Marketing Week - Digital Book World Conference, Νέα Υόρκη: Σκιαγραφώντας το ψηφιακό εκδοτικό μέλλον

Παρασκευή, 26 Απριλίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Digital / New Media

Digital Book World Conference, Νέα Υόρκη: Σκιαγραφώντας το ψηφιακό εκδοτικό μέλλον

10 Σεπτεμβρίου 2013 | 13:30 Γράφει ο Κωνσταντίνος  Κόκκινος Topics: News,Trends,Βιβλία

To μέλλον των βιβλίων φαίνεται ότι θα είναι όλο και περισσότερο ψηφιακό. Παρόλ’ αυτά, οι στατιστικές που παρουσιάστηκαν στο Digital Book World Conference, που διεξήχθη στη Νέα Υόρκη, δείχνουν πως οι ψηφιακές πωλήσεις τονώνουν τις πωλήσεις των κλασικών βιβλίων και τανάπαλιν. Ποιες είναι όμως οι εξελίξεις στους σημαντικότερους τομείς των ψηφιακών εκδόσεων, οι οποίες βρίσκονται σε συνεχή αναβρασμό;

Όλο και περισσότεροι συγγραφείς ανακαλύπτουν τη δυνατότητα να εκδίδουν μόνοι τους τα βιβλία τους και να τα πωλούν μέσω της Αpple, της Amazon και άλλων πλατφορμών διακίνησης και πώλησης ηλεκτρονικών βιβλίων. Με αυτό τον τρόπο οι συγγραφείς μπορούν να παρακάμπτουν τους εκδότες και αυτό έχει αρχίσει να απασχολεί ιδιαιτέρως τους δεύτερους. Οι κυριότεροι λόγοι οι οποίοι στατιστικά φαίνεται ότι εξακολουθούν να κρατούν συγγραφείς «δεμένους» με τους εκδότες τους είναι τρεις: Η έκδοση με την σφραγίδα ενός έγκριτου εκδότη, οι καλύτερες δυνατότητες προώθησης και η έκδοση μέσα από δοκιμασμένα κανάλια παραγωγής.

iPad versus all the others
Η τελευταία τάση που καταγράφεται είναι η όλο και μεγαλύτερη δυνατότητα διαδραστικότητας μέσα από e-books και αυτό απασχολεί τους κατασκευαστές λογισμικού ανάπτυξης e-books όλο και περισσότερο. Στην Digital Book World Conference παρουσιάστηκαν αρκετές νέες τέτοιες προσεγγίσεις. Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθούμε στην Apple, μιας και προς το παρόν e-books με στοιχεία διαδραστικότητας υποστηρίζονται βασικά μόνον από το iPad. Η Apple ουσιαστικά διαμόρφωσε την αγορά με έναν πολύ έξυπνο τρόπο: αφενός με την παραγωγή του iPad και αφετέρου με την δωρεάν παροχή του λογισμικού iBooks Author, το οποίο θα ζήλευαν πολλά από τα επαγγελματικά λογισμικά.

Η χρήση του iBooks Author δεσμεύει ως προς την πλατφόρμα διακίνησης και επομένως τροφοδοτεί το store της Apple με σεβαστό αριθμό τίτλων και αντίστοιχα κέρδη. Από άλλους φορείς του χώρου γίνονται μεμονωμένες προσπάθειες, είτε με τον σχεδιασμό λογισμικού, το οποίο θα απλοποιήσει την ανάπτυξη των e-books, είτε με την δημιουργία plug-ins τα οποία δίνουν επιπλέον δυνατότητες σε ήδη υπάρχοντα προγράμματα όπως το Adobe Indesign ή το Quark Xpress. Στις πλείστες των περιπτώσεων απαιτείται η χρήση της HTML5. Μέσα από όλες αυτές τις προσπάθειες, στο μέλλον αναμένεται κάποια νέα πλατφόρμα λογισμικού, η οποία θα λειτουργεί με την λογική WYSIWYG, καθώς και με απλοποιημένη τη δυνατότητα χρήσης.

Διαδραστικότητα & Marketing
Οι εκδότες ανακαλύπτουν όλο και περισσότερο τις δυνατότητες διαδραστικότητας τις οποίες παρέχουν τα e-books, οι οποίες μπορούν να έχουν εφαρμογή και στο εκπαιδευτικό και παιδικό βιβλίο. Μία σημαντική δυνατότητα διαδραστικότητας είναι το gamification, το οποίο μπορεί να οριστεί ως η ενσωμάτωση παιχνιδιών σε κάποια εφαρμογή. Τέτοιου είδους παιχνίδια όπως διαγωνισμοί και προκλήσεις, οι οποίες μπορεί να συνοδεύονται από δώρα ή βαθμολογική αξιολόγηση, μπορεί να απευθύνονται σε ενήλικες, αλλά και σε παιδιά, ενώ έχει αποδειχτεί ότι αυξάνουν τον χρόνο παραμονής των χρηστών στις εν λόγω εφαρμογές.

