Το συνέδριο με τίτλο «Switching Channels», ξεκίνησε με χαιρετισμό του Κωνσταντίνου Καμάρα, Αντιπροέδρου της 24 Media και Conference Chair του συνεδρίου, ο οποίος «αναρωτήθηκε» γιατί να πραγματοποιηθεί ένα συνέδριο με θέμα την Τηλεόραση, σε αυτό το δυσμενές οικονομικό κλίμα, για να απαντήσει ο ίδιος πως η Tηλεόραση γίνεται το επίκεντρο της προσοχής, λόγω της συνεχόμενης δημοτικότητάς της. Επιπλέον, μίλησε για τα Νέα Μέσα και την «επιβαλλόμενη» ένταξή τους στο Marketing mix και έκλεισε τον χαιρετισμό του με την «ευχή» το «ραντεβού» να γίνει ετήσιο.

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο Γρηγόρης Αντωνιάδης, Πρόεδρος ΣΔΕ, ο οποίος ανέφερε πως η κρίση ανατρέπει τα δεδομένα και επιφέρει μείωση στα έσοδα, κάνοντας αναφορά και στον πρόσφατο φόρο που επιβλήθηκε στην Τηλεόραση, λέγοντας χαρακτηριστικά πως ήταν ένα επιπλέον χτύπημα για τον κλάδο, που έπαιξε ρόλο καταλυτικό.

Επεσήμανε ακόμα ότι η μάρκα είναι ο «βασιλιάς» και είναι αυτή που οδηγεί στην ανάπτυξη και ισχυροποιεί μια εταιρεία. Μίλησε ακόμα, για μια νέα, ενδιαφέρουσα και απρόβλεπτη εποχή, όπου οι διαφημιστικές εταιρείες καλούνται να αλλάξουν τον τρόπο που λειτουργούν ώστε να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, τα media specialist agencies οφείλουν να αξιολογούν την εκάστοτε καμπάνια από πολλά Μέσα, ώστε να φτάσει το μήνυμα στον καταναλωτή, τη στιγμή που οι διαφημιζόμενοι γίνονται «risk takers» για να «αγκαλιάσουν» και τον νέο καταναλωτή. Τέλος, δήλωσε αισιόδοξα πως «η Διαφήμιση δεν θα πεθάνει, ίσως τώρα κάνουμε μια “κοιλιά”».

Τον κύκλο των χαιρετισμών έκλεισε ο Ντίνος Ανδριανόπουλος, Γενικός Γραμματέας του ΔΣ της ΕΔΕΕ, «αναπολώντας» τον καιρό που οι διαφημιστές θεωρούσαν την Τηλεόραση εύκολο και «βατό» Μέσο, ενώ σήμερα η αξιολόγηση του Μέσου γίνεται δυσκολότερα. Τόνισε επιπλέον, πως τα στελέχη της Επικοινωνίας θεωρούν πως υπάρχουν ευκαιρίες μέσα στη γενικότερη κρίση, ενώ σημείωσε και τη νέα τάση του homing, που ξεδιπλώνει μια νέα αγορά λέγοντας χαρακτηριστικά πως «Το μέσα είναι το καινούργιο έξω».

Τέλος, προέβλεψε πως με αρμονική δουλειά και νέα εργαλεία γίνεται σωστότερη τοποθέτηση της τηλεόρασης για ένα καλύτερο τηλεοπτικό περιβάλλον, ενώ επεσήμανε πως η τηλεόραση μπορεί να βγει νικητής ώστε να αντιμετωπίσει το μέλλον με ανταγωνιστικότερο πρόσωπο.

Διεθνείς τάσεις
Στο πρώτο μέρος του συνεδρίου μίλησε η Mary Kyriakidi, Senior Manager Audiences, BBC Worldwide Channels για τις μεταβαλλόμενες συνήθειες τηλεθέασης διαφορετικών κοινών. Στην ομιλία της με τίτλο «Changing Television» ανέλυσε τις τάσεις και τον τρόπο που το περιβάλλον συμβάλλει στη διαφοροποίηση της συμπεριφοράς των τηλεθεατών. Η διαφοροποίηση αυτή πραγματοποιήθηκε με την «εισβολή» της τεχνολογίας, όπου οι τηλεθεατές πλέον στρέφουν την προσοχή τους σε άλλα τεχνολογικά προϊόντα και «ξεφεύγουν» από την Τηλεόραση. Με αυτό σαν δεδομένο, πρέπει να βρεθεί νέα στρατηγική προσέγγισης του κοινού αυτού.

Αρχικά, η Mary Kyriakidi μίλησε για νέες μεθοδολογίες μέτρησης τηλεθέασης που θα μπορέσουν να διεισδύσουν στο μυαλό των τηλεθεατών. Παρουσίασε πληθώρα case studies από διάφορες χώρες του κόσμου (Αυστραλία, Αμερική, κ.ά.) καταλήγοντας πως ο πιο σίγουρος δρόμος για να δεσμευτεί το κοινό είναι πρωτίστως γνωρίζοντας το ίδιο το κοινό καλύτερα.

