Αύξηση εσόδων παγκοσμίως, παρά την κρίση

Για πρώτη φορά, η έκθεση περιλαμβάνει και τη λίστα των 50 μεγαλύτερων ηλεκτρονικών εμπόρων λιανικής από την οποία βρέθηκε ότι παραπάνω από τα τρία τέταρτα αυτών (39 εταιρείες) ανήκουν στους 250 μεγαλύτερους λιανέμπορους παγκοσμίως. «Ο κλάδος του λιανεμπορίου παγκοσμίως είχε ένα δύσκολο ξεκίνημα τον περασμένο χρόνο», δήλωσε o Dr. Ira Kalish, Director of Global Economics της Deloitte Services LP στις Ηνωμένες Πολιτείες. «Ωστόσο, είναι ενθαρρυντικό να βλέπει κανείς ότι οι μεγαλύτεροι λιανέμποροι του κόσμου κατάφεραν να αντεπεξέλθουν σε μια δύσκολη περίοδο και να αποκομίσουν τα οφέλη από την αυξημένη καταναλωτική δαπάνη.

Το γεγονός αυτό συνέβαλε στην απαραίτητη ώθηση των εσόδων παγκοσμίως, όπου περίπου το 80% των 250 μεγαλύτερων (199 εταιρείες) λιανέμπορων εμφάνισαν αύξηση στα έσοδα τους. Για πρώτη φορά όπως δείχνει η έκθεση, μερικοί από τους μεγαλύτερους λιανέμπορους πραγματοποίησαν μια σειρά από προσφορές/εκποιήσεις, προκειμένου να παραμείνουν κερδοφόρες και να αντεπεξέλθουν στη δύσκολη εμπορικά περίοδο», συμπλήρωσε ο Kalish. Παρατηρήθηκε μια ανακατάταξη μεταξύ των 10 μεγαλύτερων λιανέμπορων το περασμένο έτος, κυρίως ως αποτέλεσμα μιας σειράς αποεπενδύσεων.

Συνολικά, οι 10 μεγαλύτεροι λιανέμποροι αναπτύχθηκαν με μικρότερους ρυθμούς από τους 250 μεγαλύτερους, με μια αύξηση πωλήσεων κατά 4,2% συγκριτικά με το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι 4,9%. Ενώ τα Wal-Mart αύξησαν τη διαφορά τους από τον δεύτερο, τα Carrefour –ο πρώην δεύτερος μεγαλύτερος λιανέμπορος στον κόσμο–, έπεσε στην τέταρτη θέση μετά από συνεχόμενα έτη πτωτικών πωλήσεων, κυρίως λόγω της απόσχισης της αλυσίδας εκπτωτικών καταστημάτων Dia τον Ιούλιο 2011. Η Tesco, που ανέβηκε φέτος στη δεύτερη θέση, επηρεάστηκε επίσης από διακοπτόμενες δραστηριότητες, μετά τον τερματισμό της δραστηριότητας Fresh & Easy στις ΗΠΑ.

Μεγάλη ζήτηση από τις αναδυόμενες αγορές, δυσκολίες για την Ευρώπη
Οι λιανέμποροι στις αναδυόμενες αγορές συνέχισαν να απολαμβάνουν μεγάλη καταναλωτική ζήτηση κατά το 2012. Σε αντίθεση με τους λιανέμπορους των ώριμων αγορών, οι αναδυόμενες αγορές συνέχισαν να υποστηρίζουν τη γρήγορη οργανική ανάπτυξη. Περισσότεροι από τους μισούς των 50 ταχύτερα αναπτυσσόμενων λιανέμπορων σε παγκόσμιο επίπεδο για το 2012 προέρχονται από αναδυόμενες αγορές, συμπεριλαμβάνοντας και τις 4 ρωσικές εταιρείες που περιλαμβάνονται στις 250 μεγαλύτερες εταιρείες, τους έξι από τους επτά μεγαλύτερους λιανέμπορους της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, αλλά και τους έξι από τους εννέα μεγαλύτερους της Λατινικής Αμερικής.

