Για τέταρτη συνεχή χρονιά πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας από το Ινστιτούτο Εταιρικής Ευθύνης (Corporate Responsibility Institute) η αξιολόγηση εταιρειών κατά τον CR Index, τον Εθνικό Δείκτη Εταιρικής Ευθύνης, για τις επιδόσεις τους στην εφαρμογή υπεύθυνων πρακτικών. Συνολικά για το 2011 διακρίθηκαν για τις επιδόσεις τους βάσει του CR Index 15 εταιρείες, οι οποίες και βραβεύτηκαν πρόσφατα.

Oι εταιρείες που συμμετέχουν διαχρονικά στην αξιολόγηση κατάφεραν να κρατήσουν τις θέσεις τους και να βελτιώσουν, σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα σημαντικά, τις επιδόσεις τους, ενώ προστέθηκαν και νέες επιχειρήσεις στη διαδικασία. Για πρώτη φορά φέτος στην Ελλάδα, διακρίθηκαν εταιρείες στο ανώτατο επίπεδο Platinum του Εθνικού Δείκτη Εταιρικής Ευθύνης, σηματοδοτώντας έτσι και έμπρακτα την ωρίμανση του θεσμού του CR Index, καθώς και την ποιοτική αναβάθμιση της δέσμευσης των ελληνικών εταιρειών στην κοινωνική και περιβαλλοντική τους δράση.

O δείκτης CR εισήχθη το 2008 στην Ελλάδα από το Ινστιτούτο Εταιρικής Ευθύνης σε συνεργασία με το BITC (Business in the Community). Το CR Index είναι ο πιο σημαντικός διεθνώς δείκτης μέτρησης της απόδοσης των επιχειρήσεων στον τομέα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και χρησιμοποιείται ως εθνικός δείκτης ΕΚΕ σε διάφορες χώρες. Κατά τη διαδικασία αξιολόγησης του CR Index, ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες επιθεώρησαν με βάση διεθνή πρότυπα και κριτήρια τις επιδόσεις και τη συμβολή των επιχειρήσεων στους τέσσερις βασικούς τομείς που αξιολογεί ο Εθνικός Δείκτης Εταιρικής Ευθύνης: την κοινωνία, το περιβάλλον, τους εργαζόμενους και την αγορά.

Συγκριτικό πλεονέκτημα η επένδυση στην ΕΚΕ
Η τελετή βράβευσης των εταιρειών που διακρίθηκαν φέτος βάσει του CR Index πραγματοποιήθηκε σε επίσημη εκδήλωση, την Τρίτη 3 Απριλίου, στο Divani Caravel.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, ο Δημήτρης Α. Μαύρος, Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εταιρικής Ευθύνης, τόνισε τη σπουδαιότητα της ενσωμάτωσης των αρχών της Εταιρικής Υπευθυνότητας στη στρατηγική των εταιρειών, ιδίως κατά τη δυσμενή περίοδο που διανύουμε. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «η περίοδος οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που διανύουμε συνοδεύεται από μία έντονη κρίση εμπιστοσύνης των πολιτών προς επιχειρήσεις, οργανισμούς και πολιτικούς σχηματισμούς.

Η ενσωμάτωση των αρχών της Εταιρικής Ευθύνης στη στρατηγική και τη δράση της εταιρείας –όταν αυτή γίνεται αντιληπτή ως σοβαρή μακροπρόθεσμη επένδυση– συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάκτηση της χαμένης εμπιστοσύνης καταναλωτών, συνεργατών κι εργαζομένων. Συμβάλλει εντέλει στη βιώσιμη ανάπτυξη των εταιρειών χαρίζοντάς τους ένα συγκριτικό πλεονέκτημα απέναντι σε εκείνες που αποτυγχάνουν να ακούσουν τις ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς. Ο CR Index αποτελεί ένα αναγνωρισμένο εργαλείο, που μπορεί να συνεισφέρει στην προσπάθεια των εταιρειών για αντικειμενική και διαφανή μέτρηση των επιδόσεών τους στην Εταιρική Ευθύνη, ωθώντας τες σε διαρκώς υψηλότερα επίπεδα δέσμευσης».

Την κεντρική ομιλία της εκδήλωσης πραγματοποίησε ο συγγραφέας Απόστολος Δοξιάδης, ενώ τη μεθοδολογία της αξιολόγησης, τα αποτελέσματα της φετινής κατάταξης, καθώς και τα συγκριτικά αποτελέσματα των τεσσάρων χρόνων παρουσίας του CR Index στην Ελλάδα παρουσίασε ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εταιρικής Ευθύνης, Νίκος Αυλώνας, o οποίος συντόνισε και τις βραβεύσεις των εταιρειών που διακρίθηκαν, από κοινού με τη Μαρία Λαζαρίμου, μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου.


