Marketing Week - The Year Ahead 2017 | Δημόσιες Σχέσεις

Πέμπτη, 22 Αυγούστου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Public Relations

The Year Ahead 2017 | Δημόσιες Σχέσεις

24 Απριλίου 2017 | 17:51 Γράφει το MarketingWeek   Online Team Topics: News

Μεγάλα brands τοποθετούνται σε επιμέρους αγορές, δημιουργώντας αυξητικές τάσεις σε τζίρους". "Ο GM / CEO βγαίνει στο προσκήνιο, «εκπροσωπεί» και γίνεται ο ήρωας της εταιρείας". "Στο επιχειρηματικό επίπεδο ωριμάζουν οι συνθήκες για συνενώσεις και συνεργασίες". Πρόκειται για ορισμένες μόνο από τις βασικές τάσεις που η αγορά αναμένει να εξελιχθούν το 2017, τάσεις που αποτυπώνονται μέσα από τις απόψεις κορυφαίων ανωτάτων στελεχών της αγοράς.

Θωμάς Βαρβιτσιώτης, Πρόεδρος, V+O Communication
«Τα όρια μεταξύ του PR του digital και του marketing σχεδόν θα εξαλειφθούν»

Ο ρυθμός των αλλαγών σήμερα, σε πάρα πολλά επίπεδα, είναι σαρωτικός. Ο κλάδος υποδέχτηκε το 2017 με αλλαγές σε επίπεδο δημιουργίας νέων εταιρικών σχημάτων και ανακατατάξεων, σε επίπεδο διεύρυνσης των υπηρεσιών στο online περιβάλλον, καθώς και σε επίπεδο συρρίκνωσης των ελληνικών ΜΜΕ. Σίγουρα, δεν έρχεται η επανάσταση στο PR, εκείνο όμως που συνεχίζουμε να βιώνουμε και διογκώνεται μέσα στην κρίση είναι η αλλαγή στον τρόπο που επικοινωνούμε. Όλα πρέπει να γίνονται με ένα διαφορετικό τρόπο πλέον, γιατί το ουσιαστικό ζητούμενο της 360ο επικοινωνίας δεν εστιάζει μόνο στην πρόκληση δημοσιότητας και στην προβολή εταιρειών και προϊόντων, αλλά κυρίως στη δημιουργία σχέσεων και δεσμών μεταξύ της κοινωνίας και των εταιρειών/προϊόντων που επηρεάζουν και διαμορφώνουν συμπεριφορές.

H μεγαλύτερη δομική αλλαγή που γίνεται στο PR αφορά στη στρατηγική προσέγγισης των κοινών, αλλά και στα εργαλεία υλοποίησης της στρατηγικής. Engagement και trust είναι πλέον προαπαιτούμενα για μια ολοκληρωμένη στρατηγική επικοινωνίας. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, πως στην κρίση πάντα το PR έχει ευκαιρίες. Έχοντας πάντα στον πυρήνα μας την στρατηγική δημιουργούμε για τους πελάτες μας εταιρική και προϊοντική φωνή που εμπνέει και δίνει ιδέες στα κοινά τους. Δεν στοχεύουμε απλά στο να προβάλλουμε προϊόντα και υπηρεσίες. Γνωρίζοντας καλά το σημερινό δύσκολο κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον και δουλεύοντας πάντα με ευελιξία και προσαρμοστικότητα, ξεπερνάμε το προβλέψιμο και δημιουργούμε προγράμματα στρατηγικής που συνδέουν τις εταιρείες και τα προϊόντα τους όχι μόνο με τα άμεσα κοινά τους αλλά και με κοινά που τις/τα αμφισβητούν.

Για αυτή την πρακτική απαιτούνται περισσότερα skills και διαφορετικές δυναμικές. Χρειάζεται συνεχής πειραματισμός και αποδοχή της διαφορετικότητας. Τα όρια μεταξύ του PR του digital και του marketing σχεδόν θα εξαλειφθούν. True στην V+O, true και στην επικοινωνία, με νέες τεχνολογίες νέες πρακτικές και διαφορετικά skills ανθρώπων που εργάζονται στο χώρο μας.

