Στα τέλη του 2011 ολοκληρώθηκε διεθνώς η εξαγορά της Synovate από τον διεθνή όμιλο παροχής υπηρεσιών έρευνας αγοράς Ipsos. Με την εξαγορά αυτή, η νέα Ipsos κατατάσσεται ως η 3η μεγαλύτερη εταιρεία ερευνών παγκοσμίως, ενώ, όσον αφορά στην ελληνική αγορά, η Synovate, η οποία είχε παρουσία τα τελευταία περίπου οκτώ χρόνια, μετονομάσθηκε πλέον σε Ipsos.

Η παρουσία της Ipsos στην Ελλάδα
Η εξέλιξη αυτή σηματοδότησε και την είσοδο της Ipsos στην ελληνική αγορά, στην οποία δεν είχε μέχρι σήμερα παρουσία. Επικεφαλής της Ipsos στην Ελλάδα ανέλαβε η Τίνα Τρίψα ως Country Manager, η οποία ήταν και προηγούμενα επικεφαλής του γραφείου της Synovate στην Ελλάδα.

Όπως εξηγεί η ίδια, η εξαγορά ενίσχυσε πολλαπλά την επιχειρησιακή δυνατότητα της εταιρείας, προσφέροντας σημαντικά οφέλη στους πελάτες της, σαν αποτέλεσμα του συνδυασμού της γνώσης, των εργαλείων, των ταλέντων και των δυνατοτήτων των δύο εταιρειών.

Σημαντικές αποφάσεις πάρθηκαν ώστε οι δύο εταιρείες να αποτελέσουν μια ενιαία οντότητα με εστίαση στον πελάτη και τα σημεία-σταθμοί της πορείας είναι:

  • Εξαγορά της Synovate
  • Αύξηση κεφαλαίου
  • Ipsos, η 3η μεγαλύτερη εταιρεία στην έρευνα αγοράς
  • Τζίρος: 1,363 δισ. ευρώ
  • Οι αναπτυσσόμενες αγορές (Μέση Ανατολή, Κίνα, Ν. Κορέα, Λατινική Αμερική) συνεισφέρουν το 34%
  • Αύξηση του καθαρού κέρδους κατά 30%.

Το πλαίσιο ήταν «η επέκταση των πόρων, ώστε να μπορεί να εκτελεστεί κάθε είδος έρευνας, ανεξαρτήτως μεγέθους και πολυπλοκότητας, καθώς η τάξη μεγέθους και η οργάνωση της εταιρείας αξιοποιούν τεχνικές δυνατότητες και ανθρώπινα ταλέντα, ώστε να παραδώσει λύσεις και αποτελέσματα».

Η καινοτομία είναι η νέα φιλοσοφία της εταιρείας, βάσει της οποίας έχει επενδύσει στην Ipsos Laboratories και, επιπλέον, στη δημιουργία ειδικής ομάδας επιστημόνων που ασχολούνται με τον ειδικό σχεδιασμό εργαλείων που αφορούν στην ψηφιακή εποχή, στα κοινωνικά δίκτυα και στη νευροεπιστήμη.

Ο τομέας έρευνας healthcare στην Ελλάδα
Όπως εξηγεί η Τίνα Τρίψα, ο στόχος που ετέθη με την είσοδο της Ipsos στην ελληνική αγορά ήταν η αξιοποίηση της εξειδίκευσης της Ipsos στον τομέα της έρευνας healthcare, σε συνδυασμό με την πολύτιμη κληρονομιά της Synovate.

