Μόλις πριν από μερικά χρόνια, η τεχνολογία και μεθοδολογία γύρω από το data management, ήταν ένα πεδίο αποκλειστικής σχεδόν δικαιοδοσίας των σχετικών επιστημόνων και ερευνητών. Σε τελική ανάλυση, η επεξεργασία των αριθμών και η άντληση ουσιαστικών insights απαιτούσε σημαντικά resources και υπολογιστικές δυνάμεις. «Μετά, ήρθε το cloud computing και ο κόσμος, άλλαξε», λένε οι Bo Reed, Richard Sanchez και Jayr Sotelo, της αμερικανικής Richards Group, η οποία εξειδικεύεται στα data analytics. Όπως επισημαίνουν, το Cloud Computing επιτρέπει σε κάθε επιχείρηση –από το μικρότερο start up ως τη μεγαλύτερη πολυεθνική- να κάνει αποτελεσματική χρήση on-demand και pay-as-you-go υπολογιστικών πόρων.

Οι τρεις μελετητές, αποτυπώνουν το σημερινό περιβάλλον και τις εξελίξεις που φέρνει η νέα εποχή του big data. Όπως επισημαίνουν, στο σημερινό, ψηφιο-κεντρικό κόσμο του marketing, είναι πολύ πιθανό ότι κάθε εταιρεία, από το πιο μικρό start-up ως τη μεγαλύτερη πολυεθνική, έχει big data, μέσω των πολλαπλών σημείων επαφής με τον πελάτη, που ήδη διαθέτει. Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψιν την ποικιλία και διαφοροποίηση της πληροφορίας, συγκρίνοντας για παράδειγμα το κανάλι marketing με το operations data, κάθε εταιρεία μπορεί εύκολα να επωφεληθεί από μερικά από τα νέα data applications.

Το πιο σημαντικό όμως σύμφωνα με τους ίδιους, είναι ότι κάποιες από τις διαδικασίες ανάλυσης πληροφοριών, μπορούν σίγουρα να ωφεληθούν από την ταχύτητα, τους πόρους και τα insights που αυτά τα νέα συστήματα προσφέρουν. «Φανταστείτε περισσότερες έγκαιρες αποφάσεις για προϊόντα, τιμές, παραγωγή, σχεδιασμό και φυσικά, διαφημιστική επίδραση και αποτελεσματικότητα», λένε. Ποιές λοιπόν προκλήσεις και ευκαιρίες φέρνει το big data στο διαφημιστικό οικοσύστημα για το 2013; Οι Bo Reed, Richard Sanchez και Jayr Sotelo εντοπίζουν τις βασικότερες περιοχές και βγάζουν μερικά πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα.

Διαφημιστικές εταιρείες: Είναι το επόμενο data hub;
Η διαφήμιση εξαρτάται από τα trends, από το πως τα αναγνωρίζει και πως δημιουργεί καινούργια. Για να αναγνωρισθεί κάτι ως τάση, χρειάζεται πολύ μεγάλος όγκος πληροφορίας και ένας έξυπνος τρόπος διαχείρισής της. Τα brands έχουν πολλές από αυτές τις πληροφορίες στη διάθεσή τους. Όχι ως οργανωμένη πληροφορία, αλλά ως «ωμή» πληροφόρηση, γεμάτη από κρυφές δυνατότητες.

Η τεχνολογία και οι λύσεις data management που επιτρέπουν την ανεύρεση των σημαντικών συσχετίσεων ανάμεσα σε όλες αυτές τις πληροφορίες, θα βοηθήσουν στη δημιουργία εκείνου του τύπου campaign analytics που χρειάζονται σήμερα οι marketers. Ο συγκερασμός τεχνολογίας και διαφήμισης ωριμάζει εδώ και μερικές δεκαετίες. Και, καθώς τα agencies αποτελούν έναν πολύτιμο αγωγό επικοινωνίας μεταξύ brands και καταναλωτών, έχουν την ευκαιρία να προσφέρουν insights και προς τις δύο κατευθύνσεις. Επί της ουσίας, κερδίζοντας καλύτερη πρόσβαση στην πληροφορία του πελάτη για τους καταναλωτές και «βουτώντας» μέσα στα δικά τους πολύτιμα data, τα agencies έχουν την ευκαιρία να γίνουν πραγματικά data hubs.