Οι ευκαιρίες για τον κλάδο πολλαπλασιάζονται
Ο κλάδος των Δημοσίων Σχέσεων, όπως και των online media, αθροιστικά από το 2008, έχει κινηθεί σε καλά επίπεδα. Από το 2014 ο κλάδος κινήθηκε με θετικό πρόσημο και πιστεύω πως και για το 2017 οι δείκτες θα είναι θετικοί. H θετική αυτή πορεία προκύπτει από το γεγονός ότι το PR είναι πιο σωστά δομημένο στο να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της εποχής για storytelling, αλληλεπίδραση με τα κοινά και τελικά διαμόρφωση τάσεων και απόψεων. Εκτιμώ δε πως ο τομέας του crisis και της grassroots επικοινωνίας για αλληλεπίδραση και αποδοχή από την κοινωνία είναι πεδία ανάπτυξης και εξέλιξης για τον κλάδο μας. Επίσης, οι τομείς της υγείας, της τεχνολογίας και των καταναλωτικών αγαθών θα κερδίσουν σημαντικό προβάδισμα με ενέργειες τόσο στα παραδοσιακά κανάλια όσο και στα online και SoMe κανάλια. Η κρίση δημιουργεί πολυεπίπεδες ανάγκες και έτσι οι ευκαιρίες για τον κλάδο πολλαπλασιάζονται. Σε ένα τόσο ανατρεπτικό περιβάλλον, το μέλλον επιφυλάσσει ευκαιρίες για όσους έχουν την ευελιξία και την προνοητικότητα να προσαρμόζονται στις αλλαγές, να επενδύουν στη νέα τεχνολογία και ακόμα πιο πολύ στην ανάλυση του περιβάλλοντος και των συμπεριφορών.

Χρήστος Βαλταδώρος, Head Corporate Communications, The Newtons Laboratory
«Ευέλικτα πλαίσια συνεργασιών»

Είναι αλήθεια ότι το συνολικό κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον δεν επιτρέπει ακριβείς εκτιμήσεις.
Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη, μεταβατική φάση, όπου παλαιοί παίκτες αποσύρονται, εμφανίζονται νέοι και διαμορφώνονται ευέλικτα πλαίσια συνεργασιών. Παράλληλα το ισχυρό ενδιαφέρον των μεγάλων κυρίως brands να τοποθετηθούν δυναμικά, με επιθετικές στρατηγικές στις επιμέρους αγορές, δημιουργεί προϋποθέσεις για αυξητικές τάσεις στους τζίρους.

Νέα εποχή, νέα προϊοντική γλώσσα και νέος ρόλος
Ο κλάδος εξελίσσεται, με γρήγορους ρυθμούς, ανταποκρινόμενος στις απαιτήσεις της αγοράς. Οι ιδιαίτερες συνθήκες στη χώρα μας έχουν μεταφέρει το ενδιαφέρον της εταιρικής επικοινωνίας από το ατομικό στο συλλογικό επίπεδο και από τον καταναλωτή στην κοινωνία. Ήδη μιλάμε πια για ολιστικές προσεγγίσεις «εταιρικής επικοινωνίας» (strategic level), πέρα από την παραδοσιακή λογική του PR αλλά και από το διεκπεραιωτικό πλαίσιο επικοινωνίας μεμονωμένων προϊοντικών brand (tactical level).  Οι περισσότερες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα οι μεγαλύτερες, αναζητούν πλέον όχι απλή παροχή υπηρεσιών (προώθησης ή back office) αλλά ουσιαστικά έναν στρατηγικό εταίρο. Με άποψη για τις κεντρικές επιλογές και συγκεκριμένες προτάσεις για υποστηρικτικές δράσεις σε όλους τους τομείς (νέες τεχνολογίες, επικοινωνία περιεχομένου, διεκδίκηση μεριδίων αγοράς). Αυτό θα είναι το σημείο αιχμής αλλά και προτεραιότητα στη διαμόρφωση υπηρεσιών και προϊόντων του κλάδου, τουλάχιστον για τη χρονιά αυτή. Νέα εποχή λοιπόν, νέα προϊοντική γλώσσα και νέος ρόλος για τις εταιρείες επικοινωνίας.

