Πειθαρχικές συνέπειες προβλέπει νέα οδηγία του CIPR (Chartered Institute of Public Relations), για εκείνα τα μέλη του που θα εντοπισθούν να χρησιμοποιούν τα λεγόμενα AVEs, Advertising Value Equivalent Metrics.

Η ανακοίνωση προκάλεσε ανάμεικτες αντιδράσεις, ωστόσο, η τοποθέτηση του CIPR είναι ξεκάθαρη: Τα AVEs είναι επιζήμια για τον επαγγελματισμό της βιομηχανίας των Δημοσίων Σχέσεων και έχει έρθει η ώρα να καταργηθούν. Τι είναι όμως τα AVEs;
Οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων τα γνωρίζουν ιδιαίτερα καλά. Είναι ένας τρόπος υπολογισμού της αξίας της δημοσιότητας, με διαφημιστικά «ισοδύναμα». Για παράδειγμα, ο χώρος που ένα «κομμάτι» δημοσιότητας καταλαμβάνει σε μία εφημερίδα, υπολογίζεται με την τιμή διαφημιστικής καταχώρισης. Στο τέλος της ημέρας, τα στελέχη των Δημοσίων Σχέσεων μπορούν να αναφέρουν στον πελάτη τους την «αξία» της δημοσιότητας που του παρείχαν, μετρημένη με διαφημιστικά ισοδύναμα…

Ολόκληρη η βιομηχανία των PR έχει κινηθεί επί δεκαετίες πάνω σε αυτή τη βάση, με την έλευση της ψηφιακής πραγματικότητας και την αφύπνιση των διαφημιζόμενων ως προς τα πραγματικά KPIs, να αλλάζει την κατάσταση. Η ίδια η αγορά των Δημοσίων Σχέσεων διεθνώς, έχει καυτηριάσει τα AVEs ως το εμπόδιο για την επαγγελματική αναγνώριση της λειτουργίας των PR. Ωστόσο, εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται: Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του PRWeek και της PRCA, σήμερα πάνω από το ένα τρίτο των PR agencies στη Μ. Βρετανία εξακολουθεί να τα χρησιμοποιεί. Ακόμη περισσότερο, σχεδόν τα μισά από τα agencies που είπαν ότι τα χρησιμοποιούν, δηλώνουν ότι το κάνουν επειδή… τους το ζητούν οι πελάτες.

Ωστόσο, η βιομηχανία των PR γνωρίζει ότι πρόκειται για μία επιζήμια πρακτική: «Θα έπρεπε να είναι παράνομα. Προσφέρουν μια ψεύτικη παρηγοριά, όπως ακριβώς τα καινούργια ρούχα του βασιλιά…», αναφέρουν με καυστικό τρόπο στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα. Η βρετανική αγορά Δημοσίων Σχέσεων αναγνωρίζει το πρόβλημα, το συζητά και το μελετά επί σειρά ετών και λαμβάνει μέτρα. Υπερβολικά ή όχι, μένει να φανεί, ωστόσο προχωρά σε κάποια κίνηση αντιμετώπισης του θέματος. Τα ίδιο συμβαίνει και σε άλλες αγορές ανά τον κόσμο.

Μπορούμε άραγε να κάνουμε μία αντίστοιχη κουβέντα και για την ελληνική πραγματικότητα; Στελέχη των PR αναγνωρίζουν ότι τα AVEs είναι μία καλά κρατούσα πρακτική στην ελληνική αγορά, παρά τις εξελίξεις που έχει επιφέρει η απαίτηση πολυεθνικών κυρίως πελατών για συγκεκριμένα KPIs στις Δημόσιες Σχέσεις. Ωστόσο, η συζήτηση γύρω από το θέμα -θεσμικά και ιδιωτικά- είναι ανύπαρκτη. Στην Ελλάδα ο βασιλιάς είναι γυμνός, αλλά ακόμη, κανείς δεν το βλέπει…