Πίσω από τα data, θα πρέπει πάντα να υπάρχει μία ερώτηση και η σχετική απάντηση θα πρέπει να εξυπηρετεί πολλαπλούς σκοπούς. Η σχέση μεταξύ πελάτη και agency, θα πρέπει να υποδεικνύει το πως αυτές οι απαντήσεις χρησιμοποιούνται και εάν μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν σε μεταγενέστερες προσπάθειες. Πρόκειται για μια σημαντική παράμετρο συλλογής πληροφοριών και χρειάζεται προσπάθεια από πλευράς τεχνολογίας της διαφημιστικής κοινότητας, καθώς και από την πλευρά της δημιουργικότητας και των media. Για το 2013, οι διαφημιστικές εταιρείες οφείλουν να συνειδητοποιήσουν τις δυνατότητες που υπάρχουν μέσα στα data, να μάθουν να συλλέγουν πληροφορίες, να τις «χωνεύουν», να αναπτύσσουν υπηρεσίες διαχείρισής τους και να εκμεταλλεύονται στο έπακρο τις απαντήσεις που κρύβουν. Επίσης, πρέπει να είναι σε θέση να διακρίνουν πως αυτές οι απαντήσεις μπορούν να προβλέψουν και να δημιουργήσουν νέες τάσεις.

Όχι στην απομόνωση της ανάλυσης

Η πρόκληση για τις περισσότερες μάρκες και τα agencies είναι η ενσωμάτωση των νέων «big data» με τις υπάρχουσες πληροφορίες ώστε να φτάσουν σε συμπεράσματα που έχουν νόημα. Τα νέα big data και οι νέες μορφές δεδομένων δεν έχουν την ίδια δομή με τα παραδοσιακά και δημιουργούν συγκεκριμένες προκλήσεις στους αναλυτές. Πολύ συχνά, η δουλειά του αναλυτή γίνεται μέσα σε ένα κενό, ανεξάρτητα από άλλες επιρροές. Το γεγονός αυτό διαιωνίζουν οι ανόμοιες πηγές δεδομένων. Μία από τις προκλήσεις που φέρνουν τα νέα big data είναι πως θα αποφευχθεί το να γίνουν άλλη μία ανεξάρτητη και ανόμοια πηγή πληροφορίας.


Η σύγχρονη αποθήκευση πληροφοριών, προσφέρει insights εδώ και περίπου 2 δεκαετίες, βασιζόμενη κυρίως στο ιστορικό των συναλλακτικών δεδομένων. Οι καταναλωτές αξιολογούνταν με βάση τις άμεσες δραστηριότητές τους, δηλαδή τις καθαυτό αγορές, ή τις ανιχνεύσιμες ανταποκρίσεις τους σε ενέργειες direct marketing. Μία πρόσφατη εξέλιξη της τελευταίας δεκαετίας, ήταν η ανάπτυξη της μη ανιχνεύσιμης δραστηριότητας που εντοπίζεται στα clickthrough και στην εμπλοκή του πελάτη σε άλλες δραστηριότητες. Η πιο πρόσφατη εξέλιξη, αφορά στον τεράστιο όγκο των προτιμήσεων και συναισθημάτων που εντοπίζονται στα social media.  Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε δύο βασικές ερωτήσεις:
– Πως αναλύουμε αυτά τα δεδομένα;
– Πως τα ευθυγραμμίζουμε με τα παραδοσιακά συναλλακτικά δεδομένα, ώστε να έχουμε ευρεία αντίληψη του καταναλωτή;
Ενώ οι πελάτες αγωνίζονται να ενοποιήσουν τα δεδομένα τους κάτω από μία αναλυτική οπτική, τα agencies συχνά δεν έχουν πρόσβαση σε ένα μεγάλο μέρος των δεδομένων των πελατών τους. Εξαρτώνται από άλλα agencies και από τους εσωτερικούς οργανισμούς IT των πελατών τους, που είναι απρόθυμοι να μοιραστούν πληροφορίες.