Επομένως μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμο εργαλείο marketing και διαμόρφωσης της συμπεριφοράς του ψηφιακού καταναλωτικού κοινού. Τα παραπάνω μπορούν να διαδραματίσουν ιδιαίτερο ρόλο στο παιδικό και εκπαιδευτικό βιβλίο. Μέσα από διαδραστικά e-books παρέχεται η δυνατότητα στο παιδί να συμμετάσχει στην διαδικασία μάθησης και να μπορεί να αξιολογεί άμεσα τις γνώσεις του στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

Τους ομιλητές του Digital Book World Conference προβλημάτισε σημαντικά το κατά πόσον η χρήση τέτοιου είδους διαδραστικών στοιχείων μπορεί να χρησιμοποιηθεί στυγνά ως μέσο προς άγραν αναγνωστών, ή μήπως αντιθέτως θα πρέπει να καθοδηγείται με βάση την ποιότητα του παρεχομένου υλικού ειδικά όταν πρόκειται για παιδιά.

e-Books ή apps;
Με δεδομένη τη διαδραστική δυνατότητα των e-books, η εκδοτική κοινότητα αρχίζει να κατανοεί ότι ο αναγνώστης απαιτεί το e-book να μην είναι απλώς ένα αρχείο pdf, αλλά να παρέχει goodies, ενώ αυτά τα goodies είναι που διαφοροποιούν το ηλεκτρονικό προϊόν από το κλασικό βιβλίο και επιπλέον το καθιστούν ένα ιδιαίτερα ελκυστικό μέσο διασκέδασης ή μάθησης.

Για τους δύο παραπάνω λόγους όλο και περισσότεροι εκδότες οδηγούνται στην δημιουργία apps, ειδικά όταν απευθύνονται σε παιδιά. Τα apps δίνουν τρεις επιπλέον δυνατότητες συγκριτικά με τα e-books:  Μεγαλύτερη δυνατότητα διαδραστικότητας, δυνατότητα αμφίδρομης λήψης δεδομένων μεταξύ του χρήστη και του φορέα έκδοσης, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί ως εργαλείο marketing και τέλος, δυνατότητα ανανέωσης/αναπροσαρμογής του περιεχομένου τους.

Όλο και περισσότεροι συγγραφείς ανακαλύπτουν τη δυνατότητα να εκδίδουν μόνοι τους τα βιβλία τους και να τα πωλούν μέσω της Αpple, της Amazon και άλλων πλατφορμών διακίνησης και πώλησης ηλεκτρονικών βιβλίων. Με αυτό τον τρόπο οι συγγραφείς μπορούν να παρακάμπτουν τους εκδότες και αυτό έχει αρχίσει να απασχολεί ιδιαιτέρως τους δεύτερους. Οι κυριότεροι λόγοι οι οποίοι στατιστικά φαίνεται ότι εξακολουθούν να κρατούν συγγραφείς «δεμένους» με τους εκδότες τους είναι τρεις: Η έκδοση με την σφραγίδα ενός έγκριτου εκδότη, οι καλύτερες δυνατότητες προώθησης και η έκδοση μέσα από δοκιμασμένα κανάλια παραγωγής.

iPad versus all the others
Η τελευταία τάση που καταγράφεται είναι η όλο και μεγαλύτερη δυνατότητα διαδραστικότητας μέσα από e-books και αυτό απασχολεί τους κατασκευαστές λογισμικού ανάπτυξης e-books όλο και περισσότερο. Στην Digital Book World Conference παρουσιάστηκαν αρκετές νέες τέτοιες προσεγγίσεις. Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθούμε στην Apple, μιας και προς το παρόν e-books με στοιχεία διαδραστικότητας υποστηρίζονται βασικά μόνον από το iPad. Η Apple ουσιαστικά διαμόρφωσε την αγορά με έναν πολύ έξυπνο τρόπο: αφενός με την παραγωγή του iPad και αφετέρου με την δωρεάν παροχή του λογισμικού iBooks Author, το οποίο θα ζήλευαν πολλά από τα επαγγελματικά λογισμικά.