Ένα ακόμα συμπέρασμα που βγήκε μέσα από την ανάλυση αυτών των case studies είναι πως τα δημογραφικά στοιχεία δεν βοηθούν ιδιαίτερα, τη στιγμή που ανεξάρτητα από τα όμοια χαρακτηριστικά που μπορεί να έχει ένα κοινό, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να συμπεριφέρονται διαφορετικά, και άρα να οδηγηθούμε σε λάθος συμπεράσματα. Η προτεινόμενη λύση είναι η «περικύκλωση» των τηλεθεατών σύμφωνα με τις τηλεοπτικές προτιμήσεις τους, που θα οδηγήσει στη δέσμευση του κοινού.

Μια προσέγγιση ενός ενιαίου καναλιού διοίκησης, όπως υποστήριξε η Mary Kyriakidi, καταλήγει σε έναν τηλεθεατή πιο αφοσιωμένο στους διαφημιστές και τα προϊόντα τους, λόγω των πολλών πλεονεκτημάτων που προσφέρει όπως: στοχευμένα τμήματα ανά κανάλι, απόκτηση των προγραμμάτων που ενδιαφέρουν το κοινό, πρόγραμμα παρακολούθησης του κοινού, διαφήμιση των μαρκών που τους αρέσει, αναφορά παράστασης κ.ά. Τα εν λόγω πλεονεκτήματα επιτρέπουν στην ομάδα του καναλιού να κατανοήσει καλύτερα το κοινό στο οποίο απευθύνεται.

Στο δεύτερο μέρος της ομιλίας της, η Mary Kyriakidi μίλησε για τις προκλήσεις της Τηλεόρασης, τις νέες πλατφόρμες και τις στρατηγικές των καναλιών παγκοσμίως να «μεταμορφωθούν» σε κύριο παίκτη όλων των διαθέσιμων οθονών. Οι προκλήσεις προέρχονται, όπως διατύπωσε, από τις αλλαγές στις συνήθειες των τηλεθεατών τη στιγμή που έχουν πληθώρα επιλογών πλατφόρμων άρα και περιεχομένου. Ο ρόλος ενός καναλιού αλλάζει και από έμπιστος επιμελητής περιεχομένου σε μία πλατφόρμα, γίνεται έμπιστος επιμελητής περιεχομένου σε όλες τις διαθέσιμες πλατφόρμες.

Αναφορικά με τις νέες πλατφόρμες ισχυρίστηκε πως διαφαίνονται μεγάλες αλλαγές και τόσο το περιεχόμενο όσο και η ίδια η μάρκα, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν στη νέα αυτή πραγματικότητα, την οποία προσβλέπει περισσότερο ως πιθανή πηγή νέων εισοδηματικών πόρων, παρά ως απειλή για τα κανάλια. Το μέλλον, πρόσθεσε, είναι στην αναγνώριση των νέων δεδομένων και στον ενστερνισμό τους. Για το λόγο αυτό, το BBC έχει ήδη αναπτύξει σχετική στρατηγική στην Αμερική και την Αυστραλία, όπου η μάρκα και το περιεχόμενο είναι κυρίαρχοι, και μέσω υπηρεσιών VOD φτάνουν σε καινούργιους τηλεθεατές, που διαφορετικά θα ήταν αδύνατον.


Ευκαιρίες και προκλήσεις
Στη συνέχεια τη σκυτάλη πήρε ο Matt O’Grady, Executive Vice-President Media Audience Measurement της The Nielsen Company, όπου στην ομιλία του με τίτλο «Will television remain dominant in Online World?» μίλησε για το τοπίο που διαμορφώνεται με έμφαση στα Νέα Μέσα, τις διαφημιστικές τάσεις και την τηλεθέαση παγκοσμίως.

Αρχικά τόνισε την αλλαγή της σημασίας της λέξεως «Media» στο πέρασμα του χρόνου, αλλά και τις διάφορες αλλαγές που έχουν επέλθει στην καθημερινότητα των τηλεθεατών, όπως η δυνατότητα του online video, η αντικατάσταση ακόμα και της -σχετικά νέας- υπηρεσίας email με τα Social Media, τα smart phones, οι οθόνες τεχνολογίας HD κ.ά.

Ο Matt O’Grady αναφέρθηκε και στα μοναδικά πλεονεκτήματα που προσφέρει η κάθε μία από τις πλατφόρμες, λέγοντας παράλληλα πως το αποτέλεσμα είναι η χρήση που κάνει ο τηλεθεατής σε αυτές τις πλατφόρμες να μην είναι αμοιβαίως αποκλειστικό, οπότε ένα μίγμα των πλατφόρμων αναβαθμίζει την επίδοση και βοηθά στην επίτευξη των επιθυμητών αποτελεσμάτων.