Ενδεικτική της σημασίας που η εταιρεία δίνει σε αυτή την κατεύθυνση ήταν η τοποθέτηση πρόσφατα του Μιχάλη Καλπαξόγλου στη θέση του Healthcare Research Director. Πρόκειται για στέλεχος με πολυετή και σημαντική εμπειρία στη φαρμακευτική αγορά, και συγκεκριμένα στους τομείς έρευνας αγοράς, Μάρκετινγκ και πωλήσεων, ο οποίος έχει συνεργασθεί στο παρελθόν με τις εταιρείες Amgen και Boehringer Ingelheim Hellas σε υψηλόβαθμες θέσεις. Ο Μιχάλης Καλπαξόγλου έχει στενή συνεργασία με τον Regional Healthcare Director της Ipsos CEMEA, Steve Kretschmer, και τις Μάρθα Κοντομήτσου και Νίκη Χατζηζήση, Qualitative Research Specialists της εταιρείας.

«Είναι ένα ακόμα βήμα ώστε, στη σημερινή συγκυρία, που η ελληνική φαρμακευτική αγορά διέρχεται από μία φάση μεγάλων αλλαγών, αβεβαιότητας και αστάθειας, με πρωτοφανείς προκλήσεις, η Ipsos Healthcare Greece να υποστηρίξει την προσπάθεια των εταιρειών, σαν συνεργάτης και σύμβουλος» εξηγεί η Τίνα Τρίψα.

«Αυτός ο ρόλος υλοποιείται με τη χρήση πρωτοποριακών μεθόδων και εργαλείων για την κατανόηση και ανάλυση όλων των παραγόντων που επηρεάζουν την πορεία ενός προϊόντος σε κάθε φάση του κύκλου του και τη δημιουργία νικηφόρων στρατηγικών, αλλά –πέρα απ’ αυτό– και με τη δημιουργία ενός κέντρου που θα παρακολουθεί τις αλλαγές και, σε στενή συνεργασία με τους ειδικούς διεθνώς, θα παρέχει εξατομικευμένες συμβουλές και προτάσεις».


Marketing Week: Ποια είναι η ιδιαιτερότητα της Ipsos, η διαφορετική φιλοσοφία με την οποία αντιμετωπίζει την έρευνα αγοράς;

Τίνα Τρίψα: Η ιδιαιτερότητα της Ipsos είναι ότι έχει χωρίσει τους τομείς λειτουργίας σε συγκεκριμένες εξειδικεύσεις. Μεγαλύτερη εξ αυτών είναι το Μάρκετινγκ, μέσα στο οποίο εντάσσονται οι τομείς Ποιοτικής Έρευνας, Healthcare, Market Understanding Measurement (MUM), Innovation & Forecasting. Άλλες ειδικότητες αποτελούν οι τομείς ASI (Adverting Specialists), Loyalty, Media CT, Public Affairs και Observer. Με τον τρόπο αυτό η Ipsos έχει τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται πληρέστερα και πιο ουσιαστικά σε κάθε κατηγορία.

Όπως όλες οι εξειδικεύσεις, έτσι και η αγορά του healthcare διαθέτει Global Key Account Directors για κάθε πελάτη, όπως επίσης και για κάθε θεραπευτική περιοχή, με εργαλεία και capability teams που δουλεύουν per segment. Αυτό σημαίνει ότι η εξειδίκευση και η αποτελεσματικότητα για κάθε περιοχή είναι μεγάλες. Δεν είναι τυχαίο ότι σε διεθνές επίπεδο η Ipsos λαμβάνει τα υψηλότερα σκορ ικανοποίησης πελατών.

Marketing Week: Δηλαδή θα λέγατε ότι οι υπηρεσίες της Ipsos ξεφεύγουν από τις κλασικές υπηρεσίες έρευνας αγοράς;Με ποιον τρόπο;

Τίνα Τρίψα: Ναι, αυτό που προσφέρει η Ipsos ξεφεύγει πολύ από τις κλασικές υπηρεσίες έρευνας αγοράς. Πέρα από τα syndicated εργαλεία που διαθέτει, η Ipsos προχωρά σε ad hoc έρευνες πάνω σε όλες τις θεραπευτικές κατηγορίες, λειτουργώντας ανά πάσα στιγμή συμβουλευτικά, με καινοτόμο τρόπο. Η Ipsos έχει απίστευτο Innovation και πιστεύει ακράδαντα σε αυτό. Τα εργαλεία που διαθέτει ανά εξειδίκευση είναι πραγματικά μοναδικά.