Ο CEO βγαίνει στο προσκήνιο
Ίσως δεν έχει νόημα να μιλήσουμε για τάσεις – έκπληξη, όσο για λογικές «εταιρικής εκπροσώπησης». Αυτό που
στο παρελθόν ήταν μάλλον η εκλεκτική εξαίρεση εκτιμώ ότι θα είναι το 2017 συχνή επιλογή επικοινωνίας: Ο GM / CEO βγαίνει στο προσκήνιο, «εκπροσωπεί» και γιατί όχι, γίνεται ο ήρωας της εταιρείας. Είναι αν θέλετε η λειτουργική απάντηση της αγοράς στα μεγάλα, «εθνικά» ελλείμματα: εκπροσώπηση, έμπνευση, καθοδήγηση.

Δημήτρης Μιχόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος, Weber Shandwick
«Εντατικοποίηση της προσπάθειας να ξεπεραστούν δυναμικά τα προβλήματα»

Επιδίωξη, προσπάθεια και ευχή όλων μας είναι το 2017 να σταθεροποιηθεί στα επίπεδα του 2016. Ο κλάδος μας έχει και την αρμοδιότητα και την ικανότητα να μπορεί να μελετά ενδελεχώς τη συνολική αγορά και να προετοιμάζει τους πελάτες του για τις πιθανές εξελίξεις στην οικονομία, τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Με τα αντικειμενικά σημάδια των καιρών, όπως τα παρατηρούμε, αναμένουμε το 2017 να είναι πιο δύσκολο από το «κάθε πέρυσι» αλλά αφουγκραζόμαστε και μια εντατικοποίηση της προσπάθειας από όλους να ξεπεράσουν δυναμικά τα προβλήματα που δημιουργεί η παρατεταμένη οικονομική κρίση.

Υψηλότερο επίπεδο απόδοσης σε όλα τα επίπεδα
Το 2016 ήταν μια χρονιά έντονης κινητικότητας στην αγορά της Επικοινωνίας και των Δημοσίων Σχέσεων. Παύση λειτουργίας παλαιών κραταιών εταιρειών, αποδυνάμωση υφιστάμενων εταιρειών, αλλαγή μετοχικών συνθέσεων, νέα σχήματα και νέες συνεργασίες ήταν μερικές από τις δομικές αλλαγές που καταγράφηκαν. Το 2017 θα κριθούν από την αγορά μας όλες οι αλλαγές που έγιναν και θα θέσουν το νέο πήχη της ανταγωνιστικότητας για τα επόμενα χρόνια. Αναμένουμε δηλαδή υψηλότερο επίπεδο επαγγελματισμού, εξειδίκευσης, τεχνογνωσίας, δημιουργικότητας και εξυπηρέτησης των πελατών.

Επαναδραστηριοποίηση των διεθνών επενδυτών
Αναμενόμενη έκπληξη για εμάς θα είναι η ουσιαστική επαναδραστηριοποίηση των διεθνών επενδυτών στην Ελληνική αγορά. Οι τομείς του τουρισμού, του real estate, του λιανεμπορίου, της ενέργειας, των μεταφορών, των logistics, των αγροτικών προϊόντων, είναι πόλοι έλξης δυναμικών επενδυτικών σχημάτων που ήδη έχουν ετοιμάσει τα πλάνα τους για την Ελλάδα. Σε αυτό το πλαίσιο η Επικοινωνία και οι Δημόσιες Σχέσεις θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για την αποτελεσματική εισαγωγή και ενσωμάτωσή τους στην Ελληνική καταναλωτική νοοτροπία και πραγματικότητα.