Οι νικητές των τεσσάρων επιπέδων
Σύμφωνα με τον CR Index, υπάρχουν τέσσερα επίπεδα διάκρισης των επιδόσεων ενός οργανισμού: Platinum, Gold, Silver και Bronze. Φέτος στην Ελλάδα, διακρίθηκαν και βραβεύτηκαν οι ακόλουθες εταιρείες:
Κατηγορία Platinum: Coca-Cola Τρία Έψιλον, Αθηναϊκή Ζυθοποιία, Τράπεζα Πειραιώς
Κατηγορία Gold: Diageo Hellas, Ελληνικά Πετρέλαια, ΟΤΕ
Κατηγορία Silver: Aldemar Hotels & Spa, BSH Οικιακές Συσκευές, Genesis Pharma, GlaxoSmithKline, Ideales, Mamidoil Jetoil, Novartis Hellas, Γέφυρα
Κατηγορία Bronze: ΔΕΠΑ

Επιπλέον, δόθηκε ένα βραβείο ανά κατηγορία διάκρισης για να τιμήσει την εταιρεία με τη μεγαλύτερη πρόοδο σε σχέση με την περσινή της αξιολόγηση, καθώς και ένας ειδικός έπαινος ανά πυλώνα αξιολόγησης του CR Index στην εταιρεία με την καλύτερη επίδοση στο συγκεκριμένο πεδίο.

Συγκεκριμένα, οι διακρίσεις έχουν ως εξής:
Best progress Platinum award: Τράπεζα Πειραιώς
Best Progress Gold award: Eλληνικά Πετρέλαια
Best progress Silver award: Μamidoil Jetoil
Έπαινος για την Κοινωνία: Diageo Hellas
Έπαινος για το Περιβάλλον: OTE
Έπαινος για το Εργασιακό Περιβάλλον: BSH Οικιακές Συσκευές
Έπαινος για την Αγορά: Αθηναϊκή Ζυθοποιία
 
Οι τέσσερις τομείς επιδόσεων του CR Index
Το CR Index αποτελεί σημείο αναφοράς για τη συγκριτική αξιολόγηση των επιδόσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης σε τέσσερις επιμέρους τομείς: Κοινωνία, Περιβάλλον, Εργαζόμενοι και Αγορά.

Πιο αναλυτικά, ο δείκτης CRI μετράει την απόδοση των επιχειρήσεων και την επίδρασή τους:
1. Στην κοινωνία, αξιολογώντας την υποστήριξη που παρέχει σε πρωτοβουλίες των τοπικών και εθνικών κοινωνιών βοηθώντας στο χτίσιμο εποικοδομητικών σχέσεων με τις κοινωνίες αυτές και τη δημιουργία αμοιβαίας εμπιστοσύνης.
2. Στο περιβάλλον, αξιολογώντας τις πολιτικές τους και τις ενέργειές τους για τον περιορισμό των δυσμενών επιδράσεων που εξασκεί στις κλιματικές αλλαγές βοηθώντας να συνειδητοποιήσουν ότι η μετάβασή τους σε μια οικονομία που απαιτεί περιορισμό του διοξειδίου του άνθρακος αντιπροσωπεύει τόσο ένα μεγάλο ρίσκο όσο και μια μεγάλη ευκαιρία.
3. Στην αγορά και τους καταναλωτές, αξιολογώντας την επίδοσή τους στις σχέσεις τους με τους πελάτες τους και την αγορά και στο κατά πόσο παρακολουθούν, κατανοούν και ανταποκρίνονται στις συνεχώς μεταλλασσόμενες ανάγκες των καταναλωτών. Στο πώς δηλαδή πωλούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες με υπευθυνότητα, σωστή ποιότητα και τιμές.
4. Στους εργαζομένους, αξιολογώντας τη συμπεριφορά και τις πολιτικές τους στα εργασιακά θέματα όπως: Ασφάλεια, Υγιεινή, Ειλικρινή Επικοινωνία και Δίκαιη Μεταχείριση.