Ο στόχος της Nielsen είναι να επιτύχει μέτρηση ακόμα και στα διαφημιστικά σποτ, αλλά και τη δημιουργία μιας πλατφόρμας που θα διασταυρώνει πολλές πλατφόρμες συγχρόνως. Επόμενο βήμα για την εταιρεία είναι η επέκταση μέτρησης και σε άλλες πλατφόρμες όπως tablets, android, παιχνιδομηχανές κ.ά.

Από την άλλη, ο αριθμός των καταναλωτών που παρακολουθούν video σε καινούργιες πλατφόρμες αυξάνεται με μεγάλη ταχύτητα (ιδιαίτερα σε smart phones), αλλά η Τηλεόραση εξακολουθεί να κυριαρχεί παγκοσμίως, τη στιγμή όμως που άλλου τύπου οθόνες εξακολουθούν να αυξάνονται. Οι αγορές διαφέρουν σε συνάρτηση με τη διαθεσιμότητα που έχουν οι καταναλωτές, ενώ στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική παρατηρείται καθυστέρηση στην επιλογή μεθόδου τόσο στο mobile, όσο και στο online video.

Αν και η Ελλάδα βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα τηλεοπτικής χρήσης παγκοσμίως, σε πρόσφατη έρευνα της Nielsen (Μάρτιος 2010) κατατάχθηκε 4η σε χρόνο τηλεοπτικού μεριδίου. Στη χρήση online video και mobile video συγκαταλέχθηκε περίπου στη μέση των 55 χωρών που διεξήχθη η έρευνα. Χαρακτηριστικό της έρευνας είναι πως σε κάθε χώρα η Τηλεόραση παρέμεινε σαρωτικά το διαφημιστικό Μέσο προτίμησης, με ποσοστό 62% επί του συνολικού παγκόσμιου budget Διαφήμισης, ποσοστό που σημείωσε αύξηση 1% από πέρυσι.

Σχετικά με την τεχνολογία της Τηλεόρασης, στην οποία αναφέρθηκε ο Matt O’Grady, το 61% των σπιτιών στην Αμερική ήδη διαθέτουν HD set, ενώ το ποσοστό αυτών που ουσιαστικά παρακολουθούν τηλεόραση μέσω HD set είναι πολύ μικρότερο, διότι παρακολουθούν ακόμα σε τεχνολογία SD είτε γιατί δεν ξέρουν τη διαφορά, είτε γιατί δεν είναι όλα τα κανάλια διαθέσιμα σε HD κ.ά. Η τάση όμως εξακολουθεί να παραμένει και η παρακολούθηση σε HD set θα συνεχίσει να αυξάνεται. Η 3D TV, αν και αποτελεί νέα τεχνολογία για τους καταναλωτές που εξακολουθεί να αναπτύσσεται και να βελτιώνεται, δείχνει να έχει ξεχωριστή θέση σε κοινό που οι προτιμήσεις του είναι ο κινηματογράφος, τα παιχνίδια κ.ά.

Κλείνοντας, ο Matt O’Grady κάλεσε τους συμμετέχοντες στο συνέδριο να «κρατήσουν στο μυαλό τους» πως οι καθολικές αλλαγές στη βιομηχανία των Μedia θα διαταράξουν τα παραδοσιακά μοντέλα, ενώ οι καταναλωτές θα «καταβροχθίσουν» περισσότερο περιεχόμενο από ποτέ αλλά και θα επιθυμήσουν περισσότερο έλεγχο στα προγράμματα που βλέπουν, στο πότε τα βλέπουν και που.

Τέλος, ο πολλαπλασιασμός των νέων τεχνολογιών και πλατφόρμων καταλήγει σε επικίνδυνο κατακερματισμό και «εξουσιοδότηση» των τηλεθεατών, ώστε να καταλήξουν οι ίδιοι προγραμματιστές περιεχομένου.

Το μέλλον της Τηλεόρασης
Η τρίτη και τελευταία ομιλία του πρώτου μέρους ήταν αυτή του Eric Cremer, Senior Vice President, Media Development, της Dailymotion με τίτλο «Online video and connected TVs revolution: impact on the media consumption and the future of TV and Internet industries». Ο Eric Cremer ξεκίνησε λέγοντας πως ενώ το Internet είναι μόλις 15 χρονών, έχει καταφέρει να διεισδύσει στο 30% του παγκόσμιου πληθυσμού, από το οποίο το 60-80% σε ευημερείς χώρες και συνεχίζει να αυξάνεται ραγδαία. Έρευνες σχετικά με τη χρήση video στο Internet παγκοσμίως δείχνουν πως το 2012 το 50% του Internet traffic θα είναι αφιερωμένο στα video. Παρόλα αυτά όμως, η οθόνη του υπολογιστή εξακολουθεί να μην είναι η πιο δημοφιλής οθόνη παρακολούθησης video από τους χρήστες.

Σύμφωνα με έρευνα του Ball State University, (Μάρτιος 2009) η χρήση οθόνης pc φτάνει το 27% συμπεριλαμβανομένης της χρήσης Διαδικτύου, τη στιγμή που η χρήση οθόνης τηλεόρασης αγγίζει το 67%, πράγμα που σημαίνει πως το Διαδίκτυο αντιπροσωπεύει μόλις το 1/3 της ώρας που καταναλώνεται στον υπολογιστή. Επιπλέον ανέφερε πως προσπάθειες να συνδεθεί η Τηλεόραση με το Διαδίκτυο που είχαν επιχειρηθεί παλαιότερα, απέτυχαν όλες «πανηγυρικά».

