Μια ματιά στην πορεία ενός brand που γιγαντώθηκε χωρίς να επενδύει στη διαφήμιση

Με αφορμή τη δυσάρεστη είδηση, ακολουθούν μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες για τη γέννηση, την εξέλιξη και τη γιγάντωση της Zara, η οποία δεν ενέταξε ποτέ τη διαφήμιση στο επιχειρηματικό της μοντέλο.

1. Μέρος της διεθνούς απήχησης του brand έγκειται στην ίδια την επωνυμία, που «κυλά» εύκολα στη γλώσσα. Προέκυψε ωστόσο εντελώς τυχαία. Ο πρώην σύζυγος της Mera είχε ένα μικρό μαγαζί με εσώρουχα, το οποίο λεγόταν Zorba. Σύμφωνα με πληροφορίες της UK Telegraph, ο ιδιοκτήτης ενός κοντινού μπαρ με το ίδιο όνομα διαμαρτυρήθηκε και του ζήτησε να το αλλάξει. Η επιλογή του «Zara» έγινε, προς αποφυγή εξόδων, καθώς το ζευγάρι  θέλησε να σκεφτεί ένα καινούριο, που να μπορεί να γραφτεί με τα ήδη υπάρχοντα καλούπια.

2. Το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας άνοιξε στο κέντρο της La Coruna στη Γαλικία, το 1975. Σήμερα οι «κρίκοι» ανέρχονται στους 1.800 σε όλο τον κόσμο. Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει αποδειχθεί εξαιρετικά κερδοφόρο για την εταιρεία, ενώ κεντρική θέση στα μελλοντικά πλάνα κατέχει η αγορά της Ρωσίας.

3. Η Zara αναπτύχθηκε με ελάχιστη έως καθόλου διαφήμιση. «Σχεδόν δεν έχει τμήμα marketing», αποκάλυψαν οι New York Times πέρυσι. Οι σχεδιαστές είναι εντελώς ανώνυμοι, ενώ ο Ortega Gaona της Inditex, αν και ένας εκ των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου, αρνείται να δώσει συνεντεύξεις Τύπου.

4. Σταθμός στην  επικοινωνιακή προβολή ήταν όταν η Δούκισσα του Cambridge, Kate Middleton, φόρεσε ένα φόρεμα Zara αξίας 49.99 λιρών, την ημέρα μετά
τον γάμο της με τον πρίγκιπα William.

5. Η επιχείρηση έχει υιοθετήσει την ταχύτητα μιας εταιρείας τεχνολογίας, λανσάροντας νέα σχέδια γρηγορότερα από τους περισσότερους ανταγωνιστές της, εφοδιάζοντας τα καταστήματά της δύο φορές την εβδομάδα.  

6. Και μιλώντας για ανταγωνισμό, πολλοί είναι εκείνοι που ζηλεύουν το επιχειρηματικό μοντέλο του μεγαθηρίου της ένδυσης, συμπεριλαμβανομένων των μεγαλύτερων πολυτελών brand, καθώς γεγονός είναι πως η Zara, έχει καταφέρει να κερδίσει τόσο τους fashionistas, όσο και το ευρύ κοινό. Ενδεικτική είναι η δήλωση του προέδρου της LVMH, ο οποίος έχει χαρακτηρίσει την εταιρεία ως την «πιο καινοτόμο και σαρωτική εταιρεία λιανεμπορίου στον κόσμο, πιθανώς».