Η χρήση του iBooks Author δεσμεύει ως προς την πλατφόρμα διακίνησης και επομένως τροφοδοτεί το store της Apple με σεβαστό αριθμό τίτλων και αντίστοιχα κέρδη. Από άλλους φορείς του χώρου γίνονται μεμονωμένες προσπάθειες, είτε με τον σχεδιασμό λογισμικού, το οποίο θα απλοποιήσει την ανάπτυξη των e-books, είτε με την δημιουργία plug-ins τα οποία δίνουν επιπλέον δυνατότητες σε ήδη υπάρχοντα προγράμματα όπως το Adobe Indesign ή το Quark Xpress. Στις πλείστες των περιπτώσεων απαιτείται η χρήση της HTML5. Μέσα από όλες αυτές τις προσπάθειες, στο μέλλον αναμένεται κάποια νέα πλατφόρμα λογισμικού, η οποία θα λειτουργεί με την λογική WYSIWYG, καθώς και με απλοποιημένη τη δυνατότητα χρήσης.

Διαδραστικότητα & Marketing
Οι εκδότες ανακαλύπτουν όλο και περισσότερο τις δυνατότητες διαδραστικότητας τις οποίες παρέχουν τα e-books, οι οποίες μπορούν να έχουν εφαρμογή και στο εκπαιδευτικό και παιδικό βιβλίο. Μία σημαντική δυνατότητα διαδραστικότητας είναι το gamification, το οποίο μπορεί να οριστεί ως η ενσωμάτωση παιχνιδιών σε κάποια εφαρμογή. Τέτοιου είδους παιχνίδια όπως διαγωνισμοί και προκλήσεις, οι οποίες μπορεί να συνοδεύονται από δώρα ή βαθμολογική αξιολόγηση, μπορεί να απευθύνονται σε ενήλικες, αλλά και σε παιδιά, ενώ έχει αποδειχτεί ότι αυξάνουν τον χρόνο παραμονής των χρηστών στις εν λόγω εφαρμογές.

Επομένως μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμο εργαλείο marketing και διαμόρφωσης της συμπεριφοράς του ψηφιακού καταναλωτικού κοινού. Τα παραπάνω μπορούν να διαδραματίσουν ιδιαίτερο ρόλο στο παιδικό και εκπαιδευτικό βιβλίο. Μέσα από διαδραστικά e-books παρέχεται η δυνατότητα στο παιδί να συμμετάσχει στην διαδικασία μάθησης και να μπορεί να αξιολογεί άμεσα τις γνώσεις του στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

Τους ομιλητές του Digital Book World Conference προβλημάτισε σημαντικά το κατά πόσον η χρήση τέτοιου είδους διαδραστικών στοιχείων μπορεί να χρησιμοποιηθεί στυγνά ως μέσο προς άγραν αναγνωστών, ή μήπως αντιθέτως θα πρέπει να καθοδηγείται με βάση την ποιότητα του παρεχομένου υλικού ειδικά όταν πρόκειται για παιδιά.

e-Books ή apps;
Με δεδομένη τη διαδραστική δυνατότητα των e-books, η εκδοτική κοινότητα αρχίζει να κατανοεί ότι ο αναγνώστης απαιτεί το e-book να μην είναι απλώς ένα αρχείο pdf, αλλά να παρέχει goodies, ενώ αυτά τα goodies είναι που διαφοροποιούν το ηλεκτρονικό προϊόν από το κλασικό βιβλίο και επιπλέον το καθιστούν ένα ιδιαίτερα ελκυστικό μέσο διασκέδασης ή μάθησης.

Για τους δύο παραπάνω λόγους όλο και περισσότεροι εκδότες οδηγούνται στην δημιουργία apps, ειδικά όταν απευθύνονται σε παιδιά. Τα apps δίνουν τρεις επιπλέον δυνατότητες συγκριτικά με τα e-books:  Μεγαλύτερη δυνατότητα διαδραστικότητας, δυνατότητα αμφίδρομης λήψης δεδομένων μεταξύ του χρήστη και του φορέα έκδοσης, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί ως εργαλείο marketing και τέλος, δυνατότητα ανανέωσης/αναπροσαρμογής του περιεχομένου τους.



Ψηφιακή πειρατεία
Παρότι η πειρατεία στο χώρο της μουσικής ή του video συνήθως κλέβει την παράσταση, το πρόβλημα της πειρατείας στο χώρο των ψηφιακών εκδόσεων βαίνει αυξανόμενο με την ανάπτυξη ιστοσελίδων οι οποίες αποθηκεύουν και διανέμουν παράνομα ψηφιακό υλικό, λόγω και του σχετικά μικρού του μεγέθους. Η πειρατεία δημιουργεί ιδιαίτερο πρόβλημα σε εκδότες πανεπιστημιακών εγχειριδίων, τα οποία αφενός είναι ακριβά, αφετέρου απευθύνονται σε περιορισμένο κοινό. Πλατφόρμες όπως αυτές της Apple και της Amazon παρέχουν ενισχυμένη προστασία έναντι της πειρατείας.