Σήμερα όμως τα πράγματα δείχνουν να έχουν αλλάξει, κυρίως λόγω της εξάπλωσης νέων τεχνολογιών όπως συνδεσιμότητα παντού, φθηνές επιλογές σε εξαρτήματα σχετικά με την TV και το Διαδίκτυο, τεχνικές συγκλίσεις τηλεόρασης και υπολογιστών, γενίκευση συνδέσεων WiFi και Ethernet, αλλά κυρίως παγκόσμιες συγχρονισμένες προσπάθειες από όλη τη βιομηχανία. Με βάση αυτά τα δεδομένα, ο Eric Cremer υποστήριξε πως δεν υπάρχει πια αμφιβολία πως η Τηλεόραση θα συνδεθεί με το Internet και όταν πραγματοποιηθεί αυτή η σύνδεση δεν θα υπάρχει «επιστροφή».

Στη συνέχεια μίλησε με στατιστικά στοιχεία (πηγή Screendigest, 2010) για τον αριθμό των νοικοκυριών στην Ευρώπη που απέκτησαν τηλεόραση, για να σημειώσει πως μέσα σε 3 χρόνια πάνω από 85 εκατομμύρια σπίτια είχαν συνδεθεί. Τι σημαίνει όμως αυτό για το μέλλον της Τηλεόρασης;

Σύμφωνα με τον Eric Cremer τα τηλεοπτικά κανάλια θα πρέπει να μοιράζονται TV sets με διάφορους προμηθευτές, θα αυξηθεί η κατανάλωση του video περιεχομένου και της υπηρεσίας On Demand, οι κατασκευαστές των τηλεοράσεων και κατ’ επέκταση και των τηλεχειριστηρίων θα προσπαθήσουν να δημιουργήσουν μια σχέση «άμεση» με τους τηλεθεατές, θα αυξηθεί το ενδιαφέρον των νέων ανθρώπων για την τηλεόραση μέσω νέων μέσων διανομής και ανάπτυξης καινούργιων εισοδηματικών πόρων.

Στη συνέχεια της ομιλίας του ο Eric Cremer αφιέρωσε λίγο χρόνο στην ιστορία της Dailymotion γενικότερα, υπενθυμίζοντας πως είναι «ένα site με προορισμό το παγκόσμιο video», με 16 εκατομμύρια video διαθέσιμα, που έχει συμπεριληφθεί στα 40 καλύτερα site παγκοσμίως (έρευνα ComScore). Αναφορικά με την Ελλάδα, συνέχισε λέγοντας πως άρχισε να δραστηριοποιείται στη χώρα μας τον Σεπτέμβριο του 2008 έχοντας ήδη καταφέρει να συγκεντρώσει 56Κ μοναδικούς επισκέπτες στο site της.


Προοπτικές στρατηγικής
Το δεύτερο μέρος του συνεδρίου άνοιξε με την ομιλία του ο Michael Westhoven, πρώην Vice-President/Marketing, Sales & Business Development, της FOX Germany με τίτλο «Everything back to normal?». Κατά τη διάρκειά του, ο ομιλητής έκανε λόγο για τεράστιες αλλαγές στη βιομηχανία της Τηλεόρασης εν μέσω της οικονομικής κρίσης που συνεχίζουν με επιταχυνόμενους ρυθμούς. Κάποιες από αυτές τις αλλαγές, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, επηρέασαν και τον χώρο της Διαφήμισης όπως για παράδειγμα η εκτεταμένη συζήτηση για τα σποτ των 30”, τα στάσιμα κέρδη της Διαφήμισης για μεγάλο διάστημα, η αύξηση του clutter τη στιγμή που οι πελάτες μειώνουν τα σχετικά budget την ίδια στιγμή κ.ά. Το τοπίο της διανομής στον χώρο της Τηλεόρασης από την άλλη, έχει ήδη υποστεί μεγάλες τροποποιήσεις λόγω της εισόδου νέων «παιχτών» στον χώρο (Web TV, Google TV, Apple TV κ.ά.).

Αυτό που πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα, κατά τα λεγόμενα του Michael Westhoven, είναι συνεχές «κυνήγι» πελατών για την επίτευξη καλύτερων συμφωνιών, «αντίσταση» σε ύποπτες προτεινόμενες συναλλαγές όπως share deals, kick backs κ.λπ., στροφή προς εγγυημένα CPMs, μεταφορά «διαφημιστικής λογικής» από το online περιβάλλον προς την Τηλεόραση, αποφυγή πελατών που δεν πληρώνουν κ.ά. Ως προέκταση των παραπάνω, ανέφερε πως οι υπεύθυνοι καναλιών πρέπει να στραφούν σε εκδηλώσεις και γεγονότα που χαρακτηρίζονται ως «must see», διότι έτσι τοποθετείται το κανάλι σε μια θέση ισχύος και κανένας media planner δεν μπορεί να αντισταθεί στη Διαφήμιση με αξιόλογο και «δυνατό» περιεχόμενο.

