Η νέα εποχή του experiential marketing βρίσκεται ήδη εδώ και αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς. Εταιρείες και brands επιθυμούν να προσεγγίσουν το κοινό-στόχο τους με αξιομνημόνευτες εμπειρίες, χρησιμοποιώντας καινοτόμα, σύγχρονα και ψηφιακά εργαλεία, όπως το live streaming, η επαυξημένη πραγματικότητα και το social media sharing.

Τη στιγμή που έρευνες φανερώνουν ότι η πλειοψηφία των καταναλωτών βλέπει θετικά brands που διοργανώνουν experiential events υψηλής ποιότητας και είναι πιθανότερο να αγοράσει προϊόντα που προωθούνται στο πλαίσιο experiential events, τα brands έχουν πλέον κατανοήσει τον ρόλο που μπορεί να παίξει το experiential στη συνολική marketing στρατηγική τους. Από το να αποτελεί ένα μικρό κομμάτι ενός marketing πλάνου, με μεμονωμένα events ή δράσεις 1-3 εβδομάδων, το experiential marketing αντιστοιχεί πλέον στην παροχή συνεχών εμπειριών επί 3-6 μήνες, με έντονο social reach και κατ’ επέκταση, συλλογή χρήσιμων data για τα brands. Οι διαφημιζόμενοι υιοθετούν μια πιο ώριμη, μετρήσιμη και συνεπή προσέγγιση στον experience σχεδιασμό τους.

Σύμφωνα με το Advertising Playbook 2018 της PSFK, το 2018 θα είναι η χρονιά του experiential marketing, τόσο για την προσέλκυση καταναλωτών όσο και για την ενίσχυση της πιστότητάς τους. Όπως προκύπτει από την έρευνα της PSFK, 69% των brands έχουν δημιουργήσει ένα experiential activation με στόχο την καλύτερη κατανόηση ενός προϊόντος ή brand, 38% το έχουν αξιοποιήσει με στόχο να βελτιώσουν τα επίπεδα engagement στα social media, 42% έχουν υλοποιήσει ένα brand experience για να προβάλλουν το όραμα της μάρκας για το μέλλον και 58% έχουν σχεδιάσει ένα experiential activation ώστε να βοηθήσουν τους καταναλωτές να κατανοήσουν πώς το brand ταιριάζει στο lifestyle τους.

ΤΟ EXPERIENTIAL ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ DIGITAL
Το experiential marketing είναι ένα είδος στρατηγικής το οποίο εμπλέκει το κοινό σε μια δια ζώσης επαφή και εμπειρία με ένα brand και όσα αυτό εκπροσωπεί και πρεσβεύει. Πρωταρχικός στόχος είναι το κοινό να «βιώσει» ένα brand με έναν απτό, offline τρόπο, αλλά να υπάρχει και ένας online διάλογος γύρω από αυτό. Αν αναλογιστεί κανείς ότι η πλειοψηφία των παρευρισκομένων σε branded events παράγει mobile video περιεχόμενο, είναι σημαντικό να ενσωματωθεί σε μια experiential εμπειρία και κάποιο digital στοιχείο. Ένα branded hashtag για παράδειγμα, επιτρέπει στους συμμετέχοντες να μιλήσουν για μια συγκεκριμένη εκδήλωση-εμπειρία.

Έρευνα της EventTrack έδειξε ότι το 98% των καταναλωτών δημιουργεί το δικό του περιεχόμενο κατά τη συμμετοχή του σε live events. Πρόκειται για τα posts που αναφέρονται στην εκδήλωση και τις φωτογραφίες που ανεβάζουν, όντας σε αυτό. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με την έρευνα, το 100% του content που δημιουργείται σε events μοιράζεται στα social media. Το 83% των παρευρισκομένων μοιράζονται posts και φωτογραφίες μέχρι και 15 φορές.

Λίγο λιγότεροι από τους μισούς από αυτούς δηλώνουν ότι προτιμούν να μοιράζονται content που δημιούργησαν οι ίδιοι, αντί των εικαστικών και των posts που ετοίμασαν για το event οι ίδιοι οι διοργανωτές του. Ένας αποτελεσματικός τρόπος προώθησης του social media sharing σε σχέση με brand, προϊόν ή υπηρεσία, είναι η επένδυση σε Snapchat geo-filters και η δυνατότητα λήψης διασκεδαστικών φωτογραφιών, με φόντο το λογότυπο της εκδήλωσης.