Ο λόγος στις «πιο κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνες» εταιρείες
Tο Marketing Week επικοινώνησε με τις εταιρείες που βραβεύτηκαν φέτος βάσει του CR Index και ζήτησε από τα στελέχη που έχουν υπ’ ευθύνη τους το κομμάτι της Εταιρικής Υπευθυνότητας να εξηγήσουν τη σπουδαιότητα της διάκρισης από τον Δείκτη Εταιρικής Ευθύνης, εν μέσω της δυσμενούς συγκυρίας που βιώνουμε.

Marketing Week: Όπως έχει αποδειχτεί, η ΕΚΕ μπορεί να συμβάλει στην ανάκτηση της χαμένης εμπιστοσύνης των κοινωνικών εταίρων μίας εταιρείας, ένα μεγάλο ζητούμενο στην περίοδο οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που διανύουμε. Ποια είναι η σημασία της διάκρισής σας σε αυτό το πλαίσιο
και ποιοι παράγοντες σας οδήγησαν σε αυτήν;

Βασίλης Λώλας, Διευθυντής Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων, Coca-Cola 3E
Η διάκρισή μας στην «Platinum» κατηγορία του CR Index, την ανώτερη για τον θεσμό, μας γεμίζει με υπερηφάνεια, καθώς επιβραβεύει αλλά και αποδεικνύει τη δέσμευσή μας στην υπεύθυνη λειτουργία. Για όλους μας στην Coca-Cola Τρία Έψιλον η κοινωνική υπευθυνότητα δεν είναι μια έννοια, είναι τρόπος σκέψης, εργασίας, ζωής.

Και είναι η ίδια η εταιρεία που μας εμπνέει και μας οδηγεί σε αυτή την κατεύθυνση. Η Coca-Cola Τρία Έψιλον είναι μια εταιρεία με πολύ βαθιές ρίζες στην Ελλάδα και με μια επιτυχημένη πορεία 43 ολόκληρων χρόνων, κατά τη διάρκεια των οποίων αποφασίζει και πράττει, στηριζόμενη στην αρχή ότι, για να είναι μία εταιρεία επιτυχημένη μακροπρόθεσμα, πρέπει να δημιουργεί αξία, όχι μόνο για τους μετόχους της, αλλά παράλληλα και για την κοινωνία στην οποία λειτουργεί.

Ακολουθώντας τη φιλοσοφία αυτή, η επιχειρηματική ανάπτυξη της εταιρείας μας συμβαδίζει με τη φροντίδα των εργαζομένων, τη συνεισφορά στην υπεύθυνη λειτουργία της αγοράς, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά και τη στήριξη των κοινωνιών στις οποίες δραστηριοποιείται.

Μηνάς Μαυρικάκης, Διευθυντής Επικοινωνίας & Εταιρικών Σχέσεων, Αθηναϊκή Ζυθοποιία
Η επιβράβευση της εταιρείας μας με την Πλατινένια διάκριση του Εθνικού Δείκτη Εταιρικής Ευθύνης έχει για εμάς ιδιαίτερη σημασία την περίοδο που διανύουμε, καθώς τροφοδοτεί τη σχέση εμπιστοσύνης που διατηρούμε με τους κοινωνικούς μας εταίρους και αποδεικνύει στην πράξη τη δέσμευση που έχουμε αναλάβει απέναντί τους για υπευθυνότητα, διαφάνεια και πρωτοπορία στη δραστηριότητά μας.

Για εμάς στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία η υπεύθυνη ανάπτυξη είναι στρατηγική απόφαση, η οποία εφαρμόζεται με συστηματική προσπάθεια και τη συμμετοχή όλων των εργαζομένων μας χωρίς εξαίρεση, ξεκινώντας από τη διοικητική ομάδα. Μια δέσμευση που ενδυναμώνεται ακόμα περισσότερο μέσα από το πρόγραμμα βιώσιμης ανάπτυξης «Παράγουμε Ένα Καλύτερο Μέλλον» που εφαρμόζουμε από το 2010 με μετρήσιμους στόχους και αποτελέσματα και τη συμβολή όλων των διευθύνσεων.

Η φετινή διάκριση επιβεβαιώνει ότι κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση και μας δίνει κίνητρο να αναδείξουμε ακόμα περισσότερο το θετικό πρότυπο της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, ως εταιρείας που παραμένει ελκυστική για τους εργαζομένους, την κοινωνία και τους μετόχους της και διατηρεί ανοιχτή επικοινωνία με τους εταίρους της.

