Τις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής αγοράς μετά την κρίση επιχείρησε να διερευνήσει η εταιρεία Global Link σε πρόσφατη ημερίδα που διοργάνωσε. Οι εισηγητές εμφανίσθηκαν συγκρατημένα αισιόδοξοι για μία σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας, ωστόσο το βασικό ερώτημα είναι πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αξιοποιήσουν αποτελεσματικά μία διαφανόμενη τάση.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της διοργάνωσης «Μετά την κρίση: Προοπτικές ανάπτυξης της οικονομίας», ο επόμενος στόχος για τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς που αντιμετώπισαν με επιτυχία 9 δύσκολα χρόνια κρίσης, πρέπει να είναι η διερεύνηση των προοπτικών ανάπτυξης και ο σχεδιασμός των επόμενων βημάτων. Στο πλαίσιο πλάνου ενημέρωσης των πελατών της για τις τάσεις της κοινωνίας, οικονομίας και αγοράς, η Global Link φιλοξένησε στην ημερίδα τους Θεόδωρο Φορτσάκη, Βουλευτή Επικρατείας και τέως πρύτανη του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Νικόλαο Βέττα, Γενικό Διευθυντή ΙΟΒΕ και καθηγητή Οικονομικών του ΟΠΑ και Γεώργιο Μπάλτα, καθηγητή Τμήματος Marketing και Επικοινωνίας και Διευθυντή του Ερευνητικού Εργαστηρίου Marketing του ΟΠΑ, οι οποίοι προσέγγισαν το θέμα από διαφορετικές οπτικές, δίνοντας χρήσιμα insights από την μακρο-οικονομική πλευρά, την φορολογική, αλλά και την πλευρά του καταναλωτή.

Χαιρετισμό απήυθυνε στην εκδήλωση και ο Αντιπρόεδρος της Βουλής, Μάριος Γεωργιάδης. Η ημερίδα διεξήχθη στη Λέσχη των Αποφοίτων του Κολλεγίου Αθηνών με τη συμμετοχή περί των 150 υψηλόβαθμων στελεχών από όλους τους κλάδους της οικονομίας, ενώ καλύφθηκε επικοινωνιακά από τον οικονομικό σταθμό SBC TV. Το Marketing Week μίλησε με τον CEO της Global Link Κώστα Σιγαλό, ο οποίος μας μεταφέρει τα κυριότερα σημεία των όσων ακούστηκαν στην ημερίδα.

MW: Ποιοι είναι οι παράγοντες εκείνοι, οι οποίοι θα ενισχύσουν το κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας που χαρακτήρισε τις ομιλίες της εκδήλωσης;
Κώστας Σιγαλός:
Οι παράγοντες που συνθέτουν το κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας, το οποίο αναδύθηκε στη εκδήλωσή μας, μπορούμε να πούμε ότι έχουν σχέση με δύο στοιχεία. Το στοιχείο της οικονομικής απόδοσης της οικονομίας και το στοιχείο της «ψυχολογίας» της αγοράς, όπως αυτή εκδηλώνεται από τις επιχειρήσεις και το αγοραστικό κοινό. Όπως λοιπόν μας είπαν οι ομιλητές, η οικονομία μας έχει αλλάξει ριζικά με την έννοια ότι έχει ισοσκελίσει τις δαπάνες με τα έσοδα του Δημοσίου, πράγμα που βέβαια είχε αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του διαθεσίμου εισοδήματος. Σήμερα, λοιπόν, υπάρχει μια περιρρέουσα αίσθηση ότι τα πολύ δύσκολα πέρασαν και αυτό λειτουργεί θετικά, σε συνδυασμό βέβαια με την αλλαγή κλίματος στη σχέση μας με την ΕΕ.

Ποια ήταν τα συμπεράσματα για τις προοπτικές των ελληνικών επιχειρήσεων; Υπάρχουν κινήσεις κλειδιά στις οποίες πρέπει να προβούν προκειμένου να αναπτερώσουν την αναπτυξιακή τους πορεία;
Οι ελληνικές επιχειρήσεις, όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, δεν είναι ένα ομοιογενές σύνολο αλλά αποτελείται από κλάδους ο καθένας από τους οποίους έχει το δικό του ανταγωνιστικό περιβάλλον αλλά και αντιμετωπίζει ένα διαφορετικό διεθνή ανταγωνισμό. Όσον αφορά στις κινήσεις κλειδιά για τις οποίες ρωτάτε, φοβάμαι ότι η απάντηση είναι απλή αλλά, συγχρόνως, δύσκολη.

Αυτό που οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να κάνουν, και αρκετές φυσικά το κάνουν και αναπτύσσονται μέσα στη κρίση όπως είπα στη παρέμβασή μου, είναι να ακολουθήσουν πιστά αυτό που λέμε χαρακτηριστικά «Best Practices», μία από τις οποίες είναι και η αξιοποίηση της έρευνας στη λήψη αποφάσεων, καθώς αρκετές ακόμη λαμβάνονται με ρευστά και προσωπικά κριτήρια. Η σωστή ανάγνωση της ελληνικής και της διεθνούς αγοράς δεν είναι επιλογή, είναι αναγκαιότητα. Το καλό είναι ότι οι επιχειρήσεις μας διαθέτουν εξαιρετικό στελεχιακό δυναμικό, το οποίο συνεχώς εμπλουτίζεται με θετικό ισοζύγιο, παρά το brain drain.