Δημήτρης Ρούλιας, Managing Partner, Out of the Box
«Η αγορά των Δημοσίων Σχέσεων θα μπορούσε να είναι έως και ανοδική»

Το «απόλυτο» χαρακτηριστικό της περιόδου που διανύουμε είναι η παντελής, αντικειμενική αδυναμία πρόβλεψης. Είναι τέτοια η κατάσταση της πραγματικής οικονομίας που είναι πρακτικά αδύνατο να προβλέψεις οτιδήποτε τεκμηριωμένα. Υποθέτοντας ότι, με κάποιο τρόπο, θα αποκατασταθεί μια στοιχειώδης κανονικότητα στη χώρα, η αγορά των Δημοσίων Σχέσεων θα μπορούσε να είναι έως και ανοδική - με δεδομένη την παγκόσμια τάση για ενίσχυση των υπηρεσιών Επικοινωνίας πέρα από την κλασική διαφήμιση. Ο κλάδος μας δείχνει ότι ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στις σύγχρονες επικοινωνιακές συνθήκες και ανάγκες, οπότε, θεωρητικά, υπάρχει πεδίο ανάπτυξης. Αν βέβαια συνεχίσουμε σ’ αυτό το κλίμα που συνδυάζει αβεβαιότητα και στασιμότητα, κάθε αισιόδοξη σκέψη ισοδυναμεί με ευσεβή πόθο.

Παραγωγή περιεχομένου για ψηφιακές πλατφόρμες
Σε επίπεδο ουσίας, θα ενισχυθεί μια ήδη υπάρχουσα τάση που οδηγεί από την παραδοσιακή διάκριση των υπηρεσιών μας σε περιοχές όπως η παραγωγή περιεχομένου για τις ψηφιακές πλατφόρμες, η παρακολούθηση, η αξιολόγηση και η ανάλυση του δημόσιου διαλόγου στα social media, η αλληλεπίδραση με τους online opinion leaders για λογαριασμό των brands που εξυπηρετούμε. Στο επιχειρηματικό επίπεδο, ωριμάζουν επιτέλους οι συνθήκες για κινήσεις που έπρεπε να έχουν συμβεί εδώ και πολύ καιρό: συνενώσεις και συνεργασίες, με στόχο τη δημιουργία λιγότερων, μεγαλύτερων και βιώσιμων επιχειρηματικών σχημάτων, με «ολιστική» επικοινωνιακή φιλοσοφία και στελέχη με νέο μείγμα δεξιοτήτων.

Αν ανατραπεί το «πατροπαράδοτο» μοντέλο στα PR
Η πραγματική έκπληξη θα είναι να ξεφύγουμε οριστικά από «πατροπαράδοτες» επιχειρηματικές πρακτικές που ανακυκλώνουν μια παρασιτική αντίληψη για τις Δημόσιες Σχέσεις και αναπαράγουν ένα επικοινωνιακό μοντέλο που, προφανώς είναι επωφελές για κάποιους αλλά δεν παράγει παρά ελάχιστη επικοινωνιακή αξία. Ο κόσμος γύρω μας αλλάζει βίαια, οι μεταβολές στην αγορά και στην κοινωνία μας είναι τρομερές, κι όμως το μοντέλο αυτό αποδεικνύεται εφτάψυχο – γι’ αυτό και η ανατροπή του θα είναι, όπως θα έλεγαν και οι αθλητικοί συντάκτες, «έκπληξη μεγατόνων»!

