Ένα πιο εξωστρεφές προφίλ παρουσιάζουν το τελευταίο διάστημα οι εταιρείες απευθείας πωλήσεων στην Ελλάδα. Αξιοποιώντας την above-the-line επικοινωνία αλλά και τα νέα μέσα, οι εταιρείες του κλάδου εμφανίζονται πιο δυναμικά προς τα έξω, επικοινωνώντας όχι μόνο με τους εν δυνάμει συνεργάτες τους, αλλά και με τον τελικό καταναλωτή. Μάλιστα, σε μία κίνηση ισχυροποίησης του κλάδου, δημιουργήθηκε πρόσφατα ο Ελληνικός Σύνδεσμος Εταιρειών Απευθείας Πωλήσεων, με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, αλλά και την προστασία του καταναλωτή.

Marketing Week: Πρόσφατα η Amway συμπλήρωσε 50 χρόνια ζωής, ενώ στην Ελλάδα δραστηριοποιείται τα τελευταία 13 χρόνια. Πώς κινείται η εξέλιξη της εταιρείας σε παγκόσμιο επίπεδο και στην Ελλάδα; Υπάρχουν κάποιες στιγμές που θα λέγατε ότι είναι ιστορικές στην πορεία της;

Κήρυκος Λαζάρου: Η Amway είναι μια εταιρεία πρωτοπόρος και ηγέτιδα στον τομέα των απευθείας πωλήσεων με σταθερά ανοδική πορεία. Η φετινή χρονιά είναι πολύ σημαντική για εμάς στην Amway δεδομένου ότι γιορτάζουμε πενήντα χρόνια παρουσίας. Η Alticor Inc., μητρική εταιρεία της Amway, ανακοίνωσε πωλήσεις ρεκόρ που ξεπερνούν τα 8,2 δισ. δολάρια για τον κύκλο εργασιών που έκλεισε στις 31 Δεκεμβρίου 2008, με αύξηση 15% συγκριτικά με το έτος 2007 που έκλεισε στα 7,1 δισ. δολάρια.

Marketing Week: Σε ποιες προϊοντικές κατηγορίες δραστηριοποιείστε και ποιες είναι οι πιο δυναμικές;

Κήρυκος Λαζάρου: Η Amway κατασκευάζει και προμηθεύει πάνω από 450 μοναδικά υψηλής ποιότητας προϊόντα που φέρουν το όνομά της στους τομείς της διατροφής και υγείας, της ομορφιάς, των διαρκών αγαθών και της οικιακής φροντίδας. Ως εταιρεία είμαστε πολύ δυνατοί στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης με επαγγελματικές σειρές καλλυντικών που τις υπογράφουν καταξιωμένοι make up artists. Επιπλέον όλα τα προϊόντα της Amway υποστηρίζονται από εγγύηση ικανοποίησης του πελάτη.

Marketing Week: Η εταιρεία σας παρουσιάζεται ιδιαίτερα δραστήρια στο χώρο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, κυρίως όσον αφορά στον άξονα κοινωνία και περιβάλλον. Πόσο σημαντικό κομμάτι της στρατηγικής σας είναι η ΕΚΕ;

Κήρυκος Λαζάρου: Η κοινωνική δέσμευση αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό κομμάτι της εταιρικής φιλοσοφίας της Amway, από την ίδρυσή της από τους Jay Van Andel και Rich DeVos.

Η Amway τιμά τη δέσμευσή της στο όραμα των ιδρυτών συνεχίζοντας το έργο της συνεισφοράς, με χορηγίες και φιλανθρωπικές της δραστηριότητες σε όλο τον κόσμο.

Mε τη διεθνή καμπάνια Amway One By One, η εταιρεία επιθυμεί να εξασφαλίσει στα παιδιά όλου του κόσμου μια ευκαιρία για μια καλύτερη ζωή.

Για την επιτυχία αυτού του σκοπού, υποστηρίζει διάφορα προγράμματα προωθώντας την εκπαίδευση και την υγεία, όπως επίσης και την πολιτιστική εκπαίδευση σε παιδιά σε περισσότερες από 50 χώρες όπου δραστηριοποιείται. Από το 2003, περισσότερα από 6 εκατ. παιδιά έχουν επωφεληθεί από την παραπάνω καμπάνια.