Παρόλα αυτά, αρκετοί εκδότες καταφεύγουν σε ανεξάρτητους φορείς-εταιρείες οι οποίοι συμβάλουν στον αγώνα κατά της ψηφιακής πειρατείας. Το θέμα των ψηφιακών πνευματικών δικαιωμάτων (DRM) είναι συγγενές με την ψηφιακή πειρατεία και απασχολεί έντονα τους εκδότες, μιας και έχει διαφορετικές διαστάσεις από αυτές του συμβατικού βιβλίου. Οι εκδότες προσπαθούν να καταστήσουν τη νομοθεσία περί DRM διεθνή, μιας και η ψηφιακή αγορά δεν γνωρίζει σύνορα.

Βιβλιοπωλεία – βιβλιοθήκες
To γεγονός ότι τα φυσικά βιβλιοπωλεία πλήττονται από τις πωλήσεις των e-books σχολιάστηκε, χωρίς όμως να υπάρξει κάποια πρόταση λύσης του προβλήματος. Αντιθέτως ανάμεσα στους εκδότες και στις βιβλιοθήκες διεξάγεται ένας μεγάλος πόλεμος με βάση τα τρία παρακάτω θέματα:
1. Σε τι τιμές θα πρέπει να αγοράζουν οι βιβλιοθήκες τα e-books από τους εκδότες;
2. Πόσο μπορούν να δανείζονται τα books;
3. Ποιος έχει την ιδιοκτησία τους;

Τα παραπάνω ερωτήματα αποτελούν τις συνθήκες για τους όρους δανεισμού e-books από μία βιβλιοθήκη. Οι βιβλιοθήκες ανά τον κόσμο ενώ παράγουν σημαντικό έργο για την προώθηση του βιβλίου, ταυτόχρονα δίνουν μάχη στο θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων, ενώ μία πρόσθετη επιπλοκή στο έργο τους αποτελεί η αυξανόμενη ύπαρξη συγγραφέων οι οποίοι εκδίδουν τα έργα τους μόνοι. Οι εκδότες από την πλευρά τους φοβούνται ότι ο αυξανόμενος δανεισμός e-books μέσα από τις βιβλιοθήκες μπορεί να πλήξει τις πωλήσεις τους.  Όπως φαίνεται από τα παραπάνω, οι προβληματισμοί είναι πολλοί. Τα e-books καθώς και τα e-readers είναι σχετικά νέα προϊόντα, με αποτέλεσμα η αγορά να βρίσκεται υπό διαμόρφωση.

ΕΛΛΑΔΑ
e-books: Από τους 50 στους 4.500 τίτλους, σε 3 χρόνια
Ποια είναι όμως η εικόνα των e-books στην Ελλάδα; Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Καθημερινή της Κυριακής, στη χώρα μας το ποσοστό των ατόμων που αγοράζουν βιβλία σε ψηφιακή μορφή είναι λιγότερο από 0,5% της συνολικής πίτας, όταν στις ΗΠΑ το 2012, το 23% των βιβλίων που πουλήθηκαν ήταν ψηφιακά και άνω των 50% αυτών ήταν λογοτεχνικά.

Το αντίστοιχο ποσοστό στη Γαλλία είναι 5-6% και στην Αγγλία προσεγγίζει το 10%. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, σήμερα στην Ελλάδα κυκλοφορούν σε e-book περίπου 4.500 τίτλοι, κυρίως λογοτεχνία, ενώ οι Έλληνες εκδότες που δοκιμάζουν και στη νέα μορφή ανάγνωσης είναι 96. Πάντως, η ανάπτυξη των e-books στη χώρα μας είναι πολύ μεγάλη, αν μάλιστα σκεφθεί κανείς ότι μόλις 3 χρόνια νωρίτερα, το 2010, οι ελληνικοί ψηφιακοί τίτλοι δεν ξεπερνούσαν τους 50.

Όσον αφορά στην υπόλοιπη Ευρώπη, στη Ρουμανία οι ψηφιακοί τίτλοι είναι 1.000, στη Φινλανδία 2.000, στην Τσεχία 2.000, στη Βουλγαρία 500, στην Ιταλία 15.000, στην Ισπανία 30-40.000, ενώ στη Γερμανία και στην Γαλλία οι ψηφιακοί τίτλοι έχουν ξεπεράσει τους 100.000 τίτλους. Όσον αφορά στα e-books που κυκλοφορούν στην αγγλική γλώσσα, οι πληροφορίες λένε ότι ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο.

Marketing Week (T. 1420)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Marketing Week Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

Προτεινόμενες ειδήσεις

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Industries

Τρόφιμα - Ποτά

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

Δημόσιος Τομέας

Retail

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778