν τόσο σημαντικό κομμάτι για μία επιχείρηση με διαδικτυακή παρουσία, που επηρεάζουν τη συμπεριφορά ενός καταναλωτή απέναντι στο ίδιο το e-shop. Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που παρέχει στους πελάτες του πολλαπλούς τρόπους πληρωμής μέσα από κάποιο γνωστό φορέα, αποκτά πιο πιστούς πελάτες που θα επιστρέψουν για αγορές, γιατί εκτιμούν τη γρήγορη και εύκολη διαδικασία αγοράς με ασφάλεια. Τα εργαλεία που προσφέρονται στην ελληνική αγορά είναι πολλά: πληρωμές με κάρτες, ψηφιακά πορτοφόλια ακόμα και online πληρωμές με χρήση λογαριασμού χωρίς μεταφορές, εμβάσματα, επιβεβαιώσεις και άσκοπα email και επικοινωνίες. Οι τεχνολογίες υπάρχουν και είναι διαθέσιμες σε όλους για να αναπτύξουν την επιχείρησή τους.
Γιάννης Γραμματικός, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής, Τράπεζα Πειραιώς

Οι ψηφιακές πληρωμές αποτελούν κύρια πύλη επικοινωνίας μεταξύ τραπεζών και πελατών
Η εντυπωσιακή ανάπτυξη που παρατηρείται στις ψηφιακές πληρωμές τα τελευταία χρόνια δείχνει ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μονόδρομος για τις τράπεζες. Οι ψηφιακές πληρωμές αποτελούν κύρια πύλη επικοινωνίας μεταξύ τραπεζών και πελατών και η συνεχής εξέλιξη της τεχνολογίας απαιτεί εγρήγορση, ώστε ο πελάτης, ιδιώτης ή επιχείρηση, να βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο. Στην Alpha Bank χρησιμοποιούμε την πλέον σύγχρονη τεχνολογία, προκειμένου να παρέχουμε στους πελάτες μας εύκολη πρόσβαση σε όλα τα κανάλια εξυπηρετήσεως, τα οποία λειτουργούν συμπληρωματικά. Σε συνέχεια της ανανεωμένης υπηρεσίας Alpha e-Banking για Ιδιώτες, του my Alpha wallet, και του Alpha e-Banking Επιχειρήσεων, προσθέτουμε νέες λειτουργικότητες, βελτιώνουμε τις υφιστάμενες υπηρεσίες μας και ταυτόχρονα σχεδιάζουμε νέες, καινοτόμες mobile εφαρμογές με στόχο τη διαρκή βελτίωση της συνολικής εμπειρίας των πελατών μας.
Σωτήρης Κυριάκος, Διευθυντής Διευθύνσεως Εναλλακτικών Δικτύων, Alpha Bank

Το ηλεκτρονικό εμπόριο μετασχηματίζει τα επιχειρηματικά μοντέλα
Το ηλεκτρονικό εμπόριο αναμένεται να αλλάξει δραστικά τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν σήμερα οι επιχειρήσεις, μετασχηματίζοντας και τα επιχειρηματικά τους μοντέλα. Σύμφωνα με τη Mastercard, η αύξηση της αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα κινείται σε διψήφια ποσοστά, ενώ για πρώτη φορά το 2017, οι πληρωμές με κάρτα ξεπέρασαν αυτές με μετρητά.

Παράλληλα, νέες λύσεις για ηλεκτρονικά πορτοφόλια εμφανίζονται συνεχώς, τα οποία, με όχημα το κινητό τηλέφωνο, προσφέρουν ιδιαίτερα ελκυστικές εμπειρίες checkout πληρωμής στους καταναλωτές και αναμένεται να δώσουν περαιτέρω ώθηση στις ψηφιακές αγορές. Για παράδειγμα, στη Eurobank, έχοντας διασυνδεθεί με την υπηρεσία Masterpass της Mastercard, δίνουμε τη δυνατότητα στους χρήστες του Eurobank Mobile App να επιβεβαιώνουν τις αγορές που πραγματοποιούν σε συνεργαζόμενα e-shops απλά με το δαχτυλικό τους αποτύπωμα ή το pin τους, χωρίς να χρειάζεται να καταχωρούν επιπλέον κωδικούς και διευθύνσεις αποστολής.

Κομβικό ρόλο στην υιοθέτηση των ηλεκτρονικών πληρωμών παίζουν και οι υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας και τα προγράμματα πιστότητας που τις πλαισιώνουν, τα οποία γίνονται ακόμα πιο ελκυστικά για τους χρήστες, με την ενσωμάτωση προσωποποιημένων χαρακτηριστικών που επιτρέπει η τεχνολογία των κινητών συσκευών (π.χ. location based services) και οι οποίες θα προσθέσουν αξία δίνοντας επιπλέον κίνητρο στους καταναλωτές να τις χρησιμοποιήσουν. Ο τελικός στόχος είναι οι υπηρεσίες κινητού τηλεφώνου να «συμμετέχουν» ενεργά στις καθημερινές συναλλαγές των καταναλωτών, προσφέροντάς τους ευελιξία και απερίσπαστη εμπειρία χρήσης.
Κωστής Πάικος, eBusiness Services Manager, Group Digital Banking, EUROBANK