Οι Ευρωπαίοι από την πλευρά τους, ήρθαν αντιμέτωποι με μια ακόμη δύσκολη χρονιά, αφού η Ευρώπη έπεσε σε ύφεση όταν τα μέτρα λιτότητας, τα οποία ελήφθησαν για να αντιμετωπιστεί η ευρωπαϊκή χρηματοπιστωτική κρίση, οδήγησαν σε χαμηλή ανάπτυξη και υψηλή ανεργία σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Η απόδοση των λιανέμπορων με έδρα τη Γερμανία και ειδικά το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν χαμηλότερη συγκριτικά με τους 250 μεγαλύτερους λιανέμπορους στην Ευρώπη συνολικά.

Οι λιανέμποροι Ασίας και Ειρηνικού (εκτός της Ιαπωνίας) παρουσίασαν ισχυρά κέρδη, αλλά όχι σε διψήφιο ποσοστό όπως τα προηγούμενα δυο χρόνια. Οι Ιάπωνες λιανέμποροι ανέκαμψαν από ένα προβληματικό χρόνο το 2011, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες, η ανάπτυξη «πάγωσε» στο 4,3% για τους 250 μεγαλύτερους Αμερικανούς λιανεμπόρους, χαμηλότερα σε σχέση με το 6,3% του 2011. Για τη Βόρεια Αμερική συνολικά και ειδικά για τον Καναδά, η ανάπτυξη των εσόδων ωθήθηκε από το super market Alimentation Couche-Tard. Ως αποτέλεσμα μιας σημαντικής εξαγοράς το 2012, το Couche-Tard είναι τώρα ο μεγαλύτερος λιανέμπορος στον Καναδά.

Οι 250 μεγαλύτεροι λιανέμποροι κυριαρχούν στo ηλεκτρονικό εμπόριο λιανικής
Το ηλεκτρονικό εμπόριο κάλυψε μεγάλο μέρος των συνολικών εσόδων των 50 ηλεκτρονικών εμπόρων λιανικής για το οικονομικό έτος 2012 αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τρίτο των πωλήσεων των εταιρειών, κατά μέσο όρο (συμπεριλαμβανομένων των καθαρά ηλεκτρονικών εμπόρων λιανικής). Η μεγάλη πλειονότητα των 50 μεγαλύτερων ηλεκτρονικών εμπόρων λιανικής (42 εταιρείες στην κατάταξη ηλεκτρονικού εμπορίου) είναι λιανέμποροι που διαθέτουν πολλά διαφορετικά κανάλια πωλήσεων, ενώ μόνο οκτώ είναι χωρίς κάποιο συμβατικό κατάστημα ή με παρουσία μόνο στο διαδίκτυο.

Οι περισσότεροι από τους 50 ηλεκτρονικούς εμπόρους λιανικής έχουν βάση στις Ηνωμένες Πολιτείες (28) και στην Ευρώπη (17), και μόνο πέντε προέρχονται από τις αναδυόμενες αγορές. Η δραστηριότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου αναλύθηκε και για τους 250 μεγαλύτερους λιανέμπορους συνολικά. Οι εταιρείες από τις 250 μεγαλύτερες με δραστηριότητες στο ηλεκτρονικό λιανεμπόριο, πραγματοποίησαν το 7,7% των πωλήσεών τους διαδικτυακά το 2012. Υπό γεωγραφικό πρίσμα, το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτέλεσε το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων των λιανεμπόρων της Βορείου Αμερικής και το μικρότερο των Ευρωπαίων λιανέμπορων. Οι διαδικτυακές πωλήσεις αυξήθηκαν με μεγαλύτερους ρυθμούς για τους λιανέμπορους της περιοχής της Ασίας και του Ειρηνικού και
με χαμηλότερους ρυθμούς για αυτούς της Βορείου Αμερικής.