Marketing Week: Εκτός από το healthcare, σε ποιους άλλους τομείς δραστηριοποιείται η εταιρεία στην Ελλάδα;

Τίνα Τρίψα: Κατ’ αρχάς, υπάρχει η έρευνα για τα FMCG, την οποία είχε αναπτύξει ιδιαίτερα η Synovate και η οποία συνεχίζεται. Επίσης, η Synovate ήταν εξαιρετικά καλή σε product testing, κάτι που μετουσιώθηκε και στην Ipsos. Αυτή τη στιγμή η εταιρεία είναι «global guardian» για εταιρείες όπως οι Coca-Cola, Nestle και Unilever. Άλλοι τομείς της Ipsos, που γίνονται σταδιακά extended και στην Ελλάδα, είναι έρευνες για τη Διαφήμιση, για public affairs, κυβερνητικές και νομικές έρευνες κ.λπ. Επίσης και η Ipsos Observer, δηλαδή υπηρεσίες fieldwork που μπορούμε να παρέχουμε σε άλλες εταιρείες.

Marketing Week: Ας επιστρέψουμε στον τομέα του healthcare, στον οποίο φαίνεται ότι η εταιρεία δίνει σήμερα ιδιαίτερη βαρύτητα. Ποιες είναι οι ειδικές συνθήκες που ορίζουν την εν λόγω αγορά και πώς διαμορφώνεται η πρόταση της Ipsos;

Τίνα Τρίψα: Το healthcare είναι πρώτη μας προτεραιότητα. Είναι εμφανές ότι η αγορά αυτή υποφέρει από σημαντική πτώση τζίρου –ίσως όχι τόσο όσο σε άλλες κατηγορίες–, αλλά κυρίως από διαρκείς αλλαγές και μεταβολές. Η απόφασή μας να στοχεύσουμε σε αυτή την αγορά είναι στρατηγική, καθώς πιστεύουμε ότι η πρόταση της Ipsos μπορεί ακριβώς να ανταποκριθεί σε αυτές τις σύνθετες ανάγκες.

Η αγορά του healthcare, λοιπόν, έχει δυνατότητες, αλλά και σύνθετες ανάγκες. Οι αλλαγές που σημειώνονται είναι καταιγιστικές και μέσα σε αυτό το περιβάλλον οι φαρμακευτικές εταιρείες πρέπει να βρουν πώς θα μιλήσουν με τον γιατρό, ποιος είναι πλέον σήμερα ο ρόλος του γιατρού και του φαρμακοποιού, πώς όλα αυτά γίνονται αντιληπτά από τους ασθενείς και πολλά άλλα. Για να μπορέσουν λοιπόν να χαράξουν στρατηγική Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας, πρέπει να αντιληφθούν και να κατανοήσουν όλες τις διαφορετικές παραμέτρους και το περιβάλλον.

Σε αυτό το σημείο, εμείς ερχόμαστε και προτείνουμε λύσεις πέρα από την κλασική έρευνα. Διαθέτουμε τα εργαλεία αλλά και την ευελιξία που χρειάζεται για να βοηθήσουμε. Ήδη μας έχουν εμπιστευθεί μεγάλες εταιρείες του χώρου, με πολύ καλά αποτελέσματα.


Στην Ipsos δεν ακολουθούμε τη λογική του «one size fits all»
«Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για σημαντικό περιορισμό της δαπάνης σε healthcare, γεγονός που αυξάνει την πίεση στις φαρμακευτικές εταιρείες. Η εμπειρία μάς λέει ότι σε τέτοιες καταστάσεις ο ανταγωνισμός γίνεται πιο σκληρός και υπάρχει ανάγκη για καλύτερη κατανόηση του περιβάλλοντος, μεγαλύτερη καινοτομία και insightful research, όλα με χαμηλότερο κόστος.