AUGMENTED REALITY, BRANDED EVENTS, LIVE STREAMING
Όπως επισημαίνει σε άρθρο στο blog της η αμερικάνικη εταιρεία Horizon, τρεις είναι οι τάσεις που θα επηρεάσουν το experiential advertising το 2018: η επαυξημένη πραγματικότητα ή αλλιώς augmented reality, τα branded events και το live streaming. Αν και το augmented reality (AR) τράβηξε την προσοχή του κοινού με το Pokemon Go το 2016, η συγκεκριμένη τεχνολογία χρησιμοποιείται εδώ και μια δεκαετία περίπου. Αντίθετα με το VR, το AR δεν δημιουργεί τη δική του πραγματικότητα, αλλά συμπληρώνει το υπάρχον περιβάλλον του χρήστη με κείμενο, φωτογραφία και video για να το εμπλουτίσει.

Τα branded events αποτελούν την επιτομή του experiential advertising, ειδικά ανάμεσα στους Millennials. Καθώς η συγκεκριμένη γενιά προτιμά εμπειρίες έναντι απτών αντικειμένων, οι καμπάνιες που δίνουν έμφαση στο lifestyle έναντι του product placement κερδίζουν όλο και περισσότερο την προτίμηση του κοινού. Όπως το AR, έτσι και το live streaming δεν αποτελεί και μια τόσο νέα τεχνολογία. Παρόλα αυτά, η ενσωμάτωση αυτής της τεχνικής σε προγράμματα marketing ήταν δύσκολη και κόστιζε αρκετά, καθώς απαιτούσε ενοικίαση εξοπλισμού, μαγνητοσκόπηση εκδηλώσεων και upload των βίντεο.

Χάρη στο λανσάρισμα των Facebook Live, Instagram Stories και Snapchat, είναι πιο εύκολο από ποτέ για τα brands να μεταδίδουν live streaming τις εκδηλώσεις τους. Το live streaming επιτρέπει στους χρήστες να βιώσουν ένα event έστω και απομακρυσμένα, με το live video να ενθαρρύνει και το live feedback. Τα brands τα οποία ανταποκρίνονται στους καταναλωτές σε πραγματικό χρόνο, προσθέτουν έναν ακόμα παράγοντα engagement στο user experience που προσφέρουν.

«POP-UP» MARKETING
Μία άλλη τάση που κερδίζει έδαφος είναι αυτή του «pop-up» marketing. Ξεπερνώντας την τακτική της δημιουργίας μια εξαιρετικής εμπειρίας, με την ελπίδα ότι θα προσελκύσεις το κοινό-στόχο, τα νέα brands επιλέγουν πλέον να αλληλεπιδράσουν με τους καταναλωτές με έναν πιο αυθεντικό τρόπο: συναντώντας τους εκεί που δουλεύουν, ζουν ή διασκεδάζουν. Η επιλογή αυτή παρέχει μια δημιουργική στρατηγική ανάδειξης των πιο αναγνωρίσιμων χαρακτηριστικών ενός brand, κάνοντας το κοινό να μιλά γι’ αυτό. Σε αυτή την πρακτική, συχνή είναι η χρήση brand ambassadors, δημιουργώντας κοινά σημεία μεταξύ του κοινού και του εκάστοτε προϊόντος.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ Η LIVE ΕΠΑΦΗ
Η Eventbrite ισχυρίζεται ότι περίπου το 70% των millennials πιστεύει ότι το να παρευρίσκεται σε live events τους παρέχει ένα ισχυρότερο αίσθημα σύνδεσης και αλληλεπίδρασης με άλλους ανθρώπους. Με την εξάπλωση των social media, των followers, των likes και ατόμων που νιώθουν να «χάνονται» σε έναν τεχνητό κόσμο κοινωνικής αλληλεπίδρασης, οι millennials κατανοούν και εκτιμούν την αξία της κατά πρόσωπο επαφής. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό για τις εταιρείες να έχουν παρουσία σε live events και να δημιουργούν pop-up σημεία επαφής με το κοινό.


