Σύμφωνα με το GfK Consumer Climate για το τέταρτο τρίμηνο 2016

Συγκεκριμένα, ο δείκτης του καταναλωτικού κλίματος της GfK για τις 28 χώρες της ΕΕ αυξήθηκε κατά 5,6 μονάδες, αγγίζοντας τις 17,9 μονάδες τον Δεκέμβριο, την υψηλότερή του τιμή από τον Ιανουάριο του 2008. Κατά τη διάρκεια του έτους, οι επιμέρους δείκτες – οικονομικές και εισοδηματικές προσδοκίες και τάση για αγορές – δεν παρουσίασαν ομοιόμορφη ανάπτυξη. Οι συνεχιζόμενες δύσκολες οικονομικές και πολιτικές συνθήκες στην Ελλάδα αντικατοπτρίζονταν στις οικονομικές προσδοκίες των καταναλωτών κατά το προηγούμενο έτος. Μέχρι τον Μάιο του 2016, ο δείκτης είχε παρουσιάσει κατακόρυφη πτώση, φτάνοντας στις -51,6 μονάδες. Ωστόσο, άρχισε να ανακάμπτει σταδιακά.

Παρόλο που ο δείκτης οικονομικών προσδοκιών παρουσίασε περαιτέρω αύξηση μεταξύ Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου, φτάνοντας στις -33,8 μονάδες τον Δεκέμβριο, η τιμή αυτή είναι σχεδόν στα ίδια επίπεδα με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Αν και η τιμή αυτή παρέμεινε σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, έχει αρχίσει να διαφαίνεται μία συνολική ανοδική τάση. Ωστόσο, οι Έλληνες εξακολουθούν να προβλέπουν μια ασθενή αύξηση των εσόδων. Ο δείκτης υποχώρησε κατά 2,6 μονάδες, φτάνοντας στις -40,1 μονάδες μεταξύ Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου. Οι κακές οικονομικές συνθήκες αντικατοπτρίζονται, επίσης, στην τάση των Ελλήνων καταναλωτών για αγορές. Παρόλο που ο δείκτης είχε ανέβει κατά 6,7 μονάδες μεταξύ Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου, φτάνοντας στις -36,1 μονάδες, συνέχισε να βρίσκεται στα ίδια χαμηλά επίπεδα που είχαν καταγραφεί κατά την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.