Τα καλά νέα είναι ότι η κοινότητα των προμηθευτών, αναπαράγει πλέον ένα νέο επίπεδο υπηρεσιών, που εξειδικεύεται στο συνδυασμό πηγών big data με παραδοσικές λειτουργικές και συναλλακτικές πληροφορίες, εξυπηρετώντας συνολικά τη μάρκα. Εφόσον τα agencies θα προσφέρουν όλο και καλύτερα analytics γύρω από τα διαθέσιμα big data, οι πελάτες θα είναι όλο και πιο πρόθυμοι να μοιραστούν πληροφορίες με τα agencies, ώστε να σταχυολογήσουν ακόμη πιο σημαντικά insights και να κάνουν το μήνυμά τους ισχυρότερο. Η καλύτερη διαχείριση και ο έλεγχος της πληροφορίας, είναι ένα από τα κλειδιά της επιτυχίας για την καλύτερη αξιοποίηση του big data προς όφελος της διαφήμισης.

Big Data στην εποχή του Mobile…
Το κινητό οικοσύστημα προσφέρει πλούσιες ευκαιρίες, όπου όλα τα είδη των δεδομένων μπορούν να προσφέρουν διακριτά πλεονεκτήματα. Χαρακτηριστικά όπως η αμεσότητα, η φορητότητα και η προσωποποίηση, μπορούν να προσφέρουν ακόμη πιο ουσιαστικά insights, σε σχέση με τα παραδοσικά κανάλια. Ακόμη κι έτσι, τα διάφορα λειτουργικά συστήματα και οι χιλιάδες διαφορετικοί τύποι συσκευών, δημιουργούν ένα μαζικό κανάλι δεδομένων, που απαιτεί ταχύτητα ανάλυσης και εκτέλεσης για καμπάνιες σε πραγματικό χρόνο και με γεωγραφική στόχευση. Επίσης, απλά φανταστείτε την προσθήκη στο μείγμα των πληροφοριών από άλλες πηγές (από διάφορους data providers που πωλούν πληροφόρηση): Ένα πανηγύρι πληροφορίας!

Όλα αυτά ακούγονται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, αλλά, για να μεγιστοποιήσουμε τις προσπάθειές μας, πρέπει να προσδιορίσουμε πως θα αποτυπώσουμε την πιθανή πρόθεση του χρήστη, από τη στιγμή που αυτός θα κάνει «κλικ» στην διαφήμισή μας, ή θα ψάξει για το προϊόν μας, ή θα διαβάσει για παράδειγμα έναν οδηγό εστιατορίων. Υπάρχουν πολλοί τύποι πλούσιων καναλιών data. Για παράδειγμα:
– Sensor data: Θέλουμε να γνωρίζουμε εάν ο χρήστης περνάει έξω από το μαγαζί μας, ή στον απέναντι δρόμο. Από τη στιγμή που θα μπει στο κατάστημα, θέλουμε να κατεβάσει την εφαρμογή μας.
– Profile Data: Ο χρήστης έχει κατεβάσει στο παρελθόν την εφαρμογή μας και τον γνωρίζουμε. Θέλουμε τώρα να τον βάλουμε στο πρόγραμμα πιστότητας που έχουμε.
– Social Profile Data: Από τη στιγμή που στον χρήστη αρέσει η σελίδα μας στο FB και αλληλεπιδρά, είναι πιθανόν ότι θα του αρέσουν και οι προσφορές μας…
Στο σύνολό τους, τα insights που προκύπτουν από κάθε κανάλι δεδομένων, θα μας βοηθήσουν να έρθουμε πιο κοντά στην κατανόηση των προθέσεων των χρηστών. Αυτή η κατανόηση θα μας βοηθήσει να εξειδικεύσουμε και να προσωποποιήσουμε την προσφορά μας.