Με λίγα λόγια, ολοκλήρωσε ο Michael Westhoven, η στροφή των καναλιών σε παρουσίαση προγραμμάτων τύπου «the next big thing» είναι το κλειδί της επιτυχίας. Μίλησε για το μεγάλο ποσοστό μεριδίου που αντιστοιχεί στην υβριδική τηλεόραση, δηλαδή της τηλεόρασης που περιλαμβάνει και πρόσβαση στο Διαδίκτυο, παρουσιάζοντας σχετική έρευνα που διεξήχθη παγκοσμίως (πηγή GfK, Bitkom, Deloitte) και δείχνει την τάση οι καταναλωτές-τηλεθεατές να επιθυμούν ένα τέτοιο μοντέλο τηλεόρασης στο άμεσο μέλλον.

Κλείνοντας αναρωτήθηκε «Ιf not now when then» αναφερόμενος στις αλλαγές που οφείλουν να προβούν τα κανάλια κατά τη διάρκεια της κρίσης και μοιράστηκε με το κοινό την «ατζέντα» του για το 2011, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για νέα προγράμματα, φρέσκα και πρωτοποριακά, με μεγάλες προοπτικές, χωρίς όμως απαραίτητα και μεγάλο budget, αλλά και την εξερεύνηση της διανομής του Web TV.

The Leadership Panel
Σειρά στο συνέδριο είχαν οι Alexander Holland, Chief Operating Officer του Ant1 Group και Κάρολος Αλκαλάι, Γενικός Διευθυντής του Star Channel, οι οποίοι μίλησαν για τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις της ελληνικής τηλεοπτικής πραγματικότητας. Στην πρώτη ερώτηση «Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η ελληνική αγορά» ο Alexander Holland τόνισε πως βρίσκεται σχετικά πίσω, με τα κανάλια να έχουν ρόλο τόσο διανομέα όσο και παραγωγού περιεχομένου, ενώ ο Κάρολος Αλκαλάι υποστήριξε πως τα κανάλια έχουν καταλάβει τα νέα δεδομένα, τα αποδέχονται και προχωράνε.

Στη συνέχεια, ο Alexander Holland παρατήρησε πως ο τρόπος για να επιτύχουν την ίδια στιγμή σπουδαίο περιεχόμενο αλλά και υψηλά διαφημιστικά έσοδα είναι να μειωθούν τα budget των προγραμμάτων και να επικεντρωθούν στην αφοσίωση των τηλεθεατών, σε αυτά τα προγράμματα. Ο Κάρολος Αλκαλάι με τη σειρά του, απάντησε πως θα είχε ενδιαφέρον να δούμε ανθρώπους που συμμετέχουν στην παραγωγή και δεν παρέλειψε να υποστηρίξει πως μια συνεργασία μεταξύ προγραμμάτων ξένου περιεχομένου με ελληνικού, που όμως εμπεριέχει ρίσκο, ίσως επέφερε καρπούς.

Παράλληλα, ανέφερε πως υπάρχει υπερεπάρκεια τηλεοπτικών καναλιών συγκριτικά με τον πληθυσμό της χώρας, συγκρίνοντας την κατάσταση με μια παρόμοια στη Γαλλία τρία χρόνια πριν όπου το 86% του τηλεοπτικού κοινού, απασχολούσε έξι κανάλια τη στιγμή που τώρα αυτά τα έξι κατέχουν μόλις το 65%. Πρόσθεσε ακόμα πως το «multi channel environment» δεν είναι ζήτημα πολλών καναλιών, αλλά η εγκατάσταση σε αυτό το περιβάλλον.

Ο Κάρολος Αλκαλάι ανέφερε ακόμα πως η κατάσταση φέτος εισοδηματικά είναι ίδια με δέκα χρόνια πριν, ενώ τα κόστη έχουν ανέβει με τους μισθούς να αυξάνονται κατά 50% συγκριτικά με το 2000. Όταν όμως γίνονται προσπάθειες να χαμηλώσει η αμοιβή ενός παρουσιαστή για παράδειγμα, τότε το κανάλι πιθανό είναι να τον χάσει. Υποστήριξε ακόμα πως το κλειδί είναι η καινοτομία και τα ταλέντα.

Ο Alexander Holland διατράνωσε πως όταν «πήρε ρίσκα» στο παρελθόν δεν βγήκε χαμένος ενώ υπογράμμισε πως το τρίπτυχο «καινοτομία, συνεργασία, κυρίαρχες ιδέες» μπορεί να φέρει αποτέλεσμα. Αναφορικά με το product placement ανέφερε πως έχει μια σύνθετη δομή, ενώ ο Κάρολος Αλκαλάι υποστήριξε πως επιδέχεται μεγάλης συζήτησης, τονίζοντας όμως πως το διαφημιστικό σποτ των 30″ έχει πεθάνει. Στη συνέχεια η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από τις καινοτομίες που μειώνουν τα κόστη και το ενδεχόμενο να είναι αυτή η τακτική η απάντηση στον τρόπο που λειτουργεί η αγορά. Ο Κάρολος Αλκαλάι δήλωσε πως δεν είναι σίγουρα η λύση, αλλά δεν είναι και λύση να τα παρατήσουμε όλα και «να πάμε σπίτια μας».