Όσον αφορά στο κόστος, το πλεονέκτημα της Ipsos είναι ότι έχει ήδη μελετήσει τα προϊόντα του τομέα healthcare σε πολλές άλλες αγορές, που επίσης βρέθηκαν υπό πίεση, και μπορεί έτσι να αναβαθμίσει αυτή την εμπειρία και να την αξιοποιήσει για την ελληνική αγορά με cost effective τρόπο.

Παράλληλα, είναι γεγονός ότι, καθώς αλλάζει η αγορά, αναδύονται πολλές διαφορετικές ομάδες stakeholders που συμμετέχουν στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και την επηρεάζουν. Για κάθε προϊόν, σε κάθε αγορά, υπάρχει διαφορετική ισορροπία επιρροής ανάμεσα σε κάθε ομάδα stakeholders.

Σε κάποιες αγορές, για παράδειγμα, οι φαρμακοποιοί έχουν ρόλο-κλειδί, ενώ σε άλλες όχι. Στην Ελλάδα όχι ακόμη τόσο, αλλά πιστεύουμε ότι θα αυξηθεί. Σίγουρα οι γιατροί, αλλά και οι ασθενείς επίσης. Έχουμε δει π.χ. ότι σε αγορές υπό κρίση οι ασθενείς προσπαθούν ενίοτε να εξοικονομήσουν χρήματα –κυρίως αν πρόκειται για χρόνιες ασθένειες με ακριβά φάρμακα–, παραλείποντας χάπια και δόσεις, με δυσμενή βέβαια αποτελέσματα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Η Ipsos διαθέτει ένα πλαίσιο συμβουλευτικής επί της συγκεκριμένης πραγματικότητας, εξετάζοντας κάθε διαφορετική περιοχή ξεχωριστά. Κάτι που διαφέρει αρκετά στη δική μας προσέγγιση είναι ότι δεν ακολουθούμε τη λογική του “one size fits all”.

Όσον αφορά στην Ελλάδα, μαζί με τον Μιχάλη Καλπαξόγλου και σε συνδυασμό με τα πλαίσια που διαθέτει η Ipsos διεθνώς σε healthcare market research, μπορούμε να εξετάσουμε τις ιδιαίτερες και συγκεκριμένες ανάγκες κάθε προϊόντος. Όχι μόνο εφαρμόζοντας έρευνα, αλλά αξιολογώντας τη μάρκα, τις ευκαιρίες και τα ζητήματα που αντιμετωπίζει και συμβάλλοντας εντέλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση στρατηγικής».

Steve Kretschmer, Regional Healthcare Director CEMEA

 Ο ρόλος της καινοτομίας
Η σχέση της Ipsos με την καινοτομία είναι ουσιαστική. Κάνει ακριβώς αυτό, βλέπει μπροστά, αντιλαμβάνεται τις νέες ανάγκες και προτείνει λύσεις. Λειτουργεί έτσι ως σύμβουλος για τους πελάτες της, αναπτύσσοντας λύσεις που ταιριάζουν ακριβώς στις δικές τους ανάγκες. Η Ipsos έχει ρόλο consultant και τον εφαρμόζει, γι’ αυτό και βγαίνει πρώτη σε έρευνες ικανοποίησης πελατών.

Μιχάλης Καλπαξόγλου, Healthcare Research Director, Ipsos Greece
Διαμορφώνουμε τα εργαλεία που έχει ανάγκη η αγορά
Με την πολυετή εμπειρία του από τον χώρο του healthcare, ο Μιχάλης Καλπαξόγλου σκιαγραφεί τις ιδιαιτερότητες της εν λόγω αγοράς. Όπως επισημαίνει, η διερεύνηση των συμπεριφορών σήμερα στον συγκεκριμένο χώρο είναι μια πολυσύνθετη υπόθεση.

