Όπως επισημαίνουν εκ μέρους του ΤΕΥΠ τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής των βραβείων Βασίλης Λώλας, Γεράσιμος Στανίτσας και Φωτεινή Μπαμπανάρα, στόχος του θεσμού των Corporate Affairs Excellence Awards είναι η ενεργοποίηση όλων των εμπλεκόμενων πλευρών στην αναβάθμιση και προαγωγή της διαδικασίας των Εταιρικών Υποθέσεων. Τα βραβεία διοργανώνονται για 3η φορά, έχοντας ήδη δύο επιτυχημένες διοργανώσεις στο ενεργητικό τους.

Ποιος είναι ο ορισμός που θα δίνατε στον όρο «Εταιρικές Υποθέσεις»;
Βασίλης Λώλας
: Κύριο μέλημα των Εταιρικών Υποθέσεων είναι η ενίσχυση και η θωράκιση της φήμης μιας εταιρείας και των προϊόντων της. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται η στενή συνεργασία με όλα τα τμήματα της εταιρείας και η «αποκωδικοποίηση» των μηνυμάτων που λαμβάνει η εταιρεία από το εξωτερικό περιβάλλον. Να αναπτύσσει σχέσεις με τους Κοινωνικούς Εταίρους της εταιρείας και να τους επικοινωνεί πληροφορίες γύρω από αυτήν. Συνδέει την εταιρεία ή το προϊόν με τις τοπικές κοινωνίες όπου δραστηριοποιείται, μέσα από προγράμματα και δράσεις. Τα τελευταία χρόνια, οι βαρύτητες στις αρμοδιότητες των Εταιρικών Υποθέσεων έχουν αλλάξει. Αναμενόμενο, αφού το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιείται η εταιρεία είναι διαφορετικό. Πιο εντατικό Public Affairs, οι ανάγκες των τοπικών κοινωνιών είναι διαφορετικές και οι εταιρείες θα πρέπει να βρουν τρόπους να ανταποκριθούν.
Με ποιο τρόπο η επιβράβευση σχετικών δράσεων, προάγει τη λειτουργία και το ρόλο της Εταιρικής Επικοινωνίας;
 Γεράσιμος Στανίτσας:  Η επιβράβευση των δράσεων του τομέα Εταιρικών Υποθέσεων (ΕΥ) έχει πολλαπλά θετικά οφέλη, τα κυριότερα των οποίων περιλαμβάνουν:
– Φέρνει τις ΕΥ στο προσκήνιο, εξοικειώνει το ειδικό και γενικό κοινό με τη σχετική ορολογία και κουλτούρα
– Αναβαθμίζει τον ρόλο των ΕΥ μέσω της ανάδειξης και αναγνώρισης των σχετικών δράσεων
– Ενημερώνει για βέλτιστες πρακτικές και σύγχρονες τάσεις
– Δυναμώνει τον συναγωνισμό / υγιή ανταγωνισμό και, άρα, προωθεί τη συνεχή βελτίωση
– Αναδεικνύει τον ρόλο και την χρησιμότητα των ΕΥ εσωτερικά στους οργανισμούς
– Εμψυχώνει τα μέλη των ομάδων ΕΥ και τους προσφέρει ένα εργαλείο προβολής του έργου τους
– Βοηθάει τις ομάδες ΕΥ να οργανώσουν και να αποτυπώσουν τη δουλειά τους
– Θέτει ένα συγκεκριμένο, σύγχρονο πλαίσιο απαιτήσεων ΕΥ, χρήσιμο και εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας
– Εντοπίζει κενά και αδυναμίες, προωθώντας την εξελικτική διαδικασία
– Ενδυναμώνει την συνεργασία εντός των ομάδων αλλά και μεταξύ ομάδων (π.χ., ομάδα ΕΥ εντός του Οργανισμού και εξωτερικός πάροχος)
Η προστασία και προαγωγή του κύρους και της αξιοπιστίας της διαδικασίας είναι εξαιρετικά σημαντική. Όροι όπως διαφάνεια, εγκυρότητα, σοβαρότητα, επαγγελματισμός, επάρκεια, τεχνική αρτιότητα, συνέπεια, ανθρώπινο πρόσωπο μπορούν να προσθέσουν μεγάλη αξία στον αντίστοιχο θεσμό και να αποτρέψουν οποιαδήποτε δυσλειτουργία. Ως εκ τούτου είναι προφανές ότι, μόνο έμπειροι και καταξιωμένοι φορείς μπορούν να αναλάβουν και να διεκπεραιώσουν με επιτυχία και αποτελεσματικότητα αντίστοιχα έργα. Το κύρος του θεσμού πιστοποιεί και την αξία του βραβείου.