HARD ROI VS SOFT ROI
Παρά το γεγονός ότι συνηθίζουμε να συνδέουμε το ROI (return on investment) με μετρήσιμες και ποσοτικές πτυχές μιας ενέργειας, η επίδραση των marketing στρατηγικών δεν είναι πάντα άμεσα ορατή και μετρήσιμη. Στο πλαίσιο αυτό, κατά την αξιολόγηση ενός experiential brand activation, πρέπει να είναι κατανοητή η διαφορά μεταξύ «hard ROI» και «soft ROI» και το τι ακριβώς σημαίνουν οι όροι αυτοί για την επιτυχία μιας καμπάνιας και την κερδοφορία μας επιχείρησης.
Όπως επισημαίνει το βρετανικό agency Purity, το hard ROI ισοδυναμεί με μετρήσιμα αποτελέσματα, όπως οι πωλήσεις, οι αριθμοί, οι πελάτες.

Η συγκεκριμένη μορφή ROI είναι περισσότερο άμεση και μπορεί εύκολα να καταγραφεί και να αποδοθεί σε μια συγκεκριμένη πηγή. Το soft ROI από την άλλη, είναι ένας long-term παίκτης του experiential παιχνιδιού, και βασίζεται στον χρόνο και την προσπάθεια που επενδύεται κατά το «χτίσιμο» θετικής σύνδεσης μεταξύ πελατών και brand. Brand strength, customer experience, πιστότητα, είναι όλα παραδείγματα του soft ROI. Παρόλο που δεν είναι άμεσα μετρήσιμο, το soft ROI δεν πρέπει να υποτιμάται, καθώς σχεδόν πάντα επηρεάζει την μελλοντική επιτυχία και κερδοφορία μιας εταιρείας.

ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
 Η πλειοψηφία των marketers (63%) σκοπεύει να επενδύσει περισσότερο στα live events, τόσο σε επίπεδο budget όσο και σε επίπεδο αριθμητικού πλήθους.
 Η πλειοψηφία των marketers (80%) πιστεύει ότι τα live events είναι ιδιαιτέρως σημαντικά για την επιτυχία της εταιρείας τους.
 Ως προς τον παράγοντα που θα επηρεάσει περισσότερο τα events στο άμεσο μέλλον, το 30% των marketers αναφέρει το live streaming, το 24% τα κοινωνικά δίκτυα και το 20% το virtual και augmented reality.
 Το 86% των event marketers θεωρεί ότι η τεχνολογία μπορεί να έχει μεγάλη θετική επίδραση στην επιτυχία των εκδηλώσεών τους.
Πηγή: Bizzabo, 2017

ΤΙ ΖΗΤΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ ΤΑ BRANDS ΑΠΟ ΜΙΑ EXPERIENTIAL ΕΝΕΡΓΕΙΑ;
«Το όφελος μέσω μακροχρόνιων σχέσεων με τον καταναλωτή»
«Στην Ελλάδα, σήμερα, τα brands συχνά χρησιμοποιούν τις experiential ενέργειες ως έναν ευφάνταστο μηχανισμό της μαζικής επικοινωνίας τους σε b-t-l επίπεδο και όχι ως ένα δομικό συστατικό του integrated marketing που μπορεί να συνδιαμορφώσει τη στρατηγική επικοινωνία. Συχνά, επίσης, απαιτείται η ένταξη των experiential ενεργειών στα στενά πλαίσια που διαμορφώνει η αγορά ή τα brand guidelines. Το experiential marketing όμως μπορεί να αποτελέσει την κινητήριο δύναμη που θα κάνει τα brands να λειτουργούν out of the box. Τα brands σήμερα αναζητούν το όφελος μέσω μακροχρόνιων σχέσεων με τον καταναλωτή και όχι περιστασιακά, μέσω δηλαδή κάθε μιας πώλησης. Η σχέση αυτή επιτυγχάνεται με το engagement σε όλα τα touchpoints του καταναλωτή με τα brands, μέσα από εμπειρίες που αποκτά αλληλοεπιδρώντας μαζί τους. Βασικό συστατικό του engagement αποτελεί το experiential που σκοπό έχει αυτήν ακριβώς την εμπειρία που αποτυπώνεται στον τελικό αποδέκτη και αποτελεί συνδετικό κρίκο μαζί του. Οι experiential ενέργειες λοιπόν, αποτελούν πεδίο διαφοροποίησης ώστε τα brands να δημιουργούν κάτι ξεχωριστό και personalized, αλλά έχουν και τη δυνατότητα να δώσουν προστιθέμενη αξία στο brand equity».
Πέτρος Ιμιρζιάδης, Business Development Head/Partner, Sales Promotion Center