Διονυσία Ηλιοπούλου, Senior Communications Manager, Novartis (Hellas) S.A.C.I.
Η Novartis Ηellas έχει θέσει ως βασικό της στόχο να αποτελεί ένα πολύτιμο και ουσιαστικό σύμμαχο για τη ζωή του ασθενή και πολίτη που ζει στην Ελλάδα. Ο στόχος αυτός αποτελεί για εμάς δέσμευση με ιδιαίτερα βαρύνουσα σημασία στο σημερινό περιβάλλον για τη χώρα μας και τους πολίτες. Σ’ αυτό το πλαίσιο, επενδύουμε στην καινοτομία με σκοπό την πρόσβαση των ασθενών στην Ελλάδα σε φάρμακα που απαλύνουν τον πόνο, βελτιώνουν την ποιότητα και το προσδόκιμο ζωής, ενώ παράλληλα μειώνουν τις δαπάνες στον χώρο της υγείας.

Αυτή τη δέσμευση της εταιρείας επιβεβαιώνει και ο μεγάλος αριθμός κλινικών μελετών που βρίσκεται σε εξέλιξη τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και στην Ελλάδα, όπου διεξάγονται 90 κλινικές μελέτες, με το κόστος της επένδυσης να ξεπερνά τα 4 εκατομμύρια ευρώ. H εταιρεία έχει στρατηγικά επιλέξει να συνεργάζεται για την παραγωγή και διανομή προϊόντων της με ελληνικές εταιρείες. Οι τέσσερις πυλώνες στους οποίους εστιάζει η Κοινωνική μας Υπευθυνότητα είναι:

Οι ασθενείς, η επιχειρηματική δεοντολογία, οι άνθρωποί μας και οι κοινωνίες και η μέριμνα για το περιβάλλον. Η συμμετοχή μας για δεύτερη χρονιά στον Εθνικό Δείκτη Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης αποτέλεσε μια πολύ εποικοδομητική εμπειρία, καθώς μας έδωσε τη δυνατότητα να βελτιστοποιήσουμε πτυχές της δραστηριοποίησής μας στον τομέα της Εταιρικής Υπευθυνότητας, να αναδείξουμε το θέμα και την οργάνωσή της ενδοεταιρικά, αλλά και να συγκεντρώσουμε περαιτέρω πληροφορίες και στοιχεία για να εξελιχθούμε σε αυτό τον τομέ.

Παράλληλα, όμως ήταν και ένας πολύτιμος οδηγός προκειμένου να «αυτοαξιολογηθούμε»  με την εγκυρότητα και αξιοπιστία ενός αναγνωρισμένου φορέα, σχετικά με το πού βρισκόμαστε σε σχέση με την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και τι βήματα έχουμε ακόμα μπροστά μας, ώστε να φτάσουμε στο καλύτερο δυνατό επίπεδο –μιας και πιστεύω ότι δεν υπάρχει «οροφή» στο συγκεκριμένο θέμα– και να αποτελούμε στο μέλλον σημείο αναφοράς σε αυτό τον τομέα από άλλες εταιρείες και οργανισμούς.


Δημήτριος Δημόπουλος, Επικεφαλής Μονάδας Περιβάλλοντος, όμιλος Πειραιώς
Η Τράπεζα Πειραιώς έχει συστηματικά αναπτύξει, εδώ και μια δεκαετία, πολιτική για την ΕΚΕ, με συγκεκριμένες δράσεις που υποστηρίζουν την κοινωνία και προστατεύουν το περιβάλλον. Θεωρεί την ΕΚΕ ως στρατηγική επένδυση, που δημιουργεί προστιθέμενη αξία και ενισχύει τη σχέση της με τους κοινωνικούς εταίρους.

Μέσα από ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης, που πρόσφατα πιστοποιήθηκε κατά ΙSO 14001 και EMAS, με προγράμματα που μειώνουν τις επιπτώσεις της στο περιβάλλον, με την ανάπτυξη εξειδικευμένων προϊόντων και υπηρεσιών που ενισχύουν την πράσινη επιχειρηματικότητα, με τις πολυσχιδείς δραστηριότητες του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, με τη συνεχή εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού και την ανάπτυξη σχέσεων με πελάτες και προμηθευτές, η Τράπεζα Πειραιώς αποδεικνύει έμπρακτα την Εταιρική της Υπευθυνότητα.

Η διάκρισή της εδώ και μια τετραετία από το CR Index αποτελεί επιβεβαίωση και ταυτόχρονα επιβράβευση της μακροχρόνιας αυτής προσπάθειας που γίνεται από το προσωπικό σε όλες τις βαθμίδες ιεραρχίας. Αυτή η προσπάθεια αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία, όταν με συνέπεια η Τράπεζα Πειραιώς συνεχίζει, παρά την οικονομική κρίση, να επενδύει στην εταιρική υπευθυνότητα.