Στάθης Χαϊκάλης, Chairman & CEO, Communication Effect
«Οι πελάτες αντιλαμβάνονται ότι η επίλυση ενός επικοινωνιακού ζητήματος είναι αναγκαίο να αντιμετωπίζεται ενιαία»

Παρότι το σύνολο της αγοράς διαφήμισης/επικοινωνίας ενδέχεται να αισθανθεί την πίεση από την ύφεση, η δραστηριότητα του τμήματος που αφορά το communications marketing, με τον τρόπο που το ορίζει η Edelman και είναι ευρύτερος του παραδοσιακού PR, θα έχει θετική εξέλιξη. Αυτό οφείλεται τόσο στις διεθνείς τάσεις, όσο και στη διάθεση εγχωρίων πελατών να αξιοποιούν περισσότερο τις υπηρεσίες μας, γιατί κρίνουν ότι υπό τις σημερινές συνθήκες είναι πιο αποδοτικές. Σε αυτό παίζει σημαντικό ρόλο και η σύγκλιση επί μέρους τομέων της διαφήμισης/επικοινωνίας. Μετά από αρκετές αναζητήσεις πχ στην περιοχή του digital marketing, αρκετοί πελάτες αντιλαμβάνονται ότι η επίλυση ενός επικοινωνιακού ζητήματος είναι αναγκαίο να αντιμετωπίζεται ενιαία. Έτσι μια ενιαία ομάδα που λύνει και το PR και το digital, φέρνει ολοφάνερα καλύτερα αποτελέσματα.

Μείζονος σημασίας το στέρεο επιχειρηματικό υπόβαθρο
Θα συνεχίσουν στην κατεύθυνση που είδαμε στα τέλη του 2016, πιθανόν με μεγαλύτερη ένταση. Οι πελάτες αναζητούν agencies που οπωσδήποτε έχουν την ποιότητα και το βάθος να προσφέρουν δημιουργική δουλειά με εξαιρετικό customer satisfaction, αλλά διερευνούν και κάτι επιπλέον: ότι το agency έχει γερές βάσεις και στέρεο επιχειρηματικό υπόβαθρο. Συν το ότι μπορεί (το agency) να δημιουργήσει επικοινωνία με φαντασία/αποτελεσματικότητα, παρόλο που τα budget είναι υπό πίεση. Οι τάσεις αυτές θα ευνοήσουν τα agencies που δίνουν δουλειά «μπουτίκ», αλλά διαθέτουν πλήρη ομάδα και αξιόλογο, δημιουργικό ταλέντο. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον θα ξεχωρίσουν τα agencies που πραγματοποιούν επενδύσεις στην ποιότητα, σε σχέση με όσα αρκούνται σε προτυποποιημένες υπηρεσίες ή μικρής κλίμακας δομή.

Διαρκής επένδυση σε ομάδες και υπηρεσίες
Το απρόβλεπτο ή το αδιανόητο μπορεί να προέλθει είτε από ένα εγχώριο συμβάν ή από τις παγκόσμιες εξελίξεις. Τα επτά χρόνια οικονομικής κρίσης, από όπου η δική μας ομάδα έχει βγει ενισχυμένη, μας έχουν μάθει να έχουμε μεν υπολογισμένο πλάνο σε περίπτωση που συμβεί κάτι απρόβλεπτο, αλλά το κύριο μέλημά μας είναι άλλο: να συνεχίσουμε την υλοποίηση του σχεδίου ενίσχυσης της ομάδας και της δημιουργίας νέων υπηρεσιών για να ανταποκριθούμε στις νέες ευκαιρίες.