Ποιες αλλαγές/καινοτομίες περιλαμβάνει η φετινή διοργάνωση;
Φωτεινή Μπαμπανάρα
: Σημαντική καινοτομία αποτελεί η θέσπιση ειδικής διάκρισης γα την έρευνα και τον προγραμματισμό (research & planning). Τα δεδομένα (data) δημιουργούν αξία όταν προσφέρουν κατανόηση (insights), που οδηγεί σε δράση. Η συγκεκριμένη διάκριση αναγνωρίζει προγράμματα και ενέργειες των Εταιρικών Υποθέσεων, τόσο σε επίπεδο στρατηγικής όσο και τακτικών ενεργειών, που συμβάλλουν στην επίτευξη των επιχειρηματικών στόχων μέσω της οργανωμένης συλλογής στοιχείων και της αποτελεσματικής αξιοποίησής τους.

Στην προηγούμενη διοργάνωση, είχατε θεσπίσει ειδική διάκριση καλύτερης χρήσης δεικτών επίδοσης, KPIs. Διατηρήθηκε φέτος η διάκριση αυτή;
Γεράσιμος Στανίτσας
: Αν και οι επαγγελματίες των ΕΥ γνωρίζουν απολύτως την ουσία και την προστιθέμενη αξία των αποτελεσμάτων της δουλειάς τους, δεν ισχύει το ίδιο για άλλους οι οποίοι δικαιούνται ή αυτοπροσκαλούνται να εκφράσουν άποψη για το έργο των ΕΥ. Στην εποχή των αριθμών και των αποτελεσμάτων, η θέσπιση και χρήση αριθμοδεικτών με τη μορφή KPIs, προσφέρει:
– Αντικειμενική αποτύπωση των επιτευγμάτων των ΕΥ
 Σαφές πλαίσιο στόχων και επιδιώξεων
– Αδιαμφισβήτητη κρίση επί της αποτελεσματικότητας των σχετικών δράσεων
– Εργαλείο ευθυγράμμισης και συναντίληψης για όλους τους εμπλεκόμενους
– Δυνατότητα αποτίμησης και βελτίωσης
Η βράβευση της θέσπισης και χρήσης δεικτών στην προηγούμενη διοργάνωση έγινε δεκτή με ευχάριστη έκπληξη από τους συμμετέχοντες και έθεσε νέα δεδομένα στη διαδικασία καθώς, ένας τέτοιος θεσμός, δεν αρκεί μόνο να αναγνωρίζει και να επιβραβεύει αλλά οφείλει και να θέτει νέα standards στο περιβάλλον των ΕΥ.

Με ποιο τρόπο γίνεται η κρίση και βαθμολόγηση των υποψηφιοτήτων;
 Φωτεινή Μπαμπανάρα: Η αξιολόγηση πραγματοποιείται σε δύο φάσεις.
α. Η πρωτοβάθμια αξιολόγηση πιστοποιεί τα κριτήρια καταλληλότητας των υποψηφιοτήτων, που αφορούν σε:
– Συσχέτιση της δράσης με τις περιοχές που ορίζουν τις Εταιρικές Υποθέσεις (δηλαδή Εταιρική Επικοινωνία, Δημόσιες Σχέσεις, Πολιτική Διαμεσολάβηση, Εταιρική Υπευθυνότητα, Σχέσεις με την Κοινότητα, Εσωτερική Επικοινωνία, Εταιρική Διακυβέρνηση).
– Τη δράση ως έργο: προγραμματισμός, ομάδα έργου, στόχοι, υλοποίηση, αποτελέσματα.