Nτέπη Τζιμέα, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας, όμιλος ΟΤΕ
Οι ανάγκες της κοινωνίας μας υπαγορεύουν τη συλλογική δράση για την προστασία και την ανάπτυξη του συνόλου. Οι δικές μας δράσεις Εταιρικής Υπευθυνότητας φέτος κατατάχθηκαν για άλλη μια χρονιά στην κατηγορία «Gold». O θεσμός CRI αποτελεί ένα μέτρο σύγκρισης, για να βελτιωνόμαστε συνεχώς. Και αυτή η διάκρισή μας αποτελεί επιβεβαίωση ότι κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση. Συνεχίζουμε την προσπάθειά μας ως υπεύθυνοι κοινωνικοί εταίροι.

Δεν εφησυχάζουμε. Στοχεύουμε ακόμη ψηλότερα. Οι ποιοτικές τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες αλλά και η κοινωνικά υπεύθυνη επιχειρηματική δραστηριότητα αποτελούν δέσμευση για εμάς. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αναπτύσσονται και υλοποιούνται οι δράσεις εταιρικής υπευθυνότητας.

Αναστασία Αγγελή, Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων, Diageo Hellas
Σε αυτή τη δύσκολη οικονομική και κοινωνική συγκυρία, στην Diageo παραμένουμε συνεπείς να συνεχίσουμε να επενδύουμε σε στρατηγικές και δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Για εμάς δεν υπάρχει άλλος δρόμος. Η Εταιρική Υπευθυνότητα είναι μέρος του σκοπού μας να «γιορτάζουμε τη ζωή, κάθε μέρα, σε όλη τη γη» και αποτελεί βασικό συστατικό βιωσιμότητας κάθε επιχείρησης.

Αντικατοπτρίζει το ήθος και διατρέχει το σκοπό, τις αξίες, τις στρατηγικές και την καθημερινή δράση μιας επιχείρησης. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι οι καταναλωτές περιμένουν από τα αγαπημένα τους προϊόντα να συνεισφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία, ενώ οι κοινωνίες, συνολικά, ζητούν πλέον επιτακτικά από τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις ήθος και διαφάνεια κάθε μέρα σε κάθε πτυχή της δράσης τους.

Σε αυτό το πνεύμα, η 4η συνεχόμενη συμμετοχή μας στο CRI, η διάκρισή μας στην κατηγορία «Gold» και ο τιμητικός έπαινος για την «Κοινωνία» είναι για εμάς πολύ σημαντικά επιτεύγματα. Ιδιαίτερα μέσα σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες που όλοι βιώνουμε, η διάκριση αυτή επιβραβεύει και αναγνωρίζει τις προσπάθειές μας να γινόμαστε καλύτεροι απέναντι στους καταναλωτές, τους πελάτες, τους συνεργάτες, την κοινωνία, το περιβάλλον και τους εργαζομένους, και βεβαίως μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε την πορεία προς το όραμά μας να είμαστε ένα πρότυπο υπεύθυνης επιχείρησης στη χώρα μας.


Γιάννης Φρέρης, Διευθυντής Εταιρικής Επικοινωνίας & Αειφόρου Ανάπτυξης, Γέφυρα, & Επικεφαλής Τομέα ΕΚΕ Ευρωπαϊκής Ένωσης Διευθυντών Επικοινωνίας (EACD)
Η εμπιστοσύνη γενικώς και όχι μόνο αυτή των κοινωνικών εταίρων κερδίζεται σταδιακά και σε βάθος χρόνου και κόπου, μέσα από την επένδυση σε πράξεις και σε ψυχή, χάνεται όμως μεμιάς από ανθρώπινα λάθη. Οι εταιρείες έχουν τη συμπεριφορά των ηγεσιών τους, οι οποίες αποτελούνται από ανθρώπινα όντα. Οι εταιρικοί πολίτες, δηλαδή οι εταιρείες που συμπεριφέρονται ως συνειδητοί, υπεύθυνοι, ενεργοί πολίτες, βαδίζουν με γνώμονα την υπευθυνότητα ως αξιακή σημαία.