«Η φαρμακευτική αγορά έχει πολλές ιδιαιτερότητες, σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη. Απευθύνεσαι σε πολλούς διαφορετικούς παράγοντες, stakeholders. Μάλιστα, στην πραγματικότητα, η φαρμακευτική αγορά απαγορεύεται να απευθυνθεί στους καταναλωτές  και απευθύνεται στο ενδιάμεσο στάδιο των γιατρών ή φαρμακοποιών ή συνολικά στο σύστημα υγείας.

Βασική ιδιαιτερότητα είναι το γεγονός ότι στον χώρο αυτό κάποιος συνταγογραφεί το προϊόν –δηλαδή το φάρμακο–, κάποιος άλλος το χρησιμοποιεί και εντέλει κάποιος άλλος το πληρώνει, ο ασφαλιστικός φορέας. Σε διεθνές επίπεδο υπάρχει αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης, την οποία αδυνατούν να αναλάβουν οι ασφαλιστικοί φορείς, δημόσιοι και ιδιωτικοί.

Το αποτέλεσμα είναι ότι κινδυνεύουν να καταρρεύσουν συνολικά τα ασφαλιστικά συστήματα, κάτι που φαίνεται και στην Ελλάδα. Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που έχουν σημειωθεί είναι ο ενεργός ρόλος του ασθενούς, ο οποίος είναι όλο και περισσότερο –καλά ή κακά– ενημερωμένος. Από μια εποχή όπου ουσιαστικά ο γιατρός ήταν ο μοναδικός παράγοντας της απόφασης, έχουμε φτάσει σε μια εποχή όπου οι ασθενείς ζητούν να έχουν ενεργό ρόλο στη θεραπεία, κι αυτό τροποποιεί τις σχέσεις.

Όλα τα παραπάνω επηρεάζουν τη σχέση γιατρού-ασθενούς, αλλά και τη σχέση των φαρμακευτικών εταιρειών με γιατρούς και φαρμακοποιούς, καθώς οι εταιρείες καλούνται να καλύψουν στους επαγγελματίες της υγείας αυτές τις ανάγκες. Σε όλα αυτά προστίθεται το άκρως ρυθμιζόμενο περιβάλλον, οι περιορισμοί στη συνταγογράφηση κ.λπ. Για όλους αυτούς τους λόγους είναι σημαντικό το ποιοτικό κομμάτι της έρευνας, η μελέτη των συμπεριφορών, συναισθηματικών ή λογικών στοιχείων και διεργασιών, ώστε να εξηγήσουμε συμπεριφορές και να βρούμε τους παράγοντες που τις ορίζουν.

Είναι γεγονός ότι τα εργαλεία της έρευνας αγοράς είναι εν γένει παλιά και εξελίσσονται κυρίως ποσοστικά. Εδώ, όμως, βρισκόμαστε μπροστά σε μια αλλαγή φιλοσοφίας και γι’ αυτό στην Ipsos το κομμάτι του healthcare είναι κάτι τελείως ξεχωριστό. Υπάρχει ανάγκη πλέον όχι για τις κλασικές λύσεις, αλλά για δημιουργία ad hoc εργαλείων, που αντιμετωπίζουν κάθε περίπτωση ξεχωριστά.

Εν κατακλείδι, η διαφορά της Ipsos είναι η εξής: Αν σε γενικές γραμμές οι εταιρείες ερευνών έχουν κάποια προϊόντα και προσπαθούν να έρθουν σε επαφή με τους πελάτες τους και μέσω αυτών των εργαλείων να απαντήσουν στις ανάγκες τους, η Ipsos εγκαθιστά τον ρόλο του consultant, στον οποίο προσφεύγουν οι εταιρείες ζητώντας υποστήριξη όχι μόνο μέσα από τα υπάρχοντα εργαλεία, αλλά με συνδυασμό αυτών ή ακόμη και με ανάπτυξη νέων».