Σε μια κατάμεστη αίθουσα στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, όπου παρευρέθησαν πάνω από 300 στελέχη του κλάδου της διαφήμισης και της επικοινωνίας, πραγματοποιήθηκε στις 9 Νοεμβρίου το συνέδριο «Digital Transformation: Take it or… leave!». Το συνέδριο διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Διαφημιζομένων Ελλάδος, με σκοπό τη συζήτηση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις, σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων τους, κατά τη διάρκεια του «ταξιδιού» τους προς την ψηφιακή τους μεταμόρφωση. Στη διοργάνωση συμμετείχαν σημαντικοί Έλληνες και ξένοι ομιλητές, όπου με τις ομιλίες τους σκιαγράφησαν τα βασικότερα θέματα που προκύπτουν από την προσπάθεια προσαρμογής των εταιρειών στα νέα ψηφιακά δεδομένα.

Όπως ανέφερε στην εισαγωγή της η Διευθύντρια του ΣΔΕ, Νερίνα Κομιώτη, η μεγάλη απήχηση που η διοργάνωση είχε σε όλους τους εταίρους της αγοράς, διαφημιζόμενους, agencies και publishers, καταδεικνύει ότι η αγορά είναι έτοιμη για διάλογο πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Ο Πρόεδρος του ΣΔΕ, Γρηγόρης Αντωνιάδης, αναφέρθηκε στο Digital Transformation ως τη μεγαλύτερη πρόκληση που έχουν σήμερα μπροστά τους οι επιχειρήσεις και στον κομβικό θεσμικό ρόλο του ΣΔΕ, όσον αφορά σε όλα τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την προστασία τόσο των καταναλωτών, όσο και όλων των εταίρων. Αναφέρθηκε επίσης στην πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε εσωτερικά στα μέλη του ο ΣΔΕ, καταγράφοντας τα ζητήματα που απασχολούν περισσότερο την αγορά, μεταξύ των οποίων είναι το marketing στην ψηφιακή εποχή.

Digital fueled trends
Η Victoria Loomes, Senior Trend Analyst της TrendWatching, επέλεξε να μιλήσει για τα 4 consumer trends που θα πρέπει να έχουμε στο νου μας το 2017, τονίζοντας όμως ότι σημασία δεν έχει η καινοτομία του κάθε trend ή η πλατφόρμα, αλλά οι προσδοκίες που δημιουργούν στον καταναλωτή. Ανάμεσα σ’ άλλα παραδείγματα, ορμώμενη από την αναφορά της στο Pokemon Gο, μίλησε για μια νέα οικονομία που αναδύεται, αυτή της Virtual Experience Economy, και πώς μια digital εμπειρία μπορεί πλέον να μεταφραστεί σε status currency στον πραγματικό κόσμο, συνδυάζοντας έτσι την offline με την online εμπειρία.

Αναφέρθηκε, επίσης, στις καινοτομίες εκείνες που βοηθoύν τον άνθρωπο στον αγώνα του για αυτοβελτίωση, όπως ο πρώτος Artificial Intelligence personal trainer σε μορφή ακουστικών, αλλά και σε παραδείγματα που αναδεικνύουν το κοινωνικό πρόσωπο της τεχνολογίας, όπως αυτό του Do Not Pay, ενός ΑΙ δικηγόρου που παρέχει δωρεάν νομικές συμβουλές.«Αυτό που πρέπει να σκέφτεστε, όταν προκύπτει μια καινοτομία, είναι τι προσδοκίες μπορεί αυτή να δημιουργεί στον καταναλωτή. Τι μπορεί να θέλει τώρα από εμένα, ως αποτέλεσμα αυτής της καινοτομίας; Αυτές οι ερωτήσεις θα βοηθήσουν την εταιρεία σας να είναι leader και όχι follower», κατέληξε η Victoria Loomes.