Σε όλα αυτά, ας προσθέσουμε τα τοπικά χαρακτηριστικά των social media (Foursquare Radar Buzz, Facebook Places, κλπ.), τα οποία θα εξακολουθήσουν να προσθέτουν ροή στην αμεσότητα και στο πλαίσιο του κινητού οικοσυστήματος. Όμως, η επανάσταση αυτή δεν θα γίνει σε μια μέρα, ούτε ανώδυνα. Παρόλα αυτά, συνεχίζοντας να βοηθά τα brands και τους διαφημιζόμενους να προσεγγίσουν και να πληροφορήσουν τα κοινά στην πιο ευαίσθητη στιγμή, στο πιο κατάλληλο περιβάλλον και εκεί όπου η πρόθεση είναι πιο ξεκάθαρη, το mobile advertising θα αγαπά όλο και περισσότερο τις τεχνολογίες big data το 2013 και τα επόμενα χρόνια.

Στο σύμπαν της πληροφορίας των social media
Η κατανόηση της επίδρασης που έχουν οι προσπάθειες social media πάνω στο perception των μαρκών και των προϊόντων και στην υιοθέτηση των υπηρεσιών, καθώς επίσης και η επίδραση των υπόλοιπων media στα social media (σε έναν αέναο κύκλο), είναι ένα άπιαστο όνειρο. Τα βασικά ερωτήματα που ακούγονται, είναι:
– Πως βελτιστοποιούμε αυτές τις προσπάθειες;
– Πώς μπορούμε να γνωρίζουμε ποιό κανάλι social media να χρησιμοποιήσουμε, σε ποιά συγκεκριμένη στιγμή και ημέρα, που θα μας προσφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα;
– Φυσικά, το κατάλληλο budget είναι επίσης ένα ερώτημα: Ποιό ποσοστό του budget θα πρέπει να δαπανηθεί στην παραγωγή, διαχείριση και βελτιστοποίηση για κάθε κοινωνικό δίκτυο;

Για όλα αυτά τα ερωτήματα, οι απαντήσεις βρίσκονται στα big data. Μία από τις καταπληκτικές δυνατότητες που προσφέρουν αυτές οι τεχνολογίες, είναι η άνευ προηγουμένου δυνατότητα ανάλυσης σε πραγματικό χρόνο των μη δομημένων πληροφοριών που αντλούνται από τα social media και το internet γενικότερα. Όμως, η ανταπόκριση με ακρίβεια στις ουσιαστικότερες ευκαιρίες που μπορεί να αντιπροσωπεύει μια μερίδα μόνον των χρηστών (narrowcasting), είναι ακόμη υπό διαμόρφωση. Sentiment analysis και social TV analytics είναι δύο τάσεις που ενισχύθηκαν το 2012. 

Παρόλο που οι τεχνολογίες οι οποίες χρειάζονται για την περαιτέρω σύνδεση με τους καταναλωτές τελειοποιούνται ακόμη, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα social media είναι big data από τη φύση τους. Η προσθήκη υπηρεσιών και διαχείρισης που προσφέρουν αυτή την αξία και συμβαδίζουν με την εξελικτική φύση των δικτύων αυτών, δεν είναι προαιρετική. Μια μάρκα οφείλει να παραμένει συνδεδεμένη στον ψηφιακό κοινωνικό διάλογο, να τον προκαλεί και εάν είναι δυνατόν, να οξύνει τη συζήτηση. Διαφορετικά, διατρέχει τον κίνδυνο να χάσει τη θέση της.

Το 2013 αναμένεται να ενισχυθεί η συνεργασία των δικτύων social media με την διαφήμιση, τους προμηθευτές υπηρεσιών ανάλυσης και διαχείρισης social media, απευθείας με τη μάρκα. Τα στοιχεία social media θα αυξήσουν τον κυρίαρχο ρόλο τους στο μεγαλύτερο μέρος των διαφημιστικών προϊόντων. Η ανάπτυξη στρατηγικών, εργαλείων και διαδικασιών που μπορούν να ενισχύσουν τις δυνατότητες που εκπροσωπούν τα social media και ο τεράστιος όγκος πληροφορίας που φέρνουν, αποτελεί κλειδί για την εκπλήρωση της υπόσχεσης των social media: Πιο στενές διαπροσωπικές σχέσεις με τους πελάτες.