Η όποια μελλοντική οικονομική ανάπτυξη, πιστεύετε θα βρει το δρόμο της και προς τα νοικοκυριά και τους καταναλωτές;
Αναμφισβήτητα η σταθεροποίηση της οικονομίας και το φρενάρισμα της αύξησης της ανεργίας θα λειτουργήσουν θετικά αλλά νομίζω ότι, όπως δείχνουν οι έρευνες, ο Έλληνας καταναλωτής δεν θα επιστρέψει στα παλαιότερα καταναλωτικά πρότυπα, όχι μόνο ποσοτικά αλλά και όσον αφορά στον τρόπο λήψης αποφάσεων. Ο Έλληνας καταναλωτής έμαθε να ψάχνει περισσότερες επιλογές, να εμπιστεύεται τα private labels και να αρχίζει να διακρίνει τη διαφορά μεταξύ της κάλυψης μιας ανάγκης και της επιθυμίας της κατανάλωσης.

Ανακαλύπτει τον ορθολογισμό και μοιραία απομυθοποιεί, πράγμα που σημαίνει ότι εκπαιδεύεται στο value for money. Αυτά πιστεύω θα μείνουν και οι νέοι που ξεκινούν να χτίσουν τη ζωή τους με λιγότερους πόρους θα πιέσουν τις επιχειρήσεις στον ορθολογισμό και σε μιά αναπτυξιακή στρατηγική περισσότερο προσανατολισμένη στην αγορά. Κάποιες τάσεις που αναφέρθηκαν από τους ομιλητές και τις οποίες μπορούν να αξιοποιήσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι το αυξανόμενο ενδιαφέρον για υγιεινή διατροφή και υγιεινό τρόπο ζωής, η αναζήτηση ευκολίας και εξοικονόμησης χρόνου και η προτίμηση για προϊόντα ελληνικής κατασκευής. Η Global Link μάλιστα έχει ολοκληρώσει μία σημαντική πανευρωπαϊκή έρευνα σχετικά με την υγιεινή διατροφή και το well being την οποία σύντομα θα παρουσιάσει στους πελάτες της.

«ΟΛΗ ΣΧΕΔΟΝ Η ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΜΕΣΩ ΥΦΕΣΗΣ»
Νίκος Βέττας
Σύμφωνα με τη δήλωση του Νίκου Βέττα στον οικονομικό σταθμό SBC λίγο πριν την ομιλία του, τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί θαύματα: «Τα προηγούμενα δέκα χρόνια υπάρχει η ανάγνωση, η οποία λέει ότι καταφέραμε θαύματα. Πολλοί, οι οποίο ρωτούσαν εάν είναι δυνατόν χωρίς να υπάρξει δραστική υποτίμηση νομίσματος, να διορθώσεις τα δύο τεράστια, όπως θα σας δείξω σε ένα λεπτό, δίδυμα ελλείμματα, απαντούσαν ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει σε συνθήκες ισχυρού νομίσματος και δημοκρατίας. Διότι θα έπρεπε να ζητάς από τους πολιτικούς εκπροσώπους να πηγαίνουν κάθε τόσο στη Βουλή και να νομοθετούν μειώσεις μισθών και συντάξεων, κάτι το οποίο θεωρούσαν πολλοί μη-εφικτό τότε. Με αυτή την έννοια έχει επιτευχθεί ένα μικρό θαύμα. Από την άλλη όμως, έχει υπάρξει μια τεράστια αποτυχία. Όλη σχεδόν η προσαρμογή έχει γίνει μέσω ύφεσης. Και, μάλιστα, με τέτοια χαρακτηριστικά που με το που αρχίζει πάλι να παίρνει μπροστά η οικονομία, αρχίζει κανείς να ξαναβλέπει τις παλιές παθογένειες».

«Η ΑΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΤΕ ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ»
Γιώργος Μπάλτας
Στις οικονομικές τάσεις που ήρθαν για να μείνουν εστίασε η ομιλία του Γιώργου Μπάλτα. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στον σταθμό SBC, «πρέπει οι επιχειρήσεις, οι οικονομικές μονάδες, αλλά και τα νοικοκυριά, να κατανοούν ποιες είναι οι πραγματικές οικονομικές συνθήκες, ποιες δεν είναι εφήμερες τάσεις αλλά είναι εδώ για να μείνουν, και να προσπαθούμε, ο καθένας στο περιβάλλον που κινείται, να προσαρμόζεται σε αυτό. Δηλαδή, η άρνηση της πραγματικότητας δεν είναι ποτέ μια καλή στρατηγική. Ας δούμε λίγο συνοπτικά τις μεγάλες αλλαγές στην Ελλάδα από την μεριά του καταναλωτή πάντα, όπως σας έχω πει ήδη ότι θα αναφερθώ. Η αλήθεια είναι, ότι στις έρευνες που κάνουμε στο οικονομικό πανεπιστήμιο, στο εργαστήριο marketing, είχαμε δει αλλαγές πριν το 2010. Εγώ θα έλεγα εδώ, ότι σε μερικά σημεία οι αλλαγές αυτές, όσο και αν σας φανεί παράξενο, είχαν φανεί την επαύριο των Ολυμπιακών Αγώνων».

«Η ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ ΠΟΥ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ»
Θεόδωρος Φορτσάκης
O Θεόδωρος Φορτσάκης, μιλώντας στον σταθμό SBC, συνόψισε την ομιλία του, η οποία επικεντρώθηκε στο ζήτημα της φορολογίας: «Το δικό μου το θέμα εστιάζει στο ζήτημα της φορολογίας και θα προσπαθήσω να πω μερικές σκέψεις γύρω από τη σχέση της φορολογίας με την ανάπτυξη, υπογραμμίζοντας τη σημερινή ασύμμετρη σχέση, η οποία υπάρχει ανάμεσά τους. Και βέβαια, μιλώντας για τη φορολογία σε σχέση με την ανάπτυξη, δεν παραγνωρίζω ότι η φορολογία είναι ένα μικρό κομμάτι μόνο των παραγόντων εκείνων που καθορίζουν την προσέλκυση επενδύσεων».