«Δημιουργία συναισθηματικής προσήλωσης στο προϊόν, με διαδραστικές εμπειρίες»
«Η εμπειρία στον χώρο μας έχει διδάξει ότι οφείλουμε να δημιουργούμε μοντέλα που αποσκοπούν στην απόλυτη ικανοποίηση των συνεργατών/πελατών μας. Το βασικό μήνυμα, ο τρόπος επικοινωνίας του και η αυθεντικότητα είναι τα συστατικά που συμπεριλαμβάνονται σε κάθε μας προσέγγιση. Για να το πετύχουμε αυτό, “μπαίνουμε στα παπούτσια του πελάτη”, κατανοούμε τις ανάγκες και τα θέλω του και ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή του. Καθώς βρισκόμαστε στην εποχή του Η2Η (Human-to-Human) Marketing, οι μάρκες χρησιμοποιούν μια ποικιλία στρατηγικών για να επιτύχουν συναισθηματική σχέση με τους καταναλωτές τους, προσφέροντάς τους μια αξέχαστη ευχάριστη εμπειρία, ώστε να επηρεάσουν την απόφαση αγοράς. Το στοίχημα είναι να ακολουθήσουν πρωτοποριακό τρόπο επικοινωνίας, να δημιουργήσουν συναισθηματική προσήλωση στο προϊόν με διαδραστικές εμπειρίες και έτσι να έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα».
Μιλτιάδης Μακρής, CEO, Magna Events

«ΣΤΟΧΟΣ Η ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ»
«Η προσέγγιση που ακολουθούμε στη V+O αναφορικά με τον σχεδιασμό μιας engaging experiential εκδήλωσης εστιάζει, κατ’ αρχήν, στο προτεινόμενο concept. Ένα ολοκληρωμένο 360ο concept, που υπηρετεί στρατηγικά το brand και τον πελάτη, είναι αυτό που καθορίζει την εκδήλωση. Τα resources, στη συνέχεια, είναι τα εργαλεία που θα διαμορφώσουν το περιεχόμενο και τη διαδραστική μορφή της εκδήλωσης και ουσιαστικά, θα εξυπηρετήσουν την καλύτερη απόδοση του στρατηγικού concept. Μια experiential εκδήλωση είναι σημαντικό, πρώτα απ’ όλα, να διαθέτει αυθεντικό περιεχόμενο το οποίο θα αναδείξουν, περαιτέρω στοιχεία όπως ο χώρος και η διακόσμηση που θα επιλεχθεί, οι σύγχρονες τεχνολογίες που θα ενισχύσουν τη διαδραστικότητα με το κοινό κ.ά. Ανάλογα λοιπόν με το concept, αξιοποιούνται τα κατάλληλα μέσα που θα εξασφαλίσουν τη συναισθηματική σύνδεση του κοινού. Όλα αυτά τα εργαλεία, στα χέρια έμπειρων στελεχών και συνεργατών, μπορούν να κάνουν κάθε εκδήλωση μια αλησμόνητη εμπειρία!».
Ρία Ψούχλα, Business Unit Director, V+O Communication

«ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΟΥΜΕ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟ, ΜΕ ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΤΗΤΑ»
«Η προσωποποιημένη επικοινωνία που προσφέρουν οι βιωματικές εμπειρίες, κερδίζει συνεχώς έδαφος στη στρατηγική marketing της Adidas. Οι εμπειρίες που προσφέρουμε είναι ένα από τα σημαντικότερα συστατικά της σχέσης μας με τους καταναλωτές, καθώς με αυτό τον τρόπο επικοινωνούμε απευθείας μαζί τους με ειλικρίνεια και αυθεντικότητα, γνωρίσματα που χαρακτηρίζουν την Adidas. Το experiential marketing βρίσκεται σε κάθε μας καμπάνια, αφού και η φύση του brand βασίζεται κατ’ εξοχήν στην εμπειρία.

