Marketing Week - Snacks: Έμφαση στο packaging και στην τάση «Better-for-you»

Τετάρτη, 22 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Marketing

Snacks: Έμφαση στο packaging και στην τάση «Better-for-you»

14 Σεπτεμβρίου 2017 | 09:15 Γράφει η Θεώνη  Δρακοπούλου Topics: Τρόφιμα - Ποτά

Έρευνες δείχνουν πολλά και ενδιαφέροντα ευρήματα σχετικά με τα σνακ και τις νέες τάσεις που ασκούν επιρροή στα λανσαρίσματα, ενώ προβλέψεις που αφορούν στην παγκόσμια αγορά αναφέρουν άνοδο που μπορεί να φτάσει στα 138 δισ. δολάρια έως το 2020. Τα παραπάνω καθιστούν την κατηγορία των σνακ ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και θέτουν προκλήσεις στα τμήματα marketing των brands.

Πατατάκια, μπισκότα, κρουασάν, κράκερ και πολλά ακόμη, είναι τα προϊόντα που συνθέτουν μια από τις πιο ενδιαφέρουσες κατηγορίες για το marketing: την κατηγορία των σνακ. Τα τελευταία χρόνια, η επικαιρότητα της αγοράς των FMCGs έχει καταγράψει πλήθος σχετικών λανσαρισμάτων, καθώς και μία τάση «εκσυγχρονισμού» προβολής, προωθητικών ενεργειών αλλά και συσκευασιών. Η επικαιρότητα επιβεβαιώνεται από έρευνες, οι οποίες καταγράφουν και τις νέες καταναλωτικές τάσεις.

OI MILLENIALS ΟΔΗΓΟΥΝ ΤΑ TRENDS
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Mintel, οι millennials καταναλώνουν κάποιο σνακ τέσσερις φορές την ημέρα, ξεπερνώντας σε συχνότητα οποιαδήποτε άλλη γενιά, δείχνοντας προτίμηση στις νέες, ιδιαίτερες γεύσεις. Επίσης, η έρευνα έδειξε πως τις πρωινές ώρες καταναλώνονται ελαφριά και υγιεινά σνακ, ενώ τις απογευματινές και βραδινές ώρες καταναλώνονται πιο «αμαρτωλά», είτε γλυκά είτε αλμυρά. Επιπλέον, οι καταναλωτές αντικαθιστούν κυρίως γεύματα μέσα στη μέρα τους με σνακ, λόγω πιεσμένου προγράμματος.

Ωστόσο, η έρευνα τονίζει πως το πρώτο πράγμα που θα έκοβαν οι καταναλωτές προκειμένου να μειώσουν τις προσλαμβάνουσες θερμίδες, θα ήταν τα σνακ. Αυτό, την ίδια στιγμή, οδηγεί σε μια ζήτηση από την πλευρά τους, προϊόντων σε μικρότερες μερίδες, με στόχο τον έλεγχο της θερμιδικής πρόσληψης, αλλά και τη ζήτηση μεγαλύτερης ποικιλίας σε υγιεινές προτάσεις. Τα παραπάνω αποτελούν βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν την καινοτομία και τα λανσαρίσματα από την πλευρά των brands. Οι μικρές συσκευασίες αποτελούν βασικό ζητούμενο, προκειμένου να παραμείνει ένα μέρος των καταναλωτών στην αγορά.

Οι πιο υγιεινές επιλογές είναι σημαντική προσθήκη στη γκάμα κάποιων προϊόντων, πχ. πατατάκια χωρίς αλάτι. Αλλά και η στόχευση βάσει ώρας κατανάλωσης και περίστασης, προσφέρει ευκαιρίες στα brands. H Άννα Γεράκη, Snacks Marketing Manager, Coca-Cola Τρία Έψιλον μας μεταφέρει τη δική της εικόνα από την αγορά και το brand Tsakiris: «Ο καταναλωτής αναζητά ένα συνδυασμό όλων των στοιχείων που αναφέρθηκαν. Η ποικιλία επιλογών και γεύσεων, ώστε να καλύπτονται οι διαφορετικές προτιμήσεις και περιστάσεις κατανάλωσης, η τιμή και τα διατροφικά οφέλη έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα.