Είναι αυτοί που περνούν όλη τους την (εταιρική) ζωή μοχθώντας, μέσω πράξεων που αποτελούν «υλικό» οικοδόμησης εμπιστοσύνης. Είναι αυτοί που χτίζουν την εμπιστοσύνη και δεν την ανακτούν, εφόσον δεν την απώλεσαν. Η περίοδος κρίσης που διανύουμε έχει ως γενεσιουργά αίτια κοινωνικές συμπεριφορές και αξιακές απώλειες που οδήγησαν στον οικονομικό λαβύρινθο.

Για να οικοδομηθεί ο συλλογικός Έλληνας, πρότυπο αυτοκανονιστικής συλλογικής αναφοράς της αυριανής (ελπίζω) ελληνικής κοινωνίας, χρειάζονται υποδειγματικές συμπεριφορές, όπως αυτές που επιδεικνύουν πλείστοι εταιρικοί πολίτες. Η ειλικρινής προσπάθεια βαθέματος της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης είναι, πράγματι, το ζητούμενο όχι μόνο σε εποχές κρίσης, αλλά πιότερο μέσα σε αυτές. Η ειλικρίνεια μεταξύ ανθρώπων επισφραγίζεται από ένα αμοιβαίο κοίταγμα στα μάτια, που ναι μεν πρέπει να πατάει σε στέρεη τεκμηρίωση πεπραγμένων, αλλά παραμένει μία ενστικτώδης διαδικασία.

Η διάκρισή μας λοιπόν, που βασίζεται σε απαρίθμηση χειροπιαστών τεκμηρίων, θα ήταν κενό γράμμα για τους κώδικες ανθρώπινης επικοινωνίας, αν βασιζόταν μόνο σε επιδόσεις που αριθμομετρώνται. Απαραίτητοι μάρτυρες οι αριθμοί. Όμως στη μετωπική σχέση εταιρείας-κοινωνίας υπερισχύει το ενστικτώδες: Η εμπιστοσύνη στη ματιά.

Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, Εντεταλμένος Σύμβουλος, όμιλος Aldemar Hotels & Spa
Το κράτος και οι κοινωνικοί εταίροι του βρίσκονται μπροστά σε ένα μοναδικό, στη σύγχρονη ιστορία μας, δίλημμα: Ανταγωνιστικότητα με προσαρμοστικά μέτρα ή άμεση και επώδυνη οικονομική και κοινωνική ανασύσταση με πολλά θύματα.

Οι εταιρείες, θύματα και αυτές αυτής της αβεβαιότητας και της έλλειψης ανταγωνιστικότητας, καλούνται συχνά να παίξουν στο μυαλό και στην καθημερινότητα των εργαζομένων τον ρόλο ενός συστήματος διασφάλισης της ποιότητας ζωής μας. Και θα πρέπει να το κάνουν για μεγάλο διάστημα, αρκεί το όποιο κράτος να μην τις παρασύρει, όπως γίνεται σήμερα, στην κατρακύλα του.

Θα ήταν μάλιστα προτιμότερο έως και να τις υποχρεώνει στην εφαρμογή προγράμματος ΕΚΕ, αφού όμως πρώτα τους εξασφαλίζει τα όπλα για να πολεμήσουν για μια πιο δεμένη και παραγωγική κοινωνία. Η ΕΚΕ, ως επιχειρηματική φιλοσοφία, υπήρχε πολύ πριν τη βαφτίσουμε και πέσουν πάνω της τα «φώτα της δημοσιότητας». Θα υπάρχει όσο διάστημα υπάρχει επιχειρηματική δραστηριότητα.

Χωρίς να είναι πανάκεια, δεν παύει να είναι ο συνεπέστερος και ηθικότερος δρόμος ανάπτυξης. Οι λιγοστές εταιρείες που ασχολούνται ενεργά με την ΕΚΕ το κάνουν για να μπορούν να λειτουργούν σε μια κοινωνία με παιδεία, συλλογικότητα, κοινωνική και περιβαλλοντική ευαισθησία. Η πρόσφατη διάκρισή μας σφραγίζει μία προσπάθεια που καταβάλουμε εδώ και δώδεκα χρόνια και δεν είναι παρά μία αφορμή να δουλέψουμε ακόμη σκληρότερα για το καλύτερο.

