Σταύρος Δρακουλαράκος, CEO, Όμιλος 24Media
«Κερδισμένα τα μέσα με ψηφιακό αποτύπωμα»

Ο κλάδος εκτιμώ ότι θα κινηθεί συγκρατημένα, αλλά ανοδικά. Μία αρχική ένδειξη είναι η ανάγκη για αποτελεσματική διαφήμιση και επικοινωνία, την οποία κάνουν επιτακτική οι σημερινές συνθήκες του επιχειρείν. Μία δεύτερη ένδειξη είναι η συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση – είτε επειδή ανήκουν σε διεθνή δίκτυα, είτε επειδή κατανοούν τις εξελίξεις-, στελεχών των διαφημιστικών εταιρειών και των διαφημιζομένων. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την αναγκαστική μετάβαση και επένδυση σε νέες τεχνολογίες, οδηγούν την αγορά σε αύξηση της δαπάνης στα Μέσα με ισχυρό ψηφιακό αποτύπωμα.

Ψηφιακό περιεχόμενο σε όλες τις πλατφόρμες
Από τα social media και τα messaging apps μέχρι τις έξυπνες συσκευές (όπως η τηλεόραση και το ραδιόφωνο), η αλλαγή που βρίσκεται σε εξέλιξη στον κλάδο μας για το 2016 είναι η εξάπλωση του ψηφιακού περιεχομένου σε όλες τις πλατφόρμες που χρησιμοποιεί ο καταναλωτής, με το smartphone να είναι ο συνεκτικός ιστός όλων. Πλεονέκτημα σε αυτή τη δομική αλλαγή έχουν οι δημιουργοί περιεχομένου με ισχυρούς δεσμούς μεταξύ αυτών και των αναγνωστών/επισκεπτών/καταναλωτών τους, δηλαδή αυτοί με brands τόσο ισχυρά ώστε να ξεχωρίζουν ανάμεσα στην ομοιογένεια του newsfeed και αυτοί με brands τόσο τεχνολογικά ανεπτυγμένα ώστε να βρίσκονται εκεί όπου βρίσκεται το κοινό τους.

Επιτάχυνση των εξελίξεων
Σε μία χώρα που έχουμε συμβιβαστεί με το “όλα αλλάζουν με ρυθμό χελώνας”, όσον αφορά στην κουλτούρα, στο επιχειρησιακό περιβάλλον και ιδιαιτέρως στους συσχετισμούς ανά κλάδο, εκτιμώ πως το 2016 θα δούμε τις εξελίξεις να επιταχύνονται και τεκτονικές αλλαγές να συμβαίνουν σε αγορές όπως τα Ψηφιακά Μέσα. Συγχωνεύσεις, εξαγορές, αναδιανομή ισχύος και δημιουργία νέου τοπίου, θα χαρακτηρίσουν το χρονικό διάστημα που ακολουθεί.

Τίνα Φερεντίνου, CEO, DPG Digital Media
«Νative content, video & mobile, programmatic οδηγούν την αγορά»

Είναι μάλλον νωρίς για να εκτιμήσει κανείς με ασφάλεια τα φετινά εμπορικά και οικονομικά μεγέθη της ψηφιακής ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Η διαφημιστική αγορά κινείται και το 2016 με σκεπτικισμό και στη λογική του «μέρα με τη μέρα».  Θετική ένδειξη σε ό,τι αφορά στον κλάδο του Digital αποτελεί η στροφή σε νέες λύσεις για τους διαφημιζόμενους πέραν του display. Δυναμικές λύσεις όπως το native content, το video & το mobile, καθώς και το programmatic συνιστούν εναλλακτικές που τείνουν να γίνουν mainstream και αποτελούν διακριτές ευκαιρίες για ανάπτυξη.

Πρωταγωνιστής το πρωτογενές περιεχόμενο
Οι ποιοτικές αλλαγές αποτελούν μονόδρομο, καθώς αφενός το  κοινό εμφανίζεται ολοένα και πιο απαιτητικό και εκπαιδευμένο, την ίδια στιγμή που το περιβάλλον της τεχνολογίας εξελίσσεται ιδιαίτερα δυναμικά και ανταγωνιστικά. Το στοίχημα για τις εταιρείες με σαφή στρατηγική ανάπτυξης είναι ο προσανατολισμός των υπηρεσιών, του περιεχομένου αλλά και του δυναμικού τους στην παροχή ποιοτικών και καινοτόμων υπηρεσιών προς χρήστες αλλά και διαφημιζόμενους. Το πρωτογενές περιεχόμενο συνιστά τον πρωταγωνιστή της επόμενης ημέρας της ψηφιακής πληροφορίας, πόσο μάλλον όταν αποτελεί κύριο συστατικό για τη βελτίωση και κρίσιμων ποιοτικών δεικτών. Το video, οι πρωτογενείς πηγές,  η τόνωση της διάδρασης με τους χρήστες, το ποιοτικό και ευρηματικό native και η αυξανόμενη διείσδυση των mobile συσκευών, αποτελούν δομικές αλλαγές που θα δημιουργήσουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Τόνωση επενδύσεων, σαφές πλαίσιο λειτουργίας
Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια, οι εκπλήξεις σε πολιτικό, οικονομικό, επιχειρηματικό και κοινωνικό επίπεδο, μόνο αρνητικές επιπτώσεις είχαν στον κλάδο. Η αγορά έχει ανάγκη για τόνωση των επενδύσεων, σαφές πλαίσιο λειτουργίας, στροφή της χώρας σε αναπτυξιακούς ρυθμούς που θα οδηγήσουν εν κατακλείδι –σε ό,τι αφορά στα ΜΜΕ- σε αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης.