Μια εμπειρία που βλέπουμε να έχει ιδιαίτερα μεγάλο engagement από τους φίλους του brand, shareability και virality μέσω word of mouth και social media. Ένα ξεχωριστό παράδειγμα που έκανε αίσθηση είναι η ανατρεπτική παρουσίαση ενός παπουτσιού μας για το μπάσκετ που πραγματοποιήθηκε μέσω Virtual Reality δράσεων. Η σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία που γνωρίζει τεράστια αποδοχή χάρισε μοναδικές στιγμές στους συμμετέχοντες, μιας και είχαν την ευκαιρία να μπουν -κυριολεκτικά- στα παπούτσια διεθνούς φήμης μπασκετμπολίστα που είχαν το endorsement και την υπογραφή του».
Άννα Κεχαΐδου, Brand Communications Manager Greece & Cyprus, Adidas

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟΥ EXPERIENTIAL EVENT;
«Χρήση νέων τεχνολογιών, συμμετοχή Influencers και συχνά ένα CSR Cause»
«Το experiential marketing, έτσι όπως το ορίζουμε και το εφαρμόζουμε στη Coca-Cola, έχει σκοπό να προσφέρει μοναδικές και αξέχαστες εμπειρίες στους καταναλωτές, με απώτερο στόχο να ενισχύσουμε το Brand Love & Preference. Σε αυτό το πλαίσιο, το experiential marketing αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής μας, με συγκεκριμένο Look of Success και KPIs που αφορούν τόσο στη συμμετοχή του κοινού offline όσο και στη δημιουργία buzz online, με τον καταναλωτή να είναι πρωταγωνιστής της βιωματικής εμπειρίας. Και επειδή κάθε target group έχει διαφορετικά passion points, σχεδιάζουμε events τα οποία προσφέρουν exclusive & disruptive experiences που είναι relevant στο εκάστοτε κοινό, με χρήση καινοτομίας και νέων τεχνολογιών (όπως το Virtual Reality, Augmented Reality, 3D Printing), συμμετοχή Influencers και συχνά και ένα CSR Cause, πάντα με κεντρικό άξονα τη μάρκα και την παρουσία του προϊόντος μέσω δειγματοδιανομής. Και η εμπειρία έως τώρα μας αποδεικνύει ότι η παραπάνω “συνταγή” δεν δημιουργεί απλά Βrand Lovers, αλλά Brand Advocates».
Ντιάνα Μπίρμπα, Marketing Manager Greece, Cyprus, Malta, Coca-Cola Hellas

«Distinctive branding, θετικά συναισθήματα, συσχέτιση του event με τις αξίες του brand»
«Ζούμε σε μια εποχή που το clutter των επικοινωνιακών μηνυμάτων από τα brands είναι μεγάλο. Συνεπώς, το πρώτο μεγάλο στοίχημα για ένα επιτυχημένο experiential event, είναι το να έχει τη δύναμη να δημιουργήσει ένα διακριτό σημείο μνήμης στο άτομο που βιώνει την εμπειρία του brand. Στην προσπάθεια αυτή, πολλοί marketers επιλέγουν τη χρήση τελευταίων τεχνολογιών ακολουθώντας τη λογική του εντυπωσιασμού. Καθώς θεωρούν ότι τα κοινά τους πιθανόν δεν έχουν έρθει σε επαφή με την τεχνολογία που έχουν επιλέξει, πιστεύουν ότι σαν πρώτοι θα επιτύχουν μια αξιομνημόνευτη εμπειρία κερδίζοντας το pioneer’s advantage.

Πολλές φορές βλέπουν αποτελέσματα, παρόλα αυτά τα συστατικά μιας επιτυχημένης επικοινωνίας μέσω ενός experiential event, αλλά και γενικά μιας επικοινωνίας, εκτός από τις τακτικές κινήσεις κάθε marketer, παραμένουν το distinctive branding (προσλαμβάνω ποια μάρκα προσφέρει την εμπειρία), η προσφερόμενη εμπειρία να γεννά θετικά συναισθήματα, το σωστό brand tonality και η συσχέτιση του event με τις αξίες / χαρακτηριστικά του brand (η εμπειρία ταιριάζει με το brand μου) και τέλος η υλοποίηση με έμφαση στις σημαντικές λεπτομέρειες.

Τέλος, για να ολοκληρωθεί ιδανικά το παζλ ενός επιτυχημένου event θα πρόσθετα και στοιχεία όπως: να βασίζεται σε μια μοναδική ιδέα, να ανήκει στην όποια 360ο πλατφόρμα επικοινωνίας υπάρχει, όπου είναι δυνατό να συμπεριλαμβάνει εμπειρία με το ίδιο το προϊόν και τέλος να είναι εύκολο να διαχυθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να μπορεί να “ακουμπήσει” σε δεύτερο χρόνο μεγαλύτερο κοινό».
Κώστας Σκυλογιάννης, Head of BTL Marketing Team, Customer Team, ΟΠΑΠ