Αντώνης Γκορτζής, Πρόεδρος, One Team
«Αντιμετώπιση των δυσκολιών με βαθιές οργανωτικές αλλαγές»

Το μείζον ζητούμενο στην σημερινή κρίση είναι η άμεση εστίαση στην ανάπτυξη της χώρας. Χρειάζεται ένα ισχυρότατο πρόγραμμα αναπτυξιακής πολιτικής, που θα υποστηριχθεί αυστηρά, ώστε να μπορέσει να απομακρυνθεί η χώρα από τον κύκλο της μειωμένης παραγωγής-αυξανομενης ανεργίας.
Χωρίς ανάπτυξη, ούτε η Ελλάδα θα μπορέσει να ευημερήσει, άλλα ούτε και να μειώσει το χρέος της.
Δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το ΑΕΠ στηρίζεται κατά κύριο λόγο στην κατανάλωση. Άρα, για κάθε άτομο που χάνει την δουλειά του, η κατανάλωση μειώνεται άμεσα. Είναι θεμελιώδης αρχή της οικονομίας και από τις πρώτες θεωρίες που διδάσκεται ένας φοιτητής (ακόμα και μαθητής σχολείου) οικονομικών επιστημών!
Από την άλλη πλευρά, οι επενδύσεις λόγο των δυσκολιών πλέον των Τραπεζών έχουν υποχωρήσει δραματικά. Οι μεγάλες αδυναμίες μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο με βαθιές οργανωτικές αλλαγές, στη διοίκηση και τη κοινωνική δομή της χώρας. Υπάρχει αβεβαιότητα στην χρονιά που διανύουμε, οι δε προβλέψεις είναι μέχρι στιγμή κακές για όλη την χρονιά.

Πρωτοβουλίες για γρήγορη ανάπτυξη
Από τις προβλέψεις φαίνεται ότι οι περισσότεροι κλάδοι έχουν μειωτική τάση όχι μόνο στον κύκλο εργασιών αλλά και στα μεικτά έσοδα και βέβαια στην κερδοφορία (άγνωστη λέξη τα τελευταία χρόνια), με αποτέλεσμα λιγότερες θέσεις εργασίας και πιο χαμηλές αποδοχές. Μέσα σε αυτή την γενικότερη πίεση, θα τολμούσα να συστήσω τα ακόλουθα ως δομικές αλλαγές, όχι μόνο στο κλάδο μας αλλά γενικότερα.
- Καθορισμός ομάδων από καταξιωμένα και ηθικά στελέχη επιχειρήσεων
- Καθορισμός αναπτυξιακών προτεραιοτήτων
- Άμεση επένδυση στον τομέα της εξωστρέφειας
- Άμεση βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, στη βάση των συστημάτων των ανεπτυγμένων οικονομιών
- Διασύνδεση της παιδείας με τον επιχειρηματικό κόσμο. Όχι μόνο σε πανεπιστημιακό επίπεδο άλλα και στην μέση παιδεία
- Δραστική μείωση φόρων με παράλληλη μέριμνα για τα οικονομικά αδύναμα στρώματα
- Εφαρμογή των κανόνων επιχειρηματικής ηθικής και κοινωνικής υπευθυνότητας σε όλους
τους τομείς διοίκησης
Καλές Πρακτικές, καθώς και πολλά άλλα, θα δώσουν εμπιστοσύνη στους πολίτες της Ελλάδας,
στις επιχειρήσεις, όπως και στους διεθνείς επενδυτές, παρουσιάζοντας μια «νέα» αφετηρία και εποχή
για μια χώρα με όραμα ζωής.

Τάση της αγοράς προς την τεχνολογία
Η μόνη θετική έκπληξη, είναι η τάση της αγοράς προς την τεχνολογία η οποία προχωρά ταχύτατα σε όλο τον κόσμο. Το μορφωτικό επίπεδο σε όλους τους τομείς αυξάνεται και οι πτυχιούχοι είναι ένα μεγάλο ποσοστό του προσωπικού στις επιχειρήσεις. Επίσης, το  programmatic και η αύξηση της χρήσης mobile και του e-commerce, γίνεται μεγαλύτερη σε όλες τις κατηγορίες.


Κατεβάστε την ειδική έκδοση (PDF)

Marketing Week (T. 0017)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Marketing Week Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

Προτεινόμενες ειδήσεις

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Industries

Τρόφιμα - Ποτά

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

Δημόσιος Τομέας

Retail

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778