Παναγιώτης Γεωργόπουλος, General Manager, Liquid Media
«Μετατόπιση διαφημιστικών budgets»

Το 2016 εκτιμάται ότι η διαφημιστική απορρόφηση στον κλάδο της ψηφιακής αγοράς  θα έχει αύξηση 10% περίπου.  Αυτό βέβαια, θα συμβεί επειδή θα αυξηθεί το μερίδιο της διαφημιστικής δαπάνης στα ψηφιακά μέσα έναντι των παραδοσιακών μέσων και όχι επειδή θα υπάρξει αύξηση στη συνολική διαφημιστική δαπάνη. Έτσι κι αλλιώς, τα τελευταία δυο χρόνια η ψηφιακή αγορά στην Ελλάδα αρχίζει να ωριμάζει και να  διεκδικεί το μερίδιο που της αναλογεί.

Με «όχημα» τη native επικοινωνία
Παρότι ακόμα δεν έχουμε μετρήσεις για την διαφημιστική δαπάνη στα ψηφιακά μέσα και δεν μπορούμε να έχουμε σαφή εικόνα, ήδη τον Ιανουάριο βλέπουμε την αυξητική τάση που υπάρχει. Αυτό το βλέπουμε από την σύγκριση στον αριθμό διαφημιζομένων σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2015. Επίσης, γνωρίζουμε πως οι οδηγίες από τα κεντρικά γραφεία των πολυεθνικών εταιρειών, προβλέπουν μεγαλύτερη επένδυση στα ψηφιακά μέσα. Εξάλλου, η ακριβής στόχευση των κοινών στόχος, η βαθύτερη γνώση των ψηφιακών μέσων από όλους τους εμπλεκόμενους και η native επικοινωνία που αναπτύσσεται συνεχώς, συντελούν στη μεταφορά διαφημιστικών κονδυλίων στα ψηφιακά μέσα, έναντι των παραδοσιακών.

Μεταφορά του traffic από το desktop στο mobile
Η βασική δομική αλλαγή που συντελείται και θα κορυφωθεί κατά το 2016 στα ψηφιακά μέσα είναι η μεταφορά του traffic από το desktop σε mobile devices.  Σε ποιοτικό επίπεδο, η προσαρμογή των μετρήσεων και στα mobile devices είναι σημαντική, γιατί θα έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα για το traffic των site σε όλες τις συσκευές.

Internet Services

Κωνσταντίνος Θεοτοκάς, Διευθύνων Σύμβουλος, ATCOM
«Το επίκεντρο της ανάπτυξης εντοπίζεται στο e-commerce»

Προφανώς όλα εξαρτώνται από τη πορεία της χώρας και της οικονομίας. Ωστόσο, εκτός και εάν υπάρξει απόλυτη κατάρρευση, το 2016 θα είναι άλλη μία ανοδική χρονιά σε ό,τι αφορά αριθμό έργων και κύκλο εργασιών – άλλωστε, το ίδιο ήταν και το ‘15, παρά την πρωτοφανή αβεβαιότητα, τις τρεις εκλογικές αναμετρήσεις και τους κεφαλαιακούς ελέγχους. Κι αυτό διότι ο επιχειρηματικός κόσμος έχει πλέον αντιληφθεί πως οι ψηφιακές επενδύσεις είναι μονόδρομος ώστε οι εταιρείες να είναι ανταγωνιστικές και κερδοφόρες στο μέλλον – αυτό ισχύει για όλους τους κλάδους, εν τούτοις, αυτή τη στιγμή, το επίκεντρο της ανάπτυξης εντοπίζεται στο e-commerce.

Λίγοι και καλοί πάροχοι
Καθώς οι απαιτήσεις των (ωριμότερων και σοφότερων, πλέον) πελατών γίνονται υψηλότερες, είναι ιδιαίτερα πιθανό να δούμε ένα «ξεκαθάρισμα» της αγοράς, όπου -μέσω συγχωνεύσεων, εξαγορών αλλά και, δυστυχώς, πτωχεύσεων – θα παραμείνουν «λίγοι και καλοί» πάροχοι υπηρεσιών.

Omnichannel marketing σε e-retail και εστίαση
Η πιθανότερη έκπληξη θα είναι η (ταχύτερη του αναμενομένου) ανάπτυξη του omnichannel marketing, δηλαδή η σύγκλιση των φυσικών και ψηφιακών καναλιών στο πλαίσιο μίας ενιαίας στρατηγικής. Αυτή η τάση φέτος θα εκδηλωθεί κυρίως στο e-retail και στον κλάδο της εστίασης, ειδικά από τις σημαντικές επιχειρήσεις του χώρου. Ακόμα περισσότερο, τα πραγματικά επιτυχημένα παραδείγματα που θα προκύψουν θα πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα: από το κλασσικό omnichannel στο καινοτόμο omnipresence, όπου το contextual messaging (επικοινωνία που λαμβάνει υπόψη πληθώρα παραμέτρων και συνθηκών) διασφαλίζει πως το στοχευμένο μήνυμα θα σταλεί στο κατάλληλο σημείο την κατάλληλη στιγμή.

Κατεβάστε την ειδική έκδοση (PDF)