Η Amway σε ευρωπαϊκό επίπεδο ξεκίνησε το 2001 συνεργασία με τη Unicef. Από τότε, οι ευρωπαίοι υπάλληλοι και οι «Ιδιοκτήτες Επιχείρησης Amway» συγκέντρωσαν το ποσό των 5 εκατ. ευρώ για την οργάνωση.

Σε τοπικό επίπεδο, η Amway Hellas συνεισφέρει στην ελληνική κοινότητα με χρηματικές και προϊοντικές δωρεές σε ιδρύματα, νοσοκομεία, γηροκομεία, ορφανοτροφεία και άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Επίσης συνεργάζεται στενά με περιβαλλοντολογικούς οργανισμούς με στόχο την ευαισθητοποίηση των νέων για την προστασία του περιβάλλοντος.

Marketing Week: Πρόσφατα η Amway εισήλθε στη λιανική πώληση, με τα εγκαίνια καταστήματος στο Λονδίνο. Θέλετε να μας μιλήσετε για τη στροφή αυτή της εταιρείας στο retail; Υπάρχουν σκέψεις για μεταφορά αυτού του μοντέλου και στην ελληνική αγορά;

Κήρυκος Λαζάρου: Τα εγκαίνια του Flagship Experience Centre στη Μ. Βρετανία είναι τα πρώτα εγκαίνια αυτού του τύπου σε ολόκληρο τον κόσμο, γεγονός που σηματοδοτεί την πρόθεση της εταιρείας μας να ανοίξει νέους δρόμους και να επιδοθεί σε καινούριες, πρωτοποριακές δραστηριότητες. Ο νέος αυτός πολυχώρος σηματοδοτεί την είσοδο της Amway στις λιανικές πωλήσεις -μια εντελώς νέα προσέγγιση για το χώρο των απευθείας πωλήσεων- και έχει στηθεί επάνω σε ένα concept που δοκιμάζεται για πρώτη φορά. καθώς συνδυάζει ένα υψηλού επιπέδου σημείο λιανικής με ένα κέντρο επαγγελματικής κατάρτισης.

Ο καταναλωτής θα μπορεί να βρει στο Experience Centre όλη την γκάμα των προϊόντων της Amway και παράλληλα, ο ίδιος χώρος θα λειτουργεί ως το βασικό κέντρο επιμόρφωσης των «Ιδιοκτητών Επιχείρησης Amway», αλλά και ως κέντρο υποστήριξης για τους νέους που επιθυμούν να δημιουργήσουν και να διαχειριστούν καλύτερα τη δική τους επιχείρηση Amway.

Όσον αφορά στη μεταφορά αυτού του μοντέλου στην ελληνική αγορά, δεν είναι στα σχέδιά μας.


Marketing Week: Η αγορά των απευθείας πωλήσεων, πώς κινείται στην ελληνική αγορά; Έχει επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από την κρίση;

Κήρυκος Λαζάρου: Η αγορά των άμεσων πωλήσεων προσφέρει τη δυνατότητα σε όλους τους ανθρώπους να συμπληρώσουν το εισόδημά τους. Οι διεθνείς οικονομικές συγκυρίες αναμφισβήτητα επηρεάζουν και τις εταιρείες άμεσων πωλήσεων σε μικρότερο βαθμό όμως από ότι την υπόλοιπη αγορά.

Ευελπιστούμε ότι η αύξηση των νέων εγγραφών η οποία παρατηρείται κατά το 2009 θα μεταφραστεί σε διατήρηση των περυσινών επιπέδων.

Σε μια δύσκολη εποχή για την παγκόσμια οικονομία, η Amway Hellas αντιστάθηκε στις πτωτικές οικονομικές τάσεις του 2008 και παρουσίασε ανοδική πορεία, διαθέτοντας μια μεγάλη γκάμα προϊόντων στους καταναλωτές μέσα από το δίκτυο «Ιδιοκτητών Επιχείρησης Amway» (ABO) που διαθέτουν τα προϊόντα της. Ο τζίρος της Amway Hellas για το οικονομικό έτος 2008 (01/01/08 – 31/12/08) ήταν 18.614.810 ευρώ με αύξηση 3,7% συγκριτικά με το έτος 2007 που έκλεισε στα 17,943,394 ευρώ.