Ο Alexander Holland από την πλευρά του, παρέθεσε πως τα καλύτερα προγράμματα είναι η λύση και πως υπάρχουν στιγμές που κάνει κανείς ό,τι μπορεί. Στο ενδεχόμενο πιθανής συνεργασίας όλων των καναλιών επί της αρχής, δηλαδή ταλέντα ανά κατηγορία, ανάλογη πληρωμή κ.λπ., ο Κάρολος Αλκαλάι υποστήριξε πως αυτήν τη στιγμή λειτουργεί έτσι η αγορά, από ανάγκη, σε κάποιο βαθμό αφού έχουν γίνει μειώσεις στα budget των παρουσιαστών, παραγωγών κ.ά. αλλά υπάρχουν εξαιρέσεις καναλιών που μπορούν να δώσουν παραπάνω αμοιβές και τις δίνουν.

Τέλος, ο Alexander Holland διατύπωσε πως το περιεχόμενο είναι το παν και αν αυτό είναι αξιόλογο, τότε αυξάνεται το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινό και με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται και η Διαφήμιση, άρα και τα κέρδη για το κανάλι.


The advertising marketplace
Το τρίτο section του συνεδρίου περιελάμβανε τρεις πολύ ενδιαφέρουσες ομιλίες. Του Πάνου Τάγιου, Managing Director της Adstream Hellas, του Γιώργου Ζαλοκώστα, National Media Director της Unilever Greece και του Σπύρου Ζαβιτσάνου, Διευθύνοντος Συμβούλου της Nielsen Audience Measurement, με θέματα που αφορούσαν στη σχέση διαφήμισης και τηλεόρασης στη νέα ψηφιακή εποχή.

To section «άνοιξε» ο Πάνος Τάγιος, Managing Director της Adstream, ο οποίος μέσα από την παρουσίαση των υπηρεσιών της εταιρείας του, αναφέρθηκε στη διαχείριση του διαφημιστικού υλικού στην ψηφιακή εποχή. Οι υπηρεσίες της Adstream τις οποίες παρουσίασε, αφορούν στη μεταφορά, αποθήκευση και διαχείριση διαφημιστικού υλικού από και προς τους διαφημιζόμενους, τις διαφημιστικές εταιρείες και τα ΜΜΕ. Όλα τα αρχεία μεταφέρονται online σε ψηφιακή μορφή, με αποτέλεσμα τη μεγάλη μείωση του κόστους, την υψηλή ταχύτητα στη μεταφορά των αρχείων, την ακρίβεια στην ώρα παράδοσης και την ψηφιακή ποιότητα υλικού.

«Πρόκειται για πλεονεκτήματα που είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ότι στις μέρες μας έχουν περισσότερη σημασία από ποτέ. Η συνολική δε, μείωση του κόστους διαχείρισης του διαφημιστικού υλικού φθάνει και το 30%» τόνισε. Όπως ανέφερε, διαφημιστές και διαφημιζόμενοι πρέπει να στραφούν στο παραπάνω μοντέλο διαχείρισης του διαφημιστικού τους υλικού, όχι μόνο εξαιτίας της κρίσης, αλλά και επειδή αυτό είναι το μέλλον της τηλεόρασης. «Πρέπει να προετοιμαστείτε για το μέλλον που έρχεται, αφού το μοντέλο αυτό ήδη λειτουργεί στη Γερμανία, μειώνοντας αισθητά την επένδυση των broadcasters» κατέληξε.