– Καταλληλότητα της δράσης ως παράδειγμα προς μίμηση (αποφυγή «ειδικών» δράσεων που δεν θα μπορούσαν να υλοποιηθούν από άλλες εταιρείες). Ο σκοπός αυτού του κριτηρίου είναι να αναδείξει την πολλαπλασιαστική δυναμική της δράσης (scalability).
β. Στη δεύτερη φάση, τα Κριτήρια Αριστείας είναι τα ακόλουθα:
– Αποτελέσματα της δράσης στην εταιρεία (π.χ., εταιρική εικόνα, προώθηση εμπορικών σκοπών, ενίσχυση και προστασία φήμης).
– Αποτελέσματα της δράσης στους συμμέτοχους (π.χ. αριθμός ανθρώπων που επηρεάστηκαν, κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες, επικοινωνιακή μεγιστοποίηση).
– Συσχέτιση επένδυσης/αποτελεσμάτων (cost to benefit).
– Βιωσιμότητα της δράσης (ο τρόπος που έγινε η δράση, εφαρμογή δεοντολογίας, συμμόρφωση με νομικό/ κανονιστικό πλαίσιο).
– Διάρκεια της δράσης.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις των Εταιρικών Υποθέσεων για τα επόμενα χρόνια;
Το συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούμαστε είναι αρκετά αβέβαιο. Ως εκ τούτου, οι ΕΥ θα πρέπει να επενδύουν περισσότερο στην έγκαιρη και έγκυρη επικοινωνία αλλά και στην ενδυνάμωση των Σχέσεων με τους Κοινωνικούς εταίρους. Επίσης, η επικοινωνία με τους ανθρώπους της εταιρείας γίνεται όλο και πιο σημαντική. Τέλος, θα πρέπει να παρακολουθούν τις εξελίξεις που πραγματοποιούνται, π.χ. digital media.
Βασίλης Λώλας, Πρόεδρος Δ.Ε. ΤΕΥΠ, Διευθύνων Σύμβουλος, in-Touch Communication

Μέσα στην ραγδαία εξέλιξη όλων των τομέων της σύγχρονης ζωής, η επικοινωνία – το βασικότερο κομμάτι των ΕΥ – παρουσιάζει, ίσως, την πιο εκρηκτική αλλαγή. Σε αυτό συνεισφέρουν, τόσο η τεχνολογική πρόοδος όσο και η διαφοροποίηση του κοινωνικού μοντέλου. Λέξεις όπως ταχύτητα, ουσία, αξιοπιστία, παγκοσμιοποίηση, ιδιωτικότητα, κοινωνικό πρόσωπο όσο και αν ακούγονται εξεζητημένες και πολυχρησιμοποιημένες, θέτουν νέες, σημαντικές προκλήσεις στη λειτουργία των ΕΥ. Οι επαγγελματίες του χώρου πρέπει, πλέον, να διακρίνονται από ένα σύμπλεγμα «σκληρών και μαλακών δεξιοτήτων» (hard & soft skills) που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν:
– Συνεχή ενημέρωση (όχι και τόσο απλό, αν αναλογιστεί κανείς το πλήθος των καναλιών επικοινωνίας αλλά και τον όγκο της παραγόμενης πληροφόρησης)
– Άμεση επαφή με τις τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της επικοινωνίας
– Ταχύτητα αξιολόγησης, λήψης αποφάσεων και απόκρισης – ικανότητες που, σε άλλες εποχές, θα απασχολούσαν ενδεχομένως μια ομάδα ειδικών για αρκετό διάστημα
– Διορατικότητα, προδραστικότητα, αντίληψη, γνώση
– Ανθρώπινο πρόσωπο
– Ισχυρή, τεκμηριωμένη άποψη και θέληση να αναλάβουν ευθύνες
– Ισορροπημένη δόση ενθουσιασμού και εμπειρίας
Στο νέο, παγκοσμιοποιημένο κοινωνικό μοντέλο, η επικοινωνία είναι αυθύπαρκτη, σχεδόν πριν την ίδια τη δράση. Οι επιτυχημένες ΕΥ πρέπει να βρίσκονται πάντα ένα βήμα πριν, προετοιμάζοντας το έδαφος, προβλέποντας όλα τα ενδεχόμενα και προτείνοντας τα κατάλληλα μέτρα για την επιτέλεση τους στόχου τους που παραμένει η προάσπιση και προώθηση της εταιρικής εικόνας.