Ευάγγελος Στράνης, Διευθυντής Εταιρικών Σχέσεων, όμιλος Ελληνικά Πετρέλαια
Ο CR Index αποτελεί σημείο αναφοράς διεθνώς, για την αξιολόγηση της απόδοσης των επιχειρήσεων στον τομέα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Η διάκριση του ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια με βάση τις υψηλές προδιαγραφές του μας κάνει ιδιαίτερα υπερήφανους. Είναι μια σημαντική αναγνώριση των προσπαθειών μας μέχρι σήμερα, αλλά αποτελεί και το κίνητρο για να θέσουμε τον πήχη ακόμη ψηλότερα. Στόχος μας είναι να βελτιώνουμε διαρκώς τις επιδόσεις μας σε όλους τους επιμέρους δείκτες, κάνοντας πράξη τη δέσμευσή μας στις αρχές της Εταιρικής Υπευθυνότητας και της Βιώσιμης Ανάπτυξης.


Λένα Λυμπεροπούλου, Διευθύντρια Δημοσίων Υποθέσεων, GlaxoSmithKline Ελλάδας
Η διάκριση της GlaxoSmithKline Ελλάδας στην κατηγορία «Silver» του Δείκτη Εταιρικής Ευθύνης μάς τιμά ιδιαίτερα, καθώς ήταν και η πρώτη φορά που συμμετείχαμε. Μέσω της διαδικασίας συμπλήρωσης του CRI μπορέσαμε και αποτυπώσαμε τη συνολική μας απόδοση στην ελληνική κοινωνία, η οποία δεν αποτελείται μόνο από οικονομική ενίσχυση δομών υγείας, αλλά και ενημέρωση του κοινού σε θέματα υγείας, υποστήριξη Ενώσεων Ασθενών και εθελοντισμό προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.

Επιπλέον, η δέσμευσή μας στη διαφάνεια και ηθική που διέπει όλες τις συνεργασίες μας με τρίτους αλλά και την ιατρική ενημέρωση, καθώς και οι προτεραιότητες που θέτουμε για την εκπαίδευση και εξέλιξη των εργαζομένων μας είναι παράγοντες που μας διαφοροποιούν και οδήγησαν συνολικά στη διάκριση αυτή.

Το 2012 ενδυναμώνουμε τις δράσεις μας, ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες της σημερινής δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, υποστηρίζοντας τους ανασφάλιστους Έλληνες πολίτες με δωρεές φαρμάκων και εμβολίων, με γνώμονα τη διασφάλιση υγείας για όλους.

Στέλιος Σταυρίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, όμιλος Ideales
Επιχειρηματικότητα με διατηρήσιμη ανάπτυξη προϋποθέτει αυξημένη κοινωνική ευθύνη, δηλαδή σεβασμό στους γύρω μας, αλλά και στο περιβάλλον. Όποιος πιστεύει ότι η αξία του πολλαπλασιάζεται μέσα από την ομάδα, καλλιεργεί την ομαδικότητα, κερδίζει εμφατικά και ταυτόχρονα προσφέρει και στους γύρω του. Είναι πολύ πιο εύκολο, αποτελεσματικό κι επωφελές να καταλάβουμε ότι η ευημερία μας περνάει μέσα από την ευημερία της κοινωνίας που μας περιβάλλει.

Πρέπει να ενταφιάσουμε ταχύτατα τη συντεχνιακή αντίληψη, τον ατομικισμό και την αναισθησία που καλλιεργήθηκαν κατά τρόπο ακραίο στη χώρα μας. Όποιος πιστεύει ότι ο πελάτης πρέπει να απολαμβάνει υψηλής προστιθέμενης αξίας προϊόντα και υπηρεσίες σε άριστες τιμές προσφέρει έμπρακτα στην κοινωνία, επωφελούμενος ο ίδιος τα μέγιστα. Ο πελάτης είναι και ο εργοδότης, αφού, όταν ικανοποιείται, προτιμά την επιχείρηση, τη συστήνει και τη βοηθά να αναπτυχθεί δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.

Όποιος καταλαβαίνει την ανεκτίμητη αξία των εργαζομένων και πόσο επωφελείται ο ίδιος από αυτό (εκείνοι τελικά εξυπηρετούν τον πελάτη) είναι εμφατικά κοινωνικά υπεύθυνος. Και όποιος φροντίζει να προστατεύει το περιβάλλον τελικά το απολαμβάνει και προσφέρει ύψιστες υπηρεσίες στις μελλοντικές γενιές.