H θέση της τηλεόρασης στο media mix ήταν το ζήτημα που ανέλυσε ο Γιώργος Ζαλοκώστας στην ομιλία του με τίτλο «TV or not TV», ερώτημα ωστόσο που απαντήθηκε άμεσα και κατηγορηματικά από τον ίδιο: «Η τηλεόραση ήταν και θα παραμείνει το κύριο μέσο, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες» τόνισε. Όπως ανέφερε, το 2010 η παγκόσμια διαφημιστική δαπάνη αναμένεται να αυξηθεί, τάση που θα συνεχιστεί και το 2011. «Δυστυχώς στην Ελλάδα, η τάση είναι αρνητική, η διαφημιστική δαπάνη θα εξακολουθεί να συμπιέζεται, συμπιέζοντας και τα κέρδη. Tα διαφημιστικά κονδύλια προγραμματίζονται πλέον από μήνα σε μήνα και όχι σε ετήσιο πλάνο όπως παλαιότερα» επισήμανε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, αν όλα πάνε καλά, υπάρχει ένα ενδεχόμενο προς το τέλος του 2011 να υπάρξει αποκλιμάκωση της πίεσης αυτής. «Τα παραδοσιακά Μέσα θα συνεχίσουν να πιέζονται, ενώ τα ψηφιακά Μέσα θα διευρύνουν το μερίδιό τους. Όσο όμως και να το διευρύνουν, δεν θα δημιουργήσουν πρόβλημα στην τηλεόραση» ανέφερε. Ο Γιώργος Ζαλοκώστας επισήμανε ότι διαφημιζόμενοι και διαφημιστές θα πρέπει να μάθουν να ζουν με τα υπάρχοντα διαφημιστικά κονδύλια.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι διαφημιζόμενοι σήμερα ζητούν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα των κονδυλίων τους, σωστή στόχευση, δημιουργία αξίας και όχι απαραίτητα περιορισμό κόστους, αλλά και νέους τρόπους διαφήμισης που να συμπληρώνουν τους παραδοσιακούς. «Δεν μπορούμε να εξακολουθούμε να λειτουργούμε με τον ίδιο τρόπο σε ένα περιβάλλον που αλλάζει. Θα υπερισχύσουν αυτοί που θα βρουν νέους, αποτελεσματικούς τρόπους να εξελίξουν αυτό που προσφέρουν, πρόγραμμα, διαφήμιση, προϊόντα» κατέληξε.

Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Σπύρος Ζαβιτσάνος, ο οποίος μέσα από την ομιλία του διερωτήθηκε «που είναι οι νέοι». Ανέφερε ότι η τηλεθέαση ανεβαίνει διαρκώς και από τις 3 ώρες κατά μέσο όσο στις αρχές της δεκαετίας του 1990, σήμερα έφθασε τις 4,5 ώρες. Ο χρόνος αυτός ανεβάζει την Ελλάδα στην 3η θέση της τηλεθέασης διεθνώς, μετά τις Η.Π.Α. και την Ουγγαρία. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, τον Οκτώβριο του 2010 η τηλεθέαση αυξήθηκε «δραματικά», φθάνοντας τα 301 λεπτά ημερησίως.

Μιλώντας δε για τους νέους, ανέφερε ότι αυτοί βρίσκονται πλέον μπροστά σε μια οθόνη, είτε αυτή είναι του υπολογιστή τους, είτε του κινητού τους, είτε της τηλεόρασης. «Το Facebook, το chat και γενικότερα το Ιnternet έχουν κερδίσει τους νέους, οι οποίοι βρίσκονται σε αυτά κάθε μέρα, από το απόγευμα έως το βράδυ» επισήμανε, τονίζοντας παράλληλα ότι η οικονομική συγκυρία ευνοεί την τηλεθέαση. «Εμείς θα πρέπει να συνεχίσουμε να επενδύουμε στις σταθερές αξίες, όπως είναι η τηλεόραση, λαμβάνοντας όμως περισσότερο υπόψη και τα Νέα Μέσα» κατέληξε.


The Advertising Panel: «Να αλλάξουμε όλα τα κακώς κείμενα»
Το τελευταίο section έκλεισε με ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον panel, το οποίο αποτελούσαν τόσο οι Γιώργος Ζαλοκώστας και Σπύρος Ζαβιτσάνος, όσο και οι Ζαφείρης Χαραλαμπίδης, Commercial Director του Mega Channel, Νανή Τράκα, Commercial Director του ΑΝΤ1 ΤV, Ζοζέφ Μεζάν, Commercial Director της Wind (σ.σ.: λίγες ημέρες αργότερα αποχώρησε από τη Wind Hellas), Τάσος Μιχαλάκης, CEO της Tempo OMD Hellas και η Δήμητρα Μάστορη, Managing Director της Oxygen Media.

Το πρώτο ερώτημα που τέθηκε στους συμμετέχοντες ήταν εάν εκτιμούν ότι η κρίση είναι δομική ή κυκλική. Οι περισσότεροι συμφώνησαν ότι πρόκειται για δομική κρίση. «Το πρόβλημα είναι δομικό και έτσι πρέπει να το αντιμετωπίσουμε» είπε ο Τάσος Μιχαλάκης, ενώ ο Ζοζέφ Μεζάν ανέφερε ότι για να φθάσει η διαφημιστικά δαπάνη στα επίπεδα του 2007, θα πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον 10 χρόνια.