Η εποχή του Digital Darwinism
Ο Stephan Loerke, CEO του World Federation of Advertisers, ξεκινώντας την παρουσία του αναφέρθηκε σε αυτό που θεωρεί σημείο κλειδί στην πορεία μιας επιχείρησης για το Digital Transformation και αυτό δεν είναι άλλο από «την επένδυση σε τεχνολογία και επιχειρηματικά μοντέλα που να εμπλέκουν πιο αποτελεσματικά τον ψηφιακό πελάτη σε κάθε στάδιο του customer experience». Μέσα σε ένα τόσο έντονα μεταβαλλόμενο περιβάλλον, όπου νέες επιχειρήσεις όπως οι AirBnB, Uber και AliBaba, εισάγουν ένα τόσο διαφορετικό business model που αλλάζουν εντελώς τα δεδομένα στην κατηγορία τους «αναμένεται να επιβιώσουν όχι οι πιο μεγάλοι και δυνατοί, αλλά αυτοί που θα προσαρμοστούν στην νέα πραγματικότητα», είπε αναφερόμενος στην έννοια του Digital Darwinism. Ανάμεσα στις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στην εφαρμογή της ψηφιακής τους μεταμόρφωσης είναι να «σπάσουν τον καθιερωμένο τρόπο σκέψης», ενώ αναφέρθηκε στο Ad Fraud και στο Ad Blocking ως τους μεγαλύτερους κινδύνους. Μιλώντας με αριθμούς, χαρακτηριστικά ανέφερε πως 2 δισ. χρηστών μπλοκάρουν τις διαφημίσεις, ενώ τα διαφυγόντα έσοδα από το Ad Fraud θα φτάσουν τα 50 δισ. έως το 2025.

Να «ανέβει ο πήχης»
Η Taide Guajardo, Marketing Director της P&G Europe, επεσήμανε την ανάγκη να θέσουν οι μάρκες τον καταναλωτή στο επίκεντρό τους και τόνισε: «Οι καταναλωτές δεν αλλάζουν, απλά θα πρέπει να τους αναζητήσουμε σε περισσότερα μέρη». Η αποτελεσματικότητα στις μετρήσεις, τα νέα επιχειρησιακά μοντέλα, οι δεξιότητες, η δημιουργικότητα και το ομαδικό πνεύμα συνεργασίας είναι οι 5 τομείς, στους οποίους οι μάρκες θα πρέπει να «ανεβάσουν τον πήχη» κατά την Taide Guajardo, για να «σταματήσουν να φοβούνται ότι δεν έχουν θέση στον ψηφιακό κόσμο».

Ο online & ο οffline κόσμος είναι ένα
Η Σοφία Πρωτονοταρίου, ιδρύτρια της εταιρείας ερευνών Truberries, αναφέρθηκε στην απειλή του market commoditization, στην αγωνία των σημερινών επαγγελματιών να μην χάσουν την αξία της μάρκας τους και ό,τι έχουν καταφέρει στην offline παρουσία τους. «Ο online & ο οffline κόσμος είναι ένα», τόνισε και αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα να κατανοήσουν οι μάρκες και οι εταιρείες, πώς θα χτίσουν μια νέα ψηφιακή ταυτότητα που θα αποτελεί επέκταση της ήδη υπάρχουσας και θα την εμπλουτίζει με νέα στοιχεία. «Όσο προχωράμε, να κωδικοποιήσουμε όλο μας το είναι» είπε χαρακτηριστικά, έχοντας τον άνθρωπο, το συναίσθημα και τις βιωματικές εμπειρίες στο επίκεντρο όλης της στρατηγικής και των διαδικασιών της επιχείρησης.