Marketing Week: Τι ενέργειες πραγματοποιείτε σε συνεργασία με τις άλλες εταιρείες του κλάδου για την προαγωγή και προάσπισή του στην ελληνική αγορά;

Κήρυκος Λαζάρου: Για την καλή επικοινωνία ανάμεσα στις εταιρείες του κλάδου ώστε να εκπροσωπείται σωστά ο κλάδος και να εξυπηρετείται η αγορά, έχει συσταθεί ο ΕΣΕΑΠ, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Εταιρειών Απευθείας Πωλήσεων. Ο οργανισμός αυτός δημιουργήθηκε για να φέρει κοντά όλες τις εταιρείες του χώρου, ώστε να εφαρμόζονται οι υψηλότερες προδιαγραφές επιχειρηματικών μεθόδων και πρακτικών και η προστασία του καταναλωτή. Ο Κώδικας Επιχειρηματικής Δεοντολογίας του Ελληνικού Συνδέσμου Εταιρειών Απευθείας Πωλήσεων αποτελεί ένα οδηγό για τον καταναλωτή και καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο τα αγαθά και οι υπηρεσίες παρουσιάζονται και πωλούνται στους τελικούς πελάτες.

Δεδομένου ότι πρόκειται για έναν καινούργιο σύνδεσμο, βρισκόμαστε σήμερα στη φάση του στρατηγικού σχεδιασμού των ενεργειών μας. Στα σχέδιά μας είναι η προώθηση των άμεσων πωλήσεων έτσι ώστε οι καταναλωτές να αποκτήσουν πλήρη γνώση μέσω του συνδέσμου ο οποίος φέρει και την ευθύνη της σωστής λειτουργίας των εταιρειών άμεσων πωλήσεων στην Ελλάδα.

Τέλος, ως μέλος της FEDSA (Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Συνδέσμου Εταιρειών Απευθείας Πωλήσεων) πληρούμε όλες τις προϋποθέσεις παρέχοντας στους συνεργάτες μας ολοκληρωμένες υπηρεσίες, όπως αυτές καθορίζονται από τον Πανευρωπαϊκό Σύνδεσμο.

Marketing Week: Οι εταιρείες άμεσων πωλήσεων πραγματοποιούν τα τελευταία χρόνια βήματα στην above the line επικοινωνία, είτε απευθυνόμενες στον τελικό καταναλωτή είτε στους εν δυνάμει συνεργάτες. Εσείς σε ποιες επικοινωνιακές μεθόδους στηρίζεστε; Τι ρόλο παίζει το word of mouth;

Κήρυκος Λαζάρου: Η above the line επικοινωνία δεν είναι στα άμεσα σχέδια της Amway Hellas, χωρίς όμως να είναι κάτι που το αποκλείουμε. Η μέθοδος της επικοινωνίας μας αφορά στην ενημέρωση των συνεργατών μας και θεωρούμε ότι το word of mouth, όταν έχεις προϊόντα και υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, μπορούν να μεγιστοποιήσουν την απόδοσή σου.

Marketing Week: Όσον αφορά στα νέα μέσα, πιστεύετε ότι ο κλάδος σας θα δραστηριοποιηθεί εντονότερα στο μέλλον στο χώρο της online επικοινωνίας;

Κήρυκος Λαζάρου: Οι εταιρείες του χώρου, συμπεριλαμβανόμενης της Amway, παρουσιάζουν ένα πιο εξωστρεφές πρόσωπο και αξιοποιούν τα νέα μέσα επικοινωνίας για να γίνουν γνώστες στο ευρύ κοινό.

Όσον αφορά σε μας, πιστεύω ότι θα δραστηριοποιηθούμε εντονότερα στο μέλλον, κρατώντας πάντα το προφίλ μιας μεγάλης εταιρείας direct selling. Ήδη η ανάπτυξη της επικοινωνίας μας μέσω του διαδικτύου είναι ραγδαία και εξελίσσεται με αναπτυξιακούς ρυθμούς.

Για παράδειγμα στις αρχές Ιουλίου παρουσιάσαμε την καινούργια πλατφόρμα για τους «Ιδιοκτήτες Επιχείρησης Amway», προσφέροντας τη γνώση και τα εργαλεία που χρειάζονται για να διαχειριστούν με επιτυχία τις επιχειρήσεις τους. Παράλληλα στην καινούρια πλατφόρμα οι επισκέπτες μπορούν να περιηγηθούν και να αντλήσουν πληροφορίες για την εταιρεία και τα προϊόντα της.