Γεράσιμος Στανίτσας, Μέλος Οργανωτικής Επιτροπής, Ανώτερος Διευθυντής Εσωτερικού Ελέγχου Εγχώριας & Διεθνούς Εμπορίας, Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε.

Σύμφωνα με άρθρο του ειδικού περιοδικού για θέματα εταιρικής επικοινωνίας, «Strategic Communication Management», οι επιχειρήσεις καλούνται σήμερα να επανεξετάσουν κριτικά ορισμένα θέματα, τόσο για τη βελτίωση της επικοινωνιακής τους στρατηγικής όσο και για την προσωπική ανάπτυξη των μελών τους. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν οι ανάγκες για:
– Ενεργή συμμετοχή της ηγεσίας: Η δέσμευση και η αφοσίωση του δυναμικού μιας επιχείρησης στις αξίες και τους στόχους που έχουν τεθεί είναι μάλλον αδύνατο να επιτευχθεί χωρίς την ενεργή συμμετοχή και τη δέσμευση της ηγεσίας στους ίδιους στόχους.
– Προστασία φήμης & πρόληψη εταιρικών κρίσεων: Ο προνοητικός επικοινωνιακός σχεδιασμός για τη διαχείριση των εταιρικών κρίσεων θα βοηθήσει, μεταξύ άλλων, τις εταιρείες να ελαχιστοποιήσουν τη σύγχυση και την αναστάτωση που μπορεί να προκληθεί από τέτοιες καταστάσεις, καθώς και να διατηρήσουν τη συνοχή και τη συνέπεια στα επικοινωνιακά τους μηνύματα. Η δημιουργία ξεκάθαρου επικοινωνιακού πλάνου κρίσεων (για παν ενδεχόμενο), η σύσταση εξειδικευμένων ομάδων, καθώς και η κατάλληλη προετοιμασία κρίνονται απαραίτητα συστατικά του προνοητικού σχεδιασμού.
– Προσαρμογή στους νέους τρόπους εργασίας: Οι εργαζόμενοι του μέλλοντος θα απαιτούν ολοένα και περισσότερο ξεκάθαρη ροή πληροφοριών, με δεδομένο ότι η ροή των πληροφοριών αυξάνεται διαρκώς και γίνεται πολύπλοκη. Επομένως, είναι σημαντικό να τεθούν σε ισχύ επικοινωνιακά εργαλεία, μέσω των οποίων θα παρέχονται όλες οι πληροφορίες στους εργαζομένους προκειμένου εκείνοι να εργάζονται ουσιαστικά και αποτελεσματικά και να συμβάλλουν στην ανάπτυξη ενός δυνατού οργανισμού.
– Γνώση, φήμη, δέσμευση: Στο προσεχές μέλλον θα ζητηθεί από τους ειδικούς της εταιρικής επικοινωνίας να μπορούν να αντιλαμβάνονται πλήρως το επιχειρησιακό περιβάλλον, να συμμετέχουν σε συζητήσεις που αφορούν τη στρατηγική των οργανισμών, να προσδιορίζουν, αλλά και να επηρεάζουν τους παράγοντες – κλειδιά της εταιρικής φήμης,
– Εναρμόνιση με την «εταιρική φωνή»: Μία ακόμα πρόκληση είναι η  προσπάθεια για εναρμόνιση των διαφορετικών «φωνών» μέσα στη ίδια την εταιρεία, με στόχο την πλήρη ευθυγράμμιση όλων των εργαζομένων με την εταιρική στρατηγική. Η συνεργασία τους με τα υπόλοιπα τμήματα της εταιρείας, όπως π.χ με τη Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων, για θέματα σχετικά με τη δέσμευση των εργαζομένων στους εταιρικούς στόχους και στην εταιρική κουλτούρα ή με το τμήμα Επενδυτικών Σχέσεων, για θέματα ακεραιότητας και αξιοπιστίας, είναι κομβικής σημασίας για την προστασία και ανάπτυξη της εταιρικής φήμης.
Φωτεινή Μπαμπανάρα, Μέλος Οργανωτικής Επιτροπής, Head of Communications, Novartis Hellas