Σύμφωνα με έρευνα της PwC
Στα 15 δις ευρώ ανέρχονται τα ετήσια έσοδα του κλάδου Τροφίμων και Ποτών στην Ελλάδα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της PwC η οποία αναδεικνύει τη σημαντικότητα της εν λόγω βιομηχανίας.

Σύμφωνα με τη μελέτη, η βιομηχανία Τ&Π αποτελεί τον μεγαλύτερο κλάδο (30%) της μεταποίησης και παραμένει έντονα κατακερματισμένη, με το 1% των εταιρειών να παράγουν το 63% των συνολικών εσόδων. Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τις συνεχόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις τα τελευταία χρόνια, την τετραετία 2012-2015 οι μεγάλες εταιρείες με ετήσια έσοδα άνω των 10 δις ευρώ διατήρησαν συμπαγή την παραγωγή τους, αύξησαν τα ετήσια έσοδα και την κερδοφορία κατά περίπου 2% και 3% αντίστοιχα και υλοποίησαν λελογισμένες επενδύσεις διατηρώντας το συνολικό τους χρέος σχετικά σταθερό.

Ο κλάδος εμφανίζει ανταγωνιστικότητα και βελτιωμένες επιδόσεις στο τέλος της κρίσης με μόνο το 27% των εταιρειών να υπάγονται στην κατηγορία «Zombies», ενώ οι εταιρείες υψηλής ανταγωνιστικότητας, «Stars», συνεισφέρουν στο 50% της συνολικής κερδοφορίας. Από πλευράς ανταγωνιστικότητας ξεχωρίζουν τρεις υποκλάδοι, με συνολικά έσοδα 2 δις ευρώ (φρούτα & λαχανικά, κονσερβοποιία και αλκοολούχα). Κάτω από την πίεση του κατακερματισμού και του μικρού εξαγωγικού δυναμικού του κλάδου, αναμένεται ότι θα υπάρξει κινητικότητα με εξαγορές, συγχωνεύσεις και αναδιαρθρώσεις εταιρειών. Υπό αυτό το πρίσμα, ένα μικρό υποσύνολο περίπου 20 εταιρειών, αναγνωρίζεται ως consolidators και περίπου 110 εταιρείες θα μπορούσαν να αποτελέσουν στόχους εξαγοράς, ενώ 15 θα ήταν ελκυστικές μετά από αναδιάρθρωση.

Η PwC Greece εκτιμά ότι η στρατηγική ανάπτυξης του κλάδου μέσα από εξαγωγές θα πρέπει να στηρίζεται στη ενοποίηση της ζήτησης κάτω από κοινά εμπορικά σήματα – ομπρέλα, τα οποία θα οδηγήσουν σε συγκέντρωση παραγωγής, κοινές υπηρεσίες, μείωση του κόστους, καλύτερη διαχείριση και πολύ ισχυρότερο marketing που θα ωθήσουν τον υπερδιπλασιαμό των εσόδων σε βάθος δεκαετίας. Ο Κώστας Μητρόπουλος, Εντεταλμένος Σύμβουλος της PwC Ελλάδας, σχολίασε: «Ο κλάδος Τροφίμων & Ποτών είναι ώριμος για να μεγαλώσει και το πρώτο στάδιο αυτής της διαδικασίας θα γίνει με εξαγορές και συγχωνεύσεις εταιρειών. Εάν δεν υπάρξει ενδοκλαδική και διακλαδική συγκέντρωση τότε, ακολουθώντας την τροχιά του παρελθόντος, παρά την σταδιακή βελτίωση ανταγωνιστικότητας και την αύξηση των πωλήσεων, ο κλάδος θα μείνει δομικά ο ίδιος με όλους τους σημερινούς περιορισμούς και με συρρικνωμένα κέρδη».