To customer experience του μέλλοντος
Ο Κωνσταντίνος Θεοτοκάς, CEO της Atcom, στην εισαγωγή του μίλησε για τα digital capabilities, τα οποία οι εταιρείες που έχουν ξεκινήσει το ταξίδι τους προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό θα πρέπει απαραιτήτως να αναπτύξουν, όπως: βελτίωση του customer experience, οργάνωση προσωπικού, αναβάθμιση εσωτερικών λειτουργιών, μεταμόρφωση προϊόντων και υπηρεσιών. Η ομιλία του επικεντρώθηκε στη βελτίωση του customer experience και πιο συγκεκριμένα στα οκτώ βασικά βήματα που θα πρέπει να κάνουν στο μέλλον οι εταιρείες, προκειμένου να προσφέρουν ένα αξέχαστο customer experience στον καταναλωτή. Παράλληλα, επεσήμανε πόσο σημαντική είναι η εκπαίδευση των στελεχών στις ψηφιακές τεχνολογίες και στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων τους.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μαραθώνιος
Ο Σωτήρης Συρμακέζης, GM, Group Chief Digital and Technology Officer του Eurobank Group, αναφέρθηκε στους Millennials, στους οποίους οι επιχειρήσεις θα πρέπει να εστιάσουν, καθώς είναι η γενιά του μέλλοντος, σε σχέση με τη χρήση που κάνουν στην τεχνολογία. Παράθεσε με παραδείγματα τις τεχνολογίες που θα μας απασχολήσουν περισσότερο στο μέλλον, όπως Artificial Intelligence, Augmented Reality, Internet of Things, Intelligent Agents και Hybrid Wireless. Στην ομιλία του τόνισε, επίσης, πως «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι 100άρι, είναι μαραθώνιος. Θα είναι ένα πολύ μεγάλο ταξίδι, καθώς την εποχή που ζούμε η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι ραγδαία».

Συνεχής και αδιάκοπη η ανάγκη για εκπαίδευση
Ακολούθησε συζήτηση με συμμετέχοντες στο panel των ομιλητών τον Αντώνη Πασσά, CEO, Publicis One Group of Companies, την Taide Guajardo, τον Stephan Loerke, τη Victoria Loomes, τον Σωτήρη Συρμακέζη και συντονιστή τον Κωνσταντίνο Καμάρα, Chairman of BoD, IAB Europe. Συζητήθηκαν τα θέματα του ανθρώπινου δυναμικού και των δεξιοτήτων, οι συνεργασίες μεταξύ μαρκών και agencies, το πρόβλημα του Ad Blocking. Μεταξύ άλλων, ο Αντώνης Πασσάς αναφέρθηκε στο θέμα της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού: «Στην καρδιά της ψηφιακής μεταμόρφωσης βρίσκεται η μεταμόρφωση της εταιρικής κουλτούρας, η οποία πρέπει να προηγηθεί και να υποστηριχθεί από μια δομική αλλαγή. Και όλα αυτά μέσω της εκπαίδευσης, η οποία στην ψηφιακή εποχή πρέπει να είναι συνεχής και αδιάκοπη». Ο Stephan Loerke υπογράμμισε την ανάγκη του κλάδου να υιοθετήσει ηθικά πρότυπα για την αντιμετώπιση του Ad Blocking. Τέλος, ο Κωνσταντίνος Καμάρας έκλεισε λέγοντας: «Η ψηφιακή μεταμόρφωση, παρά τις τεχνολογικές παραμέτρους της, είναι εν τέλει μια ανθρώπινη υπόθεση και αυτό είναι πράγματι ένα αισιόδοξο μήνυμα για τον κλάδο της επικοινωνίας, γιατί ο πλούτος μας είναι οι άνθρωποι».

Το Digital στην κορυφή της ατζέντας του ΣΔΕ
Το συνέδριο «Digital Transformation: Take it or… leave!» εντάσσεται στις δράσεις που πραγματοποιεί ο ΣΔΕ με σκοπό το διάλογο, την ενημέρωση, την εκπαίδευση και την ανάδειξη των θεμάτων του κλάδου της διαφήμισης και της επικοινωνίας, όπως αυτά διαμορφώνονται στη νέα ψηφιακή εποχή. Έχοντας θέσει το Digital στην κορυφή της ατζέντας του από το 2014, ο ΣΔΕ έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες, όπως η δημιουργία εξειδικευμένης Ομάδας Digital ΣΔΕ, η διενέργεια των ΣΔΕ Digital Sessions, η προώθηση του αιτήματος για μέτρηση και πιστοποίηση του συνόλου της Digital αγοράς και για διαμόρφωση κώδικα δεοντολογίας στο Internet και η υποστήριξη των σημαντικότερων συνεδρίων της αγοράς με θέμα το Digital.