Η ευκολία της συσκευασίας είναι επίσης βασικός παράγοντας, και βάσει ερευνών έχουμε καταλήξει ότι είναι αυτή που εξυπηρετεί το καταναλωτικό κοινό, γι’ αυτό και δεν έχουμε προχωρήσει σε μεγάλες αλλαγές». Η Άννα Γεράκη συνεχίζει: «H εταιρεία έχει πρωτοπορήσει με τα Tsakiris Sticks, τα πρώτα snacks σε μορφή sticks, τη σειρά Tsakiris Chips «Ελληνικές Γεύσεις» με συνταγές και συστατικά από δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς, τη σειρά «Μισά Μισά», η οποία συνδυάζει 2 διαφορετικές γεύσεις και 2 σχήματα στην ίδια συσκευασία και τα Tsakiris Τρυπάτο, με πρωτοποριακό σχήμα και έξτρα τραγανή υφή. Μάλιστα, οι δύο τελευταίες σειρές, δημιουργήθηκαν με τη συμμετοχή των ίδιων των καταναλωτών».

ΤΑ ΝΕΑ ΤΩΝ ΣΝΑΚ
H IRI, στην πρόσφατη έκθεσή της New and Emerging Snacking Trends 2017 αναφέρει πως η διαφάνεια σε σχέση με το τι περιέχουν και τι δεν περιέχουντα σνακ, και από που προέρχονται τα συστατικά τους, έχει μεγάλη σημασία για τους καταναλωτές και αυτό αποτυπώνεται και στα λανσαρίσματα. Από τα πιο πρόσφατα νέα της αγοράς, που αντικατοπτρίζουν τα αποτελέσματα των ερευνών, είναι το λανσάρισμα στο οποίο θα προβεί τον Οκτώβρη η Τσακίρης, με τη νέα limited σειρά με πατάτες από το Νευροκόπι που έρχεται να διευρύνει τη σειρά προϊόντων περιορισμένης σοδειάς, η οποία επαναλανσαρίστηκε με τα τσιπς με 100% φυσική πατάτα από τη Νάξο.

Επιπλέον, η Τσακίρης ανοίχτηκε και σε νέες κατηγορίες, όπως αυτή των premium τσιπς, με τα νέα Tsakiris Kettle Cooked Chips σε δύο γεύσεις, με Θαλασσινό Αλάτι & Λεμόνι και Ρίγανη & Πιπέρι. Η Elbiscο, μέσα στο τελευταίο διάστημα, λάνσαρε τα νέα Elite Crackers Μεσογειακά με αλεύρι φακής, εμπλουτίζοντας την γκάμα των υγιεινών επιλογών της σειράς Μεσογειακά. Η καινοτομία των Elite Crackers Μεσογειακά είναι το αλεύρι φακής, ενώ δεν περιέχουν γλουτένη και κυκλοφορούν σε δύο γεύσεις: ελιές Καλαμών και αρχαίοι σπόροι, όπως φαγόπυρο, αμάρανθο και τσία.

Eπίσης, λάνσαρε τα νέα Mini Crackers Μεσογειακά σε γεύση ντομάτα & ρίγανη και γεύση pesto. Επιπλέον, διεύρυνε την οικογένεια Elite Crackers, παρουσιάζοντας τα Elite Crackers με Δίκοκκο σιτάρι και Κινόα, ενώ στις παιδικές επιλογές προστέθηκαν τα Κρις Κρις milkid, το γλυκό σνακ που περιέχει γάλα στη ζύμη του, σε 3 γεύσεις: σοκολάτα, βανίλια με γάλα, καραμέλα. Επιπλέον, κυκλοφορούν και σε πρακτική συσκευασία με 5 μικρά μπριοσάκια, ένα για κάθε μέρα στο σχολείο.

ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΚΕ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
Η δραστηριοποίηση των εταιρειών του κλάδου σε τομείς που αφορούν τον άνθρωπο και τη διατροφή είναι έντονη. Έτσι, στην αρχή του έτους η Elbisco προσέφερε συνολικά περισσότερα από 21.000 πακέτα φρυγανιές και κράκερ Elite, αλλά και μπισκότα Αλλατίνη στο Κέντρο Φιλοξενίας Προσφύγων στη Ριτσώνα και στο Κοινωνικό Παντοπωλείο Χαλκίδας. Η δράση αυτή αποτελεί συνέχεια της συνεργασίας της Elbisco με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και ΜΚΟ και φορείς που ασκούν ανθρωπιστική δράση.

Ενώ, τα Gran Cereale συμμετείχαν στη γιορτή της επιστημονικής ομάδας «Λόγω Διατροφής» με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής, που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβρη στο κέντρο της Αθήνας. Με όχημα το κεντρικό σύνθημα της εκδήλωσης «Βελτιώνω τη διατροφή μου: Προστατεύω την Υγεία μου!», τα GranCereale ενημέρωσαν τους παρευρισκόμενους για τα πλεονεκτήματα της σωστής διατροφής και προσέφεραν μπισκότα και μπάρες.

ΜΙLLENNIALS & SNACKING
Σύμφωνα με έρευνα της FutureCast, οι Μillennials δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στο snacking, καθώς σε αντίθεση με άλλες γενιές αναγνωρίζουν τη λειτουργικότητά τους, είτε την ψυχολογική είτε την πρακτική. Συγκεκριμένα:   
- 78% δήλωσαν πως τους κρατάει χορτάτους μεταξύ γευμάτων 
- 64% δήλωσαν πως είναι ένας οικονομικός τρόπος για να αντικαταστήσουν κυρίως γεύματα
- 56% δήλωσαν πως ικανοποιούν τη λιγούρα τους 
- 39% δήλωσαν πως τους δίνει ενέργεια  
- 29% δήλωσαν πως είναι εύκολα διαθέσιμο 
- 27% δήλωσαν πως καταναλώνουν σνακ όταν βαριούνται 
- 20% δήλωσαν πως το θεωρούν πιο υγιεινό από την κατανάλωση 3 κυρίως γευμάτων 
- 17% δήλωσαν πως καταναλώνουν σνακ όταν νιώθουν στρες
- 14% δήλωσαν πως δεν έχουν χρόνο για κανονικά γεύματα
Πηγή: The Snack Hack report (Barkley, Inc. and FutureCast)

ΣΕ ΑΝΟΔΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΑ ΠΑΤΑΤΑΚΙΑ
Σύμφωνα με δήλωση της IRI, από τα στοιχεία που προκύπτουν το διάστημα 01/01/17 μέχρι και 25/06/17 για την ελληνική αγορά, η κατηγορία των κράκερ έχει πτωτική πορεία, το ίδιο και τα αλμυρά συνοδευτικά ποτού και τα μπισκότα, ενώ τα πατατάκια σημειώνουν άνοδο.

Αναλυτικά: «Τα τελευταία στοιχεία για το διάστημα από 01/01/17 μέχρι και 25/06/17 δείχνουν πως η κατηγορία του κράκερ είναι πτωτική και σε αξία αλλά και σε όγκο. Ειδικότερα προκύπτει πτώση της τάξης του 8.5% για την αξία των πωλήσεων και σε όρους όγκου κατά 8.4%.  Σημαντική πτώση σημειώνουν και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά 14.1% σε αξία πωλήσεων ενώ σε όρους όγκου σημειώνουν άνοδο της τάξης του 14.9%. Όσον αφορά την κατηγορία των αλμυρών συνοδευτικών ποτού για το ίδιο διάστημα προκύπτει πτώση της τάξης του 4% σε όρους αξίας και 3.4% σε όγκο. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σημειώνουν άνοδο κατά 10.3% σε αξία και κατά 23.5% σε όγκο.

Η κατηγορία του μπισκότου είναι ελαφρώς πτωτική σε όρους όγκου κατά 0.5% και σε αξία κατά 1.7%. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι πτωτικά κατά 6.1% σε αξία και κατά 6% σε όγκο. Τέλος, η κατηγορία πατατάκια – γαριδάκια σημειώνει άνοδο σε αξία κατά 3.6% και σε όγκο κατά 5.8%. Ενώ, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σημειώνουν πτώση της τάξης του 9.9% σε αξία και κατά 9.6% σε όγκο». H Άννα Γεράκη επιβεβαιώνει την άνοδο της κατηγορίας και ιδιαιτέρως της κατηγορίας πατατάκια: «Η αγορά των αλμυρών σνακ στην Ελλάδα αποτελεί μια ιδιόμορφη και ξεχωριστή κατηγορία, σε σχέση με άλλα τυποποιημένα τρόφιμα.

Ενώ, στο παρελθόν το σημαντικότερο κανάλι πώλησης για την κατηγορία ήταν τα μικρά σημεία, όπως περίπτερα, καταστήματα ψιλικών και μίνι μάρκετ αυτό φαίνεται να αλλάζει καθώς τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί μία μετατόπιση από τη μικρή λιανική στα σούπερ μάρκετ. Η κατηγορία παρουσιάζει ανοδική πορεία στην εγχώρια αγορά, γεγονός που αποδίδεται κυρίως στην καινοτομία και την ανανέωσή της. Φέτος, η αγορά σημείωσε ανοδική πορεία, τόσο σε επίπεδα όγκου όσο και αξίας. Η Τσακίρης αντίστοιχα σημειώνει ανοδική πορεία στο κομμάτι του οργανωμένου λιανεμπορίου».

«ΜΕΓΑΛΩΝΟΥΝ» ΤΑ ΣΝΑΚ
Η αγορά των σνακ παγκοσμίως μεγαλώνει. Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση από 94,5 δις δολάρια το 2015 σε 138,2 δις έως το 2020. Συγκεκριμένα, έρευνες από οργανισμούς όπως Technomic, FONA International, Sterling-Rice Group και Mintel, συγκλίνουν στο συμπέρασμα πως οι ρυθμοί ζωής οδηγούν τους καταναλωτές στο να αντικαθιστούν κύρια γεύματα με πιο ελαφριές και βολικές επιλογές τύπου σνακ. Η Technomic αναφέρει πως η τάση του snacking σημειώνει άνοδο εδώ και αρκετά χρόνια, αλλά τα δυο τελευταία είναι περισσότερο αισθητή καθώς το 83% των καταναλωτών το 2016, έναντι του 76% το 2014, αναφέρουν πως τρώνε κάποιο σνακ καθημερινά. Για τον λόγο αυτό αυξάνει η ζήτηση για βολικά, on-the-go format διαθέσιμα στα καταστήματα λιανικής.
Έτσι, έχουν διαμορφωθεί και τα βασικά trends που επικρατούν στο snacking:
- Προτίμηση στα αλμυρά σνακ, με νέες, πρωτότυπες και έντονες γεύσεις.
- Οι διαφορετικοί τρόποι παρασκευής, ιδιαίτερα τα ψητά/φουρνιστά και τα smoked προϊόντα.
- Η τάση του «better-for-you» και των πιο υγιεινών προτάσεων, που περιλαμβάνουν συστατικά όπως σπόρους, λαχανικά, ρίζες, φρούτα, όσπρια κ.α.
- Οι πρακτικές, επανασφραγιζόμενες ή μικρότερες συσκευασίες.
- Τα έντομα ως σνακ και ως πηγή πρωτεϊνών.

Marketing Week (T. 1521)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Marketing Week Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Τα πιο δημοφιλή Topics

Προτεινόμενες ειδήσεις

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Industries

Τρόφιμα - Ποτά

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

Δημόσιος Τομέας

Retail

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778