Κωνσταντίνος Ευριπίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Genesis Pharma
Η επαγγελματική ηθική, η διαφάνεια, η ειλικρίνεια και η ανταπόδοση απέναντι στους εργαζομένους, τους συνεργάτες μας, την ιατροφαρμακευτική κοινότητα, τους ασθενείς και την κοινωνία ευρύτερα αποτελούν αξίες που έχουν καθορίσει την πορεία μας15 χρόνια τώρα. Η δέσμευση σε αυτές τις αξίες, παράλληλα με την έμφαση στην καινοτομία, την παραγωγικότητα και τις υπηρεσίες υψηλής ποιότητας είναι τα συστατικά εκείνα που μας έχουν βοηθήσει να κατακτήσουμε την εμπιστοσύνη της επιστημονικής κοινότητας και των διεθνών συνεργατών μας και να κερδίσουμε μια θέση μεταξύ των δυναμικότερων ελληνικών επιχειρήσεων.

Αναγνωρίζοντας τη σημασία της υπευθυνότητας τόσο στην εταιρική φήμη όσο και ουσιαστικά στην επιχειρηματική ανάπτυξη, το 2009 συμμετείχαμε στο CR Index. Ήταν πολύ μεγάλη χαρά για εμάς που λάβαμε τότε την πρώτη μας διάκριση. Η δεύτερη διάκριση το 2010 ήταν μια επιβράβευση της συνέπειας με την οποία αντιμετωπίζουμε την ενσωμάτωση των αρχών της Εταιρικής Υπευθυνότητας.

Η φετινή κατάταξή μας στην κατηγορία «Silver» μας κάνει χαρούμενους αλλά και περήφανους, γιατί σημαίνει πως έχουμε καταφέρει να κάνουμε ένα σημαντικό βήμα προς τον νέο μας στόχο, όχι μόνο να παραμένουμε συνεπείς στις δεσμεύσεις μας αλλά και να αναλαμβάνουμε νέες πρωτοβουλίες που ενισχύουν την απόδοσή μας.

Ειδικά σήμερα που οι ανάγκες της κοινωνίας και οι προσδοκίες των κοινωνικών εταίρων μας έχουν αυξηθεί πολύ, είναι καίριο να ανταποκρινόμαστε με σταθερότητα και συνέπεια.

Λένα Μαμιδάκη, Διευθύντρια Μάρκετινγκ, Επικοινωνίας & ΕΚΕ, Mamidoil Jetoil
Η διάκρισή μας έχει κυρίως συμβολική σημασία. Είναι μία επιβράβευση των προσπαθειών της εταιρείας μας στον τομέα της ΕΚΕ. Ωστόσο, αποτελεί και πρόκληση για περαιτέρω βελτίωση. Τα αποτελέσματα που παίρνουμε (feedback report) από τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου και τη διαδικασία αξιολόγησης θα μας βοηθήσουν να επισημάνουμε τα δυνατά και αδύνατα σημεία της στρατηγικής μας ανά τομέα (Ανθρώπινο Δυναμικό, Αγορά, Περιβάλλον, Κοινωνία) και να δράσουμε άμεσα ή έμμεσα πάνω σε αυτά.

Το 2011 συμμετείχαμε για 2η φορά στον Εθνικό Δείκτη και ανεβήκαμε κατηγορία (από «Bronze» σε «Silver», και μάλιστα λάβαμε διάκριση για τη μεγαλύτερη πρόοδο στην κατηγορία αυτή). Ήδη η πρώτη μας συμμετοχή στον Δείκτη και η αξιολόγηση μας βοήθησαν να βελτιωθούμε. Η διαφορά από τη μία χρονιά στην άλλη είναι ότι υπάρχει μεγαλύτερη υποστήριξη από τη διοίκηση και η διαδικασία ενσωμάτωσης της έννοιας της ΕΚΕ από τη διοίκηση προς το προσωπικό προχώρησε περισσότερο.

Δημιουργήθηκε ομάδα ΕΚΕ, έγιναν περισσότερες εθελοντικές δράσεις με τους εργαζόμενους της εταιρείας, αναπτύχθηκαν περισσότερο τα προγράμματα που αφορούν στις Τοπικές Κοινωνίες όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία μας, ενώ παράλληλα διατηρήθηκαν και επεκτάθηκαν τα προγράμματα που αφορούν στο περιβάλλον (μέτρηση ανθρακικού αποτυπώματος γραφείων, καταμέτρηση και αντιστάθμιση ρύπων Ι.Χ. βυτιοφόρων και επέκταση του προγράμματος στα εφοδιαστικά πλοία, προγράμματα ανακύκλωσης κ.ά.). Πιστεύω ότι όλοι αυτοί οι παράγοντες οδήγησαν στη διάκριση αυτή.