Ο Ζαφείρης Χαραλαμπίδης τόνισε από την πλευρά του ότι η κρίση είναι πολύ χειρότερη από αυτή που ανέμενε η αγορά και ότι μέσα σε ένα χρόνο έχουν «φύγει» από την τηλεοπτική διαφήμιση 150 διαφημιζόμενοι, οι οποίοι το 2009 είχαν επενδύσει 4 εκατ. ευρώ, «χρήματα που θα αργήσουν πάρα πολύ να επιστέψουν σε αυτή». Η Δήμητρα Μάστορη ανέφερε ότι ακόμα και αν δεχθούμε ότι η κρίση είναι κυκλική, ο κύκλος θα κλείσει μετά από πολλά χρόνια, άγνωστο πόσα. «Το 2011 μπορεί να μιλάμε για “άλλες” εταιρείες, “άλλα” κανάλια. Επιβάλλεται να συνεννοηθούμε και να προλάβουμε εμείς τις εξελίξεις και όχι αυτές εμάς» είπε. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η Νανή Τράκα, η οποία επισήμανε ότι στο 10μηνο του 2010 «λείπουν» από το κανάλι 303 μικρομεσαίοι διαφημιζόμενοι, «τους οποίους δεν θα ξαναδούμε στην τηλεόραση. Οι πρωτόγνωρες καταστάσεις που ζούμε πρέπει να μας κινητοποιήσουν, να αναδομηθούμε, να τα βάλουμε όλα στο τραπέζι και να είμαστε ανοικτοί σε αλλαγές. Πρέπει να κάνουμε νέα πράγματα και να πάμε παρακάτω» κατέληξε.

Ο Γιώργος Ζαλοκώστας αφού συμφώνησε με τους προηγούμενους ομιλητές, προέτρεψε όλους να προετοιμαστούν για το χειρότερο και να ελπίζουν για το καλύτερο. Ο Σπύρος Ζαβιτσάνος από την πλευρά του, διαφοροποιήθηκε λίγο, εκτιμώντας ότι η κρίση είναι κυκλική, αλλά θα πρέπει να την κάνουμε εμείς οι ίδιοι δομική, αλλάζοντας κάθε τι που λειτουργούσε λάθος. «Πρέπει να αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται, να αλλάξουμε τις δομές μας και να επιταχύνουμε τον κύκλο» κατέληξε. Το επόμενο ζήτημα που απασχόλησε το panel ήταν οι νέοι τρόποι διαφήμισης, όπως το product placement και οι χορηγίες.

Ο Ζ. Χαραλαμπίδης προέτρεψε διαφημιζόμενους και διαφημιστές να επιστρέψουν στο spot των 30 sec, αλλά και να δουν πιο σοβαρά το Web TV και τις ευκαιρίες που αυτό προσφέρει. Η Νανή Τράκα συμφώνησε με τον Commercial Director του Mega, ενώ ο Τάσος Μιχαλάκης ζήτησε από όλους να απαιτούν καλύτερη ποιότητα στην επικοινωνία. Ο Ζοζέφ Μεζάν επισήμανε ότι η τηλεόραση δεν απειλείται, αφού τα κονδύλια που απορροφούν τα digital media τελευταία, μπορεί να είναι αυξημένα, αλλά ακόμα είναι αμελητέα για τη δυναμική της τηλεόρασης.

Απαντώντας στους δύο προηγούμενους που αναφέρθηκαν στις δυνατότητες του Web TV «ζήτησε» περισσότερο χρόνο για τους διαφημιζόμενους ώστε να συνειδητοποιήσουν τη δυναμική του. Η Δήμητρα Μάστορη από την πλευρά της, διέκρινε δύο κατηγορίες πελατών: τους μεγάλους, οι οποίοι παραμένουν στην τηλεόραση και τους μικρούς, οι οποίοι πλέον πάνε στα συμπληρωματικά Mέσα. «Τα Νέα Μέσα για πολλά χρόνια ακόμα δεν θα αποτελούν απειλή για την τηλεόραση» επισήμανε.

Ο Τάσος Μιχαλάκης εκτίμησε ότι η τηλεόραση είναι το πλέον ωφελημένο Μέσο, αφού έχει το μεγαλύτερο μερίδιο δαπάνης, το οποίο φθάνει στο 60% των συνολικών κονδυλίων. «Το μερίδιό της είναι μεγαλύτερο από αυτό που εμφανίζει η Media Services, αφού η τελευταία δεν μετράει τη δαπάνη σε κανάλια όπως ο Σκάι, η Nova, το Μad TV, το MTV κ.ά» διευκρίνισε. Παράλληλα ανέφερε ότι «η κρίση είναι μια χρυσή ευκαιρία να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, να αναδιαρθρώσουμε τα πάντα και να μάθουμε να ζούμε με λιγότερα».

Ο ίδιος ανέφερε ότι τον τελευταίο χρόνο χάθηκαν 110 θέσεις εργασίας στα media specialist agencies. Τέλος, ο Γιώργος Ζαλοκώστας, εκτίμησε ότι η τηλεόραση θα αυξήσει περαιτέρω την ισχύ της στο media mix, επισημαίνοντας παράλληλα ότι το Μέσο αυτό κερδίζει έδαφος επειδή προσφέρει περισσότερο αξιόπιστα και μετρήσιμα αποτελέσματα από τα άλλα Μέσα. Κοινή διαπίστωση των ομιλητών ήταν ότι πλέον καμμία πλευρά του τριγώνου Μέσα-Διαφημιστές-Διαφημιζόμενοι δεν νιώθουν κυρίαρχοι του παιχνιδιού, όντας όλοι